Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har min SSD med windows och lite "vanliga" program och allt annat på HDD.
Det är att man "ska" ha SSD för spel och att de flesta idag använder enbart detta, vill jag se när jag kan få siffror på det. Tro kan man göra i kyrkan mfl.....

Jag vet inte om jag missförstår dig då jag är lite trött.

Men om du inte tror att SSDer ger kortare laddningstider i spel så finns det en uppsjö av videos på youtube. Det är väldigt stor skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=VqoKUFGjFR0

EDIT:
SSD VS HDD 7200rpm - Side by Side Loading Time Comparison with 16 Games Benchmark w/FPS 60
https://www.youtube.com/watch?v=vCItBX8288Y

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Det är enorm skillnad att köra OS och annat på en SSD.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag vet inte om jag missförstår dig då jag är lite trött.

Men om du inte tror att SSDer ger kortare laddningstider i spel så finns det en uppsjö av videos på youtube. Det är väldigt stor skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=VqoKUFGjFR0

EDIT:
SSD VS HDD 7200rpm - Side by Side Loading Time Comparison with 16 Games Benchmark w/FPS 60
https://www.youtube.com/watch?v=vCItBX8288Y

Kontentan av andra videon är att det varierar rätt kraftigt beroende på vilket spel man spelar, på vissa är HDD mångdubbelt långsammare än SSD medan i andra spel skiljer det ganska lite - i vissa fall ett fåtal sekunder men oftast som mest 10 sekunder långsammare.

Jag skulle säga att det är i överkant att påstå att SSD ger markant kortare laddtider i alla spel men om man har spel vars laddtider kortas ner rejält med SSD är det en bra ide att lägga sina spel på SSDn - det motsatta gäller för spel som ser en mindre skillnad i laddtider med SSD (dvs. om man har en mekanisk disk alls i datorn).

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

För tillfället har jag i princip alla mina spel på HDD. Meeen hoppas på att snart ha råd att fixa SSDer som har utrymme för mina spel(och framför allt nästan alla andra program).

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Medlem

Både och, tunga spel på SSD och lättare spel på mekanisk.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Banco:

Jag vet inte om jag missförstår dig då jag är lite trött.

Men om du inte tror att SSDer ger kortare laddningstider i spel så finns det en uppsjö av videos på youtube. Det är väldigt stor skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=VqoKUFGjFR0

EDIT:
SSD VS HDD 7200rpm - Side by Side Loading Time Comparison with 16 Games Benchmark w/FPS 60
https://www.youtube.com/watch?v=vCItBX8288Y

Nej, det var inte detta jag menade utan att det inte är så många (antal människor) som du/ni tror som använder detta.

Det andra du länkar till är jag väl medveten om.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

På SSDn!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Har nog två spel på min ssd o installerar de jag inte bryr mig om laddningstider i på min hdd

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Mekanisk disk på en virtuell Win10 maskin i garderoben som delas ut över samba och mappas i klientens dator som en nätverksdisk.

Oavsett om jag blåser min speldator eller har en annan klient hemma så är spelen utdelade via samba, så bara gå med i gruppen mappa disken och börja spela.. :=)

Laddtider för mig är nog det dubbla mot normalt, men då ligger ju spelen inte ens på min dator så helt acceptabelt..

Förövrigt så finns det inga spel jag prövat som inte fungerar bra, Gta v, cs:go, dirt rally, prey och massvis med mindre obskyra spel.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har något enstaka spel på HDD som är enkelt. Resten på SSD, antingen tappar man för mkt fps eller så blir det så sjuk skillnad i laddningstider. Kommer nog aldrig spela på mekanisk igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mycket lagring hemma har alltid varit vanligt, Molnet gör sitt intrång, men för många så handlar det bara om att lagra samma data på ett extra ställe.

Problemet är detta... Folk köper 4TB på molnet, lösenord är deras för och efternamn, sedan skriver de i paniktråden att deras nakenbild och filmer har läckts ut...

Du missade nog en viktig sak:
"Så vill du spara pengar... sluta lagra så jävla mycket skit du inte behöver ändå."

Mao, varför FAN måste du ha nakenbilder på dig lagrat?

Skrivet av anon159643:

Min poäng är att jag ser ingen fördel med Molnet för rena SBS-users.

