Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är skillnad på matte och matte, också, även inom en viss skola, och till och med även om kurser skulle råka heta ungefär samma sak.
[...]
Procentsatser på detta sätt är trubbiga, kanske främst pga det jag nämnt kort om vissa kurser som sorteras under exempelvis fysik, men i praktiken är svårdefinierade. En kurs i "Generell relativitetsteori" som tillhör fysik (masternivå) lästes samtidigt även av matematikdoktorander, då den till största del handlar om att räkna differentialgeometri. Kurser i klassisk fysik brukar introducera funktionalanalys. Modern fysik kan introducera gruppteori. Kurser i fysikaliska vektorfält är primärt en vidgning av flervariabelanalysen. Mer avancerade kurser i kvantmekanik bygger på operatoralgebra och Fourieranalys. Mekatronik hänger ihop med transformer samt filter- och överföringsfunktioner. Jag ser också att kurser i reglerteknik inte verkar räknas in som matematikkurser (åtminstone för vissa program), vilket också kan diskuteras.

Siffror tagna från Program [Chalmers].

Mycket bra skrivet. Listan över tveksamt kategoriserade kurser kan göras lång, jag tror det främst görs på urval av vilken institution som håller kursen i fråga. Elektromagnetisk fältteori och högfrekvensteknik är också en fortsättning på flervariabelanalysen, signaler och system/signalbehandling är tillämpade transformer och linalg. Partiella diffekvationer och FEM är tillämpad numerisk analys osv.

Jag har själv läst kurser med studenter från andra Chalmers-program och från Göteborgs universitet, bl.a. reglerteknik (E + Kf/Kb) och matematisk statistik (E + GU). I reglertekniken tror jag vi fick lika många poäng men det var betydligt sämre medelbetyg på Kb-studenterna än på E, i matstat fick GU-studenterna ett par hp mer än oss Chalmerister mot att deras godkänt-gräns på tentan var några poäng högre (typ 23 eller 25 istf 20, maxpoäng 50).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Mattecoach

@zarkov:

Jag läste finansiell matematik, vi läste dessa kurser tillsammans med de från tekniskt fysik som skulle ha samma inriktning.
Så för min del var 38% av grundutbildningen matematik, för teknisk fysik är det 30% matematik.

Men visst, de från tekniskt matematik var de som var bäst under kursens gång, tror dock detta berodde mest på intresse.
Enligt lärarna skulle vi ha haft samma innehåll i tidigare kurser.

Permalänk
Medlem

@phz: Du gillar inte att ha fel eller?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Stockholm!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du betygen att komma in på Handels i Stockholm och är intresserad av att jobba inom ekonomi är det för mig självklart att du ska gå där.

Det är bara 3 år och mastern är inte nödvändig för att få bra jobb (i alla fall inte under högkonjunkturen som är nu).

Där HHS-studenter konkurrerar med INDEK-studenter, exempelvis för jobb som strategikonsult (McKinsey och liknande) och inom finans (corp & markets), är det dessutom så att HHS-studenterna har det lite enklare. Kanske får mothugg här men det är min uppfattning från när jag gick ut HHS och att ha hållit i rekryteringsprocesser efteråt.

Matte är alltid nyttigt, men i realiteten används inte avancerad matematik i (ekonom)arbetslivet. Det är viktigare att vara snabblärd och bra på att lösa problem, något som ofta sammanfaller med att personen i fråga är duktig i matte.

Permalänk
Medlem

Jag kan backa @phz här. Jag försökte få en kvällskurs från ett annat universitet i en viss mattekurs tillgodoräknad, men trots att den hette exakt samma sak, och sa sig utgöra samma innehåll, så vägrade min skola att acceptera den kursen som ersättning.

