Toyota aygo som pendlar bil/vinter bil?

Permalänk
Medlem

Toyota aygo som pendlar bil/vinter bil?

Hej!

Har en gammal volvo som jag vill behålla i sitt fina skick så den ska jag ställa undan i vinter och vill ha en bil "som bara funkar".

har ca 2 mil till jobbet och kör 50 och 70 vägar dit(och typ 500m 90 väg). nån gång i månaden ger jag mig i väg till min bror i en annan stad på 110väg men bullret får jag leva med helt enkelt.

har en par kompisar som jobbar som bilmeckar och båda säger japanskt/kinesiskt. billig bra bil ska vara toyota aygo. citroen c1 och peugeot 107 ska vara i princip identiska, vad är det som skiljer och gör någon bättre än de andra?

Det enda negativa jag läst är att kopplingen är inte den bästa och kan haverera om den aldrig byts om man bortser från de kassa automatlådorna och vissa vatten läckage in i kupen

Tänkt mig i prisklassen runt 30-40 kan stiga lite om det är värt det, tex om en 09 har bättre koppling än en 07a eller lider alla aygos av dessa kopplings problem? är det någon årsmodell jag ska sky som pesten?

vill inte ha stop start system, finns det vissa modeller där stop start går att undvika? när kom dessa modeller med stop start?

ju mindre elektronik ju bättre, abs och antispinn kan jag leva med det kan rädda livet på en.

tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dom nämnda modellerna går ofta under namnet 'trillingbil' - det är för att de tillverkas på samma fabrik och har samma plattform, motorer och drivkedja. Karossformer, tillbehör och inredning kan skilja sig mellan modellerna med mekaniska grunden är samma.

Själv skulle jag nog i angivna prisintervall hellre köpa en Toyota Corolla 2005-2006 om man får nys på en, kör en själv och är uppe i över 24000 mil och det enda som är bytt förutom slitagedeler som bromsar/bromsskivor, vindrutetorkare, är hittills bara undre länkarmarna i framvagnen pga. rost - inte slitage. Bilen har ABS och trackingkontroll och fungerar väl på vintern - har sett många sk. premiumbilar sitta ohjälpligt fast i snön medan jag har kunnat ta mig förbi...

Inga uppenbara elektronikfel hittills trots att bilen är över 12 år gammal. givetvis fungerar AC/klimatanläggningen utmärkt fortfarande utan någon AC-service gjord.

Kopplingen är dock nära bäst före datum och är en kostnad som kommer inom 2000-5000 mil gissar jag. Hur länge kopplingen håller beror väldigt mycket på föraren - jag är över 24000 mil utan ha bytt, och kanske når över 27000 mil innan byte, men det finns de som kan köra slut på en sådan på 6000 mil.

När man pratar om dåliga kopplingar så skall man också fundera över 'dåliga förare' och är beg-bilen uppe i 15000-20000 mil (och kopplingen inte är nybytt) så måste man ha en kopplingsbyte inom inte allt för lång framtid i bilbudgeten. Automatlådor kostar också en massa att reparera men där är det mera slump när det trista inträffar.

Corolla är förvisso större än en Aygo - min ligger runt 0.7 liter mil (bensin) med min körning inklusive kallstarter och kökörning sista 5 km ibland.

---

Men i övrigt skulle jag nog säja att vilken japs (tex Honda, Mitsubishi och även Nissan) som helst kommer att ge en driftsäker bil, och en del koreaner har också hyffsad kvalitet.

Är själv sugen på en Subaru om man vill ha 4-hjulsdrift, trots att jag själv hittills aldrig fastnat med Corollan i snöoväder.

Permalänk
Medlem

Hade en kollega jag åkte med till jobbet och han hade då en Cirtroen c1 2010. Vi har däremot 6 mil enkel väg där större delen är 100 och 90 väg.
Den var obekväm bullrig och seg precis som det brukar vara i den storleks och prisklassen.
Var även "problem" med imma på sido och vindruta när det var hög luftfuktighet, inget jag upplevt i någon annan modern bil jag åkt kanske för klen fläkt. Kan även varit just det exemplaret.

