ASUS STRIX Z270i med Samsung 960 EVO ingen bra match?

Permalänk

ASUS STRIX Z270i med Samsung 960 EVO ingen bra match?

Jag har satt ihop en liten ITX burk men har inte fått igång den på två dygn trots en hel del happy testing och googlande.
Moderkortet är som sagt en ASUS Strix Z270i med Intel i5 7600K och 32 GB Corsair RAM.
Till det har jag en Samsung 960 EVO på 250 GB med FW 2B7QCXE7, dvs senast tillgängliga. Moderkortet är också uppgraderat till senaste BIOS mjukvaran.

Hur jag än försöker få Windows 10 Home installerat fallerer den nästan direkt vid uppstart av installationen med felkod 0xC0000098. Windows installeras f ö med en orginal USB-sticka, men jag har även provat med en egen USB-sticka under felsökningsprocessen. Jag har provat på båda M.2 portarna, på ovansidan och undersidan av moderkortet. Jag provade installera Ubuntu bara för att testa hårdvaran och det gick hur lätt som helst utan några problem.

Är det någon annan som råkat ut för liknande och kan tipsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Jag har satt ihop en liten ITX burk men har inte fått igång den på två dygn trots en hel del happy testing och googlande.
Moderkortet är som sagt en ASUS Strix Z270i med Intel i5 7600K och 32 GB Corsair RAM.
Till det har jag en Samsung 960 EVO på 250 GB med FW 2B7QCXE7, dvs senast tillgängliga. Moderkortet är också uppgraderat till senaste BIOS mjukvaran.

Hur jag än försöker få Windows 10 Home installerat fallerer den nästan direkt vid uppstart av installationen med felkod 0xC0000098. Windows installeras f ö med en orginal USB-sticka, men jag har även provat med en egen USB-sticka under felsökningsprocessen. Jag har provat på båda M.2 portarna, på ovansidan och undersidan av moderkortet. Jag provade installera Ubuntu bara för att testa hårdvaran och det gick hur lätt som helst utan några problem.

Är det någon annan som råkat ut för liknande och kan tipsa?

Vad jag kan hitta så indikerar den fel på MBR, har du provat formatera disken i annan dator och ev initiera disken.
Kanske får göra detta i annan dator.

Permalänk

Jag har formaterat om den fast med grub utan framgång. Jag har inte tillgång till någon annan dator med m.2 anslutning. Får nog gå till en datorsupport bolag med svansen mellan bena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Jag har formaterat om den fast med grub utan framgång. Jag har inte tillgång till någon annan dator med m.2 anslutning. Får nog gå till en datorsupport bolag med svansen mellan bena.

Alternativet är ju att du ansluter en annan disk som OS disk och sen formaterar 960 disken, lite mer jobb men kanske värt det.

Permalänk
Medlem

Du har kollat så att det är rätt inställningar i BIOS / UEFI för din M.2 SSD, den modellen är väl NVMe och behöver _kanske_ särskilda inställningar för att funka med Windows installation.

Det har kommit ett nytt bios till modermodemet också, 21 Juli enligt hemsidan. Även om det inte löser ditt problem i första steget så är det eftersträvansvärt att ha senaste versionen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.