AMD: "Ryzen var ett värsta scenario"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Ryzen var ett värsta scenario"

Med en helt ny arkitektur och tillverkningsteknik var Ryzen ett värsta scenario, något AMD menar innebär att det finns gott om utrymme för förbättring med kommande generationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bulldozer dejavú

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

RIP aktier.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

RIP aktier.

Intels då eller?

En Ryzen i 5GHZ kommer ju att totalkrossa intel's motsvarande, om nu inte Ice lake blir en rejäl revolution inom denna kategori ..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Intels då eller?

En Ryzen i 5GHZ kommer ju att totalkrossa intel's motsvarande, om nu inte Ice lake blir en rejäl revolution inom denna kategori ..

En Ryzen i 5 GHz är bra mycket mer än revolution än om Intels motsvarigheter når detsamma (vilket de ju nästan redan gör)....

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bulldozer dejavú

Ryzen processorerna är ju bättre än det de ersätter på alla vis. Vad tänker du på?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Intels då eller?

En Ryzen i 5GHZ kommer ju att totalkrossa intel's motsvarande, om nu inte Ice lake blir en rejäl revolution inom denna kategori ..

Kommer aldrig hända.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Kommer aldrig hända.

Vem vet? Teknik är som magi, det kan hända om man tror på det

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Så kanske vänta på Zen 2 då. Men vid det laget har väl Intel Silver Lake så inte säkert AMD kommer leda ändå. Beror på om Intel lyckas bra eller om de fortsätter med marginella förbättringar. AMD har chans att springa ifrån om Intel fortsätter på snart ett decennium gamla Core arkitekturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@Haziza: Säg inte att det aldrig kommer hända för det kan det.
Men ska man prata med en som är" fan boy "så kan man bara för vänta sig ett svar.
Köp intel. AMD är skit.
Känner igen det där någonstans
Den dagen det händer så lär du inte säga så igen .
Och Ryzen är inte någon dålig cpu. Är faktist riktigt nöjd.
Men det återstå att se , den som lever får se .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Haziza: Säg inte att det aldrig kommer hända för det kan det.
Men ska man prata med en som är" fan boy "så kan man bara för vänta sig ett svar.
Köp intel. AMD är skit.
Känner igen det där någonstans
Den dagen det händer så lär du inte säga så igen .
Och Ryzen är inte någon dålig cpu. Är faktist riktigt nöjd.
Men det återstå att se , den som lever får se .

Har aldrig sagt att jag är en fanboy. Sa endast vad jag "tror"

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bulldozer dejavú

haha, du förstod nog inte texten

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Haziza: "tror" kan du gör i kyrkan

Skrivet av Haziza:

Kommer aldrig hända.

här är det du skrev. stå ingenstans att det är vad du "tror". du uttrycker dig på ett sätt som gör det att det låta som fakta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Haziza: Fortfarande så kan det hända oavsett om du är fanboy eller inte.
Jag skulle bli glad om Intel får lite pisk av AMD, de kan de gott ha.
Även om intel har bra cpuer så kan det behövas
Det lär säkert hända. Jag hatade FX cuperna. Phenom var bra, och Ryzen var bra. De gör väl om och gör rätt.
Va glad för att de försöker få sina cpuer och gpuer att bli snabba så gått de går.
Jag gillar både AMD/INTEL/Nvidia/Radeon. Så jag kan prata på bägges sidor då jag har delar från bägge.
Tycker inte att någon av Nuvarande cpuer eller grafikkort är skit men jag kan se för och nackdelar med bägge två men ändå acceptera de.
Vilket alla inte gör utan att spotta ur sig att saker är skit och dåliga.

Fick ändra, stav fel
Permalänk
Medlem

För att vara "värsta tänkbara" scenario blev det förbannat bra! Känns fint också att AM4 kommer leva några generationer till så jag kan uppgradera min 1700 när det vankan nytt.

Vet att många uppgraderar "allt" när det är dags för ny Processor men inte jag. Jag tror jag haft minst 2 processorer till varje moderkort jag köpt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bulldozer dejavú

Ja om Zen2 får samma förbättring som Piledriver gjorde över Bulldozer så blir det jättebra.

Permalänk
Medlem

Intressant! När ryzen kan pusha 4.5 ghz på ett par trådar är dom med i leken på högprestanda (gaming) också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en sak att göra videos på youtube och vara granskande och kritisk, men den där intervjun framstår bara som en en enda stor hyllning till AMD med bekräftande ryggdunkningar. Känns som ett menlöst skolprojekt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Intels då eller?

En Ryzen i 5GHZ kommer ju att totalkrossa intel's motsvarande, om nu inte Ice lake blir en rejäl revolution inom denna kategori ..

Skulle bli jäkligt förvånad om de lyckas med en 25% förbättring av klockfrekvensen till Zen2, då är det helt galet. Tror mer på kanske 10% med cpuer som har OC-tak runt 4.5ghz. Vilket ändå vore en väldigt bra förbättring för AMD, speciellt om de lyckas få upp IPC någon procent också, så kanske vi ser Zen2 prestera 10-15% bättre än nuvarande gen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Bulldozer dejavú

Skrivet av Masyve:

RIP aktier.

Vet inte om ni trollar eller inte har läst artikeln till sin fullo, utgår från att ni har missat...

Citat:

Ryzen var de värsta tänkbara. Detta då det handlade om en helt ny arkitektur och tillverkningsteknik, en kombination av nyheter aktörer inom halvledarindustrin normalt undviker för att minimera problem vid utveckling.

Trots detta blev Ryzen en framgång, där dess kanske största nackdel är att designen inte klarar mycket mer än 4,0 GHz med konventionell kylning

Det betyder att Ryzen var en framgång, enl. försäljningssiffror jämfört med intel så pekar det mot en stor framgång; så varken en bulldozer historia här eller "rip aktier".

Lyssnar man på intervjun och tar det i sin kontext så är AMD glada över förväntan, att trots denna "worst case scenario" med ny arkitektur i samband med en ny nod så lyckades amd rejält bra. Han påpekar att AMD även ser goda möjligheter i framtiden.

Det som skulle kunna ändras i artikeln anser jag är enbart rubriken för att återspegla översättningen från engelskan i dess kontext
från:
AMD: "Ryzen var ett värsta scenario"
till:
AMD: "Ryzen var i ett värsta scenario"
eller alternativt:
AMD: "Ryzen var en utmaning under ett värsta scenario"
AMD: "Ryzen lyckades trots utmaningen av ett värsta scenario" (för att få med hela kontexten av och från avsändaren)

Nuvarande rubrik får en att tolka artikeln som att Ryzen är ett värsta scenario för AMD, alltså ett fatalt misslyckande för bolaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

RIP aktier.

Vem har ens aktier nu x)

Permalänk
Medlem

Ta detta lite aspekt när ni läser detta att när Intel introducerade Core i5/i7 Nehalem så var 4Ghz inte ens på brädan. Det var 3.33Ghz som var "toppen" av modellerna, och även om du kunde klocka dem lite till så var det inte direkt enkelt att nå 4Ghz på alla av dem, och du behövde köpa den dyraste upplåsta för att kunna göra det.

AMD har mer eller mindre gjort ett mega hopp här, från ingenting, till 4-64 trådars CPU i ett "nafs". Vf är oddsen att allt blir perfekt?

Intels största problem just nu är om Coffee Lake blir en kaffekokare eller om de faktiskt fixat lite av sina problem. 7700k är inte rolig CPU utan delidd/vatten, och detta borde inte vara kravet på en CPU i konsumentnivå, oavsett hur bra den är.

Att Intel också slappat på kylpasta på 2066-CPUerna gör det hela också mer förvånande, för vem f vill betala 10-20kkr för en CPU man måste skära sönder för att kunna använda vettigt? Ni är tokiga imho.

