Datorn kräver omstart för att " starta grafikkortet" hjälp!

Permalänk

Datorn kräver omstart för att " starta grafikkortet" hjälp!

Hjälp med felsökning, datorn kräver en direkt omstart för att få mer än 20fps.
Hej!
Jag har felsöka datorn under några månader utan resultat så vänder mig hit i hopp om att få hjälp :).

Problemet med datorn är att när jag startar den så funkar allt som det ska förutom att jag bara får 20-25 fps i alla spel.. tillfällig lösning är att jag startar datorn, sedan startar om den direkt via startmenyn / restart, då får jag direkt den fps som det ska vara. Ibland efter några h spelande så kan den " lagga" lite när man är på skrivbordet.. dock aldrig i spel. Jag får även upp en varning med, The exception breakpoint has been reached när jag stänger av datorn. ( dock inte varje gång)

Jag har installerat om den med både Windows 7 och nu kör jag 10 an som jag gjort om 2 gånger utan resultat. Alla sladdar sitter i som de ska och jag har inga konstiga eller höga temperaturer i datorn. Allt är uppdaterat.

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 1070
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Finns det några tips på lösningar?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Börja med att köra en clean ominstallation av grafikdrivarna
Ladda hem senaste drivarna för GTX 1070
Kör sedan DDU i felsäkert läge
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Installera drivarna på nytt.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Under tiden du följer Bmannus råd, undvik installera mjukvaror från Asus.
Tillverkarna slänger ofta med en massa mjukvara som man inte behöver och risken finns att den förlänger boottid, slöar ner systemet, krockar med annan mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Börja med att köra en clean ominstallation av grafikdrivarna
Ladda hem senaste drivarna för GTX 1070
Kör sedan DDU i felsäkert läge
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Installera drivarna på nytt.

Tack för tipset! Ska prova i morgon när jag kommer hem ! Återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Under tiden du följer Bmannus råd, undvik installera mjukvaror från Asus.
Tillverkarna slänger ofta med en massa mjukvara som man inte behöver och risken finns att den förlänger boottid, slöar ner systemet, krockar med annan mjukvara.

Varje tillverkare ska ju ha egna mjukvaror till allt så är ju igentligen inte konstigt att det krånglar ibland! Tack för tipset ja försöker undvika dem så långt det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk

@Bmannu:

jag ladda ner programmet du tipsa om och körde det för att sedan installera om drivarna till 1070. tuvärr är det samma fel fortfarande :S

jag testade även att installera om det senaste bios, även det utan skillnad.

Så fort datorn har varit ''strämlös'' (dra ur sladden i några sec) eller avstängd ett tag så fastnar kortet på ca 25 fps.

har du något mer tips?

tack!

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Gör bakup på det du behöver, dra hem alla drivrutiner från tillverkarna och sedan gör du en nyinstallation är mitt råd.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

@Hagis2k:
Tack!

jag har installerat om den totalt 3 gånger senaste månaderna och får endå samma fel..

jag börjar misstänka att det kanske är något kajko med moderkortet finns det något bra program som kan testa typ moderkort/ minnen?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ama_Staam:

@Hagis2k:
Tack!

jag har installerat om den totalt 3 gånger senaste månaderna och får endå samma fel..

jag börjar misstänka att det kanske är något kajko med moderkortet finns det något bra program som kan testa typ moderkort/ minnen?

Är det likadant om du testar med typ 3D-Mark och Unigin Heaven?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64:

nepp jag testade 3dmark och låg runt 200 fps direkt.. testade även att ladda ner ett annat spel bara för att och även det funka. Då måste det vara något knepigt med just det spelet.. dock så tappar jag steam emellanåt nu xD så jag behöver starta om datorn för att den skall hitta det.. jag ser det om hag trycker upp ctrl alt del men kan inte göra något.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K
GA-Z97X-Gaming 5
ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB x2
HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ama_Staam:

@Jalle64:

nepp jag testade 3dmark och låg runt 200 fps direkt.. testade även att ladda ner ett annat spel bara för att och även det funka. Då måste det vara något knepigt med just det spelet.. dock så tappar jag steam emellanåt nu xD så jag behöver starta om datorn för att den skall hitta det.. jag ser det om hag trycker upp ctrl alt del men kan inte göra något.

Tappar steam? Menar du att utforskaren slutar att fungera?
I det fallet så pekar det på ett rejält fel i Windows, eventuellt så är din disk gammal och orsakar problem även vid ny installation av OS.
Har du någon annan disk som du skulle kunna testa?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10