Permalänk
Medlem

Vad sitter ni på?

Hej!
Har en kräsen sambo och en "obekväm" stol. Provsatt en dxracer på chilli och dagdrömmer numera om den, en hel del om bara ryggkudden också. Men.. problemet med den kräsna sambon är att inget som liknar en dxracer kommer in i lägenheten.

Mina frågor till er: Vad sitter ni på? Omdöme/komfort? Pris? Ser ut som en "sportstol"?

Kanske kan bilda ett uppfattning om vad man kan köra som substitut!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sitter på en Kinnarps Plus 8 som ser ut som en kontorsstol. I min mening både snyggare och bekvämare än en spelstol, men betydligt mycket dyrare. WAF (wife acceptance factor) är dock inte hög nog, så den lär väl bytas i sinom tid. Vitra EA10X har fått godkänt, men jag har inte haft tid att provsitta sedan det blev ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Rumpan

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

En arizzo tror ja den heter en svart stol.

Permalänk

IKEA trästol Feodor tyvärr knakar den ganska fruktansvärt och alla limfogar har släppt, tom färgen är fortfarande mjuk efter nästan 2 år. Jag ska prova reklamera den men går det inte så blir det soptippen. Förmodligen blir det en ny trästol eller pinnstol men absolut ingen Ikea Knakodor .

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Markus från IKEA. Med tanke på priset på 1500 kr får du en bra stol, som åtminstone jag har suttit bra i efter flera års användande. Jag har lite problem med ryggen och sitter jag tokigt eller på dåliga stolar får jag problem direkt, men med denna är det lugnt.

Det enda som jag inte gillar med den är de fasta armstöden som var ivägen för mig, så jag kör utan, det kanske inte ser så snyggt ut men det fungerar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

IKEA Marcus (tack den som skrev posten ovan för namnet)

Nackdelar:

- Vid längre sittningar så plattas sittdynan så man behöver komplettera. Kompletterar med en urklippt tempur som frugan sytt en svart duk runt.

- Billigt fake hit och dit material till nackkudden t ex. Den nötes ned efter bara några månader

- Ingen bra "ligg" inställning och rätt så styv gascylinder

Fördelar:

- 10 års garanti.
- Håller ihop med ovan , man behöver inte bevisa ihjäl sig när man ska hävda garanti hos IKEA.
- Håller för en elefant!

Permalänk
Medlem

Hade en Markus som jag hade använt så länge att tyget på sitsen inte fanns kvar och skummet var platt. Tog och köpte mig en DxRacer Racing för ett år sedan och är jättenöjd

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Sitter på en Malmstolen som jag fick tag i begagnad , den är 10+ år gammal men ser ut nästan som ny fortfarande , sen har jag en sub som fotpall

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Sitter på en DXRacer King, och gjort det i över 2 år. Men den har pajat nu för mig för andra gången (går inte att höja/sänka den, samt den knakar som fan) så jag funderar på att slänga den och köpa en IKEA Markus igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag sitter på en välanvänd IKEA Torkel med en fårskinnsmatta i konstmaterial hängandes över ryggstödet för ökad komfort.

Utseende: 0/10
Komfort: 7/10

Jag har lyckats slita ut plasten/fejklädret ganska ganska rejält, så den ser förjävlig ut och luktar förmodligen gammal ingrodd rövsvett efter alla dessa år Ingen lär vilja ta min stol och jag kan fortfarande sitta skönt i den flera timmar i streck så jag lär behålla den tills den brakar ihop helt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

https://www.elite-kontorsmobler.se/ergonomiska-kontorsstolar/...

Sitter på en begagnad fullutrustad logic 400. Den fyller mina behov bättre en någon gaming stol då den har mycket längre livstid och jag slipper köpa någon ny efter cirka 12 - 18 månader för att sittdynan blir så jäkla dålig. Dom dyrare gaming stolarna kanske är okej men jag vågade inte testa då allt annat som heter någon med gaming, speciellt headsets går sönder allt för ofta.

Har kompisar som köper nya headset 1 - 2 gånger per år. Fattar inte att dom orkar. Nej K240 ska det vara. : D

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite om beg. Kinnarps-stolar och tror nästan det blir något sånt, finns ett företag som jag tänkte besöka, de säljer begagnade kontorsmöbler, förhoppningsvis till ett rimligt pris. Någon som har något förslag på en kinnarps/bättre kontorsstol som man borde hålla utkik efter?

Permalänk
Medlem

En Ikea Marus atm.
Har en Kinnarps freefloat 6000 också, hatar kinnarps. Hade en 8000 tidigare.
Tycker dom är så fruktansvärt obekväma.