Och jag ser ingen fördel med dem sparande saker som inte behövs heller. Problemet är... varför fan måste de spara massa skit?
Har en äldre bekant jag hjälper. Hon tar bilder som dåre... har inte ens fyllt en 500GB SSD.

Min poäng här är, snälla slita anta att alla lagrar så satans mycket. Och ni som gör... ärligt, hur satans mycket är faktiskt viktigt? För vissa kommer svara "allt". Inte de vet varför... eller ens vet vf de har sparat.

Skrivet av anon159643:

Man kan säkra data olika mycket, väldigt många har en stor slask med bara bröte i. Även om man har lagt ut hutlösa 1300kr på en 4TB hdd, så behöver man inte fylla den. Man kan snarare ha tänkt såhär, att denna hdd har jag i 5år och jag aldrig behöver fundera på om den blir full

Detta är vad DU tänker. De tänker inte. De vet inte. De bara antar att den kommer fungera...dag ut o dag in. Och sedan dog allt.
Om du måste lagra saker, och vet vad du gör, ja då är HDD än en bra lösning.

Men folk idag köper NAS. Eller vill kunna nå sina bilder på andra ställen än bara i en mapp hemma. Många slänger upp allt på facebook osv. Alla gör mao inte som du och många verkar tro. Och en 1-10TB HDD i detta fallet är totalt bortkastade pengar i en desktop dator, om inte lagring behövs.

Skrivet av anon159643:

Många vill ha en dator för runt 5000kr och någon tusenlapp uppåt, kolla vad de billigaste märkesdatorerna med 500GB ssd kostar

Självklart är budget ett problem. Men om du köper denna... måste du ändå ha samma backup. Annars är du åter i samma sits, oavsett. Och laptop... som är det många köper, med just HDD... = dead drive om 1 år. Titta fan på folks telefoner, tror du allvarligt de förstår att en laptop med HDD inte får flyttas.. överhuvudtaget, när den är igång?

Annars säger jag motfrågan. Om de köper en 5000krs laptop, och en enda 500GB SSD, hur länge kan de faktiskt använda den datorn? Hur länge kommer dens prestanda räcka och bli över? Troligen till tangenterna faller av.

Skrivet av Mizzarrogh:

Med all respekt, inte för att ifrågasätta dina kunskaper, du har helt rätt i sak, men mina erfarenheter är detta,

SSD är så klart överlägset inget snack om det, men

Vill man ha skivminne så är 1-2 TB på var disk lämplig storlek, samt lägga på några hundralappar så att man får minnen av hög kvalitet då kan man minst dubbla eller rent av tredubbla livslängden mot den du beskriver.
Jag betalar gärna den dubbla summan för ett minne av hög kvalitet jämfört med att bara ta det som råkar vara billigast, då det kan vara mycket stor skillnad i stabilitet och uptime för skivminnen när det gått några år och de börjar få några varv på nacken.

Mycket ändras dock mot hur det varit förr. Jag har personer med 320GB diskar som är snart 10 år. Lycka till att hitta en enkel 4TB som håller det. I dare u.

Problemet är toleransnivåer. Man packar dagens HDD till bristningsgränsen, så billigt det bara går. Titta på seagate som sänkt sin garantinivå på diskarna. Detta fler och fler HDD tillverkare säger snart 2år... eller tom 1 år. Tror du detta är för de håller lätt 10 år? Eller för de har svårt att ens hålla 3?

Om du har en HDD väl kylt, i rätt miljö, självklart kan den hålla bra. Men i kontrast, jag har SSDer som är snart 10 år gamla, som går än. Så... SSD kan det med. Skillnaden? Inga rörliga delar. Så det enda som kan gå sönder är elektroniska delar. Samma elektroniska delar som också kan gå sönder på en HDD (de har cache och kontroller mm också).

Skrivet av Mizzarrogh:

Molnet har jag haft ganska stora stabilitetsproblem med i praktiken så det har tyvärr varit ganska opålitligt när det gäller att säkra data, men jag hoppas att detta endast rör sig om inkörningsrelaterade problem då det var nytt.

Här håller jag med dig. Men du har tillgång till många olika, och kan enkelt ha både tex google drive och One drive + dropbox. Där har du 3 olika ställen för din data som ex. backblaze kan lagra typ obegränsat.
Du kan mao sprida ut riskerna, om du precis som med HDDn vet vad du gör. Så vad handlar det om? Jo kunskap.

