Permalänk

Resmål med flickvän?

Hej på er.

Jag och flickvännen har pratat om att ta en liten resa nånstans som är lite mer budget än solresorna, vi har pratat ställen som Köpenhamn, Oslo osv.

Mer en dagsresa/övernattning någonstans bara för att komma iväg lite.
Har ni några tips om var man kan ta med sig tjejen på en mysig liten resa inom Skandinavien?

Mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

Oslo som du säger, Stockholm är inte heller fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Jag och flickvännen har pratat om att ta en liten resa nånstans som är lite mer budget än solresorna, vi har pratat ställen som Köpenhamn, Oslo osv.

Mer en dagsresa/övernattning någonstans bara för att komma iväg lite.
Har ni några tips om var man kan ta med sig tjejen på en mysig liten resa inom Skandinavien?

Mvh

Beror ju på vad ni gillar. Syrran tycker det är poppis att vandra i fjällen. Ta med tält och sov under stjärnorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Måste det vara inom Skandinavien? Med tanke på prisnivåer i våra kära grannländer kan nog totalpriset bli ungefär detsamma om ni åker till t.ex. Prag eller Budapest istället. Otroligt billigt, och otroligt god mat. Mycket historia och kultur att uppleva också. Nästan garanterat väldigt varmt just nu, om det är en fördel eller nackdel får man bestämma själv.

Annars är såväl Oslo som Köpenhamn jättefina. Även Helsingfors, mindre och lättare att ta sig inom, har dock bara varit där på vintern. Annars finns ju Tallin och Riga också, vilka ska vara jättefina städer, även de billiga, små och smidiga att ta sig runt i. Men baltstaterna har jag tyvärr inte besökt än.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Helsingfors är en rätt trevlig stad fast rätt liten. Mysigt att bara strosa runt.

Kanske lite enklare för er att ta er antingen till Oslo eller Köpenhamn. Har inte själv varit i Oslo och i Köpenhamn var jag dyngrak så inte så mycket att säga om det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kom till Trondheim. Här är fint.

Se på den här
och den här
ät mat här
göka lite där
åk hem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror ju på vad ni gillar. Syrran tycker det är poppis att vandra i fjällen. Ta med tält och sov under stjärnorna.

Skickades från m.sweclockers.com

har du tält med så sover du inte under stjärnorna, då hoppar man tältet men det skulle jag inte göra uppe i fjällen då knotten och myggen är rätt hungriga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har förstått att airbnb.com är ett enkelt sätt att hitta sovplats. Aldrig testat själv, men en familjemedlem använder tjänsten för att hyra ut en gäststuga och enligt henne ska det fungera bra.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Jag och flickvännen har pratat om att ta en liten resa nånstans som är lite mer budget än solresorna, vi har pratat ställen som Köpenhamn, Oslo osv.

Mer en dagsresa/övernattning någonstans bara för att komma iväg lite.
Har ni några tips om var man kan ta med sig tjejen på en mysig liten resa inom Skandinavien?

Mvh

Mitt bästa tips är att spara slantar kanske en eller två månader till, och försöka komma iväg till någon stad som exempelvis Madrid, Nice eller varför inte Barcelona? Budgetflyg går att ordna med exempelvis Norwegian. Känns nog bättre att åka bort exempelvis onsdag - söndag för kanske en tusenlapp extra per person istället för att åka just nu, bara för att.

Permalänk
Medlem

En dag i Tallinn eller Riga kryssning verkar intressant utan att själv ha varit där. Verkar vara fina städer och lite mer exotiskt än Skandinavien.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Åland är otroligt vackert.
Dock allt för förknippat med kryssning men ön är vacker, människorna vänliga och väldigt idylliskt och småstadsromantiskt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

har du tält med så sover du inte under stjärnorna, då hoppar man tältet men det skulle jag inte göra uppe i fjällen då knotten och myggen är rätt hungriga.

Otroligt bidragande. Skippa inte tältet du även om du missade poängen med ungefär 3km.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hej på er.

Jag och flickvännen har pratat om att ta en liten resa nånstans som är lite mer budget än solresorna, vi har pratat ställen som Köpenhamn, Oslo osv.

Mer en dagsresa/övernattning någonstans bara för att komma iväg lite.
Har ni några tips om var man kan ta med sig tjejen på en mysig liten resa inom Skandinavien?

Mvh

Har ni inte varit i Köpenhamn och vill åka till en storstad så tycker jag ni ska göra det. Mycket trevlig, fin och mysig stad. Ni kan gå på Tivoli, sitta och glassa i solen i Nyhavn, finns mycket att göra.

