Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Datormus började brinna

Hejsan, (TL;DR finns längst ner)

Ja ni läste rätt, min datormus började brinna igår kväll. Har sedan några år tillbaka använt mig utav en Logitech g402. När jag igår satt och spelade som vanligt började jag känna att det luktade bränt och sedan såg jag att det kom massa rök från musen. Bler väldigt förvånad kan jag säga. Nu en dag senare fungerar den inte mer.

Funderar nu på vad det var som kan ha orsakat detta, har 2 teorier. Först. jag spelar mycket cs, och har frekvent (som ni andra som spelar spelet säkert känner igen) blivit väldigt arg och slagit musen i bordet. Har gjort detta mycket, till en grad att mushjulet på musen gått sönder. Jag misstänker att detta är anledningen till att detta hände, att något gått sönder inne i musen.

Men samtidigt är jag rädd för att något annat orsakade det. Jag grävde nämligen i garderoben för ett tag sedan och hittade en flera år gammal USB hubb. Jag är nu orolig att det är denna som tagit skada på något vis/blivit gammal och orsakat denna "kortslutning" eller vad det var som hände. Jag är rädd att om jag åker och köper en ny mus att det ska hända samma sak, pga att det är fel på hubben. Med det sagt har jag provat att ha i USB minnen och andra saker i den, visserligen bara under någon timme men inte sett att det hänt något.

Så jag tar gärna emot förslag på vad jag kan göra, hur jag kan kolla om det är USB hubben det är fel på, eller om ni tror att det med största sannolikhet är musen det var fel på.

Har med största sannolikhet inte kvar kvitto heller.

TL;DR:
Musen började brinna, är nu osäker på om det var fel på musen eller min gamla USB hubb. Söker hjälp i hur jag ska agera.

EDIT: Har nu testat min hub genom att ha en annan datormus i den och den där brända lukten börjar komma, så jag förmodar att det är hubben det är fel på.

Permalänk
Inaktiv

@tobit: Låter som du borde börja med att avinstallera CS. Fungerar inte det köp en ny mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobit:

Söker hjälp.

En bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Först. jag spelar mycket cs, och har frekvent (som ni andra som spelar spelet säkert känner igen) blivit väldigt arg och slagit musen i bordet. Har gjort detta mycket, till en grad att mushjulet på musen gått sönder. Jag misstänker att detta är anledningen till att detta hände, att något gått sönder inne i musen.

Tror du är något på spåren här.

Permalänk
Medlem

@anon277728: Haha låter inte som en dum idé. Jo absolut kan jag köpa en ny, men är rädd att det är USB hubben det är fel på, och då kanske den nya också går sönder. Men ville höra fler personers åsikt på om det kunde vara den, eller om det sannolikt är musen det var fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

En bra början.

Tack för din uppmanelse!

Permalänk
Medlem

Har du spöat musen en massa gånger kan du vara ganska säker på att de är den som är trasig å inte hubben. Restan av sakerna du har kopplade till hubben fungerar väl fortfarande?
Och är de det enda du har kopplat in i den så kan du ju helt enkelt lägga den på hyllan om du är orolig.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

Jag kan dock ändå inte riktigt se vad som skulle orsaka brand i den oavsett hur mycket man misshandlar den, men låter ju mest sannolikt... Fast Mina har inte brunnit ännu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hubben borde ta fyr, om det är kortslutning i hubben. Den borde inte kunna skicka mer ström än något kan ta emot, så att detta tar fyr. Även en USB hub med extern ström drivs på 5v, och oavsett "hur mycket 5v" som finns på musens kablage, så kommer den aldrig börja brinna av det. Även om du kopplar 5v på fel trådar i USB kontakten, så tar inte musen fyr.
Du har helt enkelt dödat musen.

Någonting som däremot kan ha hänt. Om det blivit kortslutning i musen, så kan den ha dragit så mycket ström (A) att den har skadat USB-hubb, och/eller dator.

Sen vet jag inte varför man skulle känna igen sig i sådan ilska, eller ångest, att man har sönder sin datorutrustning. Spela något annat som du mår bra av i stället. De flesta av oss spelar spel för att ha roligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om du matar via en USB-hubb med nätagg så kan den förmodligen lite mer ström än vad en standard PC-USB ger - gamla USB2-standarden ger att max 500 mA fick ges ut totalt fördelat på 4 portar i en hubb.

Detta har sakta utökats så att de kan ge 2.1 Ampere är närmast standard idag. det betyder att det kan gå ut över 10 Watt i effekt till en förbrukare.

10 Watt på en lillfingerliten ytmonterad krets i ett felläge kommer att både lukta mycket och ryka en massa rök, men knappast börja brinna - elektronik i dag innehåller massor av branddämpande ämnen i sig (därav elektronikskatten) och det är väldigt liten risk att det skall sprida sig och bli fackla av det.

Det som kan göra att det blir mer 'fyrverkeri' är om musen innehåller batteri då kortslutningsströmmarna av en kortslutande NiMh-batteri är betydande och innehåller den LiPol-batteri i sig så kan också själva batteriet brinna ganska så våldsamt - dock får du brutalisera ganska mycket typ sticka en kniv/spik genom batteriet innan det brinner på det sättet.