Jag hade under den perioden en Hyundai atos 2002 som jag faktiskt tyckte var bekvämare och man hörde inte motorn lika mycket. Även om det också var en skitbil.

Personligen hade jag nog letat upp en gammal volvo 850 som du kan köra till den rasar. De är i alla fall ganska bekväma och drar inte så farligt mycket bränsle. Men då får man ju räkna med lite mekande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hej!

Har en gammal volvo som jag vill behålla i sitt fina skick så den ska jag ställa undan i vinter och vill ha en bil "som bara funkar".

har ca 2 mil till jobbet och kör 50 och 70 vägar dit(och typ 500m 90 väg). nån gång i månaden ger jag mig i väg till min bror i en annan stad på 110väg men bullret får jag leva med helt enkelt.

har en par kompisar som jobbar som bilmeckar och båda säger japanskt/kinesiskt. billig bra bil ska vara toyota aygo. citroen c1 och peugeot 107 ska vara i princip identiska, vad är det som skiljer och gör någon bättre än de andra?

Det enda negativa jag läst är att kopplingen är inte den bästa och kan haverera om den aldrig byts om man bortser från de kassa automatlådorna och vissa vatten läckage in i kupen

Tänkt mig i prisklassen runt 30-40 kan stiga lite om det är värt det, tex om en 09 har bättre koppling än en 07a eller lider alla aygos av dessa kopplings problem? är det någon årsmodell jag ska sky som pesten?

vill inte ha stop start system, finns det vissa modeller där stop start går att undvika? när kom dessa modeller med stop start?

ju mindre elektronik ju bättre, abs och antispinn kan jag leva med det kan rädda livet på en.

tack på förhand!

En arbetskamrat har en Aygo och han är väldigt nöjd med den. Billig i drift och skatt. Han har inte haft nått problem under dom åren han ägt den förutom nån lampa som har gått.
Som pendlar bil tror jag att du blir hel nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har haft en aygo som pendlar bil typ 2 år. Fantastiskt billig bil å äga och är helt ok å köra med för den delen. Bytt koppling vid 12000 mil annars inga problem. Kan varmt rekommendera den
Har en 06

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

har sett många sk. premiumbilar sitta ohjälpligt fast i snön medan jag har kunnat ta mig förbi...

Jag håller med dig i stort men just det där stycket tycker jag inte om. Det handlar inte så mycket om bilen utan snarare om föraren och däcken hur den tar sig fram i snön. Detta säger jag med kring 15 000 mil norr om polcirkeln i ryggen, med fyrhjulsdrivet, framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet.

Jag har för närvarande en Nissan Note från 2011 som jag fullkomligt älskar! Jag är mer nöjd med denna än jag var med min 2014 BMW 320xDA jag hade innan. Det var oxå en fantastisk bil men priset jag betalade för denna är inte ens 1/10-del! Lite buller från bagaget men det löste jag med att fylla reservhjulet med skumgummi, samt klistra bitumenmatta i reservhjulsbaljan. Nu är ljudnivån helt ok enligt mig.

Vidare så är det en av de smartaste bilar jag varit med om med sitt skjutbara baksäte! Man kan flytta baksätet framåt eller bakåt ca 20cm (inte mätt men från huvudet). Detta gör att om du inte har desto mer last så kan du dra bak baksätet och passagerarna har gott om benutrymme(min schäfer ryms ändå att sitta där). Är det enkelt att flytta baksätet då? Ja det är extremt enkelt, en handsgrepp runt ett handtag och dra eller knuffa så flyttar det sig även om det sitter någon där!
Stereon är oxå helt ok original!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var även "problem" med imma på sido och vindruta när det var hög luftfuktighet, inget jag upplevt i någon annan modern bil jag åkt kanske för klen fläkt. Kan även varit just det exemplaret.

Det många gör fel är att de slår av AC:n när det inte är varmt och då blir det lättare imma på rutorna ty den torkar luften inne i kupen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det många gör fel är att de slår av AC:n när det inte är varmt och då blir det lättare imma på rutorna ty den torkar luften inne i kupen.

Svårt att säga om det beror på det eller inte, men har inte upplevt det som något problem i andra bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Har haft en aygo som pendlar bil typ 2 år. Fantastiskt billig bil å äga och är helt ok å köra med för den delen. Bytt koppling vid 12000 mil annars inga problem. Kan varmt rekommendera den
Har en 06

Annars håller en koppling mer än 40k mil, så har det kan anses bra vet inte jag.

