Laptop för studier/vardag (under 10k)

Permalänk

Laptop för studier/vardag (under 10k)

Då var det dags att inhandla en ny laptop, men det har visat sig vara en riktig djungel att röra sig i.
För tillfället äger jag en chromebook som jag är nöjd med men behöver numera något som inte är begränsat.
Vad jag anser vara viktiga egenskaper är:

  • Ordentligt tangentbord(!)

  • Tyst

  • Rimlig batteritid (minst 8 timmar under normal belastning)

  • Portabel (max 14" och lättare vikt)

Det är ingen monsterdator jag är ute efter men den ska inte få hicka när jag multitaskar mellan program med lättare belastning (word, Chrome med flertalet tabbar etc.) Att kunna spela spel på laptopen är inget jag är ute efter, det har jag en dedikerad stationär dator till.

Har för nuvarande ögonen på ASUS ZenBook UX430UA men enligt recensioner jag läst ska fläkten låta mycket, vilket gör mig orolig. En Thinkpad känns optimal om ändå inte aningens för dyr just nu.

Har tittat runt en hel del på egen hand men hoppas att ni som är mer kunniga än mig kan peka mig i rätt riktning!

Edit: Lenovo IdeaPad 520s låter även som ett bra val, ska dock bli väldigt varm under press men ingenting jag direkt oroar mig för..

Permalänk
Skrivet av TimMichael:

Då var det dags att inhandla en ny laptop, men det har visat sig vara en riktig djungel att röra sig i.
För tillfället äger jag en chromebook som jag är nöjd med men behöver numera något som inte är begränsat.
Vad jag anser vara viktiga egenskaper är:

  • Ordentligt tangentbord(!)

  • Tyst

  • Rimlig batteritid (minst 8 timmar under normal belastning)

  • Portabel (max 14" och lättare vikt)

Det är ingen monsterdator jag är ute efter men den ska inte få hicka när jag multitaskar mellan program med lättare belastning (word, Chrome med flertalet tabbar etc.) Att kunna spela spel på laptopen är inget jag är ute efter, det har jag en dedikerad stationär dator till.

Har för nuvarande ögonen på ASUS ZenBook UX430UA men enligt recensioner jag läst ska fläkten låta mycket, vilket gör mig orolig. En Thinkpad känns optimal om ändå inte aningens för dyr just nu.

Har tittat runt en hel del på egen hand men hoppas att ni som är mer kunniga än mig kan peka mig i rätt riktning!

Edit: Lenovo IdeaPad 520s låter även som ett bra val, ska dock bli väldigt varm under press men ingenting jag direkt oroar mig för..

vad jag vet finns den ingen dator som klarar av mer än 1-3timmar utan laddning om den används, dom fantasi siffror som tillverkaren uppger är ju med absolut lägsta ljusstyrka på skärmen och att man inte gör nånting..

alla datorer med fläkt låter nånting, vill du ha nånting som är absolut tyst så skaffar du en dator utan intern fläkt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@TimMichael: Skulle nog satsa på lenovo ideapad 720s om jag var du. Verkar allmänt bra, men vilkten är lite mycket på 1,6 kg och batteritiden är enligt recensioner medioker (typ 5-6 h surfande om jag minns rätt). Men batteriet är väldigt stort (56 Wh, dell xps 13 har 60 Wh och den är klassledande vad det gäller batteritid) så borde egentligen ha superb batteritid. Jag anar att det är 940mx-kortet som är boven, men det ska gå ganska enkelt att välja att köra endast på den interna grafiken för de program man använder mest, och jag tror att batteritiden kommer bli mycket bättre.

Kommer ju 8-gen processorer från intel nu, men har inte sett någon jätteintressant modell i din prisklass. Nya dell insperon 7000 verkar väldigt bra men batteriet var bara på 38 Wh, vilket jag inte tror räcker 8 h (men kanske uppemot 6 h). Den verkar iallfall vara på rea nu fram till 20/9 (7990 för en med ny i5:a), men en del av specsen är uppenbart felaktiga så kan inte lova att det verkligen är rea.