Microsoft Xbox One X snart tillgänglig för förbokning

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur dom lyckas med 4k i 60fps. De kommer nog ta vissa genvägar, kanske ultra low? Kommer ihåg gta 5 på ps3 med extremt låg draw distance. Det var inte så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Stark konkurrent till speldator my ass men en annan grej för en ofrälst - varför är inte det här vanligare? Utvecklarstöd som ska begränsas maximalt eller skulle en konsoll/TV inte klara tillräckligt snabba responser för att spela typ FPS med mus?

Tycker man ser förvånansvärt lite av det, borde vara en självklarhet som alternativ till kontrollerna även om det stökar till det lite för soff-co-op och sånt.

Fanns ju mus till ps1 i alla fall. Sen hade ju också Sega Dreamcast både mus och tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bli kul att se hur dom lyckas med 4k i 60fps. De kommer nog ta vissa genvägar, kanske ultra low? Kommer ihåg gta 5 på ps3 med extremt låg draw distance. Det var inte så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "lyckas med 4k i 60 fps"?

Krävande spel kommer renderas i lägre upplösning och/eller lägre frekvens, konstigare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså. Du tänker ganska fel här. En konsol är så väldigt mycket billigare att tillverka. Mycket enklare moderkort med inbyggd APU. Se det lite som ett grafikkort med tillbehör. Typ ett RX 480 med inbyggda jaguarkärnor, USB-kontroller och nätverkskontroller i kärnan som inte höjer priset så mycket egentligen. Sedan med tillhörande lagring och en 12v nätadapter.

Det är du som tänker fel tror jag. En konsol, Xbox One X, är mycket dyrare at tillverka än att bara kasta ihop lite färdiga OEM delar. One X är totalt skräddarsydd med totalt skräddarsydd hårdvara. T.o.m varenda enhet är individuellt tweakad för optimal prestanda/minimal värmeutveckling. Den har vapour chamber kylning något som du oftast bara finner hos t.ex high-end kort som GTX 1080/Ti. Inbyggd UHD-spelare. Jag kan fortsätta i all evighet men att säga att den skulle vara billig att tillverka är helt enkelt fel. Billigaste datorn man kan köpa är den man bygger själv då delarna tillverkas i enorma mängder och varianter. Jag rekommenderar att man tittar på Digital Foundrys djupdykning i maskinen så får man riktigt bra insikt i hur hårdvaran fungerar och hur den designats:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vadå "lyckas med 4k i 60 fps"?

Krävande spel kommer renderas i lägre upplösning och/eller lägre frekvens, konstigare än så är det inte.

Nu talar jag om 4k titlarna och inget annat. Dom KOMMER få kompromissa då många av dagens datorer behöver 2 grafik kort och topend hårdvara för att klara 4k 60fps i ultra detaljnivå.
Därför tror jag att en kompromiss kommer bli att inte köra ultra utan medium eller low i många titlar som kommer köra 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@_niko_: Hur kan den vara lastgammal när den inte släppts ännu?
Du får trolla bättre än så.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Gäller väl precis alla konsoler?

Varför klaga på just denna?

Förstår inte det.

Nej, var får alla ifrån att jag klagar? Det är väl dumt att anta och lägga ord i meningar?

Som sagt, denna tråd handlar om Xbox X, de andra konsolerna är just nu ointressanta i detta ämne.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

tur att jag sålde mina konsolera för ett par år sedan, fy fan vilket pris och sen XBOX live på det också , grattis konsolespelare!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu talar jag om 4k titlarna och inget annat. Dom KOMMER få kompromissa då många av dagens datorer behöver 2 grafik kort och topend hårdvara för att klara 4k 60fps i ultra detaljnivå.
Därför tror jag att en kompromiss kommer bli att inte köra ultra utan medium eller low i många titlar som kommer köra 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tänker du rätt bakvänt, spel som kräver så mkt kommer inte köras i native 4K60 på One X. Vore en rätt korkad kompromiss att köra low så det kommer nog inte bli som vanligt.

De enda 4K60 spel som visats upp är Forza 7. Återstår att se exakt vilka motsvarande PC settings det kommer köra i men skulle gissa att det är mera åt high, och på vissa punkter kanske ultra, hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha ni som seriöst tror att alla spel kommer köra 4K 60fps på den här

Kommer vara 4k 30fps eller 4k 60fps med lägre texturer, mindre objekt osv. Det är inget svårt att köra skit spel i 144fps 4k på en pc liksom.

