Får en ÅF ljuga om förväntat lagerdatum?

Permalänk
Medlem

Får en ÅF ljuga om förväntat lagerdatum?

Lång historia kort:

Beställde en hel del varor av Komplett den 11/11.
(Tänker inte dölja vilken ÅF det gäller då vem som helst snabbt hade kunnat lista ut det genom att gå igenom min posthistorik.)

Alla varorna fanns antingen i lager eller hade ett "förväntat lagerdatum" senast den 20/11.
(Varor som ej fanns i lager är en CPU, en GPU och RAM)

Strax före den 20/11 ändrades datumet till den 28/11.
Strax före den 28/11 ändrades datumet till den 2/12
Strax före den 2/12 ändrades datumet till den 8/12
Strax före den 8/12 ändrades datumet till den 14/12 respektive 17/12.
Idag, den 12/12, dvs. två dagar innan, har datumet för alla 3 varorna ändrats till ... den andra januari 2018!
Och det är fortfarande inte bekräftat, bara förväntat...

Nu är måttet rågat för min del, då det skulle betyda att jag med stor sannolikhet kommer att ha väntat i över två månader på en beställning där allting var i lager eller hade en veckas väntetid vid tiden för beställningen. Hade jag vetat att jag skulle behöva vänta i två månader hade jag aldrig lagt den beställningen hos Komplett (inte ens med deras 11/11-rabatt), och det är precis här skon klämmer: Komplett använder sig av lagerdatum som bevisligen är alldeles för optimistiska och saknar verklighetsförankring, i ett försök att (vad jag skulle kalla) lura sina kunder så att de inte blir avskräckta och väljer att handla av en annan ÅF istället.

Får man göra så här? Det känns som ett solklart fall av fulspel. Vad tycker ARN och KO om sådant här?

Edit: Folk verkar hänga upp sig på ordet "ljuga". Se det istället som att ÅF "inte väljer att vara helt ärlig" med sättet de väljer att uppdatera förväntade leveransdatum.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv som support på en webbshop och vet hur det är med beräknade leveransdatum.

2 Månader låter ju väldigt långt såklart, men har svårt att tänka mig att komplett medvetet skulle ljuga om detta. De vill ju såklart att du ska få dina varor så fort som möjligt, och bli en nöjd och återkommande kund.

Angående leveransdatumet så vet jag också att det kan vara många olika saker som gör att det blir försenat, och det är nog inte Kompletts fel att leveransen blir försenad. De vill ju få hem sin leverans lika mycket som du vill ha dina produkter.

Om man beställer varor som inte ens har ett bekräftad leveransdatum så får man nog stå sitt kast och avvakta, eller avboka ordern om man inte vill vänta längre.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

har du varit i kontakt med Komplett och fått någon förklaring?

riktigt tråkigt när något sådant händer, påminner om när jag beställde en processor från Dialect IT Service, det enda som den firman var snabba på var att annulera min order när jag begärde det efter 3 månader och 10 dagars väntan

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag jobbar själv som support på en webbshop och vet hur det är med beräknade leveransdatum.

2 Månader låter ju väldigt långt såklart, men har svårt att tänka mig att komplett medvetet skulle ljuga om detta. De vill ju såklart att du ska få dina varor så fort som möjligt, och bli en nöjd och återkommande kund.

Angående leveransdatumet så vet jag också att det kan vara många olika saker som gör att det blir försenat, och det är nog inte Kompletts fel att leveransen blir försenad. De vill ju få hem sin leverans lika mycket som du vill ha dina produkter.

Om man beställer varor som inte ens har ett bekräftad leveransdatum så får man nog stå sitt kast och avvakta, eller avboka ordern om man inte vill vänta längre.

Jag köper att det inte är Kompletts fel att det är försenat, och jag köper att Komplett vill leverera så snabbt de bara kan. Inga konstigheter där.

Vad jag inte köper däremot är att de använder sig av leveransdatum som bevisligen aldrig hade en chans att stämma, och sättet som de uppdaterar sagda leveransdatum på.
Jag beställde dom komponenterna jag gjorde att det bara skulle ta en vecka innan dom kom i lager.
Jag lät ordern ligga trots förseningen för att det blev bara försenat en vecka...som sen visade sig bli en till, och sen en till, och sen en till...
Tänk på att "förväntat" betyder just det, "förväntas i lager då", inte "med lite tur har vi det i lager då". En vecka är inga konstigheter då, men när en vecka blir tyill två månader, då är något galet.