Har krav på brett säte då jag ofta sitter med ena benet under andra osv.
Skulle vilja ha en bredare DX racer typ DXracer boss. Gillar "gaming" stolarna men bara dom som är breda vid vingarna och dom flesta har inte plan dyna så man kan sitta som jag gör ofta.
Men 5000:- för en stol känns inte lönt.
Aldrig förstått att folk höjer Kinnarps och liknande till skyarna, jag sitter aldrig som man "ska", typ fötterna fast i marken, rätt vinkel på knä, ryggstöd, armstöd i linje med skrivbord blabla. Därav är dom fruktansvärt obekväma.
Antar att Sweclockare sitter enligt regelboken 24/7 och därför dom gillar sådana stolar

Permalänk
Skrivet av Khers:

Sitter på en Kinnarps Plus 8 som ser ut som en kontorsstol. I min mening både snyggare och bekvämare än en spelstol, men betydligt mycket dyrare. WAF (wife acceptance factor) är dock inte hög nog, så den lär väl bytas i sinom tid. Vitra EA10X har fått godkänt, men jag har inte haft tid att provsitta sedan det blev ett alternativ.

Tror det är plus 8 jag sitter på! Fick den billigt när jag köpte ett skrivbord från ett företag då de ändå skulle köpa nytt. Börjar dock bli lite sleten så vet inte hur dyrt lite service skulle gå på eller om man bara ska köpa annat

Edit: Blev lite osäker på modellen men den jag sitter på har hela kittet. Kanske var 8000? Ohh well.

Edit 2: Typ denna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL17

Permalänk
Medlem

Har precis gått från denna:

En ~10 år gammal Jyskstol av okänt märke som är så sliten (välanvänd) att jag är förvånad att den inte trillade ihop för länge sedan. Har haft ett svart lakan över ryggstödet för att hindra bitar från att lossna samt en extra sittdyna för att den har varit så nersutten.

Till denna:

En Corsair T1 Race

Tror ingen blir förvånad om jag säger att sittkvalitén är som natt och dag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Laktos: KAB seating Director
8/10 men det verkar va riktigt svårt att få tag i en bra datorstol, det är verkligen ett problem. Var runt och prövade massa stolar, det här var den bästa jag kunde hitta.

Permalänk
Medlem

@Mnemozyne13: Ser riktigt skön ut! Ska titta lite efter någon liknande då när jag är på beg. jakt

Permalänk
Medlem

Har en IKEA Långfjäll (den högre modellen) hemma. Tycker att den är helt ok att sitta på. Går såklart inte att jämföra med riktiga kontorsstolar i klass med kinnarps. Men priset är ok och din sambo kommer förmodligen inte att ha några problem med den

Permalänk
Medlem

@zabsv: Jodu ifall min sambo skulle få välja skulle vi ha två stycken sådana i vit! Tror faktiskt hon har nämnt just dem när vi var på ikea. Men icke, jag vill ha skön stol som jag kan sitta på länge, men den ska bara inte skrika "motorsport" eller "gaming".

Permalänk
Medlem

Vertagear triigger 350 SE

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

@maLakai: Kollade in på deras hemsida, ser ju ut att ha riktigt schyssta stolar, vart fick du tag på en sån? Även om den är en hel del över min budget kan det vara kul att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har precis gått från denna:

https://i.imgur.com/4eA9xmR.jpg

En ~10 år gammal Jyskstol av okänt märke som är så sliten (välanvänd) att jag är förvånad att den inte trillade ihop för länge sedan. Har haft ett svart lakan över ryggstödet för att hindra bitar från att lossna samt en extra sittdyna för att den har varit så nersutten.

Till denna:

https://i.imgur.com/oFBjP2J.jpg

En Corsair T1 Race

Tror ingen blir förvånad om jag säger att sittkvalitén är som natt och dag.

Fasen, mitt Chef kontorsstol (den modellen) såg ungefär likadant ut sliten, mycket skön stol, men min nya DX var ändå skönare.

Den började gnissla en massa mot slutet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Laktos: Köpte den från deras hemsida. Men finns flera svenska ställen som har dom nu. Håller med lite dyr men fick halva stolen i gåva så blev inte så farligt. Har aldrig suttit skönare iaf, och den är ruskigt snygg

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Vertagear finns på mediamarkt, provsatt trigger 350 men tycker inte den är något speciellt på något sätt.
Hade ju aldrig i livet gett 8000+ för en sådan stol iaf, den saken är säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Den började gnissla en massa mot slutet

Haha ja den knakade en hel del dom sista åren, ibland var jag rädd att jag skulle väcka grannarna under mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Haft en DXRACER Formula i 3år. Skaffade mig en Secret Lab Titan under Black Friday. Ruskigt bra kvalitet på allt. Känns att den kostar 500 Euro i vanliga fall. Bästa stolen jag har haft by far.
Är 194cm och 130kg så är väldigt bra för vi lite större människor, dock är den nog i dyraste laget för flesta.

https://secretlab.eu/products/titan

Permalänk
Medlem

DXRacer, KING

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-