Vad är lättare? En okunnig som automatiskt får sina filer kopierade till dessa, eller att de måste hålla koll på 2-3 st HDD på minst 2 olika fysiska platser? Kolla SMART, göra scrubbing, hantera en krasch osv.

Skrivet av Mizzarrogh:

De flesta litet äldre personer klarar sig väl med 1-2TB.
Jag har nästan aldrig använt mer en 1 TB + 80 för OS, trots att jag inte ens använt molnet vid det aktuella tillfället.

Och jag vågar påstår att de flesta klarar sig väl på 500GB. Du behöver inte ens 1-2TB. Många tom klarar sig på 250GB. Om du inte spelar räcker 250GB väldigt långt. Enda behovet är spelen, som blir större, och därmed tar längre tid att ladda också. 50GB spel @ 1MB/s från en HDD (värsta fall) tar ett tag.

Skrivet av Mizzarrogh:

Dock blir det snabbt ohyggligt frustrerande om man hela tiden måste rensa upp i princip varenda liten rad på grund av platsbrist, det blir fort ohållbart i längden. (det var nog inte det du menade, men för att illustrera utifrån mina egna erfarenheter).

Når du denna punkt så håller jag med. Behöver du mer utrymme för att lagra saker, köp en till SSD. Behöver du mer plats för att lagra saker, köp en HDD.
Men att köpa en HDD, för att spela... är 2010.

Skrivet av Mizzarrogh:

Största nedskräpare är tyvärr ofta OS som Windows och det är svårt att mocka upp skit ordentligt efter Windows och andra program för en person med begränsade kunskaper och intresse av datorer.

Mjo. Är rätt fantastiskt dock vad man kan göra med liten SSD här.
Win 10 som kör på 60GB SSD, med 40GB partition.
Win 7 (moddad) som kör på 32GB SSD med 25GB partition och 10GB ledigt (min surfmaskin).

Så... Windows och program älskar att ösa ut sig, om där finns plats.

Skrivet av Mizzarrogh:

Prenumerationstjänster för media är väl litet sisådär, men en eller två är rimligt men där går gränsen så de kan inte bli fullvärdiga ersättare för minnesutrymme. Själv har jag varken eller just nu.

Beror också på användaren. Inte alla vill riskera brev från advokater, eller hur?
Tror att vi konsumerar mer idag än sparar. Enda vi sparar är 1000+ bilder från semestern, som ändå är 900 bilder på exakt samma sak. Så vi slutar med 100000...0000.000......0 bilder, som vi troligen aldrig bryr oss om (tills självklart disken rasar och vi inte har backup).

Men... inte alla är så. Håller med. Det jag kritiserar här att ni ANTAR att alla är som er.

Skrivet av Mizzarrogh:

Realistisk uptime för en SSD utan vidare åtgärder är väl runt 22 år+ just nu, men det ändras förhoppningsvis till det bättre, som du säger har den teoretisk potential för mer än 50 år för normalt hemmabruk.
En riktigt bra skivdisk kan hålla mellan 7-10 år eller mer, dock skulle jag inte lita på den efter 5-6 år för 1-2 TB modeller.

Har ca 30... 40 (tappar räkningen) SSDer i mina ägo. Av dessa har 3.... kraschat. En pga Sandforce buggen, som jag fick igång och fick ny FW och sedan dess fungerar. Och sedan två st OCZ Optane. Marknadens mest RMAade SSD. Och jag fick två st 60GB Agility 4 på garantin, som går än idag.

Så... visst kan SSDer rasa de med. Inte det jag säger (de gör det i hård last server förhållande). Men jag har haft fler HDD krasher att ta hand om senaste året, än SSD krascher sedan ... min första SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det var inte detta jag menade utan att det inte är så många (antal människor) som du/ni tror som använder detta.

Det andra du länkar till är jag väl medveten om.

Som använder SSD? Jag har inte uttryckt mig om det men av döma av denna tråd verkar det vara majoriteten här i alla fall som använder SSD som speldisk. Sen tror jag inte att alla uteslutande bara har SSD. Jag tror de flesta har en kombo.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Kontentan av andra videon är att det varierar rätt kraftigt beroende på vilket spel man spelar, på vissa är HDD mångdubbelt långsammare än SSD medan i andra spel skiljer det ganska lite - i vissa fall ett fåtal sekunder men oftast som mest 10 sekunder långsammare.

