Permalänk
Medlem

Håll på fläktar

Hej!
Köpte ett Corsair Crystal 570X med tre fläktar framtill. Har inte riggat upp det än men jag antar att dessa kommer dra in luft i chassit. Nu har jag satt på ytterligare två toppfläktar och en i bak. En fet kylfläns sitter på processorn (ev tar jag bort fläktarna på det). Hur ska jag rikta dessa för att få maximal kylning? Alla blåser ut? De ovan tar in luft och bak blåser ut? Ni fattar... tacksam för tips!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

YouTube-använvadaren JayzTwoCents har flera bra filmer om detta.

Case Flow and Pressure Demonstration - How to balance airflow
Case Pressure Explained - Positive vs Neutral vs Negative

Något långa men kan lätt vara värt en titt, för att få ett grepp om vad du ska sikta på! (:
Kort och gott: Ta inte bort fläkten från flänsen på CPUn. Ha svagt positivt luftflöde, alltså att lite mer luft kommer in i chassin än åker ut. Skönast är intag fram, då inte all värme skjutsas ut i rummet eller på användaren. (Och i princip alla chassin är anpassade för luftintag fram)

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

@olundmark:
Tack för svar! Ska kolla filmerna. Grejen med cpu-flänsen är att fläktarna är fantastiskt fula (chassi av glas som sagt) och jag tänker att sex externa fläktar ska göra jobbet.
https://www.komplett.se/img/p/400/c47d455c-ffc7-6088-ad45-11e...
Såg att man kan ta bort en. Tänkte ev ta bort båda och sätta in en rgb-fläkt. Men du råder mig att inte göra det alltså?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

@Alopex: Hahaha, det är noctua-fläktar, jag förstår.
Du får göra precis som du vill, men jag skulle råda dig starkt till att (om du tvärt inte klarar av färgschemat)byta ut fläktarna, inte ta bort dom helt.
Noctuas fläktar är mycket kända just för att dom har dåligt färgschema, men det tycker vissa är värt det med tanke på att Noctua gör i princip de bästa fläktarna på marknaden, inkluderande CPU-kylare.
Du kan ju byta ut fläktarna på kylaren helt fritt, men du kanske märker en skillnad i ljudnivå och/eller temperatur då. Upp till dig om du tycker det är värt det

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

@Alopex: Fläktar direkt på kylaren kommer vara mer effektiva på att trycka luft igenom kylflänsarna, och kommer höras mindre eftersom de sitter längre in i chassit. Det kan gå att kyla CPUn med bara chassifläktar, särskilt om de sitter nära kylaren, så du kan ju alltid testa om du är villig att offra lite kylförmåga för utseendets skull.

Permalänk
Medlem

Kollade filmen och det verkar som de övre fläktarna alltid ska blåsa utåt. Om de främre blåser in och övriga tre blåser ut blir det dock inget övertryck i burken. Löser man det här med cpu-fäkten eller genom nätaggfläkten? Gissar att man ska vända nätaggfäkten så den blåser in luft underifrån? Vad säger experterna?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Kollade filmen och det verkar som de övre fläktarna alltid ska blåsa utåt. Om de främre blåser in och övriga tre blåser ut blir det dock inget övertryck i burken. Löser man det här med cpu-fäkten eller genom nätaggfläkten? Gissar att man ska vända nätaggfäkten så den blåser in luft underifrån? Vad säger experterna?

Du kan reglera trycket i chassit genom att styra RPM på fläktarna så att de tre i fronten blåser in mer än de som blåser ut, alternativet är ju att ta bort en fläkt i toppen. Du ska inte vända på fläkten i PSU eller reglera CPU fläkten för detta

Edit: Jag har själv 2 fläktar in och 2 ut. Jag har Noctua i front och fractal designs egna svarta i bak just för utseendets skull. Noctua flyttar mera luft pga att de är bättre fläktar och så kör jag de på lite högre varvtal för att ha ett positivt tryck i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Hej!
Köpte ett Corsair Crystal 570X med tre fläktar framtill. Har inte riggat upp det än men jag antar att dessa kommer dra in luft i chassit. Nu har jag satt på ytterligare två toppfläktar och en i bak. En fet kylfläns sitter på processorn (ev tar jag bort fläktarna på det). Hur ska jag rikta dessa för att få maximal kylning? Alla blåser ut? De ovan tar in luft och bak blåser ut? Ni fattar... tacksam för tips!

Sitter på jobbet och kan inte titta på videos. De som sitter ovan ska alltid blåsa ut varm luft som stiger. Insug brukar vara ned fram och utblås bak uppe. Samt ovanpå

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kör själv 2st 140mm fläktar in i fronten på en lägre nivå och 1 st 120mm fläkt ut på en högre nivå. Kör 120mm fläkten där bak på högre RPM än de 2 140mm fläktarna i fronten. Får fint övertryck. Sen har jag också 2st 140mm fläktar till GPU kylflänsen. (Kör Coolermaster GTS V8)

Har mycket lätt överklockning också så min CPU håller sig alltid mycket sval. Mitt största "problem" är att hålla GPUn sval, men ska inte klaga, den kör aldrig igång alla fläktarna och går aldrig över 67 grader under HEAVY load. Så känns nog rätt lugnt. (Spec enl nedan)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ok, dum fråga. Hur sätter jag bäst varvtalet för fläkten? Via moderkortet?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||