Permalänk

Fast i DRAM Training AMD 670E-Plus

Har försökt med allt jag kan komma på (en RAM sticka i flera olika slots, Bios nedgradering/upgradering osv.).
Har även skickat in moderkortet, dem säger att det fungerar utmärkt..

Mitt nästa test tänkte jag låna någons RAM minne och se om det hjälper.

Systemet har för övrigt funkat ganska bra innan detta i ca 9 månader, men har haft något konstigt som kan har varit minne tidigare.
Det sista som hände innan problemet. Var att den fick svart skärm mitt i en youtube video, någon dag efter jag använt ASUS rekommenderade XMP. Därefter gick den in i training, som sagt ingen bios.

Om någon smart här vet något jag inte tänkt på så kan ni gärna säga det.
(Ja det kan vara cpu, men jag har inte sett problem med vikta pins och har remountat 3 gånger så borde inte vara det tänker jag)

Permalänk
Medlem

Vad har du för stickor? Tänker att du har minnen som inte är med i moderkortets QVL lista och helt enkelt inte fungerar med moderkortet..

Inte allt för ovanligt med just AM5, även om det fungerar ett tag så kan det hända närsom även om det fungerat felfritt en viss tid.

Så nya minnen eller nytt moderkort är nog de som gäller i sånt fall, kolla jayztwocents video när han gick tillbaka till intel för några månader sen.
https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur länge har du låtit det minnesträna som längst? Kan ta väldigt lång tid.

Jag antar att du resetat CMOS o.s.v. också?

Har du haft en gammal BIOS-version? Äldre biosar hade problem med EXPO-profiler, och CPUn kan ha tagit skada. Spänningen blev satt för hög när AM5 var nytt.

F.ö. hade jag samma problem med tidigt BIOS och det brände först ett RAM-kit. Sen betedde datorn sig konstigt med det nya kittet också, och det hela löste sig tillslut när processorn blev utbytt. Inet bytte ut varje del i goodwill då de inte kunde hitta problemet. Men som sagt det löste sig med ny processor.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det finns inget mellanting mellan fungerar eller inte fungerar, så jag vet inte vad du försöker säga.
Köper du minnen som följer JEDEC så är det inga problem i 99.9% av alla fall men går du utanför spec så är du "on your own" oavsett vad någon QVL säger. Sen är det där som bäst en rant om att överklockning inte fungerar som han "anser" borde fungera sen låter mycket som sbs oavsett hur mycket du vill värdera en youtubers erfarenhet. Har flera AM5 system som fungerar felfritt och även ett som kör med mild övercklockning (5600 istället för 5200 på minnerna).

@NaviPearlescent
Vad säger status LEDs en på ditt moderkort?
Hur kom du fram till att börja flasha BIOS skulle vara en lösning?
Har du kolla i manualen vad den säger angående placering av minne?
Hur länge väntar du på uppstart?
Har du testat din andra(?) sticka istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Vad har du för stickor? Tänker att du har minnen som inte är med i moderkortets QVL lista och helt enkelt inte fungerar med moderkortet..

Inte allt för ovanligt med just AM5, även om det fungerar ett tag så kan det hända närsom även om det fungerat felfritt en viss tid.

Så nya minnen eller nytt moderkort är nog de som gäller i sånt fall, kolla jayztwocents video när han gick tillbaka till intel för några månader sen.
https://www.youtube.com/watch?v=JZGiBOZkI5w

Så hjälpsam en kan vara då? Så bara för att du inte fick igång ditt system och stolpskottet JTC ändrar sin uppsättning så är det det enda sättet att byta till Intel... WoW!
Till sak: Oftast är det ett äldre bios som sätter käppar i hjulen, så om du inte har detta så testa att lägga in det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är en ASUS TUF Gaming X670E-Plus
Det är träning eftersom man hör det+ att det är DRAM LED lampa.
Jag installerade nyare bios och bytte till ASUS egna XMP inställning ca 2 dagar innan det hände därav trodde jag det var anledningen.
Jag testade idag att låta den försöka först lite mer än 1 timme med 2 sticks. Sen ca 45 min med dem två olika sticksen på olika platser. Har hört att det kan ta 30 min, men inte mer än så. Har ni hört något annat?
Ja CMOS är rensat, men kan testa igen. Dator butiken jag köpte den från sa att dem fick igång MB och uppdaterade BIOS.
Ram stickorna är G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 Trident
Min CPU kan vara skadad, men har inte överklockat den (7700x)
@diizzy
@Keffmode