Jag skulle säga att det är i överkant att påstå att SSD ger markant kortare laddtider i alla spel men om man har spel vars laddtider kortas ner rejält med SSD är det en bra ide att lägga sina spel på SSDn - det motsatta gäller för spel som ser en mindre skillnad i laddtider med SSD (dvs. om man har en mekanisk disk alls i datorn).

Inte för att bevisa något utan bara ha datan framför oss så listade jag tiderna här.
Mad Max 19 v 22
BF 3 20 v 1.27
Metro 6 v 11
Tf2 12 v 37
The Witcher 26 v 41
Far Cry 8 v 32
Crysis 3 20 vs 26
Bioshock 13 v 30
Skyrim 12 v 19
GTA 5 39 v 1.10
Fallout 4 19 v 1.40
Dota 13 v 44
AC Syndicate 46 v 56
Black Ops 35 v 41

Absolut. Jag spelar mycket spel och klarar mig nästan på en 240GB men vill man ha en massa olika spel installerat samtidigt så är det ju relevant med en 500GB disk och har man inte lyxen att köpa en 500GB SSD så är det ju helt klart ett alternativ att dela upp det där de som man inte tjänar så mycket tid på och de som man tjänar tid på. Låter ganska omständligt i min mening och förutsättningen är att du hittar data på det. Men din poäng är mer att man inte kan generalisera att det alltid är stor skillnad mellan SSD och HDD och det har du en poäng i. Dock så kommer jag alltid välja en 240GB SSD framför en 1TB HDD. Men det är ju efter smak och tycke såklart. Jag är väl otålig som person men personligen tycker jag 10 sekunder är ganska mycket när man stirrar in i en blank skärm. Speciellt spel där man kanske dör ofta eller behöver ladda olika områden osv.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Har mina spel på både ssd och hdd. Tycker de är för dyrt än att ha på bara ssd

Visa signatur

Det vet Du

Permalänk
Medlem

Lagt det som man spelar mest på SSDn, men klart man hade gärna velat ha en lite fetare men vet inte om man orkar bry sig om att byta ut HDDn mot en sekundär SSD i denna bärbara burk. Spelar ändå såpass sällan nuförtiden ännu mer sällan spelar jag andra spel än Dota ändå. Blir det någon stationär igen i framtiden kanske man stoppar in en riktigt fet go SSD och struntar helt i mekanisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Du missade nog en viktig sak:
"Så vill du spara pengar... sluta lagra så jävla mycket skit du inte behöver ändå."

Såklart kan städa bättre på sina lagringsutrymme och välstädad och organiserat resulterar i att de enklare hittar det de letar efter... Men lösningen att nästan inte lagra någon data, är ungefär som att säga till folk att de ej ska köra så krävande applikationer för att spara pengar så att de slipper köpa en dyr cpu & grafikkort.

För den stora skaran fungerar detta bra, det finns mindre krävande applikationr som de kan köra, det gäller dock ej alla. Och när jag pratade svenssons hdd så tog jag en för 1300kr som rekommendation, inga dyra saker.
Molnet i all ära, jag själv kör stora servrar där, men det kostar om man vill få det så att man kan köra applikationer på molnet som om de fanns lokalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Du missade nog en viktig sak:
"Så vill du spara pengar... sluta lagra så jävla mycket skit du inte behöver ändå."

Mao, varför FAN måste du ha nakenbilder på dig lagrat?

Och jag ser ingen fördel med dem sparande saker som inte behövs heller. Problemet är... varför fan måste de spara massa skit?
Har en äldre bekant jag hjälper. Hon tar bilder som dåre... har inte ens fyllt en 500GB SSD.

Min poäng här är, snälla slita anta att alla lagrar så satans mycket. Och ni som gör... ärligt, hur satans mycket är faktiskt viktigt? För vissa kommer svara "allt". Inte de vet varför... eller ens vet vf de har sparat.

Detta är vad DU tänker. De tänker inte. De vet inte. De bara antar att den kommer fungera...dag ut o dag in. Och sedan dog allt.
Om du måste lagra saker, och vet vad du gör, ja då är HDD än en bra lösning.

