Stoppa snattare/kolla väska

Permalänk
Medlem

Stoppa snattare/kolla väska

Hej Swec!

Jag jobbar i en välkänd svensk butikskedja (commonly known as gubbdagis) som tyvärr får stå ut med väldigt mycket snatterier och oförklarligt svinn. Idag tog jag och en kollega en snattare på bar gärning, men har lite frågor kring hur vi faktiskt agerade och hur vi har rätt att agera som någon här kanske kan svara på. Följande hände:

En kille som vi "vet" (stark misstänker) brukar snatta hos oss går runt i butiken, plockar på sig ett par hörlurar för +700kr. Kollega X ber mig hålla koll på honom eftersom han väldigt tveksamt har för avsikt att faktiskt köpa hörlurarna i fråga. Jag följer efter honom, ser att han går in i ett omklädningsrum med hörlurarna i handen, men kommer sedan ut utan dem. Jag har alltså inte direkt sett honom stoppa dem i sin väska, men kan ganska så logiskt anta att så är fallet. Går till kassan, säger till kollega X att han har gömt lurarna i väskan.

När han går ut ur butiken ber vi honom öppna väskan (öppnar den inte själva utan ber honom) och där ligger hörlurarna. Så vitt jag vet får vi varken öppna väskor eller ens tvinga folk att öppna dem åt oss, men det var ingenting den här förpubertala snattaren kände till. Min fråga är helt enkelt till vilken grad jag som butiksanställd har rätt att agera i sådana här fall? Om jag vet att personen har tagit något (och nu också passerat kassan), får jag be denne öppna sin väska, får jag hålla kvar personen tills väktare kommer, eller vilka rättigheter har jag?

Jag vet att jag egentligen bör fråga min chef och ska givetvis göra det också, tänkte bara höra vad ni säger så kan jag stilla min nyfikenhet för i kväll.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Här är första jag hittade, ser ut att vara ungefär vad du letar efter:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informations...

Absolut bäst är väl att du ringer polisen och berättar om din situation och för förklarat för dig vad du kan och bör göra.

Permalänk
Medlem

Omklädningsrum och hörlurar? Vad är det för typ av butik?

Permalänk
Medlem

De e ba gripa då det är ringa stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Omklädningsrum och hörlurar? Vad är det för typ av butik?

Man ska väl kunna kolla hur snygg man är med hörlurarna på så klart

Hur som tycker jag det är skönt att ni lyckas sätta dit en snattare i alla fall, verkar vara vanligare än man tror (vet en butik som satt upp bilder på misstänkta snattare, är tydligen tillåtet så länge man inte skriver varför). Man själv är ju lite slarvig, går in med väska på ryggen i matvaruaffären t.ex (inte för att snatta så klart), utan om man cyklar så är det smidigare att ha det på ryggen (inte blivit kollad någon gång på 5/6 år, men man väntar ju på den dagen kommer även om man är oskyldig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om det i sverige, men när jag var i Tyskland senast hade de vakter som kollade samtliga personers väskor vid utgång (var en sko-butik)

Permalänk
Medlem

Du får inte gripa på misstanke bara på bar gärning, omklädningsrum blir ju då lite lurigt.
På bar gärning måste du även vänta tills han går förbi kassorna.
Du får inte kolla igenom stängda utrymmer som te.x en väska, dock kan du vid grip skyddsvisitera för din egna säkerhet men som sagt inga stängda väskor t.ex

Det är la typ tumregeln, du får ju självklart be personen visa vad han har i väskan men du får inte tvinga honom.
Scenario bara för att alarmet piper och ingen har sett något så får man inte envarsgripa, men man kan ju alltid fråga om personen har stulit något te.x.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till lite mer info.

jag jobbade förut på en secondhand butik. Och ja vi har allt från tandpetare till datorer, okej så många datorer har vi inte men det finns allt möjligt. Inkl. provrum.

I denna butik stals det en väldigt stor mängd varor varje vecka, folk prövar skor och byter ut dom och bara går ut med deras "nya" skor. Eller stoppar saker under jackorna.

Vi gjorde aldrig mycket emot detta direkt, istället såg vi till att ha extra personal som gick runt i butikerna och hjälpte kunder. Detta var något som minskade problemet ganska mycket.

Utöver det så är det som sagt en secondhand butik så det handlar om 10kr, 20kr, 50kr. Det är inga stora summer och vi kände inte att det var värt att lägga ned pengar på det. Sen att butiken i fråga var urfattig var ju en annan sak.

Vi tyckte mest att det var synd att stjäla från en butik som jobbar med enbart välgörenhet.

Och som andra skrivit, hur opassande det än är. Inget är stulet för än det lämnar butiken. Det fanns ganska många som använde påsar, väskor eller annat istället för korgar i butiken. Och vi kan inte anklaga någon för något dom ej har gjort.