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaviPearlescent:

Det är en ASUS TUF Gaming X670E-Plus
Det är träning eftersom man hör det+ att det är DRAM LED lampa.
Jag installerade nyare bios och bytte till ASUS egna XMP inställning ca 2 dagar innan det hände därav trodde jag det var anledningen.
Jag testade idag att låta den försöka först lite mer än 1 timme med 2 sticks. Sen ca 45 min med dem två olika sticksen på olika platser. Har hört att det kan ta 30 min, men inte mer än så. Har ni hört något annat?
Ja CMOS är rensat, men kan testa igen. Dator butiken jag köpte den från sa att dem fick igång MB och uppdaterade BIOS.
Ram stickorna är G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 Trident
Min CPU kan vara skadad, men har inte överklockat den (7700x)
@diizzy
@Keffmode

För att klargöra - Installerade du nytt BIOS innan du aktiverade överklockningsprofilen? Eller gjorde du det efter?

När de sa att de fick igång datorn, var det med dina stickor eller deras?

Om DRAM LED lyser så är det troligtvis dåliga stickor. Eller en dålig sticka. Antar att problem med minneskontrollen (som sitter på din processor) också kan gå under DRAM LED, men är osäker. Det kanske går under CPU LED - lämnar det osagt.

I vilket fall hade jag gjort såhär:

Ta ur batteriet, sätt i en sticka. Låt det tugga upp till 45 min. Händer inget - gör exakt samma sak fast sätt in andra stickan. Kör 45 min igen. Se om kombinationen av en CMOS reset och en separat sticka kan få igång datorn. Då kanske du kan få svar på om du har en dålig sticka i ditt kit. Det borde inte ta 45 min, längsta jag sett är 10 minuter och det kändes som en evighet. Men när man ändå inte har något bättre för sig kan man lika gärna vänta 45 min

Det enklaste vore om du kunde åka och köpa ett kit eller låna av nån för att testa om det funkar. Eller om du kan åka till butiken och se om de kan låna dig ett kit för felsökning. Då får du svar rätt fort. Hoppar den igång med ett nytt kit så är det kitet. Fortsätter problemen så är det nog processorn.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så hjälpsam en kan vara då? Så bara för att du inte fick igång ditt system och stolpskottet JTC ändrar sin uppsättning så är det det enda sättet att byta till Intel... WoW!
Till sak: Oftast är det ett äldre bios som sätter käppar i hjulen, så om du inte har detta så testa att lägga in det.

Va vad fasen snackar du om? Datorn har fungerat felfritt i 9 månader och sen börjat strula efter att han aktiverat XMP/EXPO...

Skriker att det är just det problemet som AMD har med minnen och om så är fallet så är det byta minne/moderkortet som är lösningen tyvärr..

Uppenbarligen har du inte ens läst vad fasen problemet är så varför ens skriva?

Bokstavligen första raden i Navipearlescent's inlägg...
"Har försökt med allt jag kan komma på (en RAM sticka i flera olika slots, Bios nedgradering/upgradering osv.)."

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Va vad fasen snackar du om? Datorn har fungerat felfritt i 9 månader och sen börjat strula efter att han aktiverat XMP/EXPO...

Skriker att det är just det problemet som AMD har med minnen och om så är fallet så är det byta minne/moderkortet som är lösningen tyvärr..

Uppenbarligen har du inte ens läst vad fasen problemet är så varför ens skriva?

Bokstavligen första raden i Navipearlescent's inlägg...
"Har försökt med allt jag kan komma på (en RAM sticka i flera olika slots, Bios nedgradering/upgradering osv.)."

Fast vi visste/vet fortfarande inte om biosen är fixen eller om det ev är CPU problem... så hold your horses.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

CPU var problemet, lämnade in den där jag köpte den (inet) och dem hittade att det var cpu och bytte ut den.
Nu verkar all funka bra.
Tror aldrig att det var fel på bios.
Men tack för tipsen