Men folk idag köper NAS. Eller vill kunna nå sina bilder på andra ställen än bara i en mapp hemma. Många slänger upp allt på facebook osv. Alla gör mao inte som du och många verkar tro. Och en 1-10TB HDD i detta fallet är totalt bortkastade pengar i en desktop dator, om inte lagring behövs.

Självklart är budget ett problem. Men om du köper denna... måste du ändå ha samma backup. Annars är du åter i samma sits, oavsett. Och laptop... som är det många köper, med just HDD... = dead drive om 1 år. Titta fan på folks telefoner, tror du allvarligt de förstår att en laptop med HDD inte får flyttas.. överhuvudtaget, när den är igång?

Annars säger jag motfrågan. Om de köper en 5000krs laptop, och en enda 500GB SSD, hur länge kan de faktiskt använda den datorn? Hur länge kommer dens prestanda räcka och bli över? Troligen till tangenterna faller av.

Mycket ändras dock mot hur det varit förr. Jag har personer med 320GB diskar som är snart 10 år. Lycka till att hitta en enkel 4TB som håller det. I dare u.

Problemet är toleransnivåer. Man packar dagens HDD till bristningsgränsen, så billigt det bara går. Titta på seagate som sänkt sin garantinivå på diskarna. Detta fler och fler HDD tillverkare säger snart 2år... eller tom 1 år. Tror du detta är för de håller lätt 10 år? Eller för de har svårt att ens hålla 3?

Om du har en HDD väl kylt, i rätt miljö, självklart kan den hålla bra. Men i kontrast, jag har SSDer som är snart 10 år gamla, som går än. Så... SSD kan det med. Skillnaden? Inga rörliga delar. Så det enda som kan gå sönder är elektroniska delar. Samma elektroniska delar som också kan gå sönder på en HDD (de har cache och kontroller mm också).

Här håller jag med dig. Men du har tillgång till många olika, och kan enkelt ha både tex google drive och One drive + dropbox. Där har du 3 olika ställen för din data som ex. backblaze kan lagra typ obegränsat.
Du kan mao sprida ut riskerna, om du precis som med HDDn vet vad du gör. Så vad handlar det om? Jo kunskap.

Vad är lättare? En okunnig som automatiskt får sina filer kopierade till dessa, eller att de måste hålla koll på 2-3 st HDD på minst 2 olika fysiska platser? Kolla SMART, göra scrubbing, hantera en krasch osv.

Och jag vågar påstår att de flesta klarar sig väl på 500GB. Du behöver inte ens 1-2TB. Många tom klarar sig på 250GB. Om du inte spelar räcker 250GB väldigt långt. Enda behovet är spelen, som blir större, och därmed tar längre tid att ladda också. 50GB spel @ 1MB/s från en HDD (värsta fall) tar ett tag.

Når du denna punkt så håller jag med. Behöver du mer utrymme för att lagra saker, köp en till SSD. Behöver du mer plats för att lagra saker, köp en HDD.
Men att köpa en HDD, för att spela... är 2010.

Mjo. Är rätt fantastiskt dock vad man kan göra med liten SSD här.
Win 10 som kör på 60GB SSD, med 40GB partition.
Win 7 (moddad) som kör på 32GB SSD med 25GB partition och 10GB ledigt (min surfmaskin).

Så... Windows och program älskar att ösa ut sig, om där finns plats.

Beror också på användaren. Inte alla vill riskera brev från advokater, eller hur?
Tror att vi konsumerar mer idag än sparar. Enda vi sparar är 1000+ bilder från semestern, som ändå är 900 bilder på exakt samma sak. Så vi slutar med 100000...0000.000......0 bilder, som vi troligen aldrig bryr oss om (tills självklart disken rasar och vi inte har backup).

Men... inte alla är så. Håller med. Det jag kritiserar här att ni ANTAR att alla är som er.

Har ca 30... 40 (tappar räkningen) SSDer i mina ägo. Av dessa har 3.... kraschat. En pga Sandforce buggen, som jag fick igång och fick ny FW och sedan dess fungerar. Och sedan två st OCZ Optane. Marknadens mest RMAade SSD. Och jag fick två st 60GB Agility 4 på garantin, som går än idag.

Så... visst kan SSDer rasa de med. Inte det jag säger (de gör det i hård last server förhållande). Men jag har haft fler HDD krasher att ta hand om senaste året, än SSD krascher sedan ... min första SSD.

Ok, jag kanske missförstod delar av det du skrev.

Trist detdär med nedgången i kvalitet på skivminnen.
Men vad jag delvis menade var att en mindre disk innebär något mindre kraschrisk, eller var så förr i tiden iaf...

Förr körde jag 80 Gig för OS tight men det fungerade då har dock ej kört Win 10 på den disken ännu...

Ok, riktigt gamla SSD hade en (teoretisk) akilleshäl i firmwaren, men detta kanske har ändrats.
Intressant med din statistik iaf. När det gäller lagerskal så kan de som du säger, på papperet hålla extremt länge innan de blir fysiskt förstörda. Håller de 20 år är jag iaf mer än nöjd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det i stort sett är en budget fråga. Är man inte kräsen
Så kan man ha det på en hdd men om man har råd så kör på det.
Det är som att spela fotboll i foppa tofflor men har man råd kan man lika gärna köpa fotbolls skor.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

så mycket som möjligt på ssdn

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Banco:

Jag vet inte om jag missförstår dig då jag är lite trött.

Men om du inte tror att SSDer ger kortare laddningstider i spel så finns det en uppsjö av videos på youtube. Det är väldigt stor skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=VqoKUFGjFR0

EDIT:
SSD VS HDD 7200rpm - Side by Side Loading Time Comparison with 16 Games Benchmark w/FPS 60
https://www.youtube.com/watch?v=vCItBX8288Y

Jag sitter med 4G modem närvarande för tillfället, så jag vill inte titta på video.
Men i många tester med SSD vs HDD kör man både OS och spel på HDD vs spel och OS på SSD, där är skillnaden mycket större än OS på SSD och spel på HDD eller SSD.
Orsaken är helt enkelt att ett spel laddar ganska mycket OS filer när det startar och att ha OS på SSD lönar sig mera eftersom Windows har väldigt små och många filer, där glänser SSD som mest.
Visst går det långsammare att ladda från HDD, men ligger OS på SSD, är skillnaden är ofta mindre än många tester tyder på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag sitter med 4G modem närvarande för tillfället, så jag vill inte titta på video.
Men i många tester med SSD vs HDD kör man både OS och spel på HDD vs spel och OS på SSD, där är skillnaden mycket större än OS på SSD och spel på HDD eller SSD.
Orsaken är helt enkelt att ett spel laddar ganska mycket OS filer när det startar och att ha OS på SSD lönar sig mera eftersom Windows har väldigt små och många filer, där glänser SSD som mest.
Visst går det långsammare att ladda från HDD, men ligger OS på SSD, är skillnaden är ofta mindre än många tester tyder på.

Mycket intressant. Det har jag inte tänkt på. Jag tippar på att de gör testerna genom att först installera spelet på SSDn där de har OSet och sedan avinstallera från SSDn och installera på HDDn som de också har installerat i datorn. Det vore helt klart det enklaste. Istället för att göra en ny installation av OSet bara för att testa det här. Men jag har då ingen aning. Intressant iaf.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast här förutsätter du att mer lagring inte behövs även till annat.
Det kan vara bättre att köpa en mindre SSD + mekanisk och köpa till en större ssd efter några månader.
Finns ingen generell sanning för bästa valet

Hej.

Du har helt rätt det finns inte alltid en total sanning. Får understryka att mitt exempel handlade om inköp av en medioker hdd och en medioker ssd eller att köpa bra av det ena eller andra, lagringsutrymmet kan inte varit kritiskt med tanke på ursprungliga valet, 250gb + 1tb men självklart ska man ställa ts frågan.

Det är svårt när TS inte kommer med tillräcklig info, men denna tråd är ju inget snack om saken, kan man på ssdn så installerar man på ssdn.

Vänd på frågan "Hej, jag har några få men jättestora filer och en del filer jag nästan aldrig använder, men jag har fått höra det är bäst att ha dom största filerna på ssdn för den mekaniska e inget bra på stora filer, hur är det egentligen?"

