Lämplig storlek på bilder för webpublicerig på egen hemsida?

Permalänk
Avstängd

Lämplig storlek på bilder för webpublicerig på egen hemsida?

Har tänkt lägga ut lite bilder på mina katter, bilar, motorcyklar, naturbilder osv. Inte på någon blogg eller så utan hos någon gratis webserver som erbjuder gratis webutrymme. Eftersom de allra flesta sitter på en 100 Mbps fiberlina så tänkte jag lägga bilderna så att de täcker hela skärmen. Dvs jag skippar thumbnails.

Inga bilder är mobil- eller smartphonebilder utan alla bilder är tagna med antingen Nikon D90 (systemkamera) eller Nikon Coolpix P7100 (kompaktkamera) så bilderna håller hög kvalitet. Men jag kan ju inte lägga ut bilder i storleken 3648 x 2736 pixlar på dryga 4MB utan jag måste ju dra ner bilderna i storlek. Så min fråga är - vilken storlek anser du är bäst? Både i pixlar och i MB? Kanske 1920 x 1080 skulle vara lämpligt?

Permalänk

@vinylsamlaren: 2MP är väl OK.
Sen storleken beror ju på kompression etc.
I photos.google.com ser jag att min bild (orginal 12.2MP 4032 × 3024 och 4 MB) är 1320 x 990 och 542KB i jpeg format.

Permalänk
Medlem

Tänk på att många ändå använder mobilen som ändå har begränsad data.

Om du vill visa bilderna i full bredd så är det nog bäst med 1920 x ????. Däremot kanske det inte är lika bra på stående bilder, då dem blir fruktansvärt stora om du ska ha dem i 1920 bredd.

Se till att "spara för webb" eller hur du nu sparar dina bilder, med ca 70% komprimering. Använd sedan tinypng.com för att vidare optimera filstorleken.

EDIT: Tänk på att det kan vara förbaskat svårt att navigera många bilder om alla kommer vara i fullbredd. Av den anledningen har man previews så man enklare kan navigera och välja den bild man vill titta på.

Om du laddar in ca 100 bilder på en sida, alla är 2MP ~1MB stor.. Ja det säger sig själv, eller hur?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti