Permalänk
Medlem

Köpråd Surfplatta

Hej, kan inget om surfplattor. Köpte mig en Asus ZenPad 3S 10 genom amazon då den var med frakt och importkostnader 1.500 kr billigare än i svensk butik, och jag tycker 3000 är ett lagom pris för en platta, detta var då modellen med 4gig ram och 64 gig lagring.

Men så kom det roliga att jag fick ett måndags exemplar och plattan är stendöd efter en halv dags användande, går inte att få liv i den ( prövat volym ner + start )

Amazon skickar tillbaka pengarna så fort dem har fått tillbaka plattan så inga problem där, men man blir ju lite fundersam om man skulle våga sig på en likadan platta eller om det finns något annat som kan vara av intresse för samma/billigare peng

Vad plattan ska användas till så är det netflix lite då och då och sen spel ( troligen inga super duper spel ) men hade väl varit nice med någorlunda ram och cpu på plattan ifall man nu kommer över något spel som är roligt men kräver lite mer.

Det är endast Android som gälller då jag inte gillar Apple och deras priser, vad finns det för förslag på plattor som är av intresse?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag ska vara tråkig och säga ingen slår apple när det gäller surfplattor. Är INGEN apple fan men just deras ipad funkar löjligt bra. Morsan har en 4 år gammal och den är snabb fortfarande. Min egna är 3år och fortfarande samma rapphet som när den plockades ur kartongen.

Kan tillägga att jag ägt 2-3 andriod innan Ipad (bland annat google Nexus)

Edit: Har en Apple iPad Mini 2

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tackar, klarar man sig fint med 2gig ram?. Och hur är Samsungs plattor och just bloatware? blev förvånad över asus att jag kunde rensa alla appar på den

Skrivet av Implor:

Jag ska vara tråkig och säga ingen slår apple när det gäller surfplattor. Är INGEN apple fan men just deras ipad funkar löjligt bra. Morsan har en 4 år gammal och den är snabb fortfarande. Min egna är 3år och fortfarande samma rapphet som när den plockades ur kartongen.

Kan tillägga att jag ägt 2-3 andriod innan Ipad (bland annat google Nexus)

Jag kan hålla med där, dem har verkligen lyckats med plattorna, men just iOS går mig på nerverna. Köpte en till min mor och den fungerar bra men vet jag har behövt göra visa saker med den och ibland är det som den helt vägrar logga in på mitt apple id men sen magiskt när jag skrivit in samma lösenord varje gång så fungerar den på gång numer 5 t.ex

Permalänk
Medlem

Om det är Android plattor, så är just Asus Zenpad s3 10, ett väldigt bra val price/performance
Huawei MediaPad 3 (8 tums versionen, köp inte Light edition 10´) rätt ok med
Alternativt de senaste samsung plattorna, fast de kostar lite med.

I övrigt så är jag nog mån on hålla med Implor, för min egen del blir det nog en Ipad Pro nästa gång. Den är så löjligt kraftfull och 120hz skärm. med IOS 11 så känns det som den kommer bli extremt långlivad. (om en dyr)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Tab A 10.1 med 32GB för 2290:-
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om det är Android plattor, så är just Asus Zenpad s3 10, ett väldigt bra val price/performance
Huawei MediaPad 3 (8 tums versionen, köp inte Light edition 10´) rätt ok med
Alternativt de senaste samsung plattorna, fast de kostar lite med.

I övrigt så är jag nog mån on hålla med Implor, för min egen del blir det nog en Ipad Pro nästa gång. Den är så löjligt kraftfull och 120hz skärm. med IOS 11 så känns det som den kommer bli extremt långlivad. (om en dyr)

Dyr minst sagt. senaste ipad mini 4 närmar sig ju 5000 liksom, kan mycket väl bli något liknande längre fram men just nu så tycker jag det är lite för mycket

Skrivet av Lorault:

ännu en tab a, verkar vara populär och priset är bra

Permalänk
Inaktiv

Huawei MediaPad M2 10 bästa surfplattan jag har testat, M3 finns nu som jag ej har testat.