Aygo,C1,107 har väl inte direkt rosat marknaden.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Svårt att säga om det beror på det eller inte, men har inte upplevt det som något problem i andra bilar.

ä väldigt olika från bil till bil.

kan bero på flera orsaker allt från dåligt isolerad pga lågprisbil där det tummats på det mesta för att hålla nere priset.

Eller att någon ruta eller list inte är 100% tät som därför gör att det blir fuktigare i bilen än normalt pga att mattan i bilen är fuktig (ofta till följd pga läckage nånstans) så att du har vatten ståendes i isoleringen.

prova att känna på golvet under gummimattorna ser/känns det fuktigt så har du nog hittat anledningen till imman på rutorna.

isoleringen kan svälja ganska stora mängder vatten innan man märker att den är dyngsur på ovansidan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Ah! Nissan Note! Kul att hitta någon som också insett storheten i denna lilla bil. Jag äger inte någon själv men fick hyra en sådan när vi var och turistade kring Malaga. Kärlek vid första kilometern eller vad man nu ska säga. Tyckte den var fantastisk. Skön att köra och enkel att parkera i stadstrafik. Tyckte jag hade bra utsikt och såg omkring mig bra vilket jag har har problem med i en del andra bilar. (är endast 1.68 lång) Största nackdelen är väl att min sambo tyckte den var ful som skam och att jag hade önskat en starkare motor än den vi hade fått när vi körde på bergsvägarna kring Malaga. Nu har jag löst problemet med uppsikten över trafiken och motorstorlekten genom att köra XC90 V8 som också har skjutbara baksäten. Men skulle aldrig ha skaffa en sådan om jag behövde pendla med bilen eftersom den drar svinmycket bensin till skillnad från Nissan Note och Aygo.

Sorry, blev lite off topic. Min erfarenhet av Aygo är enbart goda. Har varit på en Sverigesemester med en sådan och tycker den står sig bra. Bara man vet vad man köper så är det inga problem. Det är ju ingen premiumbil direkt. När jag använde sådana som pool-bil på jobbet så kände jag det som ett uppåtlyft när jag fick glida hemåt i min 940 som jag hade på den tiden. Men du säger att du har en fin Volvo när du vill ut och finåka.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en. 08 med 6k mil, i typ nyskick. Ja bra pendlar bil, ligger nog på 0,45L/Mil i ca 115 km/h snitt. Slö som fan dock, men det är ingen racer heller. Annars går den stabilt o rakt på motorväg, när man kör den så känns den "stor". Jag kör 9 mil om dagen.

När det regna som fan en dag, så var det lite vatten på passagerarsidans golvmatta. Sen är bilen vindkänslig(i jämförelse med en stor suv jag annars brukar köra).

Men köpte hellre en nyare Aygo med låga mil än en rostig Saab som ska lagas varannan vecka, som min bror behövde med sin.

Ska ha den tills Model 3 kommer.

Permalänk
Medlem

@Dunde: Bilar går sönder ibland sånt är livet hehe om den håller 12000 till så är jag mer än nöjd. Säg en bil utan en svag punkt eller vanligt fel.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Aygo men kan rekommendera Seat Cordoba eller Ibiza (i princip samma bil)
Vi är inne på vår andra Cordoba (2005) som vi haft sen ny och den har gått 12år och 20k+ mil.
Den är varken spännande eller häftig men den har *ta i trä* varit pålitlig och trogen.
Har bytt nån broms och fjäder som gått. En gång gick tydligen en ventil så jag körde på tre cylindrar de 5 milen hem. Lyfter man på huven så står det VW på var o varannan del.
Den stod still ett vinterhalvår utomhus, då började ett bromsok läcka när den skulle igång igen, men det var allt.

10/10 Will drive again!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag håller med dig i stort men just det där stycket tycker jag inte om. Det handlar inte så mycket om bilen utan snarare om föraren och däcken hur den tar sig fram i snön. Detta säger jag med kring 15 000 mil norr om polcirkeln i ryggen, med fyrhjulsdrivet, framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet.

