Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@Kandidaten: Menar du att även nu när avgiften finns så är det liten chans att åka på den? Eller kommer precis alla paket åka på den?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

När börjar detta gälla?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis leder det till att folk slutar handla skräp på Wish.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det går att få tag på prisvärd kabel i Sverige också. Man måste inte köpa i lokal butik.

Och man kan även köpa bra kablar billigt på tyska Amazon, gäller ju dock att köpa samtidigt som man köper lite andra saker så man slipper frakten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Som när Alliansregerigen fick för sig att slå samman Posten AB med Post Danmark A/S? En lysande affär...

Idioter till Moderater, var det inte Centerns motion som blev verklighet? Att just slå samman som du skrev.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag är inte alls förvånad att de överväger detta, och jag tycker det är helt rätt.

Det har gått från att vara lite exotiskt att privatimportera någon enstaka gång att göra det på daglig basis för vem som helst utan att man tänker på vare sig;

  • Frakten är "GRATIS!" ... ja eller så får vi skatta för den genom att Sverige har något avtal där vi bekostar detta (kan inte detaljerna, men vet att det är så)

Och exakt hur skiljer det sig om jag köper en kabel där ifrån för 30kr eller samma kina kabel i Sverige för 199kr?
Den tillverkas på EXAKT samma ställe lol.
Knappast så att bara för jag köper en kabel här istället för hutlösa priser att den magiskt tillverkas av vuxet folk med bra villkor.

Det är ju samma moral då att alla som köper ex iPhone borde slänga dom i väggen och skämmas för villkoren på fabrikerna var fruktansvärda. Vad har du för mobil föresten?

Permalänk

@Gropenator: Ja verkligen, jag skulle inte chansat.

Permalänk
Medlem

Folk kommer sluta handla. Det som köps är främst sånt som ej går att få tag på här samt överkonsumption. Alltså sånt man bara köper för att det är billigt och annars låter bli.
Resultatet blir att postnord får säga upp folk och staten går istället back på hela grejen.
Som andra sagt så borde man istället försöka få rika kina att betala sin del istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk

@SwedZi: Jag syftar på den tidigare avgiften. Den nya avgiften verkar gälla för alla paket som ska beläggas med moms osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

@BengaBang: Därför att folk troligtvis inte förstår hur systemet är uppbyggt. Administrationsavgiften för feldeklarerade paket har inte avskräckt folk från att köpa prylar hittills då chansen att "åka på den" är enormt liten. Man skulle kunna säga att avgiften i praktiken inte finns där även om den officiellt finns där. Nu vet jag inte när den nya avgiften träder i kraft men man kan ju kanske tänka sig att många vill passa på att storhandla innan för att slippa betala den nya avgiften.

Vadå ny avgift, vad jag vet så har posten alltid tagit en avgift (100kr +moms) för att momsdeklarera utlandspaket utanför EU.
Arbetet är nog i fullgång med att börja momsdeklarera alla paket som ligger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang: Stod dock att dom skulle framföra en handlingsplan i Mars, så lär inte hända något innan dess?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

Ja precis. Folk köper ju från Kina av en anledning. Jag ser ju samma Kina-grejer i butikerna som jag själv beställt från Wish osv, bara det att butikerna tar 500% mer för samma vara, till samma dåliga kvalité.
Jag köper från Kina för att jag tycker priset kan reflektera kvalitén, men aldrig i livet skulle jag köpa samma vara i Sverige och betala helt andra priser. Detta är bara ett sätt för att få butikerna/webshopparna att ta hutlösa priser för Kina-produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo, har samma inköpsmönster. Handlar också nästan uteslutande den där sortens småpryttlar, som de svenska elektronikskojarna har fruktansvärd avans på. Laddsladdar är ett perfekt exempel. Samma grejor kan lätt vara tio gånger dyrare i Sverige.

Håller delvis med, fast många är nog beroende av dessa då marginalerna kan vara mycket små på elektronik generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Vadå ny avgift, vad jag vet så har posten alltid tagit en avgift (100kr +moms) för att momsdeklarera utlandspaket utanför EU.
Arbetet är nog i fullgång med att börja momsdeklarera alla paket som ligger.

Står såhär
"Vi kom fram till att vi från Postnord skyndsamt ska säkerställa att vi bygger ett system på att ta ut moms på varorna från första kronan. Tullverket vill ha återrapportering 1 mars."
"När de nya reglerna införs är ännu oklart, men kan ske så tidigt som 1 mars 2018."

Så nej det är inte i fullgång nu.

Kommer beställa en hel del saker nu iaf så man har.

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Gratis? Jag betalar skatt till dom vad jag vet

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla blir förbannade? Det är uppenbart att ni inte vet vad saker och ting kostar. Så här är det inom import. Att Postnord nu har fått på skallen var bara en tidsfråga. Som det har skrivits om tidigare så fungerar det här upplägget på UPS, Fedex, DHL, Schenker osv.
Ni ska se hur mycket paket som kommer in från alla flygbolag som olika terminaler på Arlanda får låta sin personal lossa och bryta ner gods INNAN det lämnas över till Postnord.
Det står så mycket vagnar med gods på flygsidan som ni inte har en aning om.
Vagnar som det ska lastas väskor och annat gods på.
Alla bolag är vansinniga över att Postnord inte hinner med att frigöra dessa vagnar.
Så det är bra många bolag inblandade på Arlanda förutom Postnord som ni inte har en aning om.
Och ni undrar över en avgift på 125:- för en skitladdare?