På ett sätt förstår jag dom, på ett annat så gör jag det inte. Det blir jävligt rörigt för alla inblandade (förutom dom som sitter hela sin karriär inom utbildningen) att förstå skillnaden på 2 kurser som utger sig vara samma sak.
Sen skulle det väl bli administrativt kaos också om det ska hålla på att säkerställa kursers innehåll vid ersättning.
Dock så blev det för mig en uppenbarelse, då det i mitt fall kändes som väldigt mycket prestige också, att den skolan jag gick ansåg sig vara "bättre" och "finare" än den där jag tog kvällskursen. Att deras kurs på något sätt var "bättre" och "finare" och inte kunde bytas ut mot en "smutsig" kvällskurs.
Så som sagt, då blir det jävligt konstigt för oss vanliga dödliga när 2 till synes likadana kurser vid 2 lärosäten ändå inte anses lika.

Mer ontopic så håller jag med @mojo90 här. -VARENDA- gång utbildning har ställts mot arbetslivserfarenhet i min hittills drygt 10-åriga karriär sen examen, så har arbetslivserfarenhet vunnit.
Om det då är som så att Handels är 3 år vs 5 år på teknisk högskola, och TS i fråga inte ens är intresserad av att nöta igenom matten och det andra som bjuds på den tekniska skolan så är det i min mening solklart, kör Handels.
Vore det inte för att jag själv verkligen gillade att gå på en teknisk högskola, så hade jag bittert ångrat mina år där.
Jag hade utan problem kommit lika långt i arbetslivet idag utan högskolan, och hade även "sluppit" 5 år av inkomstbortfall och studieskulder.
Numera när jag sitter på intervjuer så får jag precis _0_ frågor om min utbildning och företag/rekryterare intresserar sig bara för det jag gjort säg dom 5 senaste åren. Vilket för övrigt har mer eller mindre 0 att göra med den utbildning jag gick.
Tragiskt men sant så spenderade man 5 år på en teknisk högskola bara för att "få in foten" på typ 1:a och 2:a jobbet.
Nu gäller ju detta dock inte alla, men kan säga att av dom jag fortfarande umgås med från studietiden så är det såhär för typ 90%. Väldigt många gör saker som är heeelt annorlunda än det vi pluggade. En snubbe jobbade som mäklarassistent under det att vi pluggade (han gick färdigt Maskin), nu jobbar han heltid som framgångsrik mäklare

Matten har jag (tyvärr) också lagt totalt på hyllan, sjukt vilken färskvara det är, iaf för oss icke-mensa-personer. Jag (försökte förgäves) hjälpa en släkting med sommar/intromatte i somras. He he he. Finns inte en chans jag skulle klara en enda mattetenta rakt av i nuvarande form. Så visst, nånting gällande problemlösning eller övrigt har det väl hjälpt, men jag hade hellre kapat 90% av all matte och haft 2 år mer i arbetslivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

@phz: Du gillar inte att ha fel eller?

Jag hade inte skrivit något i tråden innan det inlägget, så jag vet inte vad jag skulle ha haft "rätt" eller "fel" om, men visst försöker man göra sitt yttersta för att inte fara med osanning .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av mojo90:

Har du betygen att komma in på Handels i Stockholm och är intresserad av att jobba inom ekonomi är det för mig självklart att du ska gå där.

Det är bara 3 år och mastern är inte nödvändig för att få bra jobb (i alla fall inte under högkonjunkturen som är nu).

Där HHS-studenter konkurrerar med INDEK-studenter, exempelvis för jobb som strategikonsult (McKinsey och liknande) och inom finans (corp & markets), är det dessutom så att HHS-studenterna har det lite enklare. Kanske får mothugg här men det är min uppfattning från när jag gick ut HHS och att ha hållit i rekryteringsprocesser efteråt.

Matte är alltid nyttigt, men i realiteten används inte avancerad matematik i (ekonom)arbetslivet. Det är viktigare att vara snabblärd och bra på att lösa problem, något som ofta sammanfaller med att personen i fråga är duktig i matte.

