Vänta på coffe lake eller köpa 7700k? [Edit: Eller Ryzen?]

Permalänk
Skrivet av Fey:

Resultaten är ute. 8700K ser ut som en mycket bra processor för spel.
Den är dock långt ifrån gratis, vilket bara görs värre av att den kräver ett sprillans nytt z370. 1600x är inte lika bra, men väsentligt billigare och ger dig ordentligt med extra krut att lägga på grafikkortet istället.

Tyvärr fick du ingen hjälp på traven att välja

Z370 är ju ingen plattform som håller i längden heller men om man köper en 8700k så har man väl den ett tag. Kände också att det kan va kul att testa på något nytt, har inte haft AMD innan.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Haha åh gud jag är i det svåra valet jag med. Beställde en 1600x i fögårr när det sas att 8700k inte skulle gå att få tag i förens kring årsskiftet typ. Jag lyckades dock knipa en 8700k från elgiganten igår.

Så nu har jag både en 8700k och 1600x påväg till mig, vad ska jag göra?! Kör jag på Ryzen är det typ totalt 2000 kr billigare och jag kan uppgradera med samma moderkort till ryzen+ eller zen 2 som kanske mostavarar intels prestanda i spel då?

Uppgraderar från i5 2500k och sitter på ett gtx 970, funderar på att köpa ett gtx 1080 eller vänta på 1180 också.

Ge mig tips!

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

Haha åh gud jag är i det svåra valet jag med. Beställde en 1600x i fögårr när det sas att 8700k inte skulle gå att få tag i förens kring årsskiftet typ. Jag lyckades dock knipa en 8700k från elgiganten igår.

Så nu har jag både en 8700k och 1600x påväg till mig, vad ska jag göra?! Kör jag på Ryzen är det typ totalt 2000 kr billigare och jag kan uppgradera med samma moderkort till ryzen+ eller zen 2 som kanske mostavarar intels prestanda i spel då?

Uppgraderar från i5 2500k och sitter på ett gtx 970, funderar på att köpa ett gtx 1080 eller vänta på 1180 också.

Ge mig tips!

Det säkra är ju att hålla dig med 8700k för vi vet prestandan men sen om du kör med 1600x så vet man inte vad AMD har att erbjuda med ryzen+ eller zen 2. Även om inte Ryzen+ blir något vidare så har vi ju fortfarande Zen 2 att vänta på. Som sagt det är inte lätt att välja. Jag satt vid datorn innan och spekulerade men kom fram till att köra på en 1600x. Håller tummarna för bra prestanda av Ryzen+.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Det gör vi alla

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Om du sparar 2k så innebär det att du kan få ett 1600x med ett 1080ti eller ett 8700K med ett 1080. Vilka upplösningar vill du spela på? Desto högre desto viktigare blir det med ett starkt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@Ph4st: Om du sparar 2k så innebär det att du kan få ett 1600x med ett 1080ti eller ett 8700K med ett 1080. Vilka upplösningar vill du spela på? Desto högre desto viktigare blir det med ett starkt grafikkort.

Jag kör på 2560x1440p 144-165Hz, det stämmer inte att 1600x har svårt att komma upp i lika hög fps som 8700k med samma grafikkort då? Verkligen sjukt svårt att bestämma sig då jag kommer ha båda systemen hemma till veckan och måste skicka tillbaka ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag kör på 2560x1440p 144-165Hz, det stämmer inte att 1600x har svårt att komma upp i lika hög fps som 8700k med samma grafikkort då? Verkligen sjukt svårt att bestämma sig då jag kommer ha båda systemen hemma till veckan och måste skicka tillbaka ett!

Jo absolut, men den skillnaden krymper och krymper för att försvinna när processorn inte längre utför någon viktig proportion av arbetet. Om ditt spel drar 90% från grafikkortet och 10% från processorn så får du kanske en extra fps med 8700K jämfört med r1600x. När du drar upp inställningar + upplösning på spel så kommer mer av arbetet att läggas på grafikkortet, dvs processorn får mindre betydelse ju mer du ögongodis du vill ha.

Om du inte köper ett grafikkort alls så kommer skillnaden vara stor (dvs 100% av arbetet hänger på processorn). I spel så tenderar grafikkortet att vara det viktigaste med god marginal, därför så är vanligtvis rekommendationen att lägga de största summorna just på grafikkortet.