Det hjälper dock har vi märkt att om man ser något sådant att bara fråga om dom behöver hjälp med något eller liknande, visa att man är där och man har lite koll. Men inte antyda att någon har gjort något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om du ser att någon tar något och går förbi sista betalningsmöjligheten så har du bevittnat brottet ringa stöld (det som förr kallades snatteri) eller stöld om det är mera värdefullt än 1000 SEK. Dessa brott har FÄNGELSE PÅ STRAFFSKALAN och då du har bevittnat det på BAR GÄRNING (eller på flyende fot) får du göra ett envarsgripande och hålla personen gripen tills polis säger annat. Du får fråga individer om de vill visa vad de har i väskan men om de inte vill det har du inget att säga till om. Detta gäller även om t ex larmbågar har larmat. Om du har gripit personen får du göra en skyddsvisitation för att leta efter "vapen" som kan skada dig eller den gripne, men du får inte leta efter stöldgods.

Permalänk
Medlem

Som gammal BK kan jag säga att allt du har att stödja dig emot är envarsgripande. Vad händer om du chansar och misslyckas? Olagafrihetsberövande alt du kör på fulmetod och preppar mgm. Du har exakt samma rättigheter som väktare och kan ej frihetsberöva någon vid misstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefaz:

Om du ser att någon tar något och går förbi sista betalningsmöjligheten så har du bevittnat brottet ringa stöld (det som förr kallades snatteri) eller stöld om det är mera värdefullt än 1000 SEK. Dessa brott har FÄNGELSE PÅ STRAFFSKALAN och då du har bevittnat det på BAR GÄRNING (eller på flyende fot) får du göra ett envarsgripande och hålla personen gripen tills polis säger annat. Du får fråga individer om de vill visa vad de har i väskan men om de inte vill det har du inget att säga till om. Detta gäller även om t ex larmbågar har larmat. Om du har gripit personen får du göra en skyddsvisitation för att leta efter "vapen" som kan skada dig eller den gripne, men du får inte leta efter stöldgods.

1000kr är ett mått men du kan även dömas för stöld under 1000kr pga tillvägagångssättet. förövrigt håller jag med.

Permalänk
Medlem

Okej nu jobbar jag inte i en butik men kan ni inte bara stå upp för er butik och säga att nu jävlar har ni gjort en miss ta dom på bar gärning?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Rama:

Du kan alltid be han öppna väskan men har du inte sett han stoppa dom i väskan eller tappar ögonkontakt med honom (även för en sekund) så kan du inte gripa honom. Tänk även på att gör du ett envarsgripande är det bara polisen som kan släppa personen.
Det finns dock vägar runt detta för att komma åt personer som snattar, tex vet jag ett par kollegor som "ramlar" på romer för att då se vad dom gömmer under kläderna, hehe en av gångerna satt det en unge på en skateboard och höll i en tv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Omklädningsrum och hörlurar? Vad är det för typ av butik?

Om beskrivningen var gubbdagis.. Claes Ohlsson eller Biltema kanske

Permalänk
Medlem

Det fula kryphålet som faktiskt finns (och som vi som arbetar i butik får använda oss av) är att utnyttja folks okunskap, helt enkelt. Det är relativt få som vet om att de inte behöver visa upp sin väska på förfrågan, och är man då en förpubertal snattare är nog sannolikheten att man har koll på det ännu lägre. Ber man dem öppna väskan åt en gör de det oftast, antingen för att bevisa sin oskuld eller för att de inser att de är fast.

Den dagen någon faktiskt blankt vägrar öppna sin väska eller vad det nu är får jag väl omvärdera det här, men det är ett (om än lite jävligt) kryphål som funkar. Och tur det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Rama: Sättet ni gjorde det på blev ok i slutändan såvida han erkände att lurarna var från er och att han inte betalt dom samt självmant stannade kvar

Annars det som gäller är envarsgripande, det säger i korthet att envar får gripa en person på bar gärning eller flyende fot om han/hon gjort sig skyldig till ett brott varpå fängelse kan följa. Snatteri är ett sådant brott.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande

När det gäller att titta i väskor så får man alltid fråga om kunden vill visa upp sin väska, men man får aldrig själv öppna, tvinga eller plocka upp något från en väska, även om kunden säger att det är ok.
Detta faller under husrannsakan.

Tillbaka till ert "fall" så är det inget ni kan gripa honom för eftersom ni inte sett honom ta sakerna, man måste alltså se när förövaren stoppar på sig sakerna och man måste även hålla koll på honom/henne hela tiden fram till han/hon går förbi kassorna så att varan inte droppats tillbaka i affären.
Misstanke ger en alltså ingen rätt att ingripa på annat sätt än att be kunden visa väskan, innehåller då väskan saker från butiken är det fortfarande bara misstanke och ger en alltså ingen rätt att ingripa enligt envarsgripande.

Exakt samma saker som ovan gäller för en väktare, dom har alltså ingen laglig rätt att agera på annat sätt även om det görs ibland.

Permalänk
Medlem

Kanske låter skevt, men för 120 kronor i timmen som är typ praxis för vad man som butikspersonal får i lön så känner jag inte riktigt att jag vill utsätta mig själv för någon form av risk när det kommer till att stoppa snattare. Sträcker mig inte längre än till att gå fram och fråga om de vill ha hjälp och fronta typ bredvid dem så att de går ut om jag vet att de är där för att sno något.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Omklädningsrum och hörlurar? Vad är det för typ av butik?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har aldrig varit med om det i sverige, men när jag var i Tyskland senast hade de vakter som kollade samtliga personers väskor vid utgång (var en sko-butik)

Då TS kallar det gubbdagis finns det väl egentligen bara Clas Ohlsson att välja mellan.

Har själv köpt arbetsbyxor därifrån och vet således att de har provhytt. Visst, inte mycket att hänga i granen (byxorna) men de var jävligt billiga och en av få byxor som passar min feta röv...

Edit: Om man uppdaterar fliken efter att den fått stå nån halvtimme slipper man agera eko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Det fula kryphålet som faktiskt finns (och som vi som arbetar i butik får använda oss av) är att utnyttja folks okunskap, helt enkelt. Det är relativt få som vet om att de inte behöver visa upp sin väska på förfrågan, och är man då en förpubertal snattare är nog sannolikheten att man har koll på det ännu lägre. Ber man dem öppna väskan åt en gör de det oftast, antingen för att bevisa sin oskuld eller för att de inser att de är fast.

Den dagen någon faktiskt blankt vägrar öppna sin väska eller vad det nu är får jag väl omvärdera det här, men det är ett (om än lite jävligt) kryphål som funkar. Och tur det.

Tro mig någon dag kommer någon som vill jävlas fullt ut. Chansar du och griper mgm står det en dyrt OM du har fel.

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu säg vad som hände sen!!! Jävla cliffhanger här asså.

När du såg lurarna i väskan- vad hände sen?? Ringde ni polisen, eller sade du "ojdå, vad har vi här då?".

Du behöver inte ge några exakta detaljer, kan räkna ut det mesta på egen hand då jag också ser detta förekomma väldigt ofta, och då jobbar jag inte ens i butik......

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det e ju helt sjukt om man inte får göra nåt för att hindra snattare...."måste se dem sno grejerna OCH måste följa jävelskapen med blicken och får inte mista dem för ens en sekund!?"

En gång när jag o tre kompisar var på Stadium så gick larmet när vi gick ut. Kassörskan tog upp luren o skulle ringa vakten men först skulle vi gå igenom larmet en o en. Gick det rätt till? Larmet var tyst när vi gick igenom en o en senare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det e ju helt sjukt om man inte får göra nåt för att hindra snattare...."måste se dem sno grejerna OCH måste följa jävelskapen med blicken och får inte mista dem för ens en sekund!?"

Detta är om man skall följa lagar och regler till 100%, verkligheten ser lite annorlunda ut.

Skrivet av Campaigner:

En gång när jag o tre kompisar var på Stadium så gick larmet när vi gick ut. Kassörskan tog upp luren o skulle ringa vakten men först skulle vi gå igenom larmet en o en. Gick det rätt till? Larmet var tyst när vi gick igenom en o en senare.

Så länge ni gick tillbaka frivilligt och passera bågarna igen är det ok, man kan inte tvinga någon att stanna bara för att larmbågarna utlöser.
Men sen är det väl så att om man har rent mjöl i påsen så stannar man för att bevisa att det är fel, det är i princip bara dom skyldiga som protesterar.

Permalänk
Medlem

Sköna lagar vi har i detta falukorvsland. Man får inte alltså inte syna folk om dom är tillräckligt bra på att snatta dvs. Jävla cirkus.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det e ju helt sjukt om man inte får göra nåt för att hindra snattare...."måste se dem sno grejerna OCH måste följa jävelskapen med blicken och får inte mista dem för ens en sekund!?"

En gång när jag o tre kompisar var på Stadium så gick larmet när vi gick ut. Kassörskan tog upp luren o skulle ringa vakten men först skulle vi gå igenom larmet en o en. Gick det rätt till? Larmet var tyst när vi gick igenom en o en senare.

Skrev om alarm scenario tidigare. Alarmet vet inte vad prylarna kommer ifrån då blir det misstanke om brott, bara polis och säkerhetsvakt får gripa på misstanke vad jag vet finns det inga säkerhetsobjekt butiker . Väktare tar över från personal i butiken om dom mer eller mindre skriver på att dom är 100% säkra att dom såg personen på bar gärning för väktarens egna skull, så han själv inte hamnar i knipa efteråt. Väktare vid ert fall skulle kunna gå igenom bevakningskameror, men han kan ju inte hålla kvar er på plats för misstanke.

Men som oskyldig så är det lättare och snabbare att samarbeta. Om inte man stöter på vakten som stoppade mig när jag gick ut med systemkamera i handen från butik hade med mig min egna för att testa objektiv. Han va riktigt otrevlig och då kände jag inte alls för att samarbeta.

Jag har också råkat ut för att en pryl inte larmats av ordentligt som utlöstes i vissa butiker, va väl typ 1/10 butiker som frågade, resterande 9 brydde sig inte. Jag tyckte det va kul för polarna skämdes

Permalänk
Medlem

@Rama:
Visst vill man ta snattare, men om du jobbar på samma företag som mig (gubbdagiset) så finns det rutiner hur man ska bete sig när man misstänker att någon kommer att snatta/stjäla. Varje gång man upptäcker stöld så blir man förbannad, mer och mer personer snattar i butiker. Och många pensionärer snattar och oftast de små billigare sakerna.

Jag skulle inte fronta någon, det räcker med att han har en kniv. påverkad av droger och slår dig/misshandlar dig. Det är inte värt det. Anmäl till polisen, finns kameror i butiken. Butikens personal är mycket mer värda än ett par hörlurar.

Det handlar liksom inte om vad man får göra enligt lagen, rutinerna i butiken är viktigast att följa i detta fall.

Det gick ju bra denna gång som tur var.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad får man göra och vad bör man som anställd göra? Be folk visa väskan är ganska självklart, men om de då vägrar, vad ska man då som anställd i en megastor butik göra? Jag skulle skita i det och säga för mig själv det är ej mitt problem, folket har fått det samhälle de förtjänar och låta person gå.

Problemet blir när man kommer ner i butikstorlek, där mitt råd är att kalla på överordnade så får de allt skit och problemet är löst.

Är man i själv högre upp, ja först jobba på att minska riskerna. Ja själv bär nästan alltid med sig saker in i andra butiker eftersom jag ej har något val. Ska man handla i flera butiker och ej har bil, och det ej finns några låsfack, så får jag bära med mig saker in. När många gör detta, så blir det många att övervaka.

För ett år sedan kom det en ung tjej i rask takt ut för från en klädbutik i Nordstan, det började tjuta och hon bara gick snabbare och blev skärrad. Det var dock lite folk runt omkring ingången, så bara till 90% säker var jag.
Men om jag då som helt vanlig medborgare hade greppat tag i henne, så är jag nog säker på att jag själv hade blivit misshandlad anklagat för våldtäktsförsök etc, så not my problem tänkte jag och bara fortsatte att gå.
De andra vid ingången gjorde samma sak så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Sköna lagar vi har i detta falukorvsland. Man får inte alltså inte syna folk om dom är tillräckligt bra på att snatta dvs. Jävla cirkus.

Så vad vill du att de skall ha rätten att göra? Hålla fast vem som helst bara för de tror att något kan ha stulits? Få rota igenom kunders väskor eftersom de tror att någon kan ha stulit något?

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på den här tråden på byggahus.se, som handlar om den juridiska diskussionen ifall byggvaruhusen har rätt att kolla i din bil eller inte. Det verkar inte vara helt självklart vad som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-jag-lata-bauhaus-...

Permalänk
Medlem

Man skall vara försiktig då det ibland kan gå över till motvärnsrån. Inte ovanligt med stickvapen idag heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kommer att tänka på den här tråden på byggahus.se, som handlar om den juridiska diskussionen ifall byggvaruhusen har rätt att kolla i din bil eller inte. Det verkar inte vara helt självklart vad som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-jag-lata-bauhaus-...

Utan att ha läst tråden så kan jag säga att jo det är glasklart vad som gäller.
Dom har ingen rätt att kräva att få titta i bilen, det faller under husrannsakan som endast polis får göra efter beslut från åklagare eller i fara i dröjsmål.

Detta går inte heller att "avtala" bort på något sätt.
Ex. En kund ombeds visa vad som finns i bagaget, kunden säger att det är ok om den anställde öppnar bagaget, inte heller här får han göra detta då det är husrannsakan även om kunden gett sitt godkännande.

Man skall alltid låta kunden själv öppna väska/bagage eller vad det nu är för att ha ryggen fri och man kan aldrig som butik/försäljare kräva att få titta i något som ägs av kunden.

Edit: Skummade bara första sidan i länkade tråden och han som postar som thomas33 är helt ute och cyklar med det han skriver där.