Tack för svaret! Ligger precis på gränsen men vet att jag med 90% kan ta mig in till hösten. Kan säkert klara matten ifall jag ligger manken till här på indek men känns som att handels ligger mer i riktning med det jag vill lära mig och jobba med. Hur länge sen var det du gick ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Exakt vad detta beror på kan vara föremål för diskussion, men på Chalmers är det ingen hemlighet (och vem skulle tjäna på det?) att matematikkurserna på F och TM är djupare på samma poängantal. Det har skrivits texter från programansvariga i detta ämne i officiella skoltidningar (då främst med syftet att vilja höja nivån på övriga programs matematikkrav) och det går nog glatt att fråga vilken lärare som helst och få dem att instämma.

Gammal artikel, men relaterat: https://www.svd.se/laga-mattekunskaper-sanker-nivan-pa-hogsko...

Citat:

– Visst har vi anpassat nivån, men det är inget folk vill tala högt om. Men ja, jag ger lättare tentor idag än på 1990-talet. Men det finns en gräns, företagen måste fortfarande veta vad de får i en ingenjör från Chalmers, säger Jana Madjarova.

För någon som har läst F/TM men numera läser ett annat program kan åtminstone jag intyga att nivån på tentorna kan skilja sig radikalt mellan olika program trots att kursinnehållet är nästan samma. Det är alltså inget F:are och TM:are bara påstår för att de ska hävda sig över alla andra.

Påståendet att I skulle läsa matematik på lika hög nivå som F/TM finner jag – utifrån min egen erfarenhet – helt orimligt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det tråkiga med matten i 90% av alla fall är att man efter avlagd examen inte har någon nytta utav den...

Jag förstår inte vad du menar. Har man läst och förstått matematik på civilingenjörsnivå så kan man hitta användning för den i vardagslivet så gott som varje dag.

I princip hela livet kan beskrivas i form av matematiska ekvationer och uttryck, vilka gör det enklare att förstå världen omkring oss och ge en fingervisning om framtiden.
Jag brukar ständigt översätta det jag ser/hör/läser till matematiska funktioner i huvudet för att snabbt hitta samband och kunna dra slutsatser. Fungerar jättebra för mig.

Permalänk
Medlem

Tänk på att i alla Civilingenjörsprogram så blir du just det, en _ingenjör_. Med inriktning på något annat (i ditt fall ekonomi). Du blir aldrig en elektriker/utvecklare/ekonom eller whatever. Du blir en ingenjör. Och ingenjörer läser stora mängder matematik.

Det låter på dig som att du vill bli ekonom. Då är det Handels du ska läsa och INTE Chalmers eller liknande högskola. Du kommer hoppa av efter ett år. Lita på dina egna instinkter och avbryt det redan nu.

Folk säger alltid "kämpa vidare bla bla bla" men det är oftast för att de själva tvingat sig igenom skiten (jag själv inkluderad). Men varför? Du gör dig bara en björntjänst. Hoppa av nu och fokusera på det du har intresse i.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte vad du menar. Har man läst och förstått matematik på civilingenjörsnivå så kan man hitta användning för den i vardagslivet så gott som varje dag.

I princip hela livet kan beskrivas i form av matematiska ekvationer och uttryck, vilka gör det enklare att förstå världen omkring oss och ge en fingervisning om framtiden.
Jag brukar ständigt översätta det jag ser/hör/läser till matematiska funktioner i huvudet för att snabbt hitta samband och kunna dra slutsatser. Fungerar jättebra för mig.

Den "kan" beskrivas, men som han sa, i 90% av fallen så gör man inte det. Inte så att jag ser en sinusformad sanddyna och börjar tänka laplace och fourie-analys precis. Eller funderar på punkter i koordinatsystem med fler än 3 dimensioner. Man "kan" men de flesta gör inte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte vad du menar. Har man läst och förstått matematik på civilingenjörsnivå så kan man hitta användning för den i vardagslivet så gott som varje dag.

I princip hela livet kan beskrivas i form av matematiska ekvationer och uttryck, vilka gör det enklare att förstå världen omkring oss och ge en fingervisning om framtiden.
Jag brukar ständigt översätta det jag ser/hör/läser till matematiska funktioner i huvudet för att snabbt hitta samband och kunna dra slutsatser. Fungerar jättebra för mig.

Då får jag fråga vad du använder ingenjörsmatten till egentligen. Håller med om att man kan beskriva det mesta med ekvationer osv, men då handlar det mer om gymnasiematematik. Lite matematisk statistik använder jag såklart i vanliga livet men någon högskolematematik minns jag inte senast jag behövde använda utanför jobbet. Eller jo jag behöver ibland använda linjär algebra när jag utvecklar spel i eget bolag på fritiden, men det klassas nog som arbete.

Permalänk
Medlem

Alltså, matten man lär sig på civ. ing. och andra universitetsutbildningar är ju inte till för triviala tillämpningar i vardagslivet, sådant lär man sig ju i grundskolan. Syftet är självfallet professionella tillämpningar i arbetslivet, det är ju det som är poängen med en utbildning, inte att man ska klara vardagen när man går till affären och handlar och annat..
Tycker man att det är kul kan man givetvis använda matte som hobby för att beskriva allt möjligt dock även på sin lediga tid.

Professionellt varierar det såklart mycket hur mycket man använder matematik. Jag använder mycket matematik, på hög nivå, dagligen i mitt jobb som utvecklare inom finans iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Tack för svaret! Ligger precis på gränsen men vet att jag med 90% kan ta mig in till hösten. Kan säkert klara matten ifall jag ligger manken till här på indek men känns som att handels ligger mer i riktning med det jag vill lära mig och jobba med. Hur länge sen var det du gick ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick ut för tre år sedan och har många praktikanter som är nuvarande studenter på min arbetsplats. Väldigt fin arbetsmarknad generellt för studenter för Handels.

Se employment report här: https://www.hhs.se/contentassets/e872c06b14a549769d90e42f1933...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då får jag fråga vad du använder ingenjörsmatten till egentligen... då handlar det mer om gymnasiematematik.

Det handlar om förståelse och tänkesätt.
Visst är matematiken som sådan (ekvationerna) oftast sådant som man får lära sig på högstadiet eller gymnasiet, men den djupare förståelsen och förmågan/önskan att se sambanden kom först senare.

Ta något så simpelt som geometri i årskurs sju. Eleverna får lära sig, i tur och ordning, hur man beräknar arean för
Kvadrat
Rektangel
Triangel
Parallellogram
Trapets
Detta kan verka/vara vettigt ur ett pedagogiskt perspektiv, men skapar knappast insikten att det enda man behöver kunna är trapetsen och sedan inse att övriga figurer är specialfall av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det handlar om förståelse och tänkesätt.
Visst är matematiken som sådan (ekvationerna) oftast sådant som man får lära sig på högstadiet eller gymnasiet, men den djupare förståelsen och förmågan/önskan att se sambanden kom först senare.

Ta något så simpelt som geometri i årskurs sju. Eleverna får lära sig, i tur och ordning, hur man beräknar arean för
Kvadrat
Rektangel
Triangel
Parallellogram
Trapets
Detta kan verka/vara vettigt ur ett pedagogiskt perspektiv, men skapar knappast insikten att det enda man behöver kunna är trapetsen och sedan inse att övriga figurer är specialfall av denna.

Det är ju helt individuellt. Förståelsen för det man oftast behöver i vardagen lärs ut under gymnasiet, huruvida eleven väljer att lära sig det är upp till den. Detsamma gäller ju även på högskolan där du kan gå igenom de flesta mattekurser utan att förså någonting alls egentligen.

Jag håller dock med om att man utvecklar förståelsen och tankesättet en del när man studerar vidare men det är snarare så att man får en djupare förståelse till varför vissa saker fungerar än förståelsen till att börja med. Att förstå och översätta vardagliga problem är precis det gymnasiematten tar upp.