Och slutligen så är jämförelsen mellan r1600x och 8700K med samma grafikkort rent praktiskt lite ojämn då intel tar ut 2k extra eller mer (tror dock att de siffrorna kommer sjunka om du väntar i några månader). Ifall du vill titta på maximal fps för pengarna så är det r1600x + 1080ti gentemot 8700K + 1080 som ger den korrekta bedömingen.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Tester Har visat att Ryzen 5 är bättre än i5 Så jag är säker på att du blir riktigt nöjd med en Ryzen 7 1700X

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@BiggieLiten: Tester Har visat att Ryzen 5 är bättre än i5 Så jag är säker på att du blir riktigt nöjd med en Ryzen 7 1700X

Har beställt en 1600x!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Trådar sammanfogade då vi ej tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Du är välkommen att pm:a mig ifall du vill uppdatera rubriken.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Då är det bara helgen som saknas, kan inte vänta!! RYZEEEEN https://imgur.com/gallery/fEfvG

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av BiggieLiten:

Har sån beslutsångest just nu. Jag sitter just nu på en 4690k klockad till 4.2ghz och jag har tänkt att uppgradera till en 7700k men sen slog mig tanken att coffe lake skulle släppas senare i år och då fick jag sån beslutsångest.

Det har väl ryktats om att det skulle vara fler än 4 kärnor eller är jag ute o cyklar? Vi har ju inte så mycket information om coffe lake än. Läste att dom skulle presentera coffe lake den 21 augusti så jag köper inget innan dess.

Hur hade ni gjort?

Intressant! Sitter själv med liknande rigg. Överklockad till 4.5 Ghz. Ibland 4.7 Ghz. Lite underligt att Intel skrotar Z270 så snabbt nu när Z370 krävs om man ska ha 8:e generationens processor. Att de dumpar priserna på 7:e generationen tror jag inte ett dugg på faktiskt. De säljer nog till samma pris så långt det går och finns kvar i lager. Har iofs sjunkit i pris sedan 24:e augusti med ynka 127 kronor; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4020337. Nu återstår det att se hur 6 kärnor med 12 trådar presterar mot 4 kärnor och 8 trådar. Speciellt då med överklockningen i fokus. Om det verkligen är värt det hela vet jag inte. Antagligen inte med tanke på värmen som alstras vid överklockning. Men det är kul att med lite distans titta på hur tekniken utvecklas och förfinas. Men tänker köra vidare med 4:e generationens processor ett bra tag till.

Nu har du ju redan införskaffat komponenter till ny rigg. Hur fungerar det. Är du nöjd?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Intressant! Sitter själv med liknande rigg. Överklockad till 4.5 Ghz. Ibland 4.7 Ghz. Lite underligt att Intel skrotar Z270 så snabbt nu när Z370 krävs om man ska ha 8:e generationens processor. Att de dumpar priserna på 7:e generationen tror jag inte ett dugg på faktiskt. De säljer nog till samma pris så långt det går och finns kvar i lager. Har iofs sjunkit i pris sedan 24:e augusti med ynka 127 kronor; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4020337. Nu återstår det att se hur sex kärnor med 12 trådar presterar mot 4 kärnor och 8 trådar. Speciellt då med överklockningen i fokus. Om det verkligen är värt det hela vet jag inte. Antagligen inte med tanke på värmen som alstras vid överklockning. Men det är kul att med lite distans titta på hur tekniken utvecklas och förfinas. Men tänker köra vidare med 4:e generationens processor ett bra tag till.

Nu har du ju redan införskaffat komponenter till ny rigg. Hur fungerar det. Är du nöjd?

Går du in på Intel's reddit så ser du att det är en tråd längst upp som heter "Why Z270 had to be abandoned " där finns en del info om de hela. Sen tror jag ju att dom blir tvungna att sänka priserna på 7:e generationen när det väl börjar rulla ut mer processorer från den 8:e generationen, men tills dess så tror jag att priserna håller sig ganska högt. Dvs om de inte är någon kampanj som Inet har just nu för 7700k. Sen det med överklockning på 7 och 8:e generationens i7or så krävs det ju i många fall att delida processorn för att hålla den i ok temps. Jag ser fram emot när Intel börjar med 8 kärnor för mainstream plattformen och när fler spel nyttjar fler kärnor.

