Beställde skärm från inet som nu visar sig vara trasig, felanmälan eller återköp?

Permalänk
Medlem

Beställde skärm från inet som nu visar sig vara trasig, felanmälan eller återköp?

Tjenare, beställde en skärm från inets fyndhörna då produkten endast fanns där och jag litar på inet, det stod att produkten var reparerad men annars i nyskick så jag körde på det. Fick hem skärmen och upptäckte strul redan samma kväll, den stänger av sig och disconnectar från datorn titt som tätt, körde lite troubleshooting och kan garantera att det är skärmen det är fel på.

Så jag packade ner allt i förpackningen som det kom i, alla tillbehör och allt är precis som det var när jag fick det, vad gör jag nu?
Om jag förstått det rätt så innebär en felanmälan på inet att de tar in varan, kör en felsökning och reparerar om möjligt och sedan skickar tillbaks den, det vill jag absolut inte. Reparationen har ju redan misslyckats en gång så jag vill bara bli av med skärmen och få pengarna tillbaks, så jag tänkte att man kanske ska köra ett återköp, men jag har hört att det bara gäller fungerande varor, annars kan man få böta.

Så vad gör jag här? Ska nog ringa dem och fråga imorgon men tänkte att jag kan lika gärna kolla här först.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du handlat på nätet så är det distansköpslagen som gäller

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om ett köp för ca 4000 sek, där varan var helt ny, men som började fela ordentligt. Jag kontaktade då butiken, köpte alltså online, och begärde att de skickade en annan ny eftersom varan började strula nästan direkt. Dvs efter att de fått tillbaka den jag fick först. Det gick de med på och jag tycker helt klart att det är rimligt att förvänta sig att de skickar en annan ny vara. Det är orimligt att som kund köpa en produkt som i ditt fall omedelbart börjar krångla och sedan vänta på en reparation. Kanske kan de välja att reparera den enligt någon lag, jag kan inte det där, men det är helt enkelt helt fel rent kundservicemässigt.

Permalänk
Medlem

@Fenix: Det var det jag misstänkte, ett återköp alltså. Är det okej att göra återköp på icke-fungerande varor dock? Hörde om någon som var tvungen att betala "böter" för att varan inte var i "väsentligt oförändrat skick" och att han var tvungen att göra en felanmälan. Blir då lite tveksam, vill ju inte betala böter liksom, men jag vill inte heller ha skärmen reparerad.

Permalänk
Medlem

@stee_vo Om du inte gett dig på med skruvmejseln och bänt i paneler eller pillat bort garantiklistermärken så har jag svårt att se att det blir böter. Skulle de börja tjafsa så stå på dig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@stee_vo: Ta med kivittot, åk och förklara hela situationen! Inet har från vad jag upplevt och läst, extremt bra kundservice, så om du bara förklarar allt är jag rätt säker på att du får bra hjälp med hela situationen.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Blev en felanmälan, ringer dem imorrn och frågar ändå så får vi se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

@stee_vo: Ta med kivittot, åk och förklara hela situationen! Inet har från vad jag upplevt och läst, extremt bra kundservice, så om du bara förklarar allt är jag rätt säker på att du får bra hjälp med hela situationen.

De har bättrat sig på den fronten. Jag har haft väldigt dålig erfarenhet av inets service sedan tidigare, men det är en stor skillnad till det bättre.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@stee_vo: Rent juridiskt har Inet rätt att laga varan, kunden kan aldrig i första skedet kräva pengarna tillbaka. Det är upp till säljaren att bedöma om varan skall lagas eller inte.
Rent Moraliskt har det redan varit en misslyckad reparation, då bör man kunna erbjuda kunden återköp.

Mvh
Emil

Permalänk
Medlem

Har du fått en trasig vara, och sänder tillbaka den i samma trasiga skick som när du fick den, så har du ju returnerat den i oförändrat skick. Därför kan dom inte neka din ångerrätt. Du bör dock påpeka för Inet att den var i det skickat när du fick den.

Börjar du med felanmälan och dina 14 dagar går så kan det bli svårare att hävda din ångerrätt.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är en fyndvara som dom uppges har kontrollerat så tar dom nog tillbaka den utan problem.

Permalänk
Medlem

Du returnerar varan och påpekar att varan är defekt och att du vill göra ett återköp via distansköplagen. Eftersom det är en fyndvara har du ingen rätt att kräva ett nytt exemplar (om det inte finns fler fyndvaror till samma pris) utan du får pengarna tillbaka alternativt att de sänder produkten till reparation.