Så jag har förtroende för att AMD Ryzen har goa möjligheter att kunna konkurrera på en nivå Intel inte kan... prisvärdhet. Hur kan jag påstå detta? Därför Intels CPUer är inte modulära, utan kostar att tillverka varje individuell design.

Sen är ju självklart den eviga frågan... behöver vi 8-16 core CPU?, Njae... men om du kan köpa en 12 trådig CPU som R5 1600 för strax över 2000kr + prisvärt moderkort, vs en betydligt dyrare Intel lösning så har AMD redan vunnit här, då Intel inte kan matcha det priset så enkelt.

Vi får se hur det blir med nästa gen dock, då 4c4t i3 kan bli intressant, för nu när Intel går upp i antal trådar, lär spelen också göra det... Så 4 trådar kan mycket väl bli för lite relativt snart, då varför ska spelen satsa på att optimeras för det om majoriteten kommer gå mot 6+ trådar?

Permalänk
Medlem

Typiskt AMD: "Nej det här blev kanske inte riktigt så bra som vi tänkt oss men i framtiden ska ni få se" Och så när framtiden kommer så är det samma visa igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Intels då eller?

En Ryzen i 5GHZ kommer ju att totalkrossa intel's motsvarande, om nu inte Ice lake blir en rejäl revolution inom denna kategori ..

Scale:ar dock Ryzen linjärt? Infinity fabric fungerar ju lite annorlunda och får cache och CPu clock att bli lite mindre viktigt. Inte säkert att 5Ghz Ryzen skulle prestera exakt 25% bättre än 4Ghz ryzen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

AMD= snälla byt PR avdelning och/eller lägg band på era anställda.

Hävda Worst case scenario och med noll fakta bakom... YE RIGHT... Det tror nog bara "fläktpojkarna" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Intressant! När ryzen kan pusha 4.5 ghz på ett par trådar är dom med i leken på högprestanda (gaming) också!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog en realistisk uppskattning. Har svårt att tro att den kommer upp i 5 GHz på förfinad tillverkning. Det är 25% upp, och intel har jobbat många generationer för att ta sig dit. Min Haswell gör det inte trots låg coretemp och hög spänning, och det är ändå fjärde generationen.
Dock så räcker nog 4,5 rätt långt för att möta intel på spelsidan, och åter säkra flertrådat mot intels sexkärniga.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Nuvarande rubrik får en att tolka artikeln som att Ryzen är ett värsta scenario för AMD, alltså ett fatalt misslyckande för bolaget.

Ja detta med Sweclockers och rubriker...
Ryzen lanserades under de värsta tänkbara förutsättningarna, men Ryzen blev trots det väldigt lyckad.

Själv är jag rätt nöjd med att jag hoppade på Ryzen-tåget så pass tidigt. Kommer hinna få ut mycket ur min Ryzen 1.0 innan Zen2 släpps, troligen närmare 1H 2019. Förhoppningsvis kan man då bara ploppa in en Zen2 i samma sockel, även om andra framsteg inom PCI-E, USB o.s.v. kanske ändå gör att man skaffar nytt moderkort då.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD. Ingen kan förneka att Ryzen var en riktigt stor och imponerande bedrift av AMD.
Det ska bli spännande att följa utvecklingen av Ryzen+ och Ryzen2.. och se hur mycket prestanda dom lyckas pressa ur arkitekturen med kommande designer och refeshs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Nuvarande rubrik får en att tolka artikeln som att Ryzen är ett värsta scenario för AMD, alltså ett fatalt misslyckande för bolaget.

Det var inte det som var tanken, utan snarare uppfattningen om att "nu ska vi fortsätta repetera den här arkitekturen i 6 år utan att komma med en ny" som förra gången inte var någon page turner. Att det blir bättre med förfining tvivlar nog ingen på, utan mer att förfining kanske lämnar ett skönt läge för Intel att flexa lite pengamuskler och slakta dem medans de är upptagna med att mjölka ur Ryzen V3 fortfarande om typ 4 år.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Jag Ryzer i väntan på Zen+ och Zen 2
Kommer att bli grymma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix