Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ljudkort med dubbla ut

Tjo. Är ute efter ett ljudkort som har dubbla utgångar för fronthögtalarna. Är inte intresserad av surround-ljud. Vill ge signal dels till högtalarna vid datorn men även de aktiva högtalarna i vardagsrummet. Har provat med en splitter men det blev inget bra ljud. Finns iofs bättre sådana men vill slippa massa fullösningar. Är det någon som vet något ljudkort med denna funktion? Ska helst vara externt så jag slipper slita upp lådan och pilla. Pris under tusenlappen vore kalas

Visa signatur
Permalänk

Jag signerar även på denna förfrågan! Har länge haft problem med att jag vill ha ljud både till TV och headset, men diverse fullösningar låter antingen riktigt dåligt eller slutar fungera efter ett tag (som att trixa med ljudinställningar)..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Är det någon som vet något ljudkort med denna funktion?

Och du vill alltid ha ut samma ljud i båda högtalaruppsättningarna? Och är inte intresserad av att kunna nivåreglera dem separat från datorn?

Skrivet av Perrablerra:

Ska helst vara externt så jag slipper slita upp lådan och pilla. Pris under tusenlappen vore kalas

De flesta ljudinterfejs kan skicka ut ljud både på hörlurs-/linjeutgången och S/PDIF-utgångarna samtidigt. Kolla om det kanske räcker att köpa en liten billig kina-DAC och ansluta högtalarna genom denna.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Asus Xonar STU och har en sladd till stereon och en till hörlurarna. Är väldigt nöjd med den. Inget omkopplande - bara två volymrattar.
(Jag kör optiskt från datorn till den eftersom jag hade en del brus annars).

Ingen surround däremot.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man har tillräckligt med fysiska kanaler lediga så går det ibland att adressera om dem som är lediga om man inte vill ha en fysisk förgrening av nån sort.
En del uppspelningsprogram stödjer i sig multipla utgångar men handlar det om ljudet från windows kan det behövas nått likt Virtual audio cable eller kanske http://www.chevolume.com/
Handlar det om att man vill flytta ljud till ett annat rum så kan ju även Chromecast Audio och liknade vara intressant att kolla på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows har typ bara stöd för 2 kanaler (högtalare och hörlurar) ut så det är lite joxigt med fler än så. Jag är ljudtekniker på fritiden så jag tänkte att de måste gå att lösa detta på något smidigare sätt än windows krångliga mixer. Köpte mig en sådan här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2985462

Då kan jag köra två utgång i högkvalitet med olika volym samtidigt utan att pilla i Windows. Det jag saknar nu är egentligen en bättre möjlighet att i Windows kunna lägga ut varje ljudkälla (program som en individuell kanal till en mixer och sedan sitta med typ en 16 kanalers mixer och mixa varje kanal för sig mot typ 4 utgångar. Men det kanske kommer. Det tog ju bara 15 år för Microsoft att uppdatera paint

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag kör en Asus Xonar STU och har en sladd till stereon och en till hörlurarna. Är väldigt nöjd med den. Inget omkopplande - bara två volymrattar.
(Jag kör optiskt från datorn till den eftersom jag hade en del brus annars).

Ingen surround däremot.

Kan du då lyssna både genom hörlurarna och stereon? Isf vore det ju kalas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kan du då lyssna både genom hörlurarna och stereon? Isf vore det ju kalas.

Aha kanske fatta frågan fel. Det blir inte olika signaler till de två.
Kan lyssna på bägge samtidigt men det blir samma signal eftersom det bara är en in till DAC:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Aha kanske fatta frågan fel. Det blir inte olika signaler till de två.
Kan lyssna på bägge samtidigt men det blir samma signal eftersom det bara är en in till DAC:en.

Ja det är det jag vill ha. Vill ha samma musik på kontoret som i vardagsrummet (och muggen )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ja det är det jag vill ha. Vill ha samma musik på kontoret som i vardagsrummet (och muggen )

Då låter det som ett bra val.
Säger inget om pris/prestanda för den jämfört med alternativ för det har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem

Har väldans dålig koll men finns det hörlursuttag på i princip alla ljudkort eller bara vissa? Kör nu med det integrerade på moderkortet (ASRock Z77 itx)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Har väldans dålig koll men finns det hörlursuttag på i princip alla ljudkort eller bara vissa? Kör nu med det integrerade på moderkortet (ASRock Z77 itx)

Om du menar ett 3,5mm tele för linje ut så finns det på de flesta men om du menar om det finns en vettig hörlursförstärkare så är det betydligt mer sällsynt att det är integrerar på moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du menar ett 3,5mm tele för linje ut så finns det på de flesta men om du menar om det finns en vettig hörlursförstärkare så är det betydligt mer sällsynt att det är integrerar på moderkort.

Jo det var det jag syftade på och misstänkte. Då blir det till att ge sig ut i elektronikdjungeln och hoppas att jag hittar en som inte gräver alltför stort hål i plånboken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782496

Jag använder mig av den och den har dubbla ut där bägge har samma ljud samtidigt.
Det är dessutom en väldans bra DAC i den, i tillägg till att den har blåtand plus att den har ett innbyggt batteri som gör att man kan ta den med på farten och den kan agera batteri till telefonen.
Det är mitt ljudkort till datorn, funkar som bara den. Driver ett par ganska tungdrivna Sennheiser och ett par Audio Technica ATH AD700x utan problem.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782496

Jag använder mig av den och den har dubbla ut där bägge har samma ljud samtidigt.
Det är dessutom en väldans bra DAC i den, i tillägg till att den har blåtand plus att den har ett innbyggt batteri som gör att man kan ta den med på farten och den kan agera batteri till telefonen.
Det är mitt ljudkort till datorn, funkar som bara den. Driver ett par ganska tungdrivna Sennheiser och ett par Audio Technica ATH AD700x utan problem.

Jo den är ju riktigt trevlig. Dock lite väl dyr. Vill inte lägga mer än max 1000. Får leta vidare eller leva med någon fullösning.

Visa signatur