Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk

Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Hej.

Är ni för eller emot fyrverkerier till privatpersoner till nyår ?
Mitt svar är att det ska fortsätta och säljas. Men att det ska straffas hårt om det missbrukas väldigt fel.

Visst även jag förstår att det finns dom som far illa av det djur,människor, tråkigt givetvis.

Men det finns rätt många människor som vill ha kvar fyrverkerier tror jag, och som sköter sitt fyrverkeri skjutande.
Att förbjuda det helt vill jag ej, då kan man lika bra förbjuda alkohol med, för vissa personer börjar slåss av det, och köra på fyllan.

Tänk på att alla åsikter ska respekteras när ni skriver, fast vi inte kanske inte håller med varandra, håll en god ton till varandra i forumet.
Gott nytt år.

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier tycker jag absolut ska vara kvar, det är nog relativt få som missköter sig.

Permalänk

Jag håller med dig, då kan dom lika gärna förbjuda alkohol

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Här jag bor har vi ett hotell/spa som varje år hade som tradition att smälla raketer, för hysteriska 5 siffriga nummer. Men i år bestämt sig för att hoppa av den trenden och skänka pengarna till någon slags cancer fond istället. Jag tycker iaf att man kan göra vettigare saker än att smälla upp massa pengar i luften (halvt oftopic?)

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag är för ett förbud, eller snarare nån form av licensplikt. Jag vill inte ta bort fyrverkerier, men vilken tjomme som helst ska inte kunna köpa dem på ICA. Företag och evenemang ska kunna ordna fyrverkerier, men då ska det ske under ordnade former. Det är sånt här jag vill ska bort:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, men de kunde höjt åldern till 20-21 för att minska antalet ungdomar som får tillgång till det.

Nyår är ett jävla helvete för många husdjursägare. Många tänker inte på dem

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Fyrverkerier tycker jag absolut ska vara kvar, det är nog relativt få som missköter sig.

Typ 90% av alla här där jag bor som har raketer missköter sig..

Småbarn skjuter raketer på varandra, de spränger sönder de nya led-belysta gatljusen som sattes upp i somras, soptunnor sprängs, osv osv osv..

Så vilket område bor du på?

Jag säger, förbjud allt..eller chockhöj straffskatt på raketerna..de är regeringen bra på att göra ändå så..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Typ 90% av alla här där jag bor som har raketer missköter sig..

Småbarn skjuter raketer på varandra, de spränger sönder de nya led-belysta gatljusen som sattes upp i somras, soptunnor sprängs, osv osv osv..

Så vilket område bor du på?

Jag säger, förbjud allt..eller chockhöj straffskatt på raketerna..de är regeringen bra på att göra ändå så..

Östermalm

Permalänk
Inaktiv

Är inte typ inte redan förbjudit?
Man får inte sälja smällare, man får inte sälja raketer med större mängd krut i sig. Året innan de drog ner köpte jag några stora och sköt av till minnes att man nu aldrig längre lagligt i sverige får avfyra stora granna raketer. -Säkerligen finns det undantag för proffsen då det finns granna raketer på tvn vid tolvslaget.

När jag var lite så var det skitskoj för barn att skjuta typ ingen över 15år sköt upp någon raket.

Så mitt argument är att det roliga är borta, låt enbart proffsen få ha det kvar.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl lite såhär.

Fyrverkerier när jag var barn:

Fyrverkerier nu:

Permalänk
Medlem

Känns som att nyår började redan för 1 vecka sedan här hos mig. Tyvärr missbrukas det totalt och att förbjuda det helt straffar dem som verkligen sköter sig och unnar sig en halvtimme när klockslaget slår.

Man bör inte förbjuda det helt men istället sätta mycket hårdare krav på de som säljer fyrverkerier, dra upp åldern till 20 och slutligen införa ett fåtal allmänna platser (zoner) i varje stad som övervakas där det tillåts att skjuta fyrverkerier.

Permalänk
Medlem

Jag starta en liknande tråd förra året den togs tyvärr bort för att det blev för mycket påhopp och personangrepp hoppas vi kan hålla denna tråden på en vuxen nivå i år.
Jag är för att införa förbud mot fyrverkerier.

