Permalänk
Musikälskare

Lite sugen på en Fisher space pen men har inget behov direkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ballograf Rondo soft!

Jag gillar att snurra pennan runt tummen och den har perfekt vikt och balans för det, och är skön att hålla i.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

För något år sedan kom jag i kontakt med en penna som gjorde min otroligt fula handstil till ett mästerverk. Tror det var en "Penac Sleek Touch". Om någon kan hitta den att beställa på nätet för under hundringen eller bor i närheten av Helmer Nilsson i Växjö eller Ljungby och kan skicka får de gärna höra av sig!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag använder min mycket på språng, t.ex. anteckningar när jag jobbar på tåget. Bra tryck i patronen så pennan behöver inte vara riktad nedåt. Funkar också bra för anteckningar på hud

Permalänk
Medlem

Ingen som höll på med sånt här på lektionerna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

TL;DR: stabilo point 88

Vill ha en penna som går så mjukt som möjligt över papperet och glider bra. En del bläck fungerar, men upplever att tusch/"fiberbläck" (eller vad det kallas) kräver ännu mindre tryck. De tar dock slut efter en månad eller två när man skriver mycket, så därför köper jag billigaste möjliga, "stabilo point 88" verkar de heta. Finns för 9 kr på universitetets bokhandel, ingen utsmyckning alls så lite tråkig är den men den gör sitt jobb bra, är skön att använda och håller lika länge som de jag köpte på bokhandeln för 50 kr tidigare.

Ackopanjerad av en Ballograf Epoca från en mässa, med blått bläck. Med den kan jag rita finare linjer, grafer och figurer och blått bryter effektivt mot det annars svarta.

Använder också enbart blanka papper till allt jag skriver i skolan. Det blir mycket tydligare och snyggare än med en massa linjer eller rutor som jag tycker gör att papperet ser kladdigt ut.

Såhär ser en typisk föreläsningsanteckning ut. Tyvärr är kameran för dålig för att kunna fånga någon färg över huvud taget, men som regel är alla långa streck ritade med blått bläck.

Dold text
Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ballograf Epoca, upplever dem som hållbara. Ingen större risk att de börjar läcka och förstör kostymen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Pentel Twist-Erase Click har varit min daily driver sedan jag hittade den på Clas Ohlsson för några år sedan. Har försökt med Pilot Frixion clicker men har alltid hittat mig till backa till min Pentel p.g.a. den ergonomi.

Permalänk
Medlem

Fick min morfars reservoarpenna som han fick när han konfirmerades när jag skulle börja på universitetet. Har sedan fastnat för dessa pennor och använder Pelikan från Tyskland sedan dess. Har samlat på mig ett antal sedan dess. Använder ofta grönt bläck från Pelikan. (Lite som en homage till verklighetens Q som alltid använde grönt bläck. Kul snubbe som är värt att läsa lite om)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

På jobbet har jag blivit förtjust i Pilot BPS-GP (x8) bläckpennor. De har en 1,6mm spets som är lätt att skriva på lösblad och anteckningar på handen.

Hemma tar jag den första fungerande man hittar

Min favorit är Pilot SuperGrip (M). Samma bläckpatron som BPS-GP men med klick och skönare grep (enligt mig). Till vänsterhänta brukar jag rekomendera Pilot SuperGrip (F) (fin spets) eftersom risken för kladd är mindre än den redan bra mediumspetsen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Kör på en Bic 4 färgers för läkarstudierna men funderat starkt på att köpa en riktigt dyr multipen för sisådär 700 kronor

Permalänk
Medlem

Första bästa pennan jag hittar när jag behöver en.

Dock så tar jag hellre en bläckpenna för att få bättre kontrast så jag ser vad jag skriver ner. Blyerts är väldigt beroende på vad man har för papper för att få bra läsbarhet.

Senast köpte vi ett 50-pack billiga bläckpennor som ligger lite utspritt på strategiska platser så det är aldrig långt till en penna här.

Permalänk
Medlem

Använder ballograf epoca (bläcket lika dyrt som köpa ny penna, 20kr) Men håller förvånasvärt länge bläcket.

