Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananen12:

Du får nog läsa på lite. Vi får regelbundet brev från dem årligen att de sitter i nya förhandlingar om olika kanaler och måste öka priset.
Stod nyligen att miljoner förlorar tv 5 m.m för att de just inte kommer överens om priset. Inte bara en kontakt man betalar för. De sitter och styr våra kanaler som vi betalar för.

Du får nog skilja lite på saker, även om det är svårt numera. Internetanslutningen är en sak, "TV" en annan. Sen är ju många internetleverantörer idag också tv-leverantörer i form av boxar som istället för satellit, kabel eller marknät använder internettrafik.
De sitter inte och betalar för att deras användare som inte har TV-paket kan komma åt olika playsajter (som inte väljer att ha ta betalt och ha användarkonton).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Sedan när är KD och SD partier på högerkanten? Enbart extremvänstern skulle påstå något så befängt. Jag skulle hävda att samtliga partier i riksdagen är lokaliserade till vänster på den klassiska ekonomiska skalan.

Men för att svara på frågorna;

1. Polisiär närvaro är ett bra skydd i ett samhälle som vill bevara lagar grundade på demokratiska beslut. Polismyndigheten är i min mening en utav få värda att behålla. Man kan effektivisera mycket därtill för att minska kostnaderna dock.

2. Brandskydd är ingen mänsklig rättighet, varje person har eget ansvar.

3. Sjukvård är ingen mänsklig rättighet eller skyldighet, personer som inte kan finansiera sin egen eller anhörigas vård (hemlösa etc) får sträcka ut en hand till välgörenhetsorganisationer. Äkta solidaritet upprätthålls efter människors frivilliga handlingar.

4. Staten skall inte bedriva utbildning, människor värderar kunskaper olika, och det är bra. Det finns gott om företag som ägnar att erbjuda utbildningsmöjligheter och finansiera sina tjänster på vis som inte berör den ofrivillige.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Endera skrivfel eller så blir du lättad nu: 5200 kr per år.

Eller så är det 48 personer i hushållet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lasse Laserman:

Hahaha! Nu kan ni ångra er, alla ni som valde familjelycka!

Haha, ja jävla skit!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Blir lite avis på de som har försörjningsstöd. I det här "kommunistiska" landet så lönar det sig verkligen inte att arbeta och vara produktiv. Sverige blir alltmer ett land som bör undvikas.

Vi kan ju byta liv i några månader, vill du inte ta livet av dig efter det kan vi ju göra det permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Men skolan vill du gå i, gratis.
Men serru, den vill inte jag betala för, jag har ingen nytta av den.

Skulle du vara lika ok med att betala samma summa för att finansiera Fria Tider eller Avpixlat? Antagligen inte. Skola och sjukvård är nödvändigheter i ett land och ska finansieras med skattemedel. Lyxnöjen som TV-tittande är inte det och ska därför inte finansieras med skattemedel.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ja och nej.
En oönskad tjänst är en oönskad tjänst oberoende av tjänstens innehåll.
Att dom flesta är överens om att utbildning är viktigare än underhållning är bara nyanser.
Du kan ta subsidieringen av offentlig kommunikation i stället för skola som exempel.
Antalet "onödiga" tjänster är nästan obegränsad i ett modernt civiliserat samhälle.

Att förminska skillnaderna till nyanser anser jag vara ett hån mot skattebetalarna.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niivpzi:

Jag kan inte använda ett annat ord för detta men det nästan glofierades av dig att allt finns tillgänligt - via Internet och Radio, att de är mer än TV... Som att det är BRA att det finns för allmänheten, men garanterar att de kan rätt lätt köra solo på dem som är intresserade utav SVT och radio och ändå köra runt hela verksamheten?
Det undgår tyvärr mitt förnuft att behöva bli tvingad till det, det må gynna Gunilla 85 på pension-hemmet, och om pensionärerna inte får det bättre så är nog ändå detta en bra utgift...

Njaa. Nä glorifieringen är nog mer en upplevelse från ditt håll. Det jag såg var ett uttryck för att man inte kommer åt public service om man inte har TV. Det stämmer ju inte utan utbudet är väldans läggttillgängligt på bred front även på andra plattformar i dagens mediesamhälle.
Folk för dialogen med att berätta att de minsann inte har en TV hemma. Det spelar ju ingen roll för public service är verkligen inte bara TV. Folk verkar vara fast i ett gammalt tänk som är knutet till hur licensavgiften idag är utformad men där blir det lite snedtänkt.

Det är så många i dessa trådar som är kvar i den gamla världen och på riktigt tror att public service bara handlar om TVtittande via antenn fortfarande ;).

