Permalänk
Medlem

min fläkt går upp i varm

tjena, jo det är så att jag har ett intel core i7 2600k och en Cooler Master TX3 EVO. När jag inte lirar så låter inte min dator någonting, men när jag väl börjar starta upp ett spel så börjar fläkten gå upp i högvarv. det är så att jag har ingen kylpasta så kan det vara det som är problemet?

Permalänk
Medlem

Ja det är högst troligt problemet. Varför kör du utan pasta?

Permalänk
Medlem

@PontusW: haha jag är inte så jätte kunnig på datorer så jag fick hem processorn och det men hade ingen kylpasta hemma så jag trodde inte att det skulle påverka så jätte mycket.

tackar så mycket för svaret, drar och köper det nu

Permalänk
Medlem

Den stackars processorn lär ju throttla sönder

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabe01:

@PontusW: haha jag är inte så jätte kunnig på datorer så jag fick hem processorn och det men hade ingen kylpasta hemma så jag trodde inte att det skulle påverka så jätte mycket.

tackar så mycket för svaret, drar och köper det nu

Kylpasta ingår väl när man köper Cooler Master Hyper TX3 Evo? Men å andra sidan, du kanske köpte den begagnad

Permalänk
Medlem

1. Stäng av datorn
2. Gå till en affär och köp kylpasta
3. Montera av kylaren och applicera kylpasta
4. Montera tillbaka kylaren
5. Starta datorn
6. Rapportera tillbaka om problemet är löst

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: jag har lag på kylpasta, datorn är svalare men fläkten går fortfarande upp i varv :/

Permalänk
Medlem

men nu förstår jag inte riktigt, nu låter fläkten hela tiden plus att innan hade jag 300 fps på cs, nu har jag bara 150-170 wtf?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rabe01:

men nu förstår jag inte riktigt, nu låter fläkten hela tiden plus att innan hade jag 300 fps på cs, nu har jag bara 150-170 wtf?

Kolla upp tempsen i idle samt load med tex hwmonitor - för cpu'n.

Edit: Dubbelkolla även så att du satt fast kylaren korrekt efter att du satt på kylpasta också, så inget sitter snett/löst.

Permalänk
Medlem

@anon226320: den ligger på ungefär 60 grader när jag lirar, jag tog bort fläkten och såg att det var ganska mycket kylpasta på fläkten, så cleanade bort det, och när jag startade det igen så ligger jag på lite mer fps men fortfarande inte fullt. kan det vara så att jag måste ta bort den gamla kylpastan som låg på? men det var inte så mycket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rabe01:

@JLidback: den ligger på ungefär 60 grader när jag lirar, jag tog bort fläkten och såg att det var ganska mycket kylpasta på fläkten, så cleanade bort det, och när jag startade det igen så ligger jag på lite mer fps men fortfarande inte fullt. kan det vara så att jag måste ta bort den gamla kylpastan som låg på? men det var inte så mycket

Du måste nog reda ut hur det ligger till med kylpastan. Tidigare berättade du att ingen kylpasta fanns. Och nu pratar du om gamla kylpastan som låg på = det fanns kylpasta sen tidigare. Vilket är det som gäller?

Finns det gammal kylpasta sen tidigare och du ska sätta på nytt så får du ta bort det gamla först.
Ovanstående med kombination med för mycket kylpasta kan ju vara bra att eliminera.
Själv använder jag Gripen Aceton Kemiskt rent för att ta bort kylpasta.

Edit: Med fläkten menar du fläkten som sitter på cpu-kylaren? Eller menar du cpu-kylaren i sig, som har kontakt med cpun?
Man blir lite snurrig när man läser dina uttalanden.

Permalänk
Medlem

@anon226320: okej ska vara tydlig nu. Det var så att jag köpte min processor av min kompis och då låg det redan lite på men inte mycket. och undersidan på fläkten hade jag ingen kylpasta(alltså den som är kontakt med cpu'n). Jag trodde att eftersom att jag satte in processorn i min dator så måste jag ha kylpasta på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rabe01:

@JLidback: okej ska vara tydlig nu. Det var så att jag köpte min processor av min kompis och då låg det redan lite på men inte mycket. och undersidan på fläkten hade jag ingen kylpasta(alltså den som är kontakt med cpu'n). Jag trodde att eftersom att jag satte in processorn i min dator så måste jag ha kylpasta på.

