Microsoft slutar tillverka Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar tillverka Xbox One

Microsoft lanserade 2013 konsolen Xbox One, tillsammans med kameratillbehöret Kinect. Denna har genomgått flertalet iterationer sedan dess, och nu läggs försäljningen av originalet ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att de inte slutade med detta när One S släpptes? För att ha utbytesenheter vid garantiärenden? För vem ville köpa en One när One S är mindre, har lite snabbare GPU, har uhd bluray och har inbyggd nätdel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är anledningen till att de inte slutade med detta när One S släpptes? För att ha utbytesenheter vid garantiärenden? För vem ville köpa en One när One S är mindre, har lite snabbare GPU, har uhd bluray och har inbyggd nätdel?

Kanske gjorde avtal med tillverkarna om hur många som skulle tillvekas.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är anledningen till att de inte slutade med detta när One S släpptes? För att ha utbytesenheter vid garantiärenden? För vem ville köpa en One när One S är mindre, har lite snabbare GPU, har uhd bluray och har inbyggd nätdel?

Flertal anledningar, delvis så är det så att man inte bara kan hoppa över från Xbox One till Xbox One S tillverkning, de sker med största sannolikhet på olika fabs, och har de ändå personalen/tillverkningen igång är det ibland billigare att låta den stå på och pumpa ut lite fler enheter för försäljning fram genom 2017 och sedan i lägre avkastnings områden runt om i världen. Och precis som du säger garantiärenden. Det är bättre att ha för mycket än för lite, se på Nintendos floppar med att ge folk NES/SNES classical editions.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

clickbait

Jag brukar inte klaga på det.
Om de nu vill bara tillverka nya X så får de väll göra det. Blir ju klart dyrare att ha flera modeller. Reservdelar kan man däremot undra över.
Någon som vet om en licens mellan MS och AMD gick ut nyss?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför detta har blivit en så jävla stor nyhet på alla förstasidor?

När jag läste det först så förstod jag det som att dom slutat tillverkar ALLT utom Xbox One X.
Det hade varit något, eftersom dom då tvingar in alla kunder i att smeta upp 5 lax eller vad den nu kostar.

Men att dom slutar tillverka xbox one och har kvar sin S, det är väl bara naturligt? Och det påverkar ju knappt kunderna heller.

Så, varför har detta blivit en så stor nyhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om de nu vill bara tillverka nya X så får de väll göra det. Blir ju klart dyrare att ha flera modeller. Reservdelar kan man däremot undra över.
Någon som vet om en licens mellan MS och AMD gick ut nyss?

Xbox One S (den mindre varianten) fortsätter tillverkas, utöver Xbox One X. Det är "standardversionen" som försvinner.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

clickbait

Jag brukar inte klaga på det.
Om de nu vill bara tillverka nya X så får de väll göra det. Blir ju klart dyrare att ha flera modeller. Reservdelar kan man däremot undra över.
Någon som vet om en licens mellan MS och AMD gick ut nyss?

Hur menar du att nyheten är clickbait? Xbox One är namnet på version nummer ett, efterföljande enheter är Xbox One S och Xbox One X. Vidare förtydligas budskapet i ingressen, där det klargörs att det är original-enheten det handlar om.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hACmAn:

clickbait

Jag brukar inte klaga på det.
Om de nu vill bara tillverka nya X så får de väll göra det. Blir ju klart dyrare att ha flera modeller. Reservdelar kan man däremot undra över.
Någon som vet om en licens mellan MS och AMD gick ut nyss?

Xbox X är ingen ersättare till Xbox S eller Xbox, utan ligger i en annan prispunkt.

Tycker dock att det är på tiden, märkligt hur marknaden fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Xbox X är ingen ersättare till Xbox S eller Xbox, utan ligger i en annan prispunkt.

Tycker dock att det är på tiden, märkligt hur marknaden fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Marknaden har ett syfte..att göra ''profit'' för affärerna, inget konstigt med det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför detta har blivit en så jävla stor nyhet på alla förstasidor?

När jag läste det först så förstod jag det som att dom slutat tillverkar ALLT utom Xbox One X.
Det hade varit något, eftersom dom då tvingar in alla kunder i att smeta upp 5 lax eller vad den nu kostar.

Men att dom slutar tillverka xbox one och har kvar sin S, det är väl bara naturligt? Och det påverkar ju knappt kunderna heller.

Så, varför har detta blivit en så stor nyhet?

Jag håller med om att det inte är en stor nyhet men intressant ändå då det tydligt begraver ms idé om kinect till alla. Men nä, bortsett från det så inte mycket till nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ja det går väl inte fortsätta tillverka gammalt junk i evighet. Tekniken har gått frammåt och folk lär väl inte direkt bli tårögda av nostalgi så det här är bara härligt och bra tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hur menar du att nyheten är clickbait? Xbox One är namnet på version nummer ett, efterföljande enheter är Xbox One S och Xbox One X. Vidare förtydligas budskapet i ingressen, där det klargörs att det är original-enheten det handlar om.

Det är lite tragiskt att du inte ens ser hur det kan vara missvisande. Att skriva rubriker som inte beskriver nyheten, utan ska locka en större massa än de som faktiskt är intresserade av själva nyheten är idag branschstandard, så till den grad att unga skribenter inte ens inser hur fel det är.

Xbox One är, och har alltid varit, plattformsnamnet på den senaste, 8:e, generationen konsoller från Microsoft. Jag tror varken de eller branschen påstår att Xbox One S och Xbox One X är nya plattformar utan fortfarande konsoller i Xbox One-familjen. En mycket bättre rubrik hade varit "Microsoft slutar tillverka original Xbox One, satsar enbart på S- och X-versioner".

