Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget eller ComHem

Hej!

Jag ska flytta och därmed välja internetleverantör.

Bredbandsbolaget har fiber till huset med ethernetkabel direkt i väggen. ComHem har också fiber via sina tre hål i väggen och därmed coaxialkabel.

Jag har talat med båda, och båda påstår att det endast går att ha en fiberleverantör. Men som sagt påstår båda att de har fiber in, bara olika kablar ut från väggen.

Vi ska även ha tv.

Bredbandsbolaget går från väggen via ethernetkabeln till router vidare till tv-box/tv, medan ComHem har en helt skild kabel från väg till tv-box. ComHem tycker självklart detta är en optimal lösning att skilja på internet och TV.

Jag skulle vilja få lite hjälp att välja. Är det enbart ena leverantören som har fiber? Är någon kabel att föredra? Läste att coaxialkabel skärmar och skyddar signalen bättre från yttre frekvenser. Är det någon fördel med att skilja TV- internetsignal eller att köra båda via samma kabel?

Pris är i princip samma. Kan det vara skillnad i stabilitet/kvalitet?

Tacksam för hjälp! Flyttar imorgon, vill inte vara för länge utan internet i lägenheten 😇

Robert

Permalänk
Medlem

Har haft ComHem som leverantör av både TV och internet på min förra adress.
Var väl inget stort fel på dom. Däremot så var det en begränsning av datahastighet på 500Mbit/s och pingtiden var längre än för en ren fiberanslutning.
Det jag inte tyckte om var att kabelmodemet gick varmt och var tvunget att stå luftigt för att inte stänga av sig. Kunde alltså inte dölja det i något skåp eller låda, gick inte att skruva upp på väggen osv.
Fick byta några modem för att hitta något som var svalt men enda lösningen var att ställa det luftigt.
Har du dessutom en koaxialkabel så kan du inte böja den hur du vill då det finns en min. radie beroende på kabel. Böjer du den mer så är den förstörd och kommer påverka din hastighet och kvalitet på signal.
Skulle alltså i alla dagar i veckan föredra en vanlig ethernetkabel och en riktig fiberanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Har haft ComHem som leverantör av både TV och internet på min förra adress.
Var väl inget stort fel på dom. Däremot så var det en begränsning av datahastighet på 500Mbit/s och pingtiden var längre än för en ren fiberanslutning.
Det jag inte tyckte om var att kabelmodemet gick varmt och var tvunget att stå luftigt för att inte stänga av sig. Kunde alltså inte dölja det i något skåp eller låda, gick inte att skruva upp på väggen osv.
Fick byta några modem för att hitta något som var svalt men enda lösningen var att ställa det luftigt.
Har du dessutom en koaxialkabel så kan du inte böja den hur du vill då det finns en min. radie beroende på kabel. Böjer du den mer så är den förstörd och kommer påverka din hastighet och kvalitet på signal.
Skulle alltså i alla dagar i veckan föredra en vanlig ethernetkabel och en riktig fiberanslutning.

Tack för ditt svar! "Riktig fiberanslutning". Båda påstår sig ha det, fram till väggen. Du tycker alltså att jag ska välja bort coaxialkabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt BBB.

Vill hellre ha BBB än comhem och hellre ethernet än coax.

Permalänk
Medlem

Jag hade BBB fram till för 2år sedan då jag bytte till comhem i samband med en flytt och så här kan jag sammanfatta min erfarenhet.

BBB hade stabilt bredband men TVn kunde krångla ibland.
Comhem har jag hitintills (inne på år 3) inte haft några fel, bortsett från det rikstäckande internetfelet som även drabbade delar av USA. Varade förvisso bara under några timmar.

Största skillnaden för mig och vad som också avgjorde valet var vilket avtal de kunder erbjuda.

Med BBB hade jag 100/10 och ~16kanaler för runt 500kr/månad
Med comhem har jag 250/10 och bättre tv-utbud med betydligt fler HD-kanaler för 350kr/månad

Permalänk
Medlem

ring båda och förhandla rabatt innan du väljer ta det som erbjuder bäst rabatt pris. Dock hade jag hellre tagit bbb om priset inte skiljer mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Tack för ditt svar! "Riktig fiberanslutning". Båda påstår sig ha det, fram till väggen. Du tycker alltså att jag ska välja bort coaxialkabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

BBB har fiber in, alltså fiberoptik. ComHem i ditt fall kör med fibercoax. Oftast går det fiberoptik till fastigheten alternativt någon överlämnningspunkt i området där det sedan går vidare coaxkabel till varje enskilt boende.