Hade dom däremot varit ärliga och haft "Förväntat leveransdatum: Okänt" eller "Förväntat leveransdatum: Januari 2018" så hade jag aldrig lagt beställningen över huvud taget, och hade dom varit ärliga och uppdaterat "Förväntat leveransdatum: 20/11" till "XX/01 2018" direkt istället för att lägga på några dagar åt gången så hade jag avbokat direkt istället för att sitta och vänta i över en månad.

Och det är det här som jag tycker är ett problem och som känns som fulspel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

ÅF i detta fall skriver ju förväntat leveransdatum efter vad deras grossist sagt de troligtvis kommer kunna leverera produkterna.

Hur surt det än må vara, så vill ÅF få iväg produkten lika väl som du vill ta emot den.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Vad jag inte köper däremot är att de använder sig av leveransdatum som bevisligen aldrig hade en chans att stämma, och sättet som de uppdaterar sagda leveransdatum på.
Jag beställde dom komponenterna jag gjorde att det bara skulle ta en vecka innan dom kom i lager.
Jag lät ordern ligga trots förseningen för att det blev bara försenat en vecka...som sen visade sig bli en till, och sen en till, och sen en till...

Fast ett "förväntat" är ju inte "vi kommer ha dom om en vecka".... Om dom får ett beräknat från tillverkarna / deras leverantör så förväntar dom sig varorna lika mkt som du gör...
Utan varor i lager kan dom inte sälja något och därför inte tjäna pengar så dom skulle inte tjäna något för att "ljuga"

Skulle vara lite skillnad om det stod att det va i lager hela tiden men inte är

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Utan varor i lager kan dom inte sälja något och därför inte tjäna pengar så dom skulle inte tjäna något för att "ljuga"

Fast det är ju det dom kan? Folk beställer ändå i tron att dom ska få sin vara om en vecka och så dras pengarna från deras konto, plus alla som beställer från dom i tron att dom snart ska få sina varor istället för att beställa från någon annan ÅF. Det är ju det som det handlar om, att inte tappa kunder genom att använda datum som bevisligen inte stämmer.
Jag är ju ett levande exempel på denna praxis just nu; genom deras "optimist"-datum har dom lyckats behålla mig som kund istället för att se mig ge mina pengar till en annan ÅF.

"Förväntas i lager" betyder ju även att det "bör" komma i lager, inte att det med "lite tur" kommer i lager.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2

Klart de inte ljuger. Sweclockers skulle vara tjockt med trådar som din om de ljög systematiskt. För att inte tala om anonyma vittnesmål från fd anställda.

Deras system vidarebefordrar bara de leveransdatum de får från grossist eller tillverkare.

Arbetar själv inom handeln och vet hit det kan vara. Exempel på sådant som vi drabbats av i min bransch det senaste året:
* Urspårat tåg i Tyskland, någon vecka extra.
* Återkommande strejker i Göteborgs hamn, diffusa förseningar som förlängs någon vecka i stöten.
* Kvalitetsproblem i produktionen, först några dagar åt gången innan leverantören erkänner läget och skjuter fram leveransen med några veckor.

Som handlare vill du givetvis undvika sådant här. De tjänar i princip inget (räknat i kronor) på reavaror utan hoppas skapa en bra kundrelation så att du återkommer. Sådant här minskar chansen för det.

Att tro att Komplett ljuger om det är bara konspiratoriskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast det är ju det dom kan? Folk beställer ändå i tron att dom ska få sin vara om en vecka och så dras pengarna från deras konto, plus alla som beställer från dom i tron att dom snart ska få sina varor istället för att beställa från någon annan ÅF. Det är ju det som det handlar om, att inte tappa kunder genom att använda datum som bevisligen inte stämmer.
Jag är ju ett levande exempel på denna praxis just nu; genom deras "optimist"-datum har dom lyckats behålla mig som kund istället för att se mig ge mina pengar till en annan ÅF.

"Förväntas i lager" betyder ju även att det "bör" komma i lager, inte att det med "lite tur" kommer i lager.