---

Sedan behöver du nog jobba på din impulskontroll om musen slås sönder under spelande, man löser inte problem med att slå hårdare utan med att använda hjärnan!!, även om somliga (ganska så många) spel favoriserar det första, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hubben borde ta fyr, om det är kortslutning i hubben. Den borde inte kunna skicka mer ström än något kan ta emot, så att detta tar fyr. Även en USB hub med extern ström drivs på 5v, och oavsett "hur mycket 5v" som finns på musens kablage, så kommer den aldrig börja brinna av det. Även om du kopplar 5v på fel trådar i USB kontakten, så tar inte musen fyr.
Du har helt enkelt dödat musen.

Någonting som däremot kan ha hänt. Om det blivit kortslutning i musen, så kan den ha dragit så mycket ström (A) att den har skadat USB-hubb, och/eller dator.

Sen vet jag inte varför man skulle känna igen sig i sådan ilska, eller ångest, att man har sönder sin datorutrustning. Spela något annat som du mår bra av i stället. De flesta av oss spelar spel för att ha roligt.

Tack för ditt seriösa svar!
Uppdaterade min post med att hur det än har hänt, så känner jag en bränd lukt från hubben idag med, med en annan mus inkopplad. Så det verkar som att hubben tagit skada på något vis. Sen om det är musens fel eller något annat det vet jag inte.

Tror jag kör på säkra kortet och köper mig en ny hub och ny mus då och slänger den gamla hubben.
Jag tror det handlar om tävlingsinriktning, sen tycker jag personligen att spelet är väldigt obalanserat, vilket ofta skapar stor frustration och så vidare. Men samtidigt har jag sjukt kul med mina vänner i spelet. Har dock lugnat ner mig betydligt och spelar inte spelet lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om du matar via en USB-hubb med nätagg så kan den förmodligen lite mer ström än vad en standard PC-USB ger - gamla USB2-standarden ger att max 500 mA fick ges ut totalt fördelat på 4 portar i en hubb.

Detta har sakta utökats så att de kan ge 2.1 Ampere är närmast standard idag. det betyder att det kan gå ut över 10 Watt i effekt till en förbrukare.

10 Watt på en lillfingerliten ytmonterad krets i ett felläge kommer att både lukta mycket och ryka en massa rök, men knappast börja brinna - elektronik i dag innehåller massor av branddämpande ämnen i sig (därav elektronikskatten) och det är väldigt liten risk att det skall sprida sig och bli fackla av det.

Det som kan göra att det blir mer 'fyrverkeri' är om musen innehåller batteri då kortslutningsströmmarna av en kortslutande NiMh-batteri är betydande och innehåller den LiPol-batteri i sig så kan också själva batteriet brinna ganska så våldsamt - dock får du brutalisera ganska mycket typ sticka en kniv/spik genom batteriet innan det brinner på det sättet.

---

Sedan behöver du nog jobba på din impulskontroll om musen slås sönder under spelande, man löser inte problem med att slå hårdare utan med att använda hjärnan!!, även om somliga (ganska så många) spel favoriserar det första, tyvärr.

Tack för seriöst svar!
Okej att det börjar brinna var kanske lite att ta i. Det började lukta och kom massa rök. Så steget ifrån de två känns inte så långt. Men nej det kom inte lågor ur musen. Men jag provade att koppla in musen idag och den var helt död.

Ang ilska osv så kolla inlägget ovan så får du en liten förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Uppdaterade min post med att hur det än har hänt, så känner jag en bränd lukt från hubben idag med, med en annan mus inkopplad. Så det verkar som att hubben tagit skada på något vis. Sen om det är musens fel eller något annat det vet jag inte.

Hubben har antagligen fått leverera mer ström än den är "avsedd för" och allt från kretsar i den, till kopparbanorna på kretskortet kan ha tagit skada. Att ta bort den, och om dess funktion behövs, ersätta den med en annan, är antagligen inte så dumt, om den luktar...

"antagligen" har moderkortet klarat sig (din dator) då en moden dator oftast är både skyddad mot överström, och som xxargs skriver, man har ökat kapaciteten allt eftersom, så din hub har antagligen tålt mindre än moderkortet är villigt att leverera. Det är "normalt" inte ett problem, men kan göra att hubben slutar fungera om man försöker ladda en ny telefon, surfplatta, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

I laptopar sitter det ganska avancerade styrkretsar för USB-portarnas strömförsörjning - det har funnits i USB-specarna sedan dag 1 ungefär.

tex. skall den klara av att anslutna USB-kabeln kortsluts med automatiskt återställande skydd (i början använde man polyswitch-element (PTC-motstånd) - idag är det mycket mer avancerat och det finns i många chipset där man kan mäta strömmen ganska exakt och styra denna - och mer avancerat blir det med USB3-C och man börja kunna använda spänningar upp till 19 Volt på matningslinan efter förhandling...

Det är helt annan sak med en noname kina USB-hub med en ansluten 2-3 amperes väggvårta - där finns det inga regleringar utan strömmen från väggvårtan sprids ut på alla portar och strömmen går till den porten som drar mest och det är upp till väggvårtan att begränsa strömmen...

Du gör rätt att köpa både ny mus och en ny USB-hub - en kina-väggvårta har ofta en hel del övrigt att önska när det gäller elsäkerhet och det blir inte bättre av det om den är några år gammal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobit:

Jag tror det handlar om tävlingsinriktning, sen tycker jag personligen att spelet är väldigt obalanserat, vilket ofta skapar stor frustration och så vidare

Ta tag i dina problem istället för skylla på spelet.
Det är du som låter dig bli aggressiv och ta sönder dina komponenter, inte spelet.