Tror det kommer bli som med PS4 Pro faktiskt.
Några strö spel klarar det, andra får man välja själv om man vill ha mer fps eller högre upplösning etc.

Sen för alla xbox som krigar för dessa nya ground breaking funktionerna.
4K är inget nytt, 60fps är inget nytt, spela gamla spel är inget nytt. Allt har funnits på PC i flera år.

Hur stor andel av pc-spelare sitter med en 4k-skärm? Skulle gissa runt några procent.. Du får det att låta som 4k på pc är de facto standard, vilket är sjukt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bli kul att se hur dom lyckas med 4k i 60fps. De kommer nog ta vissa genvägar, kanske ultra low? Kommer ihåg gta 5 på ps3 med extremt låg draw distance. Det var inte så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta spel kommer inte ha 4K och 60fps, och jag har svårt att tro att MS sagt att det skall vara så. Dom flesta sitter inte med en PC idag som klarar det heller. Det är även en rätt bra prisskillnad på en PC som klarar det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av aholman:

Hur stor andel av pc-spelare sitter med en 4k-skärm? Skulle gissa runt några procent.. Du får det att låta som 4k på pc är de facto standard, vilket är sjukt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt många har 4k skärm i alla fall folk runt om mig. Men sa aldrig att 4k är standard, bara att det inte är något nytt och har funnit länge på pc.

Störst antal kör nog 1080p och lär nog göra ett tag till. Men som sagt, det är inte svårt att driva fula spel i 4k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Det är du som tänker fel tror jag. En konsol, Xbox One X, är mycket dyrare at tillverka än att bara kasta ihop lite färdiga OEM delar. One X är totalt skräddarsydd med totalt skräddarsydd hårdvara. T.o.m varenda enhet är individuellt tweakad för optimal prestanda/minimal värmeutveckling. Den har vapour chamber kylning något som du oftast bara finner hos t.ex high-end kort som GTX 1080/Ti. Inbyggd UHD-spelare. Jag kan fortsätta i all evighet men att säga att den skulle vara billig att tillverka är helt enkelt fel. Billigaste datorn man kan köpa är den man bygger själv då delarna tillverkas i enorma mängder och varianter. Jag rekommenderar att man tittar på Digital Foundrys djupdykning i maskinen så får man riktigt bra insikt i hur hårdvaran fungerar och hur den designats:
https://www.youtube.com/watch?v=RE2hNrq1Zxs

Ursäkta, men ditt eget argument baktänder. Om volymer på tillverkningen på dessa skalor ska påverka så mycket så kan jag ju informera om att Xbox One säljer i enormt mycket större volymer än individuella modeller av PC-komponenter. Hittills har Xbone snittat 9 miljoner enheter per år, jämför med ASUSTek som är största moderkortstillverkaren som levererar 17 miljoner moderkort per år, utspritt på 100+ modeller! Lägg till ett grafikkort, 2014 leverarade ASUSTek, Gigabyte och MSI tillsammans 12 miljoner grafikkort, utspritt på 400+ modeller! Utöver det så byts modellerna ut långt oftare inom PC-marknaden. Grafikkort och moderkort byts ut årligen.
Så det är generöst räknat av mig när jag säger att ett OEM-moderkort i snitt tillverkas i serier kanske 100-200 000 moderkort per modell, lägg till ett grafikkort som tillverkas i serier om i snitt 30 000. Hur ska dessa TVÅ komponenter konkurrera med kostnaden från ett väldigt simpelt moderkort som tillverkas i många miljoner exemplar? Jag vet att en tillverkare kan använda samma PCB till flera grafikkort, men lägg till en stor variation av kylare och att moderkorten inte delar PCB så jättemycket.
Och du, en normal vaporchamber GPU-kylare är mer avancerad, kraftig och påkostad och tillverkad i mindre skala än XBones sketna kylare. Samma sak med individuella kretsar. Xbone-kretsen tillverkas i mycket stor skala om man jämför med motsvarande GPU-kretsar. Och till en PC så behöver du minst två kretsar då CPU och GPU är separat. Samtidigt så är CPU-kretsen i en PC med tillhörande infrastruktur långt mer avancerad än CPU-delen i Xbox. I Xbox lägger den sedan innan färdigutvecklade CPU-delen bara till 7% på GPUns die size. Att CPU inte är inbyggt i GPU lägger till väldigt mycket merkostnader i en PC.