Ordet "förvänta" betyder helt enkelt "att räkna med" eller "hoppas på" (eller "bör" som du skriver). "Förväntas i lager" betyder således inte att "varan kommer in i lager vid detta datum, det är skrivet i sten" utan är mycket närmare "vi har fått ord om att varan kommer att komma in i lager vid detta datum, men det är enbart preliminärt och kan ändra sig - därmed förväntar vi oss varan i lager vid detta datum".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ordet "förvänta" betyder helt enkelt "att räkna med" eller "hoppas på" (eller "bör" som du skriver). "Förväntas i lager" betyder således inte att "varan kommer in i lager vid detta datum, det är skrivet i sten" utan är mycket närmare "vi har fått ord om att varan kommer att komma in i lager vid detta datum, men det är enbart preliminärt och kan ändra sig - därmed förväntar vi oss varan i lager vid detta datum".

Precis. Och under hur lång tid är det acceptabelt att skjuta upp ett "förväntat" lagerdatum?
När bör en ÅF helt enkelt lägga korten på bordet och säga "vi har inte den blekaste om när vi får denna varan i lager?"
Det är egentligen detta tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag köper att det inte är Kompletts fel att det är försenat, och jag köper att Komplett vill leverera så snabbt de bara kan. Inga konstigheter där.

Vad jag inte köper däremot är att de använder sig av leveransdatum som bevisligen aldrig hade en chans att stämma, och sättet som de uppdaterar sagda leveransdatum på.
[...]

Och det är det här som jag tycker är ett problem och som känns som fulspel.

Skrivet av MinscS2:

Fast det är ju det dom kan? Folk beställer ändå i tron att dom ska få sin vara om en vecka och så dras pengarna från deras konto, plus alla som beställer från dom i tron att dom snart ska få sina varor istället för att beställa från någon annan ÅF. Det är ju det som det handlar om, att inte tappa kunder genom att använda datum som bevisligen inte stämmer.

"Förväntas i lager" betyder ju även att det "bör" komma i lager, inte att det med "lite tur" kommer i lager.

Hur vet du det? Komplett sitter knappast och hittar på egna datum för att lura folk att beställa, de vidarebefordrar bara de uppgifter de får från sina leverantörer. Om sen leverantörerna ljuger, råkar ut för skeppsbrott eller säljer till någon annan som betalar bättre kan ju inte Komplett klandras för.

Det kan också vara så att de faktiskt fått varor men inte i tillräcklig mängd för att just du skall få dina grejer, du vet ju inte om du stått först i kön sedan den 11 november, eller hur? Det kan ju tänkas att fler personer beställde samma vara och hamnade före dig i kön.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det kan också vara så att de faktiskt fått varor men inte i tillräcklig mängd för att just du skall få dina grejer, du vet ju inte om du står först i kön, eller hur?

Nu har Komplett faktiskt separata leveransdatum för varan rent generellt, och varan som man har beställt.
Går jag t.ex. in under min order så har jag ett annat datum där (närmare i tiden) på den beställda varan än om jag bara tittar på varan i "butiken", och i mitt exempel så använder jag mig av datumet där jag förväntas få varan leverad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske var många som beställde och den leverans som kom räckte inte till alla som beställt. Kan ju hända att ÅF får mindre leveranser om det är hög efterfrågan på produkten.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nu har Komplett faktiskt separata leveransdatum för varan rent generellt, och varan som man har beställt.
Går jag t.ex. in under min order så har jag ett annat datum där (närmare i tiden) på den beställda varan än om jag bara tittar på varan i "butiken", och i mitt exempel så använder jag mig av datumet där jag förväntas få varan leverad.

Okej, det var ju bra. Tyvärr kan leverantörerna fortfarande råka ut för tyfoner, skeppsbrott, tågurspårningar, snöstormar, kärnvapenattacker eller utomjordingar eller helt enkelt bara skita i att leverera till Komplett av en eller annan obskyr anledning.

Poängen är att det inte är Kompletts fel, de vidarebefordrar bara den information de får av sina leverantörer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet? Häv köpet och beställ från någon annan ÅF? Är det så att du fick ett bra pris på varorna och därför väntar, trots flera förseningar, så är det bara att sitta ner i båten och ta det lugnt.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Lång historia kort:

Beställde en hel del varor av Komplett den 11/11.
(Tänker inte dölja vilken ÅF det gäller då vem som helst snabbt hade kunnat lista ut det genom att gå igenom min posthistorik.)

