Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Kolla in Moleskin

En ganska allmän uppfattning är att moleskin inte är bra alls när man använder reservoarpenna pga den ganska undermåliga papperskvaliteten.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

@sickhouse: Använder du converter eller använder du ampuller?
Om du har converter gillar jag själv Pilots bläck. Lamy's egna torkar hyfsat snabbt, funkar bra och ät inte särskilt dyrt.
Har för mig att Waterman anses vara bra på detta också.

Det hela beror ju lite på pennan och så samt att det är ltie annorlunda. Bläck kommera alltid ta lite tid att torka, det är det som är grejen med en sådan penna. Testa och se även om papper gör skillnad. Tips, vanligt skrivarpapper är inget att rekommendera när du har en fin penna. Kolla in Moleskin, Leuchtturm 1917 och andra papper i den stilen. Väldigt stor skillnad på upplevelsen och kvaliteten på pappret.

Välkommen till hobbyn förresten

Självklart converter. Tack för tipset, ska beställa en burk bläck från Lamy till att börja med.

Har denna anteckningsbok för tillfället Rhodia Webnotebook A5 Dotted

Den verkar vara lite för blank för det bläck jag har nu, väldigt lätt att det bli kladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

En ganska allmän uppfattning är att moleskin inte är bra alls när man använder reservoarpenna pga den ganska undermåliga papperskvaliteten.

Beror nog på att en del verkar ha upplevt skiftande kvalitet på pappret.
Sedan verkar det vara inne att basha Moleskin för att det inte har snabb uppsugningsförmåga mot alla sorters bläck. En snabb sökning visar mestadels positiva kommentarer på Google. Personligen skapar jag mig hellre egen uppfattning till vad jag gillar och inte gillar. Det som verkar vara största problemet är att de varierar i kvalitet elnligt särskilt FPN forumet. Moleskin går dock att få tag på tämligen enkelt och lär klå det mesta du hittar i en vardaglig bokhandel i dagens läge. Vill man lägga ut mycket pengar finns ju Rhodia, som är lite svårare att få tag i, Leuchtturm, Hahnenmühle mfl.

Jag anser att dotted samt olinjerat passar alldeles utmärkt. Linjerade papper anser jag verka vara sämre överlag, både Leuchturm samt Moleskin är tämligen tradiga och lite strävare.
I hyllan ligger lite Rhodia notisböcker och väntar på en utvärdering,.
Om man vill grotta sig i temat - https://edjelley.com/2016/07/28/the-best-fountain-pen-friendl... te.x sök enkom what notebooks/paper are fountain pen are friendly.

Personligen har jag inga som helst problem med mina böcker hittils. Dock så i mitt linjerade block som jag skriver i nu har jag gått över till en EF Faber Castel penna med klassiskt Royal Blue Rhodia ink. En annan penna som funkar bra är Lamy Fine med Lamy black eller Lamy blue. Funkar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Självklart converter. Tack för tipset, ska beställa en burk bläck från Lamy till att börja med.

Har denna anteckningsbok för tillfället Rhodia Webnotebook A5 Dotted

Den verkar vara lite för blank för det bläck jag har nu, väldigt lätt att det bli kladd.

Rhodia är annars sedda som att göra bland de bättre. Se mina tidigare och försök att testa dig fram. Om du vill kan jag skicka dig lite testpapper från Moleskin om du vill testa. Bara PM:a mig din adress så skickar jag ett snail-mail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Rhodia är annars sedda som att göra bland de bättre. Se mina tidigare och försök att testa dig fram. Om du vill kan jag skicka dig lite testpapper från Moleskin om du vill testa. Bara PM:a mig din adress så skickar jag ett snail-mail!

Säkert bara jag som är ovan med denna sorts penna och bläck, får se om ett par dagar om det är någon förbättring med Lamys bläck.

Tack för all hjälp och snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Beror nog på att en del verkar ha upplevt skiftande kvalitet på pappret.
Sedan verkar det vara inne att basha Moleskin för att det inte har snabb uppsugningsförmåga mot alla sorters bläck. En snabb sökning visar mestadels positiva kommentarer på Google. Personligen skapar jag mig hellre egen uppfattning till vad jag gillar och inte gillar. Det som verkar vara största problemet är att de varierar i kvalitet elnligt särskilt FPN forumet. Moleskin går dock att få tag på tämligen enkelt och lär klå det mesta du hittar i en vardaglig bokhandel i dagens läge. Vill man lägga ut mycket pengar finns ju Rhodia, som är lite svårare att få tag i, Leuchtturm, Hahnenmühle mfl.

Jag anser att dotted samt olinjerat passar alldeles utmärkt. Linjerade papper anser jag verka vara sämre överlag, både Leuchturm samt Moleskin är tämligen tradiga och lite strävare.
I hyllan ligger lite Rhodia notisböcker och väntar på en utvärdering,.
Om man vill grotta sig i temat - https://edjelley.com/2016/07/28/the-best-fountain-pen-friendl... te.x sök enkom what notebooks/paper are fountain pen are friendly.

Personligen har jag inga som helst problem med mina böcker hittils. Dock så i mitt linjerade block som jag skriver i nu har jag gått över till en EF Faber Castel penna med klassiskt Royal Blue Rhodia ink. En annan penna som funkar bra är Lamy Fine med Lamy black eller Lamy blue. Funkar utan problem.