Sedan titta bara på en sådan sak som strömförsörjning. Där en PC inte bara måste ha ett avancerat och flexibelt nätaggregat på hundratals watt med olika spänningar och linor och en uppsjö portar och rejäl kabelhärva i ett eget plåtchassi med fläkt och allt så klarar sig Xbone med en vanlig 12v-adapterklump. Där en PC sedan måste ha spänningsdelar som klarar höga effekter och marginaler på både moderkort och GPU så behöver Xbone en enda som de kan bygga exakt så billig så att den klarar jobbet. Hur stor är inte kostnadsskillnaden på strömförsörjningskomponenter totalt? Och chassi, ett Xbone-chassi är inte bara tillverkat i långt mycket större skala än något PC-chassi du kan köpa i butik, det är dessutom mycket mindre och resurssnålare.

Xbone är kort sagt långt mer storskaligt tillverkat än individuella PC-komponenter, utöver det så kräver Xbone långt färre komponenter och långt mindre material. Det finns ingen anledning till varför den inte skulle vara väldigt mycket billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Angiven prislapp är 499 dollar, vilket bör leda till en prislapp strax över 6 000 kronor när den blir tillgänglig för förbokning på den svenska marknaden."

Huu, nej tack. Sänk priset till ~3000 kr och då kan det vara värt att köpa denna.

Helt orimligt. En bra 4K blu-ray spelare kostar mer än så. Nu får du en maskin som klarar Forza i 4K 60fps. Räkna på vad en sådan PC kostar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu tänker du rätt bakvänt, spel som kräver så mkt kommer inte köras i native 4K60 på One X. Vore en rätt korkad kompromiss att köra low så det kommer nog inte bli som vanligt.

De enda 4K60 spel som visats upp är Forza 7. Återstår att se exakt vilka motsvarande PC settings det kommer köra i men skulle gissa att det är mera åt high, och på vissa punkter kanske ultra, hållet.

Lanseras inte den som en 4k konsol? Tror på lägre settings om 60fps ska hållas. Dagens konsoler droppar rätt rejält i vissa scenarion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Var det inte samma diskussion när Xbone/PS4 släpptes: Det skulle köras i 1080p@60fps men i slutändan blev det inte alls 1080p och typ 30 fps istället på många av de lite snyggare spelen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"företagets 4K-kapabla spelkonsol"

Fast den är ju inte 4K kapabel, det är ju en lögn.

Vad får du 10% ifrån? Om maskinen mer eller mindre kan hålla 60fps i "äkta" 4K på ett spel som Forza, så lär vi se en hel del titlar som iallafall köra 30fps i 4k, så jag förstår inte hur du menar du att MS ljuger?

Sen spelar det inte heller speciellt stor roll. De flesta förstår att en maskin som säljs för mellan 5 - 6 tusen kr inte kan utföra mirakel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@NoNamesWayne: 4 år gammal arkitektur är lastgammalt att köpa när det gäller en "ny konsol" imo

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Helt orimligt. En bra 4K blu-ray spelare kostar mer än så. Nu får du en maskin som klarar Forza i 4K 60fps. Räkna på vad en sådan PC kostar.

Jodå, fullkomligt rimligt. Vi vet just nu inte vilken grafikdel detta är men jag skulle nog inte bli förvånad om den kommer att prestera något i stil med GTX 1050 Ti eller GTX 1060 3GB vilka är fullt tillräckligt för 4K spelande i 60 FPS - med nedskruvade grafikinställningar. Detta är något vi även kan förvänta oss med Xbox One X och i samtliga spel, så som Forza, men det återstår att se när folk skruvat upp konsolen för att se vad som sitter inuti.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ursäkta, men ditt eget argument baktänder. Om volymer på tillverkningen på dessa skalor ska påverka så mycket så kan jag ju informera om att Xbox One säljer i enormt mycket större volymer än individuella modeller av PC-komponenter. Hittills har Xbone snittat 9 miljoner enheter per år, jämför med ASUSTek som är största moderkortstillverkaren som levererar 17 miljoner moderkort per år, utspritt på 100+ modeller! Lägg till ett grafikkort, 2014 leverarade ASUSTek, Gigabyte och MSI tillsammans 12 miljoner grafikkort, utspritt på 400+ modeller! Utöver det så byts modellerna ut långt oftare inom PC-marknaden. Grafikkort och moderkort byts ut årligen.
Så det är generöst räknat av mig när jag säger att ett OEM-moderkort i snitt tillverkas i serier kanske 100-200 000 moderkort per modell, lägg till ett grafikkort som tillverkas i serier om i snitt 30 000. Hur ska dessa TVÅ komponenter konkurrera med kostnaden från ett väldigt simpelt moderkort som tillverkas i många miljoner exemplar? Jag vet att en tillverkare kan använda samma PCB till flera grafikkort, men lägg till en stor variation av kylare och att moderkorten inte delar PCB så jättemycket.
Och du, en normal vaporchamber GPU-kylare är mer avancerad, kraftig och påkostad och tillverkad i mindre skala än XBones sketna kylare. Samma sak med individuella kretsar. Xbone-kretsen tillverkas i mycket stor skala om man jämför med motsvarande GPU-kretsar. Och till en PC så behöver du minst två kretsar då CPU och GPU är separat. Samtidigt så är CPU-kretsen i en PC med tillhörande infrastruktur långt mer avancerad än CPU-delen i Xbox. I Xbox lägger den sedan innan färdigutvecklade CPU-delen bara till 7% på GPUns die size. Att CPU inte är inbyggt i GPU lägger till väldigt mycket merkostnader i en PC.

