Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på smidigt sätt att bygga chassits utsida.

Permalänk

Tips på smidigt sätt att bygga chassits utsida.

Håller på och bygger en chassiram som nästan är klar. Ska justera sidorna, spackla och sen slipa.

Dimensionerna är.
H: 21
B: 12.5
D: 19

Den står som ett torn. GPU bakom moderkortet. Som typ Dan case.

Vill ha en enkel kropp som ska gå i temat Vit/Aluminium.

Först tänkte jag Köpa en stock och borra ur, sen föra in hela ramen bakifrån som en kassett. Men då blir det svårt med strömbrytare och I/O i fram samt fläktar på sidorna. Ska vara 1st 120mm slim på vardera sida som jobbar statiskt.

Har även funderat på Aluminiumsidor, men vill att det ska vara stilrent och tror inte jag klarar av att göra det utan massa fula hörn och kanter. Blir en tråkig och onödig kostnad när man är kass. Vill helst undvika nät/galler som sidor även om det är lättarbetat.

Sist tänkte jag om jag kunde ta någon reptålig Vit Akrylplast och lägga från ovansidan till botten och köra hörnen med värmepistol. Men då måste jag ha avtagbara sidor som inte blir för svåra att hantera. Kanske akrylsidor där med om det är enkelt att arbeta med materialet? Men hur ska jag fästa sidorna smart?

Var det tillräckligt luddigt? Alla hänvisningar till byggloggar eller egna bilder/erfarenheter uppskattas!

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

bocka plåt är ingen svartkonst som många tror. kolla med lokala plåthandlaren om de har tunnplåt i aluminium i någon spillbit du kan öva på, för aluminium är riktigt mjukt. bygg en träjigg som matchar insidan och bocka plåten ner över det. räkna med att du behöver överböjja kanterna med kanske 5' dvs innerhörnvinkel = 85' ist för 90, och nyttja elasticiteten i materialet för att få en bra passform.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.