Gott nytt år.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Östermalm

Okej! Gamlegården bor jag.

Ett annat alternativ är ju att höja straffet för de som köper ut till minderåriga eller låter sina barn ha raketer..Men då polisen saknar resurser till att patrullera så blir det meningslöst..

Man vågar knappt gå ut eller cykla till affären för att man är rädd att få en raket i nyllet så man förlorar synen eller annat hemskt..det sker på en millisekund sen är det kört..lika snabbt är de som sköt raketen borta från platsen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Typ 90% av alla här där jag bor som har raketer missköter sig..

Småbarn skjuter raketer på varandra, de spränger sönder de nya led-belysta gatljusen som sattes upp i somras, soptunnor sprängs, osv osv osv..

Så vilket område bor du på?

Jag säger, förbjud allt..eller chockhöj straffskatt på raketerna..de är regeringen bra på att göra ändå så..

Ser hellre skärpta påföljder för föräldrar om bortbytingarna är under 15 och för de själva om de fyllt.

Om det sker ofta i specifika områden så flyttar nog sådana som du till sist. Man kunde önska att kommun och polis och politiker ville/kunde göra mer men det finns mycket man kan önska.

Håller med OP: Alkohol har en förmåga att ruinera liv och kostar antagligen samhället en hel del varje år. Man kan bli aggressiv av det också. För många som växt upp med båda sakerna är de lika mycket tradition, är mer för lagligt att olicensierat bruka och bete sig lagligt med straff om man inte lyckas.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Tvärtom, tvärtom..

Sedan i somras är det förbud mot stora raketer med pinne. De får inte längre väga mer än 75 gram. Tidigare kunde de innehålla upp mot ett halvt kilo krut, så vi har haft rätt kraftiga raketer, säger han.

Exempelvis har de granatkastarliknande bombrören av kaliber 100 millimeter försvunnit, konstaterar Eje Berglund:
– De togs bort ur handeln. I dag får man inte köpa bomber av kraftigare kaliber än 50 millimeter, säger han med visst beklagande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artike...

Det är detta som gör att jag har slutat att köpa.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Håller med OP: Alkohol har en förmåga att ruinera liv och kostar antagligen samhället en hel del varje år. Man kan bli aggressiv av det också. För många som växt upp med båda sakerna är de lika mycket tradition, är mer för lagligt att olicensierat bruka och bete sig lagligt med straff om man inte lyckas.

Utan alkohol skulle typ barnafödandet halveras och många är emot detta. Min konspirationsteori är att systembolaget lägger så ofantligt mycket pengar på reklam handlar inte om att vi ska köpa fler sprit, utan att vi ska föröka oss mer.

Permalänk
Medlem

Förbjud sk*ten,,Är djurägare och har ett helvete varje år med hundar som blir livrädda,,ok om dom höll sig 1-2 timmar vid övergången till nytt år,,men det händer aldrig,,flera dagar innan och efter nyåret skjuts det raketer sena kvällar och även nätter,,vilket får hundarna att skälla i rena rädslan.

grrrrrrrrrrrrrr

Permalänk
Medlem

Jag är för en viss licensplikt, det är alldeles för många som inte kan sköta sig helt enkelt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Även om jag har husdjur så tycker jag att fyrverkerier tillhör själva nyåret. I vårt område är det relativt lugnt. Vi hade några dagar där det var ungdomar som höll på med smällare, men det var slutet av november. Tycker det ska få finnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle tycka dom borde va kvar men borde bara få användas vid lämpliga tillfällen som Nyår och midsommar, lite som det är nu. Tycker även folk ska vara mer ansvarsfulla med vart dom skjuter som mitt i stan är bara idiotiskt men bor man utanför stan i mindre byar eller ute på landet så ser jag ingen skada med dom.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Idioter kommer alltid finnas överallt och att förbjuda allting för att dessa idioter inte kan sköta sig är ingen trevlig utveckling.
Låt oss smälla av våra raketer, så mular vi idioterna med den obefintliga snön.
Gott Nytt år på er!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