Sen vanligt stiiftpenna, b.n.t/office en vit (0,5 ska det vara). Faber castell stiftpenna körde jag tidigare (men slarva bort den). Tidigare haft en som mata ut stift själv, men den är bort sen länge tyvärr. Har inte haft en bekväm, stiftpenna på många år. Senaste är i alla fall okej, b.n.t/office (hatar när folk använder sudden på stiftpennan, den är ju bara för hålla stiften på plats). Finns ju bra mycket bättre sudd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ehm ja beror på behov...(ungefär 1/10 av diverse pennor som ligger på hyllan)

Caran d'Ache fixed pencil 2mm (B&3B) 3mm (5B)
Okänt märke 0,5mm med mitt namn
Pentel Graphgear 0.7mm
Faber Castel 8B->6H
Pigma Graphic
Och lite diverse... Inte för att jag behöver något mer än något papper (eller bänk eller wte...) och en penna (skruvmejsel fungerar beroende på material...)

Intressant nog innehar jag i stort sett ingen ren bläckpenna... Och jag verkar tappat bort min Tombow Mono Zero Raderpenna...

Permalänk
Medlem

Cross Classic Century perfect penna om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid en Fisher Space Pen Bullet i bakfickan: svart, texturerad variant. Tillräckligt liten för att alltid ha med mig och "utfälld" (med hatten på baken) har den helt rätt storlek och textur.

Skrivet av flashen:

Jag har den varianten också men den känns lite smal och klunkig. Föredrar min svarta Bullet över den.
Jag har också haft en kromad Bullet men den var inte lika skön.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ballograf Epoca här med. Enda pennan som duger!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Billiga bläckpennor man får hem från jobbet. Använder nog mer för att göra små markeringar och dylikt än att faktiskt skriva på papper.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dessa två är alltid nära till hands:

Permalänk

Jag föredrar 0.5mm blyertsstiftpenna. Och då inte vilken som helst utan en Mitsubishi "Kuru Toga".
Efter att ha använt denna försvann plötsligt alla andra "vanliga" stiftpennor ur listan över tänkbara pennor för mer långvarig användning.

Varför?
Kuru Toga roterar nämligen stiftet en liten liten del av ett varv varje gång pennan trycks ned mot, och lyfts bort från, papperet när man skriver/använder den som vanligt. Detta gör i sin tur att stiftet alltid förblir vasst och man får inga breda linjer på grund av att stiftet blivit mejselformat i 45 graders vinkel för att man har hållit pennan i samma läge hela tiden. Så med Kuru Toga kan man hålla pennan i precis samma läge (vilket jag föredrar) och alltid få jämntunna linjer. En fantastisk stiftpenna! Har haft den 12-15 års tid och den fungerar fortfarande lika bra (om än att lite färd försvunnit från pennkroppen på grund av slitage).

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Bara jag som har lite svårt för blyerts? Får lite den där känslan som när någon river på en griffeltavla.
Bläckpennorna flyter på så bra när dom rullar.

Måste jag välja tar jag första bästa blå bläck. Gillar "bläckblå"

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har en. Lite coolt att ha en penna som är gjord för rymden och mekanismen är väldigt tillfredsställande att använda. Den skramlar dock när man skakar den och det finns billigare pennor som är mycket bekvämare. Skrivvinkeln är ganska låg också.

Mest en kul grej att ha och använda på skrivbordet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Bläck: Svart bläckpenna av okänt fabrikat som jag vann från Intel i en facebooktävling. Extremt mjuk att skriva med, ganska tung. Känns ganska premium, ingen billig reklampenna. Har Intelloggan och "www.intel.com/opensource" i silver på sidan. Bläckpatronen påminner till utseendet om denna och denna, men den tjockare plastbiten är fyrkantig, och den saknar tryck.

Filt: Pilot Fineliner. Hittade en på jobbet, och beställde ett gäng samma kväll. Underbar att skriva och skissa med. Det enda negativa är att varianten med rött bläck har lite väl ljust bläck, jag hade hellre sett en mörkröd nyans.