Jo jag köpte ju en 1600x men har inte haft tid att sätta ihop det tyvärr, imorgon däremot ska jag va ledig så då ska jag göra allt i lugn och ro. Sen så lär du ju klara dig på din setup ett tag till men jag känner att jag halkar efter i vissa spel som BF1 så jag känner att jag behövde en uppgradering. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag helt enkelt bara var sugen på en uppgradering.
En stor anledning till att jag valde ryzen var också för att jag vill ha en säker plattform för framtiden eftersom att AM4 håller ett par år till. Vi håller tummarna på att AMD kommer med något intressant nästa gång!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av BiggieLiten:

Går du in på Intel's reddit så ser du att det är en tråd längst upp som heter "Why Z270 had to be abandoned " där finns en del info om de hela. Sen tror jag ju att dom blir tvungna att sänka priserna på 7:e generationen när det väl börjar rulla ut mer processorer från den 8:e generationen, men tills dess så tror jag att priserna håller sig ganska högt. Dvs om de inte är någon kampanj som Inet har just nu för 7700k. Sen det med överklockning på 7 och 8:e generationens i7or så krävs det ju i många fall att delida processorn för att hålla den i ok temps. Jag ser fram emot när Intel börjar med 8 kärnor för mainstream plattformen och när fler spel nyttjar fler kärnor.

Jo jag köpte ju en 1600x men har inte haft tid att sätta ihop det tyvärr, imorgon däremot ska jag va ledig så då ska jag göra allt i lugn och ro. Sen så lär du ju klara dig på din setup ett tag till men jag känner att jag halkar efter i vissa spel som BF1 så jag känner att jag behövde en uppgradering. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag helt enkelt bara var sugen på en uppgradering.
En stor anledning till att jag valde ryzen var också för att jag vill ha en säker plattform för framtiden eftersom att AM4 håller ett par år till. Vi håller tummarna på att AMD kommer med något intressant nästa gång!

Ok. Får kanske läsa på lite där. Tack för tips. Ja, kanske blir att de sänker priserna när nyare kommer. Ja, det är ju det att man nästan måste delidda dessa nyaste processorer ifrån allra första början för att få dem att tuffa på smidigast. Det är ju rätt så knäppt faktiskt att man ska behöva köpa en sprillans nya processor med garanti och sedan behöva bryta den omgående. Ja, 8 kärnor låter spännande framöver även om man i nuläget inte behöver fler än 4 stycken. Det är ju det där med hur många spel som verkligen är optimerat för det och utnyttjar det allra nyaste. Är de ens framutvecklade ännu?

Ok. Då har du att något kul att göra i helgen. Mycket bra att du är nöjd. Jag är nöjd med min setup. Har förstått att BF1 tar mycket processorkraft. I stort sett så är det ju så det fungerar med alla dessa nya lanseringar. Man sitter här och blir sugen när de lanserar nytt på nytt på nytt. Om och om och om igen. De kastar ut en krok och vi konsumenter fastnar på den.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Ok. Får kanske läsa på lite där. Tack för tips. Ja, kanske blir att de sänker priserna när nyare kommer. Ja, det är ju det att man nästan måste delidda dessa nyaste processorer ifrån allra första början för att få dem att tuffa på smidigast. Det är ju rätt så knäppt faktiskt att man ska behöva köpa en sprillans nya processor med garanti och sedan behöva bryta den omgående. Ja, 8 kärnor låter spännande framöver även om man i nuläget inte behöver fler än 4 stycken. Det är ju det där med hur många spel som verkligen är optimerat för det och utnyttjar det allra nyaste. Är de ens framutvecklade ännu?

Ok. Då har du att något kul att göra i helgen. Mycket bra att du är nöjd. Jag är nöjd med min setup. Har förstått att BF1 tar mycket processorkraft. I stort sett så är det ju så det fungerar med alla dessa nya lanseringar. Man sitter här och blir sugen när de lanserar nytt på nytt på nytt. Om och om och om igen. De kastar ut en krok och vi konsumenter fastnar på den.

Ja jag vet inte riktigt vad Intel prioriterar men kylpastan verkar inte vara i högsta prioritet om man säger så. Nu när Intel har 6 kärnor som standard på mainstreamplattformen så kanske det börjar bli mer spel för fler kärnor med tiden, dock får vi se när detta händer med tanke på att AMD har haft 6-8 kärnor på sin mainstream ett tag nu så vet man aldrig dock så var ju inte FX serien den bästa.

Ja allt blir så hypat innan lansering och då följer man med i flödet och blir sugen på en uppgradering, det var exakt vad som hände för mig när det började närma sig Coffee lake. Men jag valde Ryzen istället.
Du kan alltid kolla vad AMD släpper för kul nu i början av 2018. AMD själva säger att det ska prestera bättre men i vad vet vi inte.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem