Permalänk
Medlem

Doktorand i matematik - 100k

Så låt oss säga att en doktorand i matematik har möjlighet att ansöka om ett stipendium för att bygga en pc för sitt arbetsområde, begränsningarna rent ekonomiskt blir då upp till 100k - vad skulle man bygga för maskin för detta?

Jag inser att rent konkret så blir det vansinnigt overkill för att köra runt med R och MatLab - men vad skulle man bygga?

-t
Permalänk
Medlem

Löjligt mycket internminne så att du kan ha all data snabbtillgängligt

Permalänk
Inaktiv

Köp vad du behöver.

Kanske schysst skärm, riktigt vass laptop, dockningsstation, tangentbord, goa högtalare / hörlurar och så vidare.

Då borde du vara uppe i 50 - 60k om du inte fegar med grejerna.

Permalänk
Medlem

Vad är det för arbetsområde?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Beror ju helt och hållet på vad man ska göra med datorn.

Ska du köra ML så kanske du behöver en beräkningskort eller dyrare grafikkort.
Ska du bara rita grafer i matplotlib eller MathLab så behöver inget direkt fancy.

Tror inte att det är så många som gör sina beräkningar på datorn idag. Det finns många, billigare cloud tjänster för att tyngre beräkningar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator för 100k är inte så svårt, det är bara att välja de dyraste komponenterna man kan hitta. Men en sån dator kommer inte vara prisvärd för fem öre, och kommer troligtvis inte vara snabbare än en dator för ~30k.

Ska man köra väldigt tunga beräkningar kan det dock vara värt att köpa en dator för 100k, men då gäller det att man faktiskt vet vad det är för beräkningar det handlar om. Är beräkningarna väldigt dataparallella kan man t.ex. fylla datorn med grafikkort, annars kanske en dator med t.ex. två CPUer är det bästa. Eller så kanske beräkningarna inte skalar bra alls, så att en processor med få men snabba kärnor är bäst. Det blir alltså väldigt olika datorer beroende på vilka beräkningar det handlar om.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att bygga en dator för 100k är inte så svårt, det är bara att välja de dyraste komponenterna man kan hitta. Men en sån dator kommer inte vara prisvärd för fem öre, och kommer troligtvis inte vara snabbare än en dator för ~30k.

Ska man köra väldigt tunga beräkningar kan det dock vara värt att köpa en dator för 100k, men då gäller det att man faktiskt vet vad det är för beräkningar det handlar om. Är beräkningarna väldigt dataparallella kan man t.ex. fylla datorn med grafikkort, annars kanske en dator med t.ex. två CPUer är det bästa. Eller så kanske beräkningarna inte skalar bra alls, så att en processor med få men snabba kärnor är bäst. Det blir alltså väldigt olika datorer beroende på vilka beräkningar det handlar om.

Jag kan bara hålla med, i mitt huvud är det svårt att se hur man kommer över 30k och fortfarande ökar i värde från användarens perspektiv. Det var samma svar som jag gav när frågan kom upp - men jag tänkte att det finns säkert flera åsikter, så jag chansade och la upp den här tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt och hållet på vad för beräkning som ska göras. Kan det parallelliseras som sagt så kan man anpassa hårdvaran för att ha lämpligt antal beräkningskärnor. Vill man vara lite fantasifull kan man tänka sig att det är flera olika modeller man kanske vill testa samtidigt, ja du kan ju bygga enorma kluster och snurra allt samtidigt. Det behöver inte var en enstaka dator utan man nätverkar datorerna och fördelar beräkningen. Finns sånna kurser på LiU iaf, rätt skoj att köra lokala superdatorn

Permalänk

Det finns ju maskiner för sådant som är tänkt, ofta när det är företag man ska jobba på så ska det finnas service-avtal osv.
Jag använder en dell precision för mina stora db-beräkningar.
Dual Xeon, 128gb ram, 4tb ssd.
Den tickar på tämligen bra.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kan man parallellisera som ovan nämnt, så går det att investera i ett server rack, och då hamnar man lätt i 100k.

Permalänk
Medlem

Sitter och jobbar på en "dyr" beräkningsdator dagligen. (tror vi hyr dom tre år i stöten för c.a 30k)
Dubbla XEON prollar e5-2630,64 gig minne och quadrokort.

Nyttjar max 18 gig minne och processorn ligger på 12% och arbetar.

Jag och en kille på it bygde ihop en "speldator" med 1070 och 32 gig minne och i5 6700k.
den är mycket snabbare för alla program vi har.
Nätagg chassin och minnen har vi så den kostade inte mer än 10k heller har jag för mig

Permalänk
Medlem

Tack till alla som bidrog med svar!