Vilken musik får er att känna?

Permalänk
Medlem

Väldigt lite musik gör mig emotionell, men dessa låtar står mig nära.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

ENYA när man är nere

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Av att lyssna på denna får mig att känna kraft.

https://www.youtube.com/watch?v=Mk4wEAO07hM

Haha har jag som ringsignal på mobilen!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Själv är jag väldigt svag för Peter LeMarc.
Hans låtar blir man både glad och ledsen av. Många av hans texter handlar om både död och förlorad kärlek.

Ska man välja någon speciell låt så är det "Little Willie John" men nästan alla låtar är bra.

LeMarc är stor för mig med. Har du kört igenom albumet sjutton sånger? Där har du nåt som verkligen känns.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om att "känna" musik så dök denna artikel upp på min Facebookfeed idag: http://www.iflscience.com/brain/if-listening-to-music-gives-y...

Vissa kan tydligen uppleva musik på ett annorlunda/mer intensivt sätt då deras hjärnor råkar ha fler neuron som kopplar samman hörselcortex med delarna av hjärnan som processar och tolkar känslor. Jag tror definitivt jag är en sådan person då jag har vissa låtar som kan ge mig gåshud varje gång jag lyssnar på dem. Undrar om det är därför jag älskar att lyssna på musik också. Har inget intresse av att skapa musik eller spela instrument men att lyssna på musik gör jag hela tiden, nästan oavbrutet. Har svårt att koncentrera mig annars. Älskar att på något sätt bara sitta och ta in alla lager av ljud och toner och komplexiteten i hur de passar ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

LeMarc är stor för mig med. Har du kört igenom albumet sjutton sånger? Där har du nåt som verkligen känns.

Den skivan har jag missat. Ska kolla den imorgon. Är många av mina favoriter med iallafall när jag kollade låtlistan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Pj harvey - let england shake plattan

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nog gillar jag Trance/Techno och liknande musik... Men Roger Pontare överger aldrig sitt land

https://youtu.be/ydorpKc8Td4

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Brukar lyssna på denna om jag känner mig lite nere!

Vackert!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Avstängd

Jodå, Lyssnar en hel del på hip hop men denna är nog min favorit

Lost Boyz - Renee

Den här är helt underbar!

Likaså

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Solklart Vallis Alps eller Oh Wonder.

Får tacka också att jag såg denna tråd. Fick mig att snoka runt bland nostalgilåtarna igen!

Permalänk
Medlem

En låt jag direkt tänker på är Weezer - Memories -- var låten eftertexterna till en Jackass filmerna och trots att man inte har någon relation alls med det gänget, känns det som att man är en av dem, speciellt efter att Ryan Dunn dog.

Utöver det är det typ all orgel musik som spelas i kyrkan. Jag har varit på begravningar och bröllop och allt och håller mig alltid :|, tills orgeln börjar, då jäklar :'(

Andra låtar som jag känner speciellt för, men kan inte förklara varför:
HIM - Right Here In My Arms
Megadeth - A Tout Le Monde
Metallica - Fade to Black
Jan Hammer - Crockett's Theme (tror det är för att jag hade velat uppleva Miami på 80-talet... har spelat för mycket GTA Vice City)
Foo Fighters - Everlong
Scorpions - Wind of Change
Taylor Swift - Sad Beautiful Tragic

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Och av någon anledning gillar jag även dessa... 80's kid.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Klickar grymt hos mig. Bra lovsång är fantastiskt!

Amen för de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Ett av mina favoritband, förbannat bra live!

(låten börjar 0:14)

Permalänk
Medlem

John Holm - Vid ett fönsterbord mot parken

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: själv lyssnar jag mest på de 3 senaste albumen

Permalänk

Colony 5 Synchronized Hearts får mig att att stanna ibland. en combo mellan musiken och lyriken liksom får en att tänka till.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Philip Glass - KOYAANISQATSI
https://www.youtube.com/watch?v=TEleUc-_MoI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på allt möjligt, ofta vet jag texten och då brukar jag sjunga, det gör så jag får bättre självförtroende och en speciell skön magkänsla som en naturlig morfin.

Har ju sjungit dom 7 senaste åren, efter en tuff period även jag hade under livet innan man fyllde 18 och sen dess har jag puchats uppåt och uppåt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

När man var tonåring var ju, kent och Lars Winnerbäck musik som man gärna deppade till. Refused och Randy är ju också gamla tonårsidoler som fortfarande får igång en lite grann.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

För när livet slår ner en. Och gruppen allmänt för att tagga till i tex gymmet.
in this moment - the fighter

En hel del reol senaste pga mer up beat
REOL - echo

När man är känslig och nere så blir det El tango de Roxanne och eller elephant love medley från moulin rouge.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

När jag känner mig särskilt förstörd: "An Ocean of its Own" - From Ashes to New.
https://open.spotify.com/track/6UOUKUzD80XE3DxdHgYZEM eller https://www.youtube.com/watch?v=j-qQ_brIsfY

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig klara mig genom hösten utan min Lake of Tears spellista:

Själva spellistan är denna:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL86B5B90C1E7EC526

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den skivan har jag missat. Ska kolla den imorgon. Är många av mina favoriter med iallafall när jag kollade låtlistan.

Han bästa i akustisk form. Den är ett mästerverk. Evelina och Ända Till September är att dö för!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

Nu är det ju inte alltid höst, resten av året klarar jag av tack vare bla dessa:

Avantasia

Dragonforce

Nightwish incl side projects.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Gillar spelmusik/filmmusik, "vanlig" musik där någon börjar gala förstör oftast den bra instrumentala musiken.

Permalänk
Medlem

Släppte en låt igår som min far skrivit gällande en vision/dröm han hade innan han fick barn. Den betyder mycket för mig:

Jag lyssnade mycket på Daft Punk som ung.
Har blivit tårögd av denna många gånger:

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Episk TV/Film-musik alá Sagan om Ringen, Inception, Game of Thrones m.m. ger mig gåshud.

Krävs dock en bra kompositör i.e. Hans Zimmer, Ramin Djawadi, etc.

Instämmer. Kan addera Steven Price, Steve Jablonsky, John Ottman, Klaus Badelt m fl.

I spelvärlden kan jag inte bestämma mig om Baba Yetu (Civilization) av Christopher Tin eller Fallout Main Theme av Inon Zur är maffigast.

Visa signatur

Gammal gubbe