Sedan titta bara på en sådan sak som strömförsörjning. Där en PC inte bara måste ha ett avancerat och flexibelt nätaggregat på hundratals watt med olika spänningar och linor och en uppsjö portar och rejäl kabelhärva i ett eget plåtchassi med fläkt och allt så klarar sig Xbone med en vanlig 12v-adapterklump. Där en PC sedan måste ha spänningsdelar som klarar höga effekter och marginaler på både moderkort och GPU så behöver Xbone en enda som de kan bygga exakt så billig så att den klarar jobbet. Hur stor är inte kostnadsskillnaden på strömförsörjningskomponenter totalt? Och chassi, ett Xbone-chassi är inte bara tillverkat i långt mycket större skala än något PC-chassi du kan köpa i butik, det är dessutom mycket mindre och resurssnålare.

Xbone är kort sagt långt mer storskaligt tillverkat än individuella PC-komponenter, utöver det så kräver Xbone långt färre komponenter och långt mindre material. Det finns ingen anledning till varför den inte skulle vara väldigt mycket billigare att tillverka.

Hur enfaldig får man vara, bara för att någonting sitter på ett chip betyder inte det att det är "enklare" än enskilda komponenter i en burk. Tvärtom så ökar komplexiteten då allt ska sitta på ett och samma moderkort. Tänk efter själv nu, XONEX har vadå, 6TFLOPS beräkningskapacitet i ett litet nätt paket. Jämför den kraftfullaste APU som man kan köpa, den kommer inte ens i närheten i varken beräkningskraft eller energieffektivitet. Om det är så enkelt att prutta ut 6Tflops SoC superbilligt varför gör inte nån annan hårdvarutillverkare det? jo för att det skulle äta upp vinsterna från deras överprissatta grafikkort, moderkort samt andra komponenter. Det är inte Xboxen som är överpris utan snarare enskilda PC komponenter då det inte finns tillräckligt många tillverkare av CPU/GPU delar. Nu är ju också "adapterklumpen" inbyggd på xboxen. Försök hitta en sån liten adapterklump som klarar av att driva ett 4k spelsystem till PC, lycka till. Allting i Xboxen krossar allt PC när det gäller komplexitet både när det gäller hårdvaran i sig men också strömeffektivitet när du mäter watt/TFLOP. Sedan glömde du UHD-spelaren dessutom. Som Microsoft själva säger, vinsten kommer från spelen, inte maskinvaran. Precis som för Sony och till hög grad också Nintendo. Du behöver inte bekymra dig över ifall MS tjänar jättemycket på själva hårdvaran eller inte dock, MS ett vinstdrivande företag och deras uppgift är dra in pengar precis som alla andra företag, det är vad DU får för dina slantar som är viktigt och vad du får för då man köper en XONEX är mer än vad man får om man köper en PC för motsvarande peng. Det var det enda jag ville säga, sedan att vissa människor vill ha nästan allt gratis, det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem

@Icte: Jo, GTX 1050Ti i 4k, 23FPS med allt på low i nyare 4k titlar. Gomorron golfboll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jodå, fullkomligt rimligt. Vi vet just nu inte vilken grafikdel detta är men jag skulle nog inte bli förvånad om den kommer att prestera något i stil med GTX 1050 Ti eller GTX 1060 3GB vilka är fullt tillräckligt för 4K spelande i 60 FPS - med nedskruvade grafikinställningar. Detta är något vi även kan förvänta oss med Xbox One X och i samtliga spel, så som Forza, men det återstår att se när folk skruvat upp konsolen för att se vad som sitter inuti.