Då är jag med på banan hur du menar.
Gör rent cpun från kylpasta. Gör rent den del av cpu-kylaren som har kontakt med cpun vid montering.
Sedan lägger du på en liten klick kylpasta på mitten av cpun. Sen monterar du cpu-kylaren & ser till att den sitter i korrekt.

Återkom sedan med lite hwmonitor-temps för idle och load och berätta gärna om du får mer fps i cpu-krävande spel eller ej, sen tidigare.

Permalänk
Medlem

@anon226320: så nu har jag rensat allt och satt in nytt men ligger på ungefär 75 grader nu dock, och kylaren går upp och låter ganska mycket fortfarande. kan ha dock råkat att ta lite mer än ett riskorn ungefär men det kan väl inte göra så jätte mycket?

Permalänk
Medlem

Vad använde du för att göra ren cpun?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att den låter så mycket, du försöker kyla en processor som drar ca 95W (är den då även överklockad så drar den ju mer, med en förhållandevis liten kylare med en mindre fläkt på, inte så konstigt att den då låter mer än de gigantiska kylarna som finns på marknaden.

Bytte du bara CPUn eller även kylaren från föregående setup?
Vad hade du då för CPU innan, kanske en mer "lågenergi" version, som är ju mycket lättare att kyla för den lilla kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad använde du för att göra ren cpun?

använde aceton

Permalänk
Medlem

@loefet: jag bytte bara moderkort och processor. innan så hade jag en AMD a8 6600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Inte så konstigt att den låter så mycket, du försöker kyla en processor som drar ca 95W (är den då även överklockad så drar den ju mer, med en förhållandevis liten kylare med en mindre fläkt på, inte så konstigt att den då låter mer än de gigantiska kylarna som finns på marknaden.

Bytte du bara CPUn eller även kylaren från föregående setup?
Vad hade du då för CPU innan, kanske en mer "lågenergi" version, som är ju mycket lättare att kyla för den lilla kylaren.

This.

Techradar testade kombinationen 2600K och Cooler Master Hyper TX3 EVO. De kom upp i 60 grader i load @ stock) och 85 grader @ 4,6GHz.

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/cases-c...

Permalänk
Medlem

@rabe01: OK, då borde den typ låta lika mycket då den APUn har liknande TDP, dock så kanske du inte använder den interna GPUn och då kanske den totala effektåtgången är lägre då APUns grafikdel är mycket större än Intel CPUns ditto.
Sen är väl även en stor skillnad moderkorten och deras styrning av fläktarna.

En annan fråga, installerade du om Windows när du bytte moderkort och processor?
Har du inte det så kan ju även det vara en stor felkälla till låg prestanda etc.

Permalänk
Medlem

@loefet: nix jag installerade inte om windows, men det konstiga är ju att jag lirade cs innan jag lade in ny kylpasta och då hade jag ungefär 290 fps. Nu har jag max 240 fps. har du någon aning om vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att den ändrades sig, men byter man CPU och moderkort är det väldigt rekommenderat att även installera om Windows från början.

Skulle nästan säga att det är krav på det för att få drivrutiner och annat att fungera utan problem, i synnerhet om man går från AMD till Intel eller tvärt om. Många "oförklarliga" problem brukar uppstå och lösningen är att installera om.

Så börja där och återkom.

Permalänk
Medlem

@loefet: så efter mycket problem med att först så gick det inte att återställa, men när jag väl fixat det så kunde inte steam ladda ner något, men nu har jag laddat ner cs och fixat allt. ligger på ungefär 170-290 fps. den låg ju på 240-290 fps innan. känns lite konstigt att den droppade så bara

funderar även att köpa vattenkylning till processorn, något du rekommenderar?