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Banco:

Som använder SSD? Jag har inte uttryckt mig om det men av döma av denna tråd verkar det vara majoriteten här i alla fall som använder SSD som speldisk. Sen tror jag inte att alla uteslutande bara har SSD. Jag tror de flesta har en kombo.

Ja, som enbart använder SSD:e i hela burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör Raid0 på ett antal SSD i min burk och spel på det. Innan nån får för sig en massa "know-it-all-but-never-tried" så fungerar Raid0 på SSDer alldeles ypperligt, förutsatt att man vet vad man har att förvänta och där med kan dra nytta av det. Stora tunga texturer är perfekta för Raid0 i mitt fall

Har även två st 2TB mekaniska diskar i huvuddatorn, övriga datorer har SSD rakt igenom medan filservern fortsätter tugga mekaniska diskar för lagring.

Permalänk
Medlem

Kör endast SSD i mina datorer och övrig lagring och backup på Synology Nas , Nasen förvaras i en större garderob "5m2 på ovanvåningen så man slipper höra den.

Ssd är det enda valet för mig, tyst , genererar ingen värme och är överlägset snabba vs vanlig hårdisk.

Lyssna på knastrande hårddisk är inget som jag saknar

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jag kanske missförstod delar av det du skrev.

Trist detdär med nedgången i kvalitet på skivminnen.
Men vad jag delvis menade var att en mindre disk innebär något mindre kraschrisk, eller var så förr i tiden iaf...

Gissar på att man sa det pga färre skivor i disken.

Problemet är att idag kan man ha upp till 7 st skivor i en HDD, att jämföra med typ max 3-4 förr. 1.34TB per skiva är inte ovanligt, vilket gör att du ligger på 3 skivor. De som hade mindre kraschrisk hade väl då 1-2 skivor, vilket gav mindre risk för vibration (då det var mindre mängd massa som spann).

Tittar vi tex på vanlig vettig Seagate disk på 80GB-750GB, så hade de 5 års garanti, och 4 diskar först på 750GB modellen. 250GB fanns som både 2 disk 3 huvud eller 1 disk 2 huvud. Är man i de regionerna så kan jag förstå att de håller länge.

Om vi tittar på 4TB idag från Seagate, också desktop HDD, så ser vi 4 skivor, 8 huvud. Mao... du är på samma nivå som den 750GB disken och... du har ynka 2års garanti jämfört.

Så att nyare HDD är skit i pålitlighet är inte så svårt att förstå, när 8TB HDDn har 6 st skivor och 12 huvuden intryckt i sig och toleransnivåerna är i princip borta.

Skrivet av Mizzarrogh:

Förr körde jag 80 Gig för OS tight men det fungerade då har dock ej kört Win 10 på den disken ännu...

Windows 10 kan ju tom köra på surfplattor med 32GB lagring. De har gjort så att den kan komprimera sig om den känner att utrymmet är lågt. Med 80GB har du tonvis med utrymme för bara Windows i sig dock, även äldre OS. Det är mer att ett enda spel kan vara 20-50GB, vilket är tom större än Windows.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, riktigt gamla SSD hade en (teoretisk) akilleshäl i firmwaren, men detta kanske har ändrats.
Intressant med din statistik iaf. När det gäller lagerskal så kan de som du säger, på papperet hålla extremt länge innan de blir fysiskt förstörda. Håller de 20 år är jag iaf mer än nöjd.

Firmware är alltid och kommer alltid vara en lite risk. Men när den mognat och fått alla fel tillrätta så kommer disken riskera få problem först om något fysiskt fel sker, eller cell-urladdning ev blir ett problem om de inte är anpassade för det. Tex Sandforse kontrollern som trycktes in med tom 16nm NAND är inte vidare pålitlig (Intel 535 tex). Men samtliga av dagens diskar har både LDPC ECC (på olika nivåer) och algoritmer för att hantera detta (mer eller mindre bra).

Min poäng är... självklart är inte alla SSDer pålitliga nog att hålla 20 år... men om de designas vettigt, och inte använder tveksam konstruktion, bara för att vara billigast, så håller de länge.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Banco:

Mycket intressant. Det har jag inte tänkt på. Jag tippar på att de gör testerna genom att först installera spelet på SSDn där de har OSet och sedan avinstallera från SSDn och installera på HDDn som de också har installerat i datorn. Det vore helt klart det enklaste. Istället för att göra en ny installation av OSet bara för att testa det här. Men jag har då ingen aning. Intressant iaf.