Skrivet av Niivpzi:

Så, i skrivande stund kan det accepteras för de äldres skull på sina hem... men hade hellre lagt mina 1300 på att Gunilla får en riktig måltid och bättre vård än att ha dumburk att glo på.

Vart kan man skicka in förslag på detta, vet någon?

Sådant skriver du till våra folkvalda politiker om. Önskar du mer statliga medel till äldrevården så är det väl sittande regering typ som är mer intresserade av detta. Vill du att gamlingarna själva ska spara ihop till sin pesion i större utsträckning och välja sin egen nivå av komfort så är det väl alliansen som ligger närmre till hands.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Sedan när är KD och SD partier på högerkanten? Enbart extremvänstern skulle påstå något så befängt. Jag skulle hävda att samtliga partier i riksdagen är lokaliserade till vänster på den klassiska ekonomiska skalan.

Men för att svara på frågorna;

1. Polisiär närvaro är ett bra skydd i ett samhälle som vill bevara lagar grundade på demokratiska beslut. Polismyndigheten är i min mening en utav få värda att behålla. Man kan effektivisera mycket därtill för att minska kostnaderna dock.

2. Brandskydd är ingen mänsklig rättighet, varje person har eget ansvar.

3. Sjukvård är ingen mänsklig rättighet eller skyldighet, personer som inte kan finansiera sin egen eller anhörigas vård (hemlösa etc) får sträcka ut en hand till välgörenhetsorganisationer. Äkta solidaritet upprätthålls efter människors frivilliga handlingar.

4. Staten skall inte bedriva utbildning, människor värderar kunskaper olika, och det är bra. Det finns gott om företag som ägnar att erbjuda utbildningsmöjligheter och finansiera sina tjänster på vis som inte berör den ofrivillige.

Mvh.

Med andra ord anser du då att de flesta röstberättigade är vänster på den politiska skalan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Övertygad om att alla dessa pengar INTE kommer gå till public service. Lär gå till statskassan och sedan kommer diverse regeringar portionera ut vad de tycker är tillräckligt till public service för att använda resten för att täcka upp det vanliga slöseriet de sysslar med.

Permalänk
Medlem

Bra nu kan snåljåparna inte komma undan denna kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Härligt, då behöver vi bara någon som levererar faktisk public service, istället för den underhållning som idag utgör 90% av utbudet på SVT och SR. Public service ska vara nyheter, samhällsnyttig information och granskningar – inte Så ska det låta och Melodifestivalen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag som aldrig tittar på vanlig TV och precis börjat titta på stora 4k datorskärmar för att slippa undan TV-avgiften.
Kanske blir det som med kyrkan och man kan säga ifrån om man inte vill vara med och sponsra något som inte är essentiellt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Härligt, då behöver vi bara någon som levererar faktisk public service, istället för den underhållning som idag utgör 90% av utbudet på SVT och SR. Public service ska vara nyheter, samhällsnyttig information och granskningar – inte Så ska det låta och Melodifestivalen.

Det ska vara något som alla kan tycka om. men viktigast nyheter man kan lita på att de är sanna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Man vill ju ha en uträkning på hur mycket de väntas få in på det här viset, totalt. Det försöktes med tidigare i tråden men hade felaktigt antagande tycker jag. Hoppas det kommer med när förslaget presenteras och inte bara läcks info från.
Maxtak borde ju vara förväntade tv-licensavgiften 2019 minus vad RIKAB kostar. Och gärna mindre genom att skära i lite väl dyra underhållningsprogram.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Så det blir alltså mer lönsamt för staten att få igenom den nya avgiften, än vad det kostar oss skattebetalare att ha l SR den gamla avgiften... Det innebär att vårat hushåll kommer betala typ 400 mer per år gentemot den gamla avgiften...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonny Myran:

Härligt, då behöver vi bara någon som levererar faktisk public service, istället för den underhållning som idag utgör 90% av utbudet på SVT och SR. Public service ska vara nyheter, samhällsnyttig information och granskningar – inte Så ska det låta och Melodifestivalen.

Agreed!
Underhållning bör vara frivillig. Att staten ska tvinga på en finansiering av deras val av underhållning är snedtänkt.

Samhällsgranskningen och liknande sköter de i dagsläget med kompetens. Det är det övriga som känns som en förlegad modell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Exempel från andra länder är att Tv avgift ingån i el räkningen eller vatten räkningen. Inte per antal boende i hushåll endast fast avgift på typ 400 kronor per kvartal. Idioter är vad de är .. Röstar inte på något parti alla är i princip samma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deadrat:

Övertygad om att alla dessa pengar INTE kommer gå till public service. Lär gå till statskassan och sedan kommer diverse regeringar portionera ut vad de tycker är tillräckligt till public service för att använda resten för att täcka upp det vanliga slöseriet de sysslar med.