Är inte 3GB i minsta laget för 4K? Det går ju inte ens att spela vissa spel i 1080p med högre upplösta texturer. Nu är jag inte fullt uppdaterat på hårdvarusidan, men du menar alltså att en sådan PC med Windows 10 och blu-ray uppspelning får för 3000kr?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

@Icte: Jo, GTX 1050Ti i 4k, 23FPS med allt på low i nyare 4k titlar. Gomorron golfboll.

En enklare Google sökning:
https://m.youtube.com/watch?v=jcQk7LoBmK4
https://m.youtube.com/watch?v=EN0Dr2QHiM8

Var inte heller naiv och tro att Xbox One X kommer klara av bl.a. Forza i 4K med stabila 60 FPS - du kommer med stor sannolikhet få FPS drops liksom med 1050 Ti kortet i videon ovan.

EDIT: På tal om Forza:
https://www.youtube.com/watch?v=G51sbWX6W4w

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En enklare Google sökning:
https://m.youtube.com/watch?v=jcQk7LoBmK4
https://m.youtube.com/watch?v=EN0Dr2QHiM8

Var inte heller naiv och tro att Xbox One X kommer klara av bl.a. Forza i 4K med stabila 60 FPS - du kommer med stor sannolikhet få FPS drops liksom med 1050 Ti kortet i videon ovan.

Återigen, du vill ha konsollen för 3000kr. Lycka till med att sätta ihop en dator med komponenter och mjukvara som behövs för att komma upp i den prestandan, för dom pengarna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Var det inte samma diskussion när Xbone/PS4 släpptes: Det skulle köras i 1080p@60fps men i slutändan blev det inte alls 1080p och typ 30 fps istället på många av de lite snyggare spelen?

Skulle det?
Var ingen (vettig) som påstod att alla One/PS4 spel skulle köras i 1080p60.

Vilket alla med grundläggande förståelse i ämnet (vilket man kan tycka att alla på en sajt som SweC borde ha...) borde klara av att räkna ut på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är inte 3GB i minsta laget för 4K? Det går ju inte ens att spela vissa spel i 1080p med högre upplösta texturer. Nu är jag inte fullt uppdaterat på hårdvarusidan, men du menar alltså att en sådan PC med Windows 10 och blu-ray uppspelning får du för mellan 5 - 6 tusen kr?

Ju mer VRAM desto bättre ja, för spel i 4K. Det jag hänvisade till var prestandan i dessa korten, vet ej hur mycket VRAM som kommer att finnas tillgängligt för grafikdelen i Xbox One X men jag gissar på ca 4GB eller mer.

Det skulle nog gå att få ihop en sådan dator för 5-6000 kr ja, finns en tråd här på SweClockers där folk sätter ihop datorer för 5000 kr och dessa är nog fullt kapabla att spela i 4K och 60 FPS med nedskruvade grafikinställningar:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1464038-5k-paketet-spel...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Återigen, du vill ha konsollen för 3000kr. Lycka till med att sätta ihop en dator med komponenter och mjukvara som behövs för att komma upp i den prestandan, för dom pengarna.

När Xbox One (OG) kom ut kostade den $499, men gick ner i pris som vi såg (mot förlust på Microsoft's sida såklart, liksom med alla andra konsoller). Ja, jag vill ha konsollen för 3000 kr eller mindre och kommer att vänta tills dess då priset gått ner.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bästa är att vänta några månader, så kommer den sänkas i pris, och kanske vara lite uppdaterad, om det är några barnsjukdomar med hårdvaran som den är tillverkad med nu.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Älskar allt gnäll om dittan&dattan, sen det bästa! PC är så mycket bättre för den klara 4k Låter som ett gäng tonåringar som skryter om vem som har störst **** och vart med flest tjejer.

Men blir en sån för mig, precis som det vart en PS4 enbart för att kan spela Horizan Dawn.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Hur enfaldig får man vara, bara för att någonting sitter på ett chip betyder inte det att det är "enklare" än enskilda komponenter i en burk. Tvärtom så ökar komplexiteten då allt ska sitta på ett och samma moderkort. Tänk efter själv nu, XONEX har vadå, 6TFLOPS beräkningskapacitet i ett litet nätt paket. Jämför den kraftfullaste APU som man kan köpa, den kommer inte ens i närheten i varken beräkningskraft eller energieffektivitet. Om det är så enkelt att prutta ut 6Tflops SoC superbilligt varför gör inte nån annan hårdvarutillverkare det? jo för att det skulle äta upp vinsterna från deras överprissatta grafikkort, moderkort samt andra komponenter. Det är inte Xboxen som är överpris utan snarare enskilda PC komponenter då det inte finns tillräckligt många tillverkare av CPU/GPU delar.