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Kollade lite pricerunner och prisjakt

Jämförde Xbox One mot Xbox One S, både 500GB och 1TB modeller.
Vad jag kunde se så var One S lite billigare än orginal One

One S
Mindre, strömsnålare, (tystare?), UHD BluRay, lite snabbare GPU, billigare

One orginal
Större, drar mer ström, saknar UHD Bluray (har vanlig BluRay istället) och dyrare

Om jag skulle köpa någon av dessa så känns det som att valet är rätt enkelt (One S).
Slippa ha adapter för Kinect kanske kan vara smidigt. Men jag skulle troligtvis inte skaffa kinect ändå.

Skrivet av BasseBaba:

Så, varför har detta blivit en så stor nyhet?

Är alla nyheter stora nyheter?

Kan hålla med dig om att det är naturligt.
Men ändå lite intressant att veta.

Tycker det är helt okej att SweClockers valde att skriva om det.
Däremot tror jag inte att det blir som Ryzen Threadripper recensionen med över 300 kommentarer eller RX Vega 64 och 56 recensionen med över 500 kommentarer.
För här finns det inte så mycket att diskutera och det är inga stora kontroverser.

Jag ser detta mer som en FYI än en >>> STOOOR NYHET <<< .

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att de tillverkat den gamla enheten ända tills nu. Ungefär som att tillverka en Volvo av 2013-års modell under fyra år..

Permalänk
Avstängd

årets nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Anmärkningsvärt att de tillverkat den gamla enheten ända tills nu. Ungefär som att tillverka en Volvo av 2013-års modell under fyra år..

Inte en helt bra jämförelse. Hade det bytt konsoll säg vartannat år så hade prestandaökningarna varit på tok för små. Det hade naturligtvis även kostat Microsoft mer, (förmodligen mycket mer) än det gör nu när det köper så otroligt många likadana APU'er.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Click-bait! Snälla Sweclockers, sluta. Ni är bättre än så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är anledningen till att de inte slutade med detta när One S släpptes? För att ha utbytesenheter vid garantiärenden? För vem ville köpa en One när One S är mindre, har lite snabbare GPU, har uhd bluray och har inbyggd nätdel?

Ganska vanligt att tillverka en modell äldre. Populärt då den modellen ofta går ner i pris, och det finns en marknad för det också.

För att dra ett dåligt exempel, Apple säljer fortfarande sina 6S även fast 7:an är ute. (Men inte 6:an). Troligtvis går väl 6S bort när 7S/8 kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Anmärkningsvärt att de tillverkat den gamla enheten ända tills nu. Ungefär som att tillverka en Volvo av 2013-års modell under fyra år..

Vilket ofta görs. De tillverkar både gamla och nya modellen i minst ett års tid eftersom den nya kanske har barnsjukdomar och ofta är dyrare (dvs tilltalar ett annat segment), sen så fortsätter ofta en modell att tillverkas för att sälja på export-marknaden, många gamla bilmodeller säljs nya i Sydamerika och Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Anmärkningsvärt att de tillverkat den gamla enheten ända tills nu. Ungefär som att tillverka en Volvo av 2013-års modell under fyra år..

Det är nog ytterst få bilmodeller som INTE går att köpa samma av i fyra år... Man byter lite plast, förbättrar småsaker, men det är samma grund... Om du tar Volvo v70 tex så såldes den som 850 från - 91 till 2000, sen kom v70n från - 00 till - 07, och sen kom v70ll som såldes - 08 till 2016....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Click-bait! Snälla Sweclockers, sluta. Ni är bättre än så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske kan precisera vad som är clickbait?

Microsoft slutar tillverka Xbox One = Microsoft slutar tillverka Xbox One

Ser inte riktigt vad för information de undanhåller, man får ju reda på allt i rubriken

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Det är nog ytterst få bilmodeller som INTE går att köpa samma av i fyra år... Man byter lite plast, förbättrar småsaker, men det är samma grund...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lite som xbox då.

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Fast om de som fz lagt till ett "första" i rubriken hade folk inte behövt klicka för att läsa. Fast de vill ju att folk ska undra och därför klicka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Titeln säger så fel i vad det egentligen handlar om. "Microsoft slutar och säljer standard Xbox One" bättre titel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Vinolik: Fast om de som fz lagt till ett "första" i rubriken hade folk inte behövt klicka för att läsa. Fast de vill ju att folk ska undra och därför klicka.

Undra vadå?!? Det finns en enda produkt som heter Xbox One och det är Xbox One, inget annat...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte varför detta har blivit en så jävla stor nyhet på alla förstasidor?

När jag läste det först så förstod jag det som att dom slutat tillverkar ALLT utom Xbox One X.
Det hade varit något, eftersom dom då tvingar in alla kunder i att smeta upp 5 lax eller vad den nu kostar.

Men att dom slutar tillverka xbox one och har kvar sin S, det är väl bara naturligt? Och det påverkar ju knappt kunderna heller.

Så, varför har detta blivit en så stor nyhet?

clickbait a'la aftonbladet?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jo clickbait titel, lurad igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Undra vadå?!? Det finns en enda produkt som heter Xbox One och det är Xbox One, inget annat...

Skriver någon idag att de ska köpa en xbox one menar de med stor sannolikhet att de ska köpa en xbox one s. Annars skriver de "första" eller "första generationens" xbox one.
Man kan även se "xbox one" som ett samlingsnamn för alla tre konsoler därför är det bra om de är tydliga i rubriken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@MrAdde:
Marknadsförings mesigt är det Xbox One, oberoende av modell. Hur många förutom swec känner till skillnaderna i sv?
Googlar man på det hela så får man upp MS slutar tillverka och då blir det fel. Det är problemet i sammanhanget. Mer förtydligande då i titeln då sökmotorerna kolar på den först.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.