Detta är en observation jag har gjort när det är riktig skitväder i Stockholm modell att det står i tidningarna - i det läget så är det tyngd över hjulen och att det är drivande hjul först i den riktningen man färdas - dvs. för bakhjulsdrivna bilar så borde dom som har dem antingen hålla sig hemma/jobbet eller lasta bilen tung baki och sedan backa hela vägen - det är nämligen nästa alltid de enbart bakhjulsdrivna bilarna, lastbilarna och bussarna som får hela staden att korka igen fullständigt när de inte kommer iväg vid rödljusen eller ens lätta uppförsbackar.

Som kanske bekant så är det skillnad mellan att lyckas eller misslyckas om skjuter en tung skottkärra eller drar en skottkärra över en tröskel - i motsvarande bil-fall vid mycket snö (säg 1.5 dm på 1 timme) så rensar en framhjulsdriven bil snön framför sig när det slirar och 'drar' bakhjulen över (den lösa) snön, medans en bakhjulsdriven bil så byggs en vall av snö framför framhjulen och tvingar upp dem lite vilket gör att det går tungt - en smula uppförsbacke även på plan mark samt att bakhjulen ofta har mycket mindre med vikt och därmed press mot underlaget än framvagnen, slirar lättare och gräver ned sig - detta är skillnaden att kunna köra och ta sig fram eller inte i en igensnöad Stockholm - inte emblemet på bilen...

4-hjulsdrivet är förstås idealet i dessa sammanhang, men det är de bakhjulsdrivna bilarna som står i korsningarna och blockerar och det bara viner om bakhjulen och inte kommer ur fläcken - och lamslår trafiken... kunskapen hur man kör i mycket snö på oplogade vägar är också klart reducerat i stadsmiljö i jämförelse med landsbyggdsvana människor. Problemet är att det hjälper inte att vara bättre på snökörning än de andra, man sitter ändå fast i trafikmatrisen som låses av folk som borde ha stannat hemma/kvar på jobbet i denna vädersituation, både bilar och tyngre fordon med enbart bakhjulsdrivning....

Permalänk
Medlem

har själv haft en Aygoo o jag har bytt upp till en yaris då den e tystare o känns mer bil o drar ungefär samma för mig

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

pålitlighet är nr 1 på listan, jag kan mecka men helst inte på vintern och då meckar jag hellre med volvon(en 740 gle från 89 som gått endast 13k mil).

vi har även en jeep wrangler(4x4 på riktigt ) så skulle det bli snöstorm i min förort(bor i sthlm) så får jag helt enkelt ta den.

740n vill jag bevara, folk blev upprörda när jag sa att jag körde den på vintern och mkt riktigt så började små rost blemmor visa sig på insidan av skärmarna och då kände jag att det är bättre att den får stå i vinter(garage ska byggas nästa år).

Som sagt så gör det inte så mkt att den är lite bullrig då den mestadels kommer köras på 30-70 vägar.

enligt min bror som haft en c1 så ska framkomligheten vara ok men som någon sagt så hänger mkt på att däcken är i bra skick.

haft billiga gamla saab och man oroar sig alltid när den ska ge upp och vad klonkar nu, varför blinkar batteri lampan till ibland, vad är de som låter nu osv.
den senaste jag hade fungerade dock bra=den stannade aldrig, en gammal saab 900 från 95 som jag fick besiktigad och klar för 2000kr, bytte generator(ett helvete, vafaan saab) samt fjäderben mitt i vintern(inte kul) samt båda undre länkarmar och givetvis avrostat avgasrör.
vill helt enkelt inte mecka i snön i år igen men vill inte betala en arm och ett ben för det heller och aygo verkar vara ett vettigt alternativ. åker oftast själv eller med tjejen, barn har jag inga så det gör inget att bilen är liten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hej! tillbaka igen och en bil rikare.

köpte en peugeot 107 av en bekant för ett bra pris men lite fix som byte av olja, bromsar mm behövs.

letat efter forum av dessa trillingbilar men endast hittat gamla som är nedlagda. finns det något eller är det kört på den fronten?
alltid bra att bolla med ideer eller ta del av andras vid lösningar på problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.