Blyerts: Grön Pentel Twist-Erase Click. Hittade i en föreläsningssal för ca 7 år sen. Gick tyvärr sönder tidigare i år, så måste skaffa en ny. Skriver dock inte så mycket med blyerts.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder mestadels en Rotring Rapid ballpoint. En gåva som jag kommit att uppskatta för sin vikt. Av olika anledningar är den ibland inte till hands och då tar tar jag vad somhelst i min omedelbara närhet.
När jag sedan kommer hem lägger jag den penna som jag omedvetet kidnappat med andra bortrövade pennor i en låda som sedan töms på kontoret ungefär en gång per år.

Steal, return and repeat....

Oh, en Rotring. Här var det klass. De är trevliga.

Skrivet av XFTality:

Staedtler Mars Micro 0.9mm. Är lärare, och denna penna har jag använt sedan gymnasietiden.
https://www.tigerpens.co.uk/media/catalog/product/i/m/image_prodzoomimg10285_1.jpg

Dock så har nyligen uppgraderat upp mig till en Staedtler Graphite 925 25, mer eller mindre en aluminiumversion av Mars Micro! Båda pennorna är galet sköna att använda och en dröm att skriva och rita med. Självklart även 0.9mm stift i denna, mycket roligare upplevelse med något bredare udd.
http://www.cultpens.com//imgs/products/cp/950_constW/SD11805-ZZZ~Staedtler-graphite-925-25-Mechanical-Pencil_P1.jpg

Skulle definitivt säga att det är värt att skaffa en "dyrare" penna - De är mycket roligare att skriva med jämfört med bara en "vanlig" penna. Dessutom så värdesätter man dem, så man tappar aldrig bort dem!

Jag har sett de gamla. Den nya var snygg. Vad skulle du säga är anledningen och fördelen/nackdelen med 0.9 mm? Jag brukade vilja ha så tunn som möjligt. 0.35 var nice men man skar ju ofta upp papperet.

Skrivet av Meantek:

Inte ofta jag skriver för hand, men ibland när jag behöver känna mig viktig har jag en Parker i kavajfickan. Har en Jotter och en Vector, oftast Vectorn som följer med på äventyren. Övrig tid sitter jag och svär över diverse skitreklampennor som inte funkar trots att de är flång nya ur förpackning.

Jotter är väldigt kul, men lite sådär med gelbläck upplevde jag.

Jag har i princip uteslutande använt Steadtler Tri-Plus pennor sedan många år tillbaka. De är snabba att skriva med, bra balans, torkar omedelbart och finns i många färger. Däremot såldes de knappt ett tag. Synd bara de verkar bara finnas som fineliner? En dyrare version hade varit nice dit man kan köpa patroner med olika bläck.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ballograf Rondo soft!

Jag gillar att snurra pennan runt tummen och den har perfekt vikt och balans för det, och är skön att hålla i.

https://penstore.images.carismar.com/data/product/390x390/ballograf_kulpenna_rondo_soft.jpg

This +1. Längden, vikten och viktfördelningen är det bästa jag sett bland vanligt kontorsmaterial. Jag vande mig vid den pennan från mitt första (riktiga) jobb, så när jag sedan skulle börja plugga på universitet och gick för att köpa egna sådana pennor så blev jag lite sur över att de kostade ca. 100kr/st, och kanske lika mycket till för refill. Men ska det vara bläck kan jag nästan inte skriva med andra lättare pennor än så

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

surface pen, för att skriva på papper är så arkaiskt.

Permalänk
Medlem

En gammal hederlig blyertspenna, gärna stulen och trasig med bitmärken på fick bistå mig under hela min skolgång. Glömde man pennan, vilket man gjorde varenda lektion i gymnasiet, fick man "låna" en likadan penna av grannen.

Numera använder jag timmerpennor till i stort sett allt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Proffsmobbare

Rotring 800 0.7mm.

http://www.rotring.com/en/mechanical-pencils/294-rotring-800-...

Permalänk
Medlem

Använder nästan aldrig pennor längre. Typ bara när jag ska skriva något på inköpslistan eller skriva på något papper. Och då blir det första bästa bläckpenna

Permalänk
Medlem

Jag använder en Uni kuru toga roulette. Skriver mycket bättre med den än någon annan penna jag har använt.

Skickades från m.sweclockers.com