Alla varorna fanns antingen i lager eller hade ett "förväntat lagerdatum" senast den 20/11.
(Varor som ej fanns i lager är en CPU, en GPU och RAM)

Strax före den 20/11 ändrades datumet till den 28/11.
Strax före den 28/11 ändrades datumet till den 2/12
Strax före den 2/12 ändrades datumet till den 8/12
Strax före den 8/12 ändrades datumet till den 14/12 respektive 17/12.
Idag, den 12/12, dvs. två dagar innan, har datumet för alla 3 varorna ändrats till ... den andra januari 2018!
Och det är fortfarande inte bekräftat, bara förväntat...

Nu är måttet rågat för min del, då det skulle betyda att jag med stor sannolikhet kommer att ha väntat i över två månader på en beställning där allting var i lager eller hade en veckas väntetid vid tiden för beställningen. Hade jag vetat att jag skulle behöva vänta i två månader hade jag aldrig lagt den beställningen hos Komplett (inte ens med deras 11/11-rabatt), och det är precis här skon klämmer: Komplett använder sig av lagerdatum som bevisligen är alldeles för optimistiska och saknar verklighetsförankring, i ett försök att (vad jag skulle kalla) lura sina kunder så att de inte blir avskräckta och väljer att handla av en annan ÅF istället.

Får man göra så här? Det känns som ett solklart fall av fulspel. Vad tycker ARN och KO om sådant här?

Edit: Folk verkar hänga upp sig på ordet "ljuga". Se det istället som att ÅF "inte väljer att vara helt ärlig" med sättet de väljer att uppdatera förväntade leveransdatum.

Hej

Har du testat att höra av dig för att se vilken / vilka vara det är som det rör sig om?
Ofta är det bara någon enstaka som är boven. Mest troligen kommer komplett kunna erbjuda dig att byta ut / avbeställa dessa specifika komponenterna för snabbare leverans.

Permalänk
Hedersmedlem

Förväntat är förväntat och inte bekräftat. Det är bara ett estimat baserat på vad grossisten säger eller kanske på tidigare data om leveranstider.

Jag har fått vänta 6 månader på saker från Dustin eftersom HP troligen var tvungen att nytillverka delen, men det var ändå förväntat någon vecka från början, som sedan sköts framåt allt eftersom. Ser inga problem med det. Man kan alltid avbeställa och köpa från annat håll om någon sitter på gammalt lager och kan leverera direkt.

Just Kompletts system tycker jag tillhör de bättre, där de i olika steg anger vad de tror eller vet om leveransen. Hade det stått bekräftat datum för leverans när du la ordern så hade det varit en helt annan sak.

Dagens samhälle är så sjukt konsumtionsfixerat att det verkar vara en absolut rättighet att få sin tröstnapp att suga på omedelbart, annars går världen under. Gäller det kritisk utrustning som krävs för att upprätthålla driften av något är det en annan sak, men då köper man knappast saker där det står "förväntat" lagerdatum, utan där varan garanterat kommer ett visst datum eller redan finns hemma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Komplett drar inte pengarna förrän varan är skickad. Däremot reserverar de pengarna. Efter en vecka kommer reservationen försvinna och sedan kan de dra pengarna från ditt konto när de vill inom 3 års tid. Tror detta endast gäller om du betalat med kort dock.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Största boven här är väl att det är på tok för många variabler i leveransledet.

Slutkund väntar på ÅF -> ÅF väntar på grossist -> grossist väntar på tillverkare -> tillverkare väntar på underleverantörer -> underleverantörer väntar på sina underleverantörer osv.

I varje moment i ledet kan något gå snett som fördröjer leverans. Och då har vi inte ens räknat in alla olika speditörer inblandade för leveranserna mellan varje moment, och problem som ofta uppstår i deras uppdrag.

