Toyota aygo som pendlar bil/vinter bil?

Permalänk
Medlem

Toyota aygo som pendlar bil/vinter bil?

Hej!

Har en gammal volvo som jag vill behålla i sitt fina skick så den ska jag ställa undan i vinter och vill ha en bil "som bara funkar".

har ca 2 mil till jobbet och kör 50 och 70 vägar dit(och typ 500m 90 väg). nån gång i månaden ger jag mig i väg till min bror i en annan stad på 110väg men bullret får jag leva med helt enkelt.

har en par kompisar som jobbar som bilmeckar och båda säger japanskt/kinesiskt. billig bra bil ska vara toyota aygo. citroen c1 och peugeot 107 ska vara i princip identiska, vad är det som skiljer och gör någon bättre än de andra?

Det enda negativa jag läst är att kopplingen är inte den bästa och kan haverera om den aldrig byts om man bortser från de kassa automatlådorna och vissa vatten läckage in i kupen

Tänkt mig i prisklassen runt 30-40 kan stiga lite om det är värt det, tex om en 09 har bättre koppling än en 07a eller lider alla aygos av dessa kopplings problem? är det någon årsmodell jag ska sky som pesten?

vill inte ha stop start system, finns det vissa modeller där stop start går att undvika? när kom dessa modeller med stop start?

ju mindre elektronik ju bättre, abs och antispinn kan jag leva med det kan rädda livet på en.

tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dom nämnda modellerna går ofta under namnet 'trillingbil' - det är för att de tillverkas på samma fabrik och har samma plattform, motorer och drivkedja. Karossformer, tillbehör och inredning kan skilja sig mellan modellerna med mekaniska grunden är samma.