Om man inte vill åka till en storstad finns det ju mycket sevärdheter i Norge. Sök på Ålesund eller Bergen (inte varit här själv, men verkar väldigt fint).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av zyy:

Kom till Trondheim. Här är fint.

Se på den här
och den här
ät mat här
göka lite där
åk hem!

Norge är ju dock all annat än budget.

Åland eller Gotland är ganska billigt att åka till och samtidigt väldigt vackert.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Måste det vara inom Skandinavien? Med tanke på prisnivåer i våra kära grannländer kan nog totalpriset bli ungefär detsamma om ni åker till t.ex. Prag eller Budapest istället. Otroligt billigt, och otroligt god mat. Mycket historia och kultur att uppleva också. Nästan garanterat väldigt varmt just nu, om det är en fördel eller nackdel får man bestämma själv.

Annars är såväl Oslo som Köpenhamn jättefina. Även Helsingfors, mindre och lättare att ta sig inom, har dock bara varit där på vintern. Annars finns ju Tallin och Riga också, vilka ska vara jättefina städer, även de billiga, små och smidiga att ta sig runt i. Men baltstaterna har jag tyvärr inte besökt än.

Håller med ovanstående.

Helsingfors är fint på sommaren och hösten.
Annars rekommenderar jag Budapest.
En kompis och jag åkt på tors(em) och hem mån(fm), med boende, flyg, brydde oss aldrig om kostnaden för maten så kostade allt 6700:-/pers. Då körde vi även lyx-inträdet på ett stort badhus med massage + annat, som kostade 700:-/pers

Oavsett var ni åker bör ni kolla upp airbnb för boende, där kan ni spara mkt pengar.
Bara för sovande sedan äter ni frukost ute.

Permalänk
Medlem

Ta en kryssning om ni bara vill komma bort en sväng så är det perfekt och åker man mitt i veckan kan man komma undan ganska billigt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lübeck i Tyskland är en väldigt trevlig stad om du är villig att köra lite bil och lämna Sverige. Beroende på vart du bor tar det inte så farligt lång tid. Annars är Köpenhamn verkligen toppen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Berlin och Gdansk är populärt att åka till här nere ifrån söder... Gdansk va jäkligt mysigt, och billigt att äta etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En helg i Reykjavik är inte fel. En dag med hyrbil och en dag med stadsvandring är ganska lagomt. Väldigt mysig stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Berlin och Gdansk är populärt att åka till här nere ifrån söder... Gdansk va jäkligt mysigt, och billigt att äta etc.

+1 på Gdansk! Var precis där, mycket trevligt

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Tack för alla svar, mycket blandat så har en del att suga på nu

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Måste det vara inom Skandinavien? Med tanke på prisnivåer i våra kära grannländer kan nog totalpriset bli ungefär detsamma om ni åker till t.ex. Prag eller Budapest istället. Otroligt billigt, och otroligt god mat. Mycket historia och kultur att uppleva också. Nästan garanterat väldigt varmt just nu, om det är en fördel eller nackdel får man bestämma själv.

Annars är såväl Oslo som Köpenhamn jättefina. Även Helsingfors, mindre och lättare att ta sig inom, har dock bara varit där på vintern. Annars finns ju Tallin och Riga också, vilka ska vara jättefina städer, även de billiga, små och smidiga att ta sig runt i. Men baltstaterna har jag tyvärr inte besökt än.

+1.

Man tror det ska bli billigt bara för att inte åker så långt men det kostar oftast lika mycket! Stockholm och Köpenhamn är mycket trevligt om det är bra väder, annars inte så kul. Oslo eller Norge kommer inte på tal, så fruktansvärt dyrt. Dock är Norge väldigt fint men man tröttnar på utsikten rätt snabbt.

Förra året hade jag och min sambo inga pengar till semester, men vi bor rätt nära Karlskrona. Hittade en resa med färja över till Polen (Gdynia) för 100kr tur och retur. Allt i Polen är ju sketbilligt också så det var riktigt kul. Tar som exempel där vi var ute och åt tre rätters + då en massa öl och vin för 400kr för oss båda. Eller Taxi, åkte väl 1.5 mil för 10 spänn. Sen kan man ju passa på att handla billig öl och sprit på båten hem, ett flak carlsberg gick väl på 60 spänn eller ngt.

Är själv sugen på att dra till Berlin, kolla lite WWII historia och dylikt.