Permalänk
Medlem

Köpråd dator/htpc

Hej bröder och systrar!
Tänkte hjälpa min syster med att bygga en dator och behöver lite köpråd. Är en budget på ca 5000:-
Har ett fractal design core 500 chassi jag tänkte bygga den i så behöver vara ett m-itx moderkort.
Hon har tänkt att ha den inkopplad till tv:n så behöver ingen skärm. Det hon har tänkt ha den till är att streama/ladda ner film och se + surfa lite. Behöver då även trådlös mus+tangentbord. Vad jag förstått så kan man köpa billig win 10 kod på ebay

Tack på förhand Andreas

Permalänk
Medlem

Om spelande absolut inte är med i bilden (annat än browser spel) så skulle jag reka en Intel NUC istället för att krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om spelande absolut inte är med i bilden (annat än browser spel) så skulle jag reka en Intel NUC istället för att krångla.

Funderade på det med men hon vill gärna ha en "riktig" dator ifall hon behöver=)

Permalänk
Medlem

Bra idé. Jag byggde en budget spel-dator för mina barn runt en m-itx med i3 6100. Fungerade länge kanon med bara inbyggda GPUn i i3an.
Datorn klarade att spela upp filmer o strömma utan problem. Jag köpte ett moderkort med inbyggt wi-fi och bluetooth. Lite dyrare men då slapp jag köpa till extra kort för det.

Kunde lätt koppla upp ett apple bt tangentbord, apple pekplatta, gammal PC bt mus och tom en Ps4 gamepad som fungerar bra med steam i big screen mode. Grymt nöjd. Nu uppdaterad med en gtx970 så klarar den nya spel också men det är ju overkill för din syrra.

Jag skulle försöka få tag på en intel g4560 som verkar vara ungefär som I3 6100 fast ännu billigare. Jag körde med moderkort gigabyte b150m Phoenix som fungerade bra men kanske finns det nyare och bättre nu? 8GB ram räcker långt och köp en ca 500 GB SSD. Kolla prisjakt efter bra priser just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att du har ett mITX chassi: Fractal Design core 500
Det håller nere priset.
Men du behöver mus och tangentbord, men inget Grafikkort.

Intel G4560 processor är ett givet val. Den är superbillig.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Bra idé. Jag byggde en budget spel-dator för mina barn runt en m-itx med i3 6100. Fungerade länge kanon med bara inbyggda GPUn i i3an.
Datorn klarade att spela upp filmer o strömma utan problem. Jag köpte ett moderkort med inbyggt wi-fi och bluetooth. Lite dyrare men då slapp jag köpa till extra kort för det.

Kunde lätt koppla upp ett apple bt tangentbord, apple pekplatta, gammal PC bt mus och tom en Ps4 gamepad som fungerar bra med steam i big screen mode. Grymt nöjd. Nu uppdaterad med en gtx970 så klarar den nya spel också men det är ju overkill för din syrra.

Jag skulle försöka få tag på en intel g4560 som verkar vara ungefär som I3 6100 fast ännu billigare. Jag körde med moderkort gigabyte b150m Phoenix som fungerade bra men kanske finns det nyare och bättre nu? 8GB ram räcker långt och köp en ca 500 GB SSD. Kolla prisjakt efter bra priser just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv med ett sådant moderkort och det funkar kanon! Hur står sig g4560 gentemot ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

Kör själv med ett sådant moderkort och det funkar kanon! Hur står sig g4560 gentemot ryzen?

Beror på vilken modell du jämför med, men den väsentliga skillnad är ju så klart antalet kärnor. 2 vs ex ryzen 5 1400s 4. Tycker att 4 är ett krav idag faktiskt.
Du får ju gå upp en aning i pris dock om du är inställd på en ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

Kör själv med ett sådant moderkort och det funkar kanon! Hur står sig g4560 gentemot ryzen?

Pris/prestanda är G4560 oslagbar.
Skulle vilja hävda att den är den mest prisvärda CPU'n alla kategorier just nu

Och hela poängen med den är ju att du -inte- kompromissar på samma sätt som t.ex. med gamla G3258.

Ett system med G4560 blir även billigt p.g.a. du verkligen kan snika på moderkort, och för minnen är allt över 2400MHz bortkastat (CPU'n stöder inte mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pris/prestanda är G4560 oslagbar.
Skulle vilja hävda att den är den mest prisvärda CPU'n alla kategorier just nu

Och hela poängen med den är ju att du -inte- kompromissar på samma sätt som t.ex. med gamla G3258.

Ett system med G4560 blir även billigt p.g.a. du verkligen kan snika på moderkort, och för minnen är allt över 2400MHz bortkastat (CPU'n stöder inte mer).

Hur menar du snika på moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

Hur menar du snika på moderkort?

Att eftersom processorn inte stöder nån form av överklockning och dessutom är redigt strömsnål så kommer även det snikigaste kortet att fungera finfint utan att pruta på prestanda.