Att Komplett i detta fallet, och alla andra elektronikåterförsäljare, skjuter fram sina förväntade leveransdatum är givetvis inget de sitter och gör med vilje för att lura kunder.
Däremot kan jag hålla med om att de kunde varit lite mer transparenta, men det gäller ju samtliga inblandade i ledet. ÅF går ju på vad grossisten säger, och grossisten på vad tillverkaren säger. Oftast är det nog tillverkaren som lovar mer än vad de kan hålla.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Lång historia kort:

Beställde en hel del varor av Komplett den 11/11.
(Tänker inte dölja vilken ÅF det gäller då vem som helst snabbt hade kunnat lista ut det genom att gå igenom min posthistorik.)

Alla varorna fanns antingen i lager eller hade ett "förväntat lagerdatum" senast den 20/11.
(Varor som ej fanns i lager är en CPU, en GPU och RAM)

Strax före den 20/11 ändrades datumet till den 28/11.
Strax före den 28/11 ändrades datumet till den 2/12
Strax före den 2/12 ändrades datumet till den 8/12
Strax före den 8/12 ändrades datumet till den 14/12 respektive 17/12.
Idag, den 12/12, dvs. två dagar innan, har datumet för alla 3 varorna ändrats till ... den andra januari 2018!
Och det är fortfarande inte bekräftat, bara förväntat...

Nu är måttet rågat för min del, då det skulle betyda att jag med stor sannolikhet kommer att ha väntat i över två månader på en beställning där allting var i lager eller hade en veckas väntetid vid tiden för beställningen. Hade jag vetat att jag skulle behöva vänta i två månader hade jag aldrig lagt den beställningen hos Komplett (inte ens med deras 11/11-rabatt), och det är precis här skon klämmer: Komplett använder sig av lagerdatum som bevisligen är alldeles för optimistiska och saknar verklighetsförankring, i ett försök att (vad jag skulle kalla) lura sina kunder så att de inte blir avskräckta och väljer att handla av en annan ÅF istället.

Får man göra så här? Det känns som ett solklart fall av fulspel. Vad tycker ARN och KO om sådant här?

Edit: Folk verkar hänga upp sig på ordet "ljuga". Se det istället som att ÅF "inte väljer att vara helt ärlig" med sättet de väljer att uppdatera förväntade leveransdatum.

Kolla i komplett tråden där säger representanten svart och vitt att leveransdatum till lagret alltid är preliminära satta av inköp eller leverantören själva. Ha tålamod eller avbeställ å köp nån annanstans.

Kunde du verkligen inte vänta på.svar innan du började skriva allt detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske finns flera i kö före dig?

Så dom får in 2 st datum X (som står på sidan) men dom allokeras direkt till lagda ordrar så man får aldrig in dom i webblageret. Nytt datum läggs upp när man får in flera och samma visa händer igen.

Spekulerar vilt nu men inte helt omöjligt :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Förväntat.

Ungefär som när PostNord har en förväntad leverans i December men den dyker upp i Februari. I Uganda.

Annat vore om de specificerat datumet exakt, men en förväntning är en förmodan eller en uppskattning. Den har med andra ord inget exakt satt datum.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Komplett drar inte pengarna förrän varan är skickad. Däremot reserverar de pengarna. Efter en vecka kommer reservationen försvinna och sedan kan de dra pengarna från ditt konto när de vill inom 3 års tid. Tror detta endast gäller om du betalat med kort dock.

Fast det är ju inget unikt för Komplett, det är så det funkar med fordringar mot konsument. Om något går snett med betalningen eller om ett företag missar att fakturera kvarstår fordran i tre år innan den preskriberas. Mer info.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@[SH]: tråden handlar ju om just komplett

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fast de ljuger ju inte om något. Ett "förväntat" datum är ingen garanti.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Edit: Folk verkar hänga upp sig på ordet "ljuga". Se det istället som att ÅF "inte väljer att vara helt ärlig" med sättet de väljer att uppdatera förväntade leveransdatum.

Att folk hänger upp sig på ordet ljuga är just att ingen ljuger. De vet inte exakt när varan kommer att komma in och skriver då "förväntat". Anledningen att de inte vet exakt datum kan vara en eller flera av de anledningar som skrivits ovan, eller något helt annat. Det är inte heller speciellt troligt att de är oärliga i sättet de uppdaterar, de delger dig nog dig exakt den information de själva har, varken mer eller mindre. Komplett har som sagts tidigare inget att tjäna på att vilseleda dig, det enda det leder till är en frustrerad kund som då riskerar att vända sig någon annanstans i framtiden. Troligen har alla återförsäljare samma problem med leverans av denna vara.

