Permalänk

Tips på färglaser!

Ska börja plugga igen och min gamla färglaser gav upp i höstas (Samsung CLP 550), vilken jag har varit väldigt nöjd med i över 10 år.
Söker därför tips på ny laserskrivare, företrädesvis färg men..., finns det skäl att skippa färgen?
Bläckstråle är inte ett alternativ, hatar ihop-torkade patroner (kan nämna att den sista bläckstråle-skrivaren jag hade skickade jag ut genom fönstret, bokstavligt talat!)

Nätverksanslutning är ett krav.
Hastighet är mindre viktigt än upplösning.

Multifunktion är heller inte viktigt (äger en scanner, visserligen något föråldrad men den gör det den ska enligt de krav jag har)

Så vad är "Best bang for the buck" i dag?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung C480W för ett tag sen. Även scanner/kopiator. Den är bra och rätt billig.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Samsung CLX-6260ND från Dustin Home som jag är kanon nöjd med.

Men den är kanske för stor och dyr för dina behov, för det är en skrivare som är avsedd för små företag och inte för hemma bruk i första hand.

Permalänk
Avstängd

Viktigt är ju att kolla så inte förbrukningsmaterialet blir dyrt (toner etc). Var nära att köpa en bra laserskrivare på Elgiganten för några år sedan, nedsatt och riktigt bra pris. För bra nästan... kollade vad en uppsättning toners skulle gå på och det var mer än vad skrivaren kostade! Och jag har för mig att det de inte hade så stor kapacitet (1000 utskrifter eller liknande). Blev inte något köp kan jag berätta

Köpte senare en begagnad maskin från från någon liten firma som skulle uppgradera. Den har tuffat på bra i ett antal år, hittade dessutom toners på Ebay till riktigt bra priser så jag har ett litet lager i källaren

Något att kika på kanske.

Permalänk
Medlem

Det har att göra med ett EU eller FN direktiv, eller något liknande.

Det får aldrig vara billigare att köpa en ny skrivare med nya patroner, än det är att köpa nya patroner till sin gamla skrivare. För vore det billigare så skulle alla köpa en ny skrivare hela tiden och sopberget skulle växa ännu mer okontrollerat.

Det är därför som det är olagligt för tillverkarna att skicka med annat än halvfulla patroner med sina skrivare, plus att de vill tjäna pengar så klart.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Jag har köpt en Samsung CLX-6260ND från Dustin Home som jag är kanon nöjd med.

Men den är kanske för stor och dyr för dina behov, för det är en skrivare som är avsedd för små företag och inte för hemma bruk i första hand.

Verkar helt klart intressant, och storleken är väl ungefär densamma som den som jag har haft innan.
Sambon skulle såklart bli gladare för en mindre skrivare, men hon har som sagt accepterat den gamla i över 10 år så....

Permalänk
Medlem

Om utskrifter på blankare papper

Jag undrar om det inte går att skriva ut på blankare papper med en färglaser? Jag håller på att göra en almanacka i A4 och har ett 200-gramspapper som är lite blankare än vanligt kopieringspapper. Skriver man ut hela almanackan på en gång (14 sidor) så blir det så gott som alltid sidor där färgen släppt, och man får skriva ut dem på nytt. Är det skrivaren, en HP Laserjet Pro 400 color M451dn som håller på att bli dålig (har brukats sedan 2014) eller är det så här med alla laserskrivare och blankare papper? Testade också en gång att skriva ut på HP:s eget fotopapper, men det gick över huvud taget inte. Nästan ingen färg alls fastnade, och då var papperet avsett för laserskrivare. Använder man ett för bläckstråle kan det bli skador på skrivaren, det vet jag.
Sen var jag väl korkad när jag trodde att det skulle gå bra att göra 30 almanackor med 14 sidor i varje utan att tonern skulle ta slut. Röd är nästan slut nu, och den var nog runt 70 procent när jag började. Kapaciteten ska vara 2 600 sidor men det verkar inte alls bli så många, inte ens hälften. Kassetterna kostar ca 1 400 kronor styck om man ska ha HP:s original. Testade en piratvariant, men den gav ifrån sig streck. Så fort jag satte in en originaltoner försvann strecken.

M v h
Pär i Bollnäs

Permalänk
Medlem

Tonern valsas fast med hetta mot underlaget - är det för blankt och tonerpulvret (styrenliknande plast) och pappret med beläggningen inte kompatibelt med varandra så hjälper det inte med värme och press att få det att fastna. du måste hitta blank-papper som uttalat fungerar med laserskrivare, annars är det stor risk att det går mindre bra oavsett laserskrivare.

tonermängden är beräknat på 5% av sidan täckt.

kör man ut sidor med stora färgytor så kan antalet sidor minska till 10% av den angivna om färgen täcker halva sidan. - dvs av 2000 sidor blir det bara 200 sidor innan tonern är slut.

skall man köra ut almanackor mm i större antal än enstaka exemplar så är det bättre och billigare att låta fotoprintföretag/tryckeri göra dem och då kommer också färgen att vara anpassad mot använd papperskvalitet - somliga av dem har också sådana erbjudande.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jo vi i bygdegårdsföreningen har anlitat labb tidigare för almanackan, problemet är att man inte har koll över vad som ska stå i den. Exempelvis sätts inga flaggdagar ut i den hos den lokala fotohandlaren (Audio Video) och ej heller kan man lägga till bildtexter. Sen önskar våra kunder att de ska kunna skriva i almanackan, och det kan man sällan om den görs i ett labb. Nu gjorde jag den själv och hade full koll på allt och valde ett skrivbart papper. Men jag gjorde fel när jag trodde att tonern skulle räcka och bli över. Problemet är att jag högst kan begära 1 200 kronor av föreningen i ersättning, eftersom det kommer att kosta att montera ihop den också för jag har inget att slå hål med och inga spiraler att fästa bladen med. Föreningen får inte göra en förlust på det hela. Ja, jag vet då till nästa år vad som gäller. Undvik eget hemkok, så att säga.