Vill skapa en trådlös övergång mellan fiber-uttag och router.

Permalänk
Medlem

Vill skapa en trådlös övergång mellan fiber-uttag och router.

Har idag en lång nätverkskabel som går genom hela lägenheten, riktigt fult om jag får erkänna det.

Jag söker någon smidig lösning för att komma bort från problemet, en längre nätverkskabel som kan dras runt lister lite snyggare är ju ett alternativ.

Men finns det inte någon smidigare lösning på det hela, kan man inte få den övergången trådlös på något vis? Det finns ju adaptrar man kan sätta i el-uttag för att förlänga wifi-signalen, där det finns uttag för nätverkskabel, exempelvis. Kan man inte använda något liknande för det jag är ute efter? Jag vill såklart inte tappa för mycket lina heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Har idag en lång nätverkskabel som går genom hela lägenheten, riktigt fult om jag får erkänna det.

Jag söker någon smidig lösning för att komma bort från problemet, en längre nätverkskabel som kan dras runt lister lite snyggare är ju ett alternativ.

Men finns det inte någon smidigare lösning på det hela, kan man inte få den övergången trådlös på något vis? Det finns ju adaptrar man kan sätta i el-uttag för att förlänga wifi-signalen, där det finns uttag för nätverkskabel, exempelvis. Kan man inte använda något liknande för det jag är ute efter? Jag vill såklart inte tappa för mycket lina heller.

Dra kabeln snyggare! Det är jobbigare men du kommer att spara tid när det kommer till felsökning och jobbiga avbrott.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Många trådlösa nät i lägenhetsbyggnader, med routrar som hela tiden auto-switchar kanal för att få mer utrymme. Ena dagen kanske trådlöst funkar riktigt bra, nästa dag funkar det helt åt h-e.

Dra kabeln ordentligt är den enda stabila lösningen. Men är det för opraktiskt så räcker det väl med att placera en trådlös router med lite styrka i signalen någonstans i mittpunkten av lägenheten?

Annars får du kika på range extenders / repeaters

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du med fiber-uttag inte menar just fiber-uttag utan en vanlig ethernet rj 45. Om det absolut inte går att dra en kabel snyggt och inte ovanstående alternativ funkar, så går det ju alltid att sätta en homeplug i närmaste eluttag, kanske i hallen bakom nån möbel, och sedan samma sak i rummet med routern. Du kopplar sedan nätverkskabel i varje homeplug. Det är inte optimalt naturligtvis men funkar troligen fint i en lägenhet om du inte har jättehöga krav. De nyaste har rätt bra kräm i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle provat med homeplugs dvs. nätverk över elnätet

Permalänk
Medlem

Klamra fast närverkskabelb på golvlisten.
Alt bakom golvlisten.
Blir böst så, köp kabel på metervara så blir det snyggare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

http://kanallisten.se/ är lösningen. Har det i min lägenhet för högtalar- och HDMI-kablar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bart112:

http://kanallisten.se/ är lösningen. Har det i min lägenhet för högtalar- och HDMI-kablar.

Hur upplever du att kanallisten sitter fast i väggen? har funderat på att skaffa den till vardagsrummet men är osäker på om den liksom glappar eller lätt lossnar från väggen eftersom den verkar ha nån form av snabbfästen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur upplever du att kanallisten sitter fast i väggen? har funderat på att skaffa den till vardagsrummet men är osäker på om den liksom glappar eller lätt lossnar från väggen eftersom den verkar ha nån form av snabbfästen.

Det enda jag har varit tveksam över är kantsocklarna som jag kör i ytterhörn, dom sitter bara inskjutna, men hittills har det inte varit några problem, inte ens dammsugarroboten har fått någon med sig. Har haft mina uppe sen januari -16. Själva listerna i sig sitter riktigt bra i fästena, och har man inte helt raka väggar är det bara att kompletera med fler fästen iskruvade i väggen.

Målade om hallen för någon månad sen, och det var otroligt smidigt att bara kunna haka av listen, för att sen haka i den igen när färgen hade torkat. Så det var helt klart ett plus, dock långt ifrån huvudanledningen till varför jag köpte dom.