Du kommer att frontalkrocka. Bör du gasa, bromsa eller chansa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

2 bilar som bromsar fullt går inte att svänga, skulle gasat och riktat ner mig i diket eller dylikt. Men instinktivt tvärnitat och dragit ut höger i diket.

Diket var inte möjligt enligt TS.

Permalänk
Medlem

Du bör absolut göra en manöver. Blinka höger, sväng vänster. Den andra bilisten kommer inte hinna reagera innan du smitit förbi på dennes högra sida.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UMJ:

Du vet att bilen som har den högsta hastigheten vid krocken kommer ta minst skada, den som har minst fart kommer få ta den största G kraften vid krocken, men visserligen bromsar båda så blir ju impackten mindre, men resultatet blir dessamma den som har lägst hastighet kommer få smaka på den största G kraften av de båda.

Men finns många variabler som vilka bilar av vilken årsmodell samt säkerhets utrustning, hastighet, vikt och är det medpassagerare till hur omgivning ser ut och i ren fysik och sett till G kraft är en sak men kan ena bilen använda den andra som inpact zone tex så förändras variablerna för överlevnad och ser du ut som köttfärsås och spagetti för andra bilen är hårdare så är det lika mycket problem som du blir manglad av gkraft men ingen kommer hinna gå igenom dom variablerna eller uppfatta hastigheten på mötande fordonet

instinkten skulle nog vara hos 99.999% att tvärnita och försöka svänga undan för faran om man inte drar det till extrema variabler som du åker ford f750 och smarten du krockade med ligger under som en hasplåt och oddset att klara sig blir bättre med mindre energi och bromsa skulle vara vinnande konceptet men finns för många okända faktorer för en vettig bedömning av scenariot

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Bilarna ska träffa med vinkel. Du vill ha mer snurr än stopp i den situationen. Jag hade satsat på handbroms 180 efter bästa förmåga. Då är bilen redan i rotation när det tar.

Bilen är väl för ny för såna manövrar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Bilarna ska träffa med vinkel. Du vill ha mer snurr än stopp i den situationen. Jag hade satsat på handbroms 180 efter bästa förmåga. Då är bilen redan i rotation när det tar.

Bilen är väl för ny för såna manövrar nu

Vet inte om jag skulle vilja riskera att den mötande bilen får in en fullträff rätt i sidan istället...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gasa!

Vid ca 190 så drar man handbromsen och lägger en drift sen träffar man trottoarkanten när bilen är i 90 graders vinkel. Då voltar man och flyger över den andra bilen som kommer. Har båda taklucka/glastak så kan man vinka åt den andre i superslowmotion.

noobs

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

Givetvis tvärbromsa

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG