Ethernet saknar giltig ip-konfiguration

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: helt plötsligt så började det funka igen utan att jag gjort något. men som du säger så har jag funderat på alternativet att sätta routern här nere och blir nog så.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden eftersom jag nu också fått detta problem och det startade idag efter att jag uppdaterat Windows 10 igår så jag misstänker att det har att göra med den uppdateringen på något vis.

Är det nån som kan hjälpa mig lösa detta eftersom jag provat det mesta hittills, startar om modem, router, home plugs och försökt reparera i Windows men får ändå inte det att fungera. Wifi funkar utan problem så det är endast ethernet som inte fungerar.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk

Har också samma problem med en äldre Windows 7 dator om jag använder nätverkskabel brukar få starta om datorn, dra ut alla sladdar och fiber för att det ska funka. Då brukar det fungera oftast men tröttnat på att det ska krångla ibland så använder oftast en USB Nätverkssticka istället de gånger det krånglar. Får lite sämre hastighet men det får man tyvärr leva med då Microsoft inte verkar fixa detta problemet...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Caper:

Lånar denna tråden eftersom jag nu också fått detta problem och det startade idag efter att jag uppdaterat Windows 10 igår så jag misstänker att det har att göra med den uppdateringen på något vis.

Är det nån som kan hjälpa mig lösa detta eftersom jag provat det mesta hittills, startar om modem, router, home plugs och försökt reparera i Windows men får ändå inte det att fungera. Wifi funkar utan problem så det är endast ethernet som inte fungerar.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Du har säkert uppdaterat till 20H2? Vet inte vad MS gjort med den uppdateringen men inte allt står rätt till.
Alternativt att eftersom WLAN funkar så är det hela "kabelkedjan" som krånglar, dra en kabel direkt till router och se om det funkar. Pröva olika drivrutiner också.

Skrivet av SvenskGaming:

Har också samma problem med en äldre Windows 7 dator om jag använder nätverkskabel brukar få starta om datorn, dra ut alla sladdar och fiber för att det ska funka. Då brukar det fungera oftast men tröttnat på att det ska krångla ibland så använder oftast en USB Nätverkssticka istället de gånger det krånglar. Får lite sämre hastighet men det får man tyvärr leva med då Microsoft inte verkar fixa detta problemet...

Sladdar och fiber? Innebär att du stänger av modem/router och mediekonverterare? Imo låter det som att du kanske inte har en router eller att lease-tiden för DHCP gått ut eller liknande.