Stör ni er på "fakerea" ?

Permalänk
Medlem

ToysRUs vinner det här, de har negativa rabatterbjudanden.

Dock, de kallar det iallafall inte rea...

Permalänk
Avstängd

Alla butiker kör med REA eller röda prislappar vare sig priserna går upp eller ner så allt känns just nu som en "Fakenyhet" som ska förgöras och förbjudas enligt regeringen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Min reaktion på sådana är att jag tappar intresset för produkten och bläddrar vidare.

Kikar oftast på prisjakt och framförallt prishistoriken för att se om priset är bra för varan innan jag köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är fult när företagen smyghöjer priserna för att sen "rea" ut prylarna. Sånna företag handlar jag inte ifrån om jag inte måste. Gillar netonnet och vissa nätbutiker då de brukar köra fairplay.

Mediamarkt och Elgiganten kan ha bra reor ibland. Men ofta är det värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag irriterar mig på usla rea annonser, idag så snubblade jag över en röd prislapp som jag blev lite smått ilsken på
https://www.pixeltopic.com/files/2017/7/gcmzjmjvmvsmoua.png
4 kronor sänkning på en pryl för 3000kr är inget man borde sätta en röd prislapp på eller vad tycker ni ?
Det står visserligen inga rearubriker men tanken med stora feta röda prislappar är ju att signalera reor.

Förstår vad du menar, men det är ju ingenting i den annonsen som säger att det är rea.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vi har ju problemet att de lägger ut specifika varor med ett pris på prisjakt. Sen har de samma vara men som kostar mer utanför prisjakt...

Det är betydligt fulare än meningslös rea på 4 kr som ju tja ändå inte behöver va någon egentlig rea. Vi köper sällan saker till inköpspris av naturliga skäl så jag blir inte så upprörd över hur de väljer att prissätta. Man får göra en bedömning själv angående prisvärde.

Det har kommit ett nytt begrepp i klädbutiker speciellt där de kör Sale istället. Känns som ett bättre begrepp än rea det är ju det det handlar om. Att sälja. Byt ut Rea mot Sälja helt enkelt.

Så om man döper om ordet REA i sin butik till ett annat språk bara så är det ok att "bryta" mot lagen.
Jösses.

Permalänk
Medlem

Håller med flera här i tråden, det är ju rea o superpris hela tiden - så man orkar inte ens kolla.

Sen är det ju sjukan med att namnge saker så att man inte vet vad man köper! Började ju med TV, för att man inte skulle kunna pris-jakta dem. Men nu är ju smittan över på datorer, framför allt laptops. De som heter typ Lenovo y30-Ij7PQ-3/T eller Asus 30U-M3T6i9 - där tilläggen gör det omöjligt att googla produkten! Oftast betyder alla tillägg något dåligt, så som TN skärm, ingen SSD, snikig CPU - men vanliga dödliga människor kollar en recension på "bas produkten" och köper sen något sjukt nedbantat i tron om att det är samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Så om man döper om ordet REA i sin butik till ett annat språk bara så är det ok att "bryta" mot lagen.
Jösses.

Vet inte vad det är för kriterier för att få använda REA och vilken straffskala som används? Får priset bara vara ex antal % över inköpspris för att få använda begreppet rea eller vart går gränsen för där man kan bli fälld i domstol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vet inte vad det är för kriterier för att få använda REA och vilken straffskala som används? Får priset bara vara ex antal % över inköpspris för att få använda begreppet rea eller vart går gränsen för där man kan bli fälld i domstol

Nyttig information. Straff och dylikt.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Vad de sägs om Rea.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-ra...

Oftast blir näringsidkaren tillsagd och varnad samt att ta ner rean.. Följer man inte vad man blir tillsagd så blir det uppföljning till vite.

Problemet är väl att stora kedjor så som Elgiganten m.m inte bryr sig då dom vet att man endast får en tillsägelse först. Och att det sällan leder till rättsliga åtgärder så som böter. Vet inte om det är åtgärdssystemet som är fel på eller de som jobbar med frågorna är lata och inte orkar driva rättsprocessen. Skulle gissa på det senare.

Och vad man gör och får är två skilda världar hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbeardie:

Så om man döper om ordet REA i sin butik till ett annat språk bara så är det ok att "bryta" mot lagen.
Jösses.

Det är väl samma med narkotikalagen, tillsätter man en ny substans så med samma funktion så måste ämnet narkotikaklassas på nytt och under tiden kan folk köpa droger lagligt på nätet.
Sverige i ett nötskal, vi gör det så krångligt vi kan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Väldigt flummigt. Vad är mycket lägre. Och vad är normalt

Andra länken är ju saker det konstant bryts mot utan påföljd så nja känns mer som flummiga rekommendationer än lagar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Väldigt flummigt. Vad är mycket lägre. Och vad är normalt

Andra länken är ju saker det konstant bryts mot utan påföljd så nja känns mer som flummiga rekommendationer än lagar.

Precis. Det är flummigt. Och som jag skrev. Rättsprocessen är dålig samt dåliga ombud som driver dem. Behöver absolut ett krafttag så som många andra lagar i vår fina lagbok.
Som att inte använda blinkers. Har begärt ett utdrag från polisen hur många förare som dom bötfäller varje år för att inte använda körriktningsvisare. Lär man ju aldrig får se... Men det är ju en helt annan visa. Precis som med drogerna som togs upp där

Permalänk
Medlem

de som stör sig på fakerea är väl de som går på deras försäljnings strategi

Permalänk

Stör mig inte värst mycket längre, ser jag "REA" eller röda prislappar går jag bara vidare, har konkurrenter samma vara för 20kr mer väljer jag hellre den.

REA och rött är bara en varning för blåsning för mig, lockar mig inte det minsta

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ordet REA missbrukas ju så grovt i dagens samhälle så att det nästan förlorat sin innebörd känns det som. Går förbi en elektronikkedja och finner dom gamla lägre prislapparna kvar under dom nya högre ”rea” lapparna. Då just detta sker så ofta så orkar man ju tyvärr knappt bli irriterad längre då detta verkar vara ett fenomen som kommit för att stanna.
Bara sucka och gå vidare brukar vara min medicin.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Förstår vad du menar, men det är ju ingenting i den annonsen som säger att det är rea.

Nej det är inget som uttryckligen säger rea men utformningen av prisskylten är gjord så att man ska associera till rea.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.