Permalänk
Medlem

Inget ljud genom HDMI

Hej
Kompisens HP Notebook – 14-am004no (som är ca 6mån gammal) har bara plötsligt förlorat förmågan att spela upp ljud genom HDMI till TV/Resiver, bilden kommer dock men ljudet stannar kvar i datorn högtalare.
När man kör felsökaren säjer den att en Realtek drivrutin inte fungerar som den ska och behöver troligen uppdateras. Men jag vet inte vilken drivrutin det är?

Har googlat runt som en toking och hittade till sist denna tråden som beskriver exakt samma problem dock på en annan HP modell som också kört Win8 innan 10, denna har bara använt Win10.

Har bockat i och ur visa ljudenheter i uppspelnings alternativen men TV/HDMI finns inte med.
Har kollat uppdateringar med både Windows egna och med Iobit driver boster.

Jag har slut på idéer och behöver nu er hjälp

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

HP hemsida borde ha nya drivrutiner på en så pass ny datorn. Under support har du instruktionerna för hur man identifierar datorn. Ladda ned ljud och grafik drivrutiner först och främst.

Ibland behöver man avinstallera den gamla drivrutinerna (och starta om) innan man testar nya drivrutiner. Det här varierar mellan olika fel. Kolla först i kontroll panelen där man bruka avinstallera program om drivrutiner dyker upp. Gå sen till enhetshanterare och avinstallera ljud och bild drivrutiner.

Höger klicka på dator / Hantera / Enhetshanteraren

Kollar ljud inställningarna att rätt uppspelnings enhet är vald. Man kan höger klicka på dom välja test om man är osäker.

Permalänk
Medlem

Okej, jo hp har drivrutiner till datorn på sin hemsida, MEN det är en drös (6) olika för bild/grafik och 2 för ljud och ingen är från detta året. Så frågan är ju egentligen vilken drivrutin ska man välja innan man börjar chansa och gör det värre ?

Edit: det får nog bli ett garant ärende det här.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark:
Lada ned senaste versionen på HP hemsida och testa dom ändå. Det står när dom släpptes.

Grafik tillverkaren har ofta nyare drivrutiner. Verka vara www.amd.com i ditt fall.

Bruka inte butiker varna att garantin inte gäller fel i Windows (mjukvarufel)?
Du bör åtminstone försöka utesluta sånt genom att installera om Windows osv innan du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Mega-Dark:
Lada ned senaste versionen på HP hemsida och testa dom ändå. Det står när dom släpptes.

Grafik tillverkaren har ofta nyare drivrutiner. Verka vara www.amd.com i ditt fall.

Bruka inte butiker varna att garantin inte gäller fel i Windows (mjukvarufel)?
Du bör åtminstone försöka utesluta sånt genom att installera om Windows osv innan du gör det.

Tyvärr är det lite sent nu, kompisen bor i Trollhättan och jag i Falkenberg så vi träffas inte så ofta och jag var där nu över helgen, kan se om han kan ta med datorn nästa gång han kommer ner så kan jag kanske fortsätta...

Nej, det är Intel i3 5000 serien i den datorn med integrerad grafik. så får kolla hos Intel då. Då är det grafik drivrutinerna jag ska kolla och inte ljud då ,Tack för det

Det vet jag inget om.

Vist installera om Windows kan jag, men problemet kvarstår ju i så fall vilka drivrutiner som ska välja (då hp uppenbarligen tycker om att samla alla till flera olika modeller på samma sida (lite sur på dom för det ) ) och det är inget jag gör bara sådär, har bara gjort det en gång innan då med Win7.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.