Ptja, att moleskin är rätt dåligt är även min egenupplevda åsikt. För egen del kör jag i första hand clairefontaine (av den modell som återfinns i din länk, f.ö.), som som du säkert känner till är systerföretag/ägare till rhodia. Även Oxford Black 'n' Red är bra. God uppsugningsförmåga är väl för den delen lite av en antites om man vill slippa feathering.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Ptja, att moleskin är rätt dåligt är även min egenupplevda åsikt. För egen del kör jag i första hand clairefontaine (av den modell som återfinns i din länk, f.ö.), som som du säkert känner till är systerföretag/ägare till rhodia. Även Oxford Black 'n' Red är bra. God uppsugningsförmåga är väl för den delen lite av en antites om man vill slippa feathering.

Kände jag inte till. Intressant, det skulle kunna betyda att mina egna upplevelser kan bli ännu bättre! (inte direkt någon expert på området så helt klart intressant att höra vad andra har upplvevt.)
Skall helt klart investera i ett sådant block och testa. (y)

Permalänk
Medlem

Fick idag Xiaomis penna, och helvete, blev kär direkt. Av någon dum anledning, sen jag var barn har jag haft någon sorts fetisch för pennor, och samlat pennor så fort man gillade en.

För ett tag beställde jag Xiaomis penna och idag fick jag den, och som sagt, aldrig har jag haft nån sorts penna som ens kommit i närheten av denna..

Utsidan är av hårdplats och insidan av metall, vilket gör att den har det perfekta vikten, stiftet sitter spänt, så den inte flyttar sig när man skriver och man behöver inte prata om den stilrena designen på den.

Ska se om jag hittar den i fler färger och ska nog lägga en beställning på 5-10 st, så man har dom överallt.
https://www.gearbest.com/stationery-supplies/pp_429777.html

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat en massa olika papper; Rhodia No 19, DotPad, Oxford Black 'n Red, Leuchturm, ett gäng, samt ett gäng med Moleskin.

Måste säga att jag fortfarande anser att Moleskin har oförtjänt dåligt rykte. För EF pennor så funkar det pappret bättre än vad Rhodia eller Oxford gör. Rhodia är däremot grymt med riktligt flödande pennor med lite större stift. Det hela blir som en golfbag, man har olika kombinationer för olika situationer och pennor helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Papper är väldigt subjektivt också. I mitt tycke vill jag ha ett så smooth papper som möjligt med så lite uppsugning som möjligt. Gillar verkligen när pennan bara glider över papperet, använder reservoarpenna. Sen ska det helst vara vitt också. Clairefontaine har bäst papper i mitt tycke.
Har testat ett flertal journaler på sistone från Rhodia, Leuchtturm, och Black b' Red. Papperet från Clairefontaine med Leuchtturms omslag skulle vara en perfekt kombo i mitt tycke. Leuchtturms papper har bra egenskaper för reservoarpenna men är lite skrapigt tycker jag och så är det lite gult också. Rhodias webnotebook papper är bra men jag gillar inte gult papper, jag vill se färgen av bläcket som det är tänkt.
Så för mig blev det perfekt när jag till slut fick en Black n' Red journal med vitt papper som var hyfsat lent och hade bra egenskaper för reservoarpenna.
Jag skulle vilja testa Tomoe River papper också nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omren:

Papper är väldigt subjektivt också.
~TEXT ~;)
Jag skulle vilja testa Tomoe River papper också nån gång.

Jag gillar lite gulnat papper, men då för pennor med svart bläck. Gillar både Rhodia's no 19, kritvitt papper med glans. EF pennor fastnar dock, medans fine och medium glider som sjutton. Lite svårt att motivera priset dock för Rhodia kan jag tycka. Men behöver se mer av deras utbud.
När det kommer till LLeuchturm har de ju papper som är mer eller mindre vitt - ena journalen jag har är lika vitt som Blck 'n Red, medans en skissbok är gulnat. Jag personligen har inte så mycket problem med skrapigheten, så länge det inte blir helt på bekostnad av bra flöde med kontroll.

Calirefontaine samt Tomoe ligger på min lista att testa nu. Men, jag börjar få så mycket böcker över så det svämmar över här. Även om jag skriver flera sidor varje dag så får jag nog ge mig till tåls till det tar slut eller jag hittar en alldeles för bra deal att hoppa över

Permalänk
Medlem

Jag har nog böcker så jag kan skriva rätt många år framöver men det har inte hindrat mig från att köpa nya... Samma sak med pennor och bläck.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fisher Space Pen Bullet Matte Black Clip

Pilot FriXion LX Black
Lyxvarianten av Pilot Frixion som @DavidtheDoom @wurpan med flera använder
och som omnämns av @VituraZ tidigare i tråden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Ni som inte har kulspetspenna eller reservoarpenna vad använder ni?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tänkte skaka liv i den här gamla tråden och lägga upp min samling med reservoarpennor.

Lamy Studio
Lamy Safari
Edison Collier
Platinum 3776 Century
Pilot Custom 823
Twsbi ECO

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Kör oftast friktionspenna om det finns till hands. Jag gillar bläckpenna mer än blyerts och blev därför såld på friktionspennorna när jag fick nys om deras existens. Jag tycker om att använda lite olika färger, används mest nu till fysik. Väldigt praktiskt när man kan belysa saker genom att använda olika färger och så underbart att kunna sudda. Har tidigare räknat matte och fysik med vanlig bleckpenna fast det blir lite omständigt om man vill korrigera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver lite tips på pennor för anteckningar. Tänker mig någon slags kulspetspenna i alla fall.

Rotring 600 såg riktigt härlig ut, men jag hittar ingen svensk butik som har den (bara stift-varianten).

Visa signatur

Grubblare