En rejäl beskattning för privatpersoner skulle inte skada. Sedan vet jag inte hur lagstiftningen ser ut, men otillbörlig användning - framför allt i tätbebyggt område borde vara likställt med vapenbrott och beivras.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Har aldrig förstått idén med raketer. Förstör miljön med både skräp och ljud i hela stan. Ljudet försvinner rätt snart men allt skräp brukar ligga kvar ett par månader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Heder åt dom kommuner som infört fyrverkeri förbud och ersatt det med ett betydligt miljövänligare och mindre skadligt alternativ,,lazershower, ett bra alternativ enligt mig iaf

Permalänk

Förbud så klart! Tillåt endast på nyårsdagen.
Folk skadas , bränder , idioter som siktar på andra medvetet. Det är förbjudet med fyrverkeri i flera Europeiska länder och där det tillåts så är det i kontrollerad form.

Permalänk

@CFSsss
Fniss, vill minnas att det är tvärtom. Men då var jag ju ute o sköt med hemvärnsbössan vid midnatt också.
Kinasmällarna blev kinapuffar och sen borttagna helt. Det finns dock varianter av originalen kvar men det heter signalskott idag ^^

OnT:
Förbud är väl tyvärr den enklaste vägen att gå...

Permalänk
Medlem

Ingen som har hund här? Förbud.

Permalänk
Medlem

Jag har velat förbjuda fyrverkerier sedan 10 år sedan men om vi ska vara realistiska så kommer det inte att hända. De restriktioner som har blivit till är nog så långt det kommer gå. Om inte något riktigt alvarligt händer såklart. Typ ett fyverkerikrig mellan ungdomar när några dör, då kanske det blir fart i huset

Permalänk
Medlem

Tycker det är bättre att förbjuda idioter än raketer

De som håller på och tramsar likt den kända och länkade videon i Malmö. Hoppas bara dom skjuter så pass illa att de skadar varann

Låter som en del Svenssons här bor i fel områden...? Mindre orter och bättre stadsdelar har inga större problem än att något stolpskott fyrar av ett par raketer vid andra tidpunkter än 12-slaget.

Har själv hund, men han lyfter inte ens på örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Fyrverkerier tycker jag absolut ska vara kvar, det är nog relativt få som missköter sig.

Wait what ? !
Har snorungar här som terroriserar stan en månad innan nyår/midsommar/whatever.
Bangers, gigantiska raketer, smällare etc. etc.
Fick en midsommar på en mysig altan förstörd av ett gäng småungar (5-12 år ungefär) som sprang runt på en parkering och kastade och sköt raketer och smällare på varandra i många timmar.
Efter ett tag hoppades man (nästan) på att någon skulle bli av med ett mindre viktigt finger eller nåt för att få slut på terrorn.

Och för ett par dagar sen sköt någon upp en raket mitt i stan som small så högt att billarm tjöt och vuxna människor skrek till i panik.
Var själv kanske 150-200 meter från smällen och det slog direkt lock i öronen med det karakteristiska tjutet direkt efter som är tecken på en hörselskada.
Utan tvivel lika mycket energi som en handgranat (fick lyckligtvis göra lumpen och få ett hum om hur mycket olika vapen låter).
100% olagligt och rent livsfarligt om den skulle farit iväg någon annan stans än rakt uppåt.

Så som vanligt med "roliga" saker räcker det med en liten klick kriminella för att förstöra för alla andra.
Själv behöver jag inte fira in helgdagen med smällande saker, inte sen jag var litet barn i alla fall.
Förbjud sattyget och ge tullen resurser att fånga upp bomberna som är så enkla att beställa.Och med det så menar jag alla former av smällare, raketer olika eldar etc. etc.

Permalänk
Vila i frid

Förbud? Jag tycker det är mer relevant att införa hjälmtvång vintertid för alla gångtrafikanter utom de som har pensionärsbroddar på fötterna samt körkort för att avla barn och licens att fostra dem, typ.