Alternativ till Kjell för diverse elprodukter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du åker inte på Postens avgift om varan är förtullad av sändaren/speditören. Det är alltså en nackdel om man vill göra rätt för sig att beställa från företag som hoppas att det slinker igenom tullen.

"Normalt" så ska klareringsinfon finnas på försändelsen, och transportören tullklarerar det hela. Man betalar en administrativ avgift för det. "På senare tid" har det blivit populärt med förtullade försändelser, från utvalda länder där eBay har "fulfillment center" men jag har faktiskt aldrig råkat ut för det annat än från just eBay, och främst då från USA.
Jag vet inte ens om det är möjligt att göra som privatperson, i Sverige, när jag skickar något till utlandet.
Den största vinsten i förtullning, är att man slipper moms på frakten. Porto har i dag blivit momsfritt (vilket lede till att portot genast blev 20% dyrare, så priset är detsamma. Snacka om blåsning.) men när det ska tullas och momsas räknar tullen / fraktbolagen på hela summan man betalt för produkten, inklusive porto.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Normalt" så ska klareringsinfon finnas på försändelsen, och transportören tullklarerar det hela. Man betalar en administrativ avgift för det. "På senare tid" har det blivit populärt med förtullade försändelser, från utvalda länder där eBay har "fulfillment center" men jag har faktiskt aldrig råkat ut för det annat än från just eBay, och främst då från USA.
Jag vet inte ens om det är möjligt att göra som privatperson, i Sverige, när jag skickar något till utlandet.
Den största vinsten i förtullning, är att man slipper moms på frakten. Porto har i dag blivit momsfritt (vilket lede till att portot genast blev 20% dyrare, så priset är detsamma. Snacka om blåsning.) men när det ska tullas och momsas räknar tullen / fraktbolagen på hela summan man betalt för produkten, inklusive porto.

Förtullning är en tjänst från speditören, om man kan betala i förväg hos PostNord är jag osäker på men det går fint (ska gå) hos DHL o.s.v. Enskilda företag i utlandet har inga problem att förtulla / i förväg betala för varor de skickar hit. Beroende på hur varorna skickas kan det ju bli billigare än att betala 125 kr inkl moms till Posten. Dessutom slipper man att det ligger och väntar på tullhantering på något lager, så försändelsen ibland går snabbare.

Från säljare i Asien o.s.v. finns det såklart någon form av tulletikett, men informationen på de stämmer i stort sett aldrig. En korrekt tulldeklaration bör väl i stort sett alltid "fastna" i tullen om importören ska betala för det.