Fördelar snabb, bra bild och otroligt bra ljud enligt mitt tycke. Nackdel lite dyr. Vissa tycker fullhd är ett minus, men M3an ska ha högre upplösning. Jag har haft min och varit rejäl vårdslös med den, inte en enda repa eller något på 1.5 år har jag ändå fått. (visst jag har ett skyddsfodral)
När jag pratar om bra ljud så menar jag inte bara högtalarna, utan även hörlursuttaget har mer kräm i sig än de andra mobiler och surfplattor som jag har testat. Ljud är visserligen en smaksak, jag är en sådan som gillar bas.

iPad så har jag testat iPad Air 2 och iPad Pro och blivit så besvikna på de båda, framförallt är de väldigt krångliga att använda. Även om de nu har blivit bättre då man på iPad pro kan använda den som usbenhet, det kanske man kan på iPad Air 2 också efter iOs har uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Huawei MediaPad M2 10 bästa surfplattan jag har testat, M3 finns nu som jag ej har testat.

Fördelar snabb, bra bild och otroligt bra ljud enligt mitt tycke. Nackdel lite dyr. Vissa tycker fullhd är ett minus, men M3an ska ha högre upplösning. Jag har haft min och varit rejäl vårdslös med den, inte en enda repa eller något på 1.5 år har jag ändå fått. (visst jag har ett skyddsfodral)
När jag pratar om bra ljud så menar jag inte bara högtalarna, utan även hörlursuttaget har mer kräm i sig än de andra mobiler och surfplattor som jag har testat. Ljud är visserligen en smaksak, jag är en sådan som gillar bas.

iPad så har jag testat iPad Air 2 och iPad Pro och blivit så besvikna på de båda, framförallt är de väldigt krångliga att använda. Även om de nu har blivit bättre då man på iPad pro kan använda den som usbenhet, det kanske man kan på iPad Air 2 också efter iOs har uppdateras.

Kollade på M3an, ska försöka minnas den. Men stack iväg och köpte en Samsung Tab A, hittade den på elgiganten för 2300, 32 gig varianten

Hur är huawei med bloatware?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exeo:

Kollade på M3an, ska försöka minnas den. Men stack iväg och köpte en Samsung Tab A, hittade den på elgiganten för 2300, 32 gig varianten

Hur är huawei med bloatware?

Säkert en massa, men inget jag märker av. Jag använder ingen icke Huwaie enhet dagligen med samma android-version, så jag vet inte om allt är original eller tillagt. Men det som finns inne är inget som jag reagerar på, nu använder jag inte operativsystemet så mycket utan applikationer och de ser ju exakt likadana ut på alla surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Säkert en massa, men inget jag märker av. Jag använder ingen icke Huwaie enhet dagligen med samma android-version, så jag vet inte om allt är original eller tillagt. Men det som finns inne är inget som jag reagerar på, nu använder jag inte operativsystemet så mycket utan applikationer och de ser ju exakt likadana ut på alla surfplattor.

Jo, men som t.ex samsung har något på plattan som kallas "barnläge" som jag inte kan ta bort för mig är det bloatware, men som sagt inget som stör mig efter jag bara slängt in dem apparna i en mapp sen får dem ligga där

Permalänk
Medlem

Har själv för det mesta kört på IPads även om jag testat både Windows och Android tidigare. Köpte dock en zenpad 3S igår och tycker den funkar mycket bra. Lika välbyggd som mina IPads (även om en skruv var iskruvad snett så jag fick skruva i den själv) så jag är riktigt nöjd. Jag skulle ge Zenpaden en en ny chans

Underbart bra att bara kunna koppla in min USB-C SSD för att kunna lagra media och annat på den ifall jag behöver få med mig mycket. Så jag är nöjd med den. Inte sett många andra Androidplattor som tilltalar mig (och inte kostar 6k+).