Står inte hos Resumé men man får väl hoppas/anta det blir som ofta föreslagits - det står separat på skattesedeln, likt begravningsavgiften. Helt öronmärkta pengar alltså och inget regeringen kan bestämma över själva (statskassan) utan som idag när riksdagen sätter TV-avgiften.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Det går bra att rösta på Nordfront eller annat för er som vill att vi skall gå mer åt höger i politiken...
Gör det i ställetför att klaga idioter!

Stabilitet och minskad brottslighet i samhället är betydligt mer värt för mig än några sketna sparade kronor. Dendär argumentationen är bara löjlig.

Jag är för övrigt också emot radio/TV skatten, men som det är nu räknar de väl på att ändå ingen vill betala för smörjan de skiter ut i media här.

Idiotiskt att lägga ned den bemannade centralen dock tycker jag, låt den få utökade funktioner i stället till att omfatta teknisk support och service tex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Med andra ord anser du då att de flesta röstberättigade är vänster på den politiska skalan?

Det kan jag inte uttala mig om, men folk tenderar att ge sin röst på det alternativ de finner minst dåligt eller "närmast" till dem, om än de befinner sig en bra bit bort i realiteten, kan handla om enfrågepartier etc - och då blir det hela svårare att tolka. Men nej, jag anser inte att en majoritet ur grunden måste vara åt vänster för att dem röstar vänster, om det inte finns något annat alternativ nära till hands.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 7,5 miljoner människor som är myndiga i Sverige, av dom betalar alltså 70% fullpris dvs. 1300 kr/år.

Det blir 5 250 000 människor som betalar 1300 kr/år, vilket ger 6 825 000 000 SEK till public service.

Denna summa är absurb, jag måste ha tänkt/räknat fel?

Sju miljarder kronor?

Permalänk

TV är förlegat envägskommunikation skräp. Internet är det riktiga public service, lägg en reducerad kostnad på det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det ska vara något som alla kan tycka om. men viktigast nyheter man kan lita på att de är sanna.

Man kan inte tvinga befolkningen att betala för Netflix. Varför är det helt okej att tvinga folk att betala för SVT?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Det är ungefär 7,5 miljoner människor som är myndiga i Sverige, av dom betalar alltså 70% fullpris dvs. 1300 kr/år.

Det blir 5 250 000 människor som betalar 1300 kr/år, vilket ger 6 825 000 000 SEK till public service.

Denna summa är absurb, jag måste ha tänkt/räknat fel?

Sju miljarder kronor?

Du glömde att den är räknad på hushåll + kommer höjas i framtiden.

Bra mycket mer än 7 miljader Fy fan va sjukt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

@Cameltotem: Det blir lönehöjningar för alla anställda.

Permalänk
Medlem

Ändå inte dyrare per person, men däremot per hushåll. Klart att det går att gräma sig när du jämför med hur det varit i några decennier men det var väl inte så att så många gillade det befintliga systemet heller. Och som sagt förslaget har stöd i riksdagen så vafan ska det gnällas på partier hit o dit för? Alternativet är väl att stänga public service men vilket seriöst riksdagsparti skulle göra det? Jo ett kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Det kan jag inte uttala mig om, men folk tenderar att ge sin röst på det alternativ de finner minst dåligt eller "närmast" till dem, om än de befinner sig en bra bit bort i realiteten, kan handla om enfrågepartier etc - och då blir det hela svårare att tolka. Men nej, jag anser inte att en majoritet ur grunden måste vara åt vänster för att dem röstar vänster, om det inte finns något annat alternativ nära till hands.

Det största partiet utanför riksdagen är väl idag F!? De brukar väl beskrivas som vänster. Så även det "utomriksdagliga" stödet för högerorienterade partier verkar ju vara väldigt svagt i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Man kan inte tvinga befolkningen att betala för Netflix. Varför är det helt okej att tvinga folk att betala för SVT?

Man måste ha nyheter/samhällsinformation som man är san. (Inte så kul om trump ägde alla tv stationer då kanske du förstår vad jag menar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

SVT och SR är ju i princip de enda som har något vettigt innehåll (men det innebär förstås inte att ALLT innehåll är vettigt). Har alltid betalat licensen och nu blir det i praktiken nästan halva kostnaden, så för min del är det bara positivt.

Visa signatur

5950X, 3090