Den summan täcker inte ens kostnaden innan paketet ens har rullat ut från terminalen på Arlanda.
Som ett exempel, En privatimport kostar i runda slängar 300+moms+tull.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

De ska bara suga ut allt man äger och har.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beleg:

Folk kommer sluta handla. Det som köps är främst sånt som ej går att få tag på här samt överkonsumption. Alltså sånt man bara köper för att det är billigt och annars låter bli.
Resultatet blir att postnord får säga upp folk och staten går istället back på hela grejen.
Som andra sagt så borde man istället försöka få rika kina att betala sin del istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att ha i åtanke är väl att postnord i dagsläget kör ut kinapaketen helt gratis. Ingen fakturering till avsändarlandet i nuläget verkar det som. Det om något kostar pengar och man hör ju att det inte är riktigt hållbart som upplägg. För varje paket som kommer in så får de stå för löner, fordon, sorteringsmaskiner, infrastruktur, och grejer utan att få något för detta.
Att börja ta betalt för att köra ut paketen lär inte försämra deras budetupplägg antageligen...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara bra. Postnord går ordentligt back på att leverera paket från Kina, förhoppningsvis kommer detta stoppa folk från att beställa krimskrams och småsaker.

Att få Kina att betala mer, vilket i sig skulle innebära att de tvingades höja priset för de som beställer, kan inte Sverige göra själva, och det skulle för den delen inte lösa problemet med att moms inte tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Förstår inte varför alla blir förbannade? Det är uppenbart att ni inte vet vad saker och ting kostar. Så här är det inom import. Att Postnord nu har fått på skallen var bara en tidsfråga. Som det har skrivits om tidigare så fungerar det här upplägget på UPS, Fedex, DHL, Schenker osv.
Ni ska se hur mycket paket som kommer in från alla flygbolag som olika terminaler på Arlanda får låta sin personal lossa och bryta ner gods INNAN det lämnas över till Postnord.
Det står så mycket vagnar med gods på flygsidan som ni inte har en aning om.
Vagnar som det ska lastas väskor och annat gods på.
Alla bolag är vansinniga över att Postnord inte hinner med att frigöra dessa vagnar.
Så det är bra många bolag inblandade på Arlanda förutom Postnord som ni inte har en aning om.
Och ni undrar över en avgift på 125:- för en skitladdare?

Den summan täcker inte ens kostnaden innan paketet ens har rullat ut från terminalen på Arlanda.
Som ett exempel, En privatimport kostar i runda slängar 300+moms+tull.

125kr är högre än alla betydligt bättre fraktbolag som DHL tar ut i fasta avgifter.
Moms är en sak, att ta ut hutlösa 125kr är idiotiskt.
Dock är detta inte satt i sten, står i artikeln att detta kan också bli beroende på belopp vilket vore mer logiskt.

Däremot har vissa redan börjat ha warehouses i EU som tillval för bara en liten summa extra.
Detta kommer nog öka mer och mer, och då kan dom glömma sina 125kr ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

De ska bara suga ut allt man äger och har.

Tror du att skicka något från Kina är gratis? Om inte, vem är det då som betalar för det? Vem tycker du skall betala för det?

Permalänk

@BengaBang: Ja alltså enligt trådrubriken, artikeln och annan media så är det en ny avgift. Men jag håller med dig i att avgiften alltid funnits där. Nu är det väl snarare så att den alltid kommer tas ut oavsett.

Permalänk
Medlem

Jävla äckelfan, nu har de sabbat hela Aliexpress. Snyggt, jävla idioter.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Så det blir slutet på Wish? Hela grejen där är ju att saker är bra billiga, men om "minsta kostnaden" höjs till 125Kr så blir det ju rätt dyrt och inte så billigt alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra, då slipper vi förhoppningsvis alla okynnesköp av skräpleksaker m.m. Att försöka få det att framstå som världens undergång som vissa verkar göra i tråden är bara löjligt. Vem behöver en USB-dammsugare för 7kr? De allra flesta köp som görs är helt onödiga och förhoppningsvis får detta beslut som resultat att folk tänker sig för innan de beställer hem en massa skit och som en trevlig sidoeffekt så kanske PostNord kan förbättra pakethanteringen när de slipper handskas med miljontals skräpförsändelser (obetalt dessutom).

Att vissa ställer sig oförstående till varför svenska butiker håller en högre prisnivå är häpnadsväckande. Det är väl klart som f-n att det inte går att hålla samma pris som ett kinesiskt lager som struntar i tull och moms, har barnarbetare som arbetar under slavliknande förhållanden, obefintlig skatteinbetalning till sociala skyddsnät och samhällsfunktioner, närmast obefintliga kostnader för löner och sociala avgifter, icke-existerande butikshyra, transportkostnader som finansieras via våra skattemedel osv. ad infinitum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är väl knappast ett förvånande drag, att leverera paket från vissa länder avgiftsfritt ger ju en väldigt skev marknad.
Momsflykten har ju varit på tal en längre tid nu.
Postnord måste ju också tjäna pengar, men med PN's nuvarande trackrecord lär man ju hellre anlita någon annan firma.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Och för de som hoppas att postnord skall gå under och något privat bolag skall ta över.

Glöm det. Finns ett privat bolag som skulle vara villigt att ta över.

Stå för kostnaden för paket från Kina?
Brev skall komma fram nästa vardag inom Sverige?
osv.

Glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja detta är ju den enklaste utvägen. Dock är utbudet lite mer begränsat än så länge tyvärr.

Men jag har beställt från Banggoods EU-lager, då kommer det från Holland och tar bara några dagar. Frakten brukar ligga på 50-100 kr. Priserna på mycket där är ändå under halva priset från svenska butiker.

/hulle.

Är så det får bli. Gearbest skickar t ex genom England, så då blir det ju inget här när det skickas därifrån. Återstår väl att se hur det blir efter Brexit. Vet att de har en del i Spanien också. Dock är ju detta mest på lite dyrare varor så som mobiler och datorer.