Jag misstänker att de villa hålla det enkelt, antingen SSD eller HDD.
Att de, trots besväret, brukar köra även Windows på HDD, ser man i det att de ,som ett deltest, brukar ha tid för Windows att boota.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kör lite på både ssd och mekanisk.

Beror lite på vilket spel det handlar om och om de lider av långa laddtider eller inte. Spel från början av 2000 eller tidigare finns ingen anledning att ha på ssd känner jag då de ändå laddar så pass snabbt att de knappt gör nån skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Gissar på att man sa det pga färre skivor i disken.

Problemet är att idag kan man ha upp till 7 st skivor i en HDD, att jämföra med typ max 3-4 förr. 1.34TB per skiva är inte ovanligt, vilket gör att du ligger på 3 skivor. De som hade mindre kraschrisk hade väl då 1-2 skivor, vilket gav mindre risk för vibration (då det var mindre mängd massa som spann).

Tittar vi tex på vanlig vettig Seagate disk på 80GB-750GB, så hade de 5 års garanti, och 4 diskar först på 750GB modellen. 250GB fanns som både 2 disk 3 huvud eller 1 disk 2 huvud. Är man i de regionerna så kan jag förstå att de håller länge.

Om vi tittar på 4TB idag från Seagate, också desktop HDD, så ser vi 4 skivor, 8 huvud. Mao... du är på samma nivå som den 750GB disken och... du har ynka 2års garanti jämfört.

Så att nyare HDD är skit i pålitlighet är inte så svårt att förstå, när 8TB HDDn har 6 st skivor och 12 huvuden intryckt i sig och toleransnivåerna är i princip borta.

Windows 10 kan ju tom köra på surfplattor med 32GB lagring. De har gjort så att den kan komprimera sig om den känner att utrymmet är lågt. Med 80GB har du tonvis med utrymme för bara Windows i sig dock, även äldre OS. Det är mer att ett enda spel kan vara 20-50GB, vilket är tom större än Windows.

Firmware är alltid och kommer alltid vara en lite risk. Men när den mognat och fått alla fel tillrätta så kommer disken riskera få problem först om något fysiskt fel sker, eller cell-urladdning ev blir ett problem om de inte är anpassade för det. Tex Sandforse kontrollern som trycktes in med tom 16nm NAND är inte vidare pålitlig (Intel 535 tex). Men samtliga av dagens diskar har både LDPC ECC (på olika nivåer) och algoritmer för att hantera detta (mer eller mindre bra).

Min poäng är... självklart är inte alla SSDer pålitliga nog att hålla 20 år... men om de designas vettigt, och inte använder tveksam konstruktion, bara för att vara billigast, så håller de länge.

Det var väldigt intressant att läsa om SSD.
En fundering är att det per automatik inte lär finnas statistik över längre tidsaspekter för nyare Solidstate minnen, men skulle onekligen vara intressant att veta mer om hur de nya står sig över mycket långa tidsaspekter.
Håller den verkligen 15-20 år i praktiken inom en snar framtid så ställer det ju som du säger inköpskostnaderna för en större enhet i en helt annan dager.
Som det är nu vågar man ju inte kallt räkna på ett längre spann än 4-5 år som du säger för merparten av enheterna, kanske det dubbla eller mer för en halvgammal SSD (?) Jag skall i allafall leta upp min gamla systemenhet och se hur den står sig nu efter så lång tid samt några år i "vila" mest för kul skull...

Angående skivminnen så hittade jag någon film på ditt badkar nyss som förklarade en del av detdär om uppbyggnaden hos en modern disk (edit, skivminne alltså), de verkar inte ens klara äkta hårdvaruformatering längre...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Angående skivminnen så hittade jag någon film på ditt badkar nyss som förklarade en del av detdär om uppbyggnaden hos en modern disk (edit, skivminne alltså), de verkar inte ens klara äkta hårdvaruformatering längre...

Det är nog sisådär 20 år sedan de slutade tillverka hårddiskar som kunde lågnivåformateras av användaren...
När man började bygga ihop själva diskkontrollern med mekaniken (IDE, SCSI) så försvann behovet.