Jag hade gått på den som har den bästa dealen sett till pris och vad man får för det priset. Man märker inte nån generell skillnad mellan fiberoptik och fibercoax mer än att pingen på coax kan vara snäppet sämre. Men inget märkvärdigt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Grejen med BBB är ju också då du nämner tv, att du kan "spola" väldigt många program på boxen.

Alltså att du sätter dig 20:20 och kollar på programmet som började vid 20 så kan du spola förbi reklamen på några tryck, så istället för att sitta 20-21 så kollar du typ 20:20-21:00 och sparar då 20min! Dock inte alla program som är "spolbara".

Skulle välja BBB här då du får riktig fiber istället för coaxial. Så prata med BBB och säg att du överväger ComHem så kommer du få ett lite bättre pris

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hej!

Jag ska flytta och därmed välja internetleverantör.

Bredbandsbolaget har fiber till huset med ethernetkabel direkt i väggen. ComHem har också fiber via sina tre hål i väggen och därmed coaxialkabel.

Jag har talat med båda, och båda påstår att det endast går att ha en fiberleverantör. Men som sagt påstår båda att de har fiber in, bara olika kablar ut från väggen.

Vi ska även ha tv.

Bredbandsbolaget går från väggen via ethernetkabeln till router vidare till tv-box/tv, medan ComHem har en helt skild kabel från väg till tv-box. ComHem tycker självklart detta är en optimal lösning att skilja på internet och TV.

Jag skulle vilja få lite hjälp att välja. Är det enbart ena leverantören som har fiber? Är någon kabel att föredra? Läste att coaxialkabel skärmar och skyddar signalen bättre från yttre frekvenser. Är det någon fördel med att skilja TV- internetsignal eller att köra båda via samma kabel?

Pris är i princip samma. Kan det vara skillnad i stabilitet/kvalitet?

Tacksam för hjälp! Flyttar imorgon, vill inte vara för länge utan internet i lägenheten 😇

Robert

Jag skulle iallafall för internet välja BBB, vi har testat bägge här BBB och Comhem, (vi har skilda anslutningar för respektive)och BBB verkar ha lite stabilare lina, + att det finns mycket mer routrar att välja på med BBB fiber, med comhem så är man nog nästan låst till deras egna dom skickar på en.

För TV nja där kan nog comhem vara lite bättre, skulle tro att det bästa är comhem för dedikerad TV, och BBB för internet + att de kommer inte stjäla bandbredd från varandra som skedde när vi testa BBB för både och, när man tanka ner i hög hastighet så blev det störningar på TV, Med Comhem för internet fick man vänja sig med viss nertid i tid och otid,,, nån halvtimme då och då ibland lite mer, händer väldigt sällan med BBB fiber.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

+ att det finns mycket mer routrar att välja på med BBB fiber, med comhem så är man nog nästan låst till deras egna dom skickar på en.

Den går att sätta i bryggläge och koppla på vad du vill såklart.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag körde med ComHems router i bryggat läge. Tyvärr hjälper det inte mot den värme som den avger.
Försökte dölja den i skåp vilket ger att den överhettar och stänger av.
Försökte lägga ner den på en öppen hylla vilket gav sämre luftcirkulation och routern överhettar och stänger av.
Det är också lätt att man böjer en koaxialkabel för mycket och den är sedan "förstörd".
Däremot så kan jag hålla med om att TV från ComHem var bra.
Alltså skulle jag välja BBB för Internet och ComHem för TV om ekonomin tillåter det.

Permalänk

Ett plus för comhem är att de verkar vara först av de stora ISP:arna att rulla ut ipv6 på bred front. Jag hade dem själv för ett par år sedan innan jag kunde få Bahnhof och var riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget är överlägset bäst om du ska köra tv, deras tvbox och bredbandsbolaget stream är en dröm. Finns nästan alltid någon schysst kampanj på cmore/viasat där cmore play/viaplay ingår också