Sedan kan jag förstår att det är frustrerande med försenad leverans av något man vill ha så snabbt som möjligt, men man kan ändå fundera på sitt ordval. Använder man ett mer korrekt ordval så slipper man att folk fastnar på den delen och man får vettigare svar som fokuserar mer på problemet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jag ser inte riktigt problemet? Häv köpet och beställ från någon annan ÅF? Är det så att du fick ett bra pris på varorna och därför väntar, trots flera förseningar, så är det bara att sitta ner i båten och ta det lugnt.

Problemet är brist på transparens. Hade jag vetat att jag skulle få vänta i 2 månader (minst) hade jag aldrig beställt alternativt avbeställt direkt istället för att vänta i över en månad. Rabatten är struntsamma i sammanhanget, hade hellre haft datorn för 1 månad sen (alternativt 2 månader tidigare om jag väljer att vänta.)

Skrivet av MultiMan:

Dagens samhälle är så sjukt konsumtionsfixerat att det verkar vara en absolut rättighet att få sin tröstnapp att suga på omedelbart, annars går världen under. Gäller det kritisk utrustning som krävs för att upprätthålla driften av något är det en annan sak, men då köper man knappast saker där det står "förväntat" lagerdatum, utan där varan garanterat kommer ett visst datum eller redan finns hemma.

Jag är inte ute efter någon "tröstnapp", jag är inte ute efter någon kompensation öht.
Jag vill snarare lyfta fram frågeställningen om hur länge det är okej för en ÅF att skjuta fram leveransdatum.
Ska man tro denna tråden så tycker folk tydligen att det är okej för dom att lyfta fram leveransdatumet med små steg i all oändlighet om det så skulle behövas.

Själv hade jag gärna sett att ÅF efter ett visst antal fördröjningar (3?) la korten på bordet och sa som det är: att dom inte vet, istället för att fortsätta ge, tekniskt sett falska förhoppningar till kunden. Som kund blir det då mycket enklare att ta ställning till om man fortfarande vill vänta eller om man ska avbeställa.

Skrivet av RivianWolf:

Kunde du verkligen inte vänta på.svar innan du började skriva allt detta?

För det första så är detta en allmän frågeställning om (alla) butikers beteende när det kommer till leveransdatum (se mitt svar till Multiman ovan) och handlar inte om bara min order på Komplett.

För det andra så väntade jag mig faktiskt inget svar från Komplett-representanten så snabbt, då dom varit ganska inaktiva här på forumet på senare tid (kanske en inloggning i veckan.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Men du nu är det ju så att leverans till lagret inte bestäms av komplett eller cdon eller vem det nu är du beställer ifrån. De får in varor från 3e part som säger "x antal av y på ingång 20/11 garanterat" vilket leder till att man sätter lagerstatusen på nya ex det datumet sen om leverantören inte uppfyller datumet så sitter ju komplett såklart lite som fån som måste ändra datum igen men det är ingen konspiration.

Detta är hur e-handel och annan handel för den delen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RivianWolf:

Detta är hur e-handel och annan handel för den delen fungerar.

Är det?

https://www.inet.se/produkt/5405999/asus-geforce-gtx-1080-ti-...
"Ej i lager, beställningsvara".

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb...
"Osäkert leveransdatum".

I dessa fallen är Inet transparenta med att dom inte har en susning om när just dessa grafikkorten kommer i lager.
Det är just den typen av transparens jag efterfrågar, istället för ett bullshit "förväntat datum" som kan bli uppskjutet med flera månader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jobbar på huvudkontor för en retail-kedja och sådant händer, inte sällan har man även leverantörer där man läser in leveransdatum direkt från deras system, och sedan har deras fabrik problem så kanske man får halva mängden mot förväntade och resten restat.
Men dom borde ha någon form av bevakning så dom kan höra av sig till sådana som dig som helt plötsligt får vänta väldigt länge för att visa lite goodwill så du kan välja annan produkt eller annan leverantör (som mest troligt sitter med samma problem om dom inte hade jättelager)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här