Man tillverkar inte en APU av den kalibern för att CPUn skulle vara hopplöst klen i PC-miljö. Till en PC hade man behöver bygga en mycket starkare CPU till. Då snackar vi processor som motsvarar de som säljs för 2000:- med grafikkort motsvarande de som säljs för 1500:- - 2000:-. Då är det prisklasser där folk ändå hellre väljer komponenter själv. Det skulle bli för styltigt och inlåst för den flexibla PC-marknaden. För man skulle fortfarande inte få fördelarna, man skulle fortfarande vara tvungen att köpa normala nätaggregat och normala moderkort med alla de expansionsmöjligheter som krävs för att hävda sig på PC-marknaden.

Jaguarkärnorna lägger till 7% kretsyta på Xbones ursprungliga GPU, de kanske är hälften av det på den nya GPUn. Jaguarkärnorna drar bara några enstaka watt och är färdigutvecklade sedan tidigare. Kretsen är inte mer komplex än en normal GPU i samma storlek.
Moderkortet är verkligen inte mer komplext än ett vanligt moderkort. Ett vanligt moderkort ska hantera mycket stora trafikflöden till grafikkortsplatser och minnessocklar, utöver det så behövs en uppsjö med expansionsplatser och portar för lagring och tillbehör. Allt detta ska dessutom ha stöd för gamla standarder som gjort att allt ska byggas för att varje port kanske ska dra mycket av någon specifik spänning. Moderkortstillverkaren vet inte i förväg hur många portar av varje sort som kunden vill använda, vilka portar som blir maxade trafikmässigt eller strömmässigt osv. Xbone-moderkortet hanterar inte alls samma trafik, det stora är minnena och den biten är inte annorlunda än ett vanligt grafikkort. Annars är det ett par sketna SATA-portar och ett fåtal USB-anslutningar. Det är ganska odiskutabelt att ett xbone-moderkort måste byggas för mycket färre scenarion, mycket mindre trafik, mycket färre portar, mycket mindre strömmatning och mycket färre möjligheter till olika spänningar och legacy-funktioner.
Jag jobbar med att studera kretskort och dess komponenter varje dag, så känner att jag har ganska mycket kött på benen i den här frågan.

Skrivet av addman:

Nu är ju också "adapterklumpen" inbyggd på xboxen. Försök hitta en sån liten adapterklump som klarar av att driva ett 4k spelsystem till PC, lycka till. Allting i Xboxen krossar allt PC när det gäller komplexitet både när det gäller hårdvaran i sig men också strömeffektivitet när du mäter watt/TFLOP.

Ingen adapterklump eller nätaggregat på jorden kan leverera en endast frame grafik. Det vi ska avgöra är hur dyr strömmatningen är att tillverka. Att leverera en strömadapter som ska leverera 12v och 18A är varken dyrt eller komplicerat jämfört med ett normalt nätaggregat som har en mycket mer komplex och krävande uppgift, det ska inte bara leverera minst dubbla effekten, det ska dessutom vara flexibelt med anslutningar och olika spänningar, och släppa runt på massa legacyfunktionalitet som innebär en kabelhärva. En 12v-utgång är inget jämfört med ATX-kontakten och dess funktioner liksom.

Skrivet av addman:

Sedan glömde du UHD-spelaren dessutom. Som Microsoft själva säger, vinsten kommer från spelen, inte maskinvaran. Precis som för Sony och till hög grad också Nintendo. Du behöver inte bekymra dig över ifall MS tjänar jättemycket på själva hårdvaran eller inte dock, MS ett vinstdrivande företag och deras uppgift är dra in pengar precis som alla andra företag, det är vad DU får för dina slantar som är viktigt och vad du får för då man köper en XONEX är mer än vad man får om man köper en PC för motsvarande peng. Det var det enda jag ville säga, sedan att vissa människor vill ha nästan allt gratis, det är en helt annan diskussion.

Och ja, optisk enhet, vi snackar något fåtal hundralappar. Dessutom är skalan för tillverkningen ganska enorm vilket pressar priserna rätt hårt. Det är inte mycket till faktor, PCn tar igen den kostnaden bara på det dyrare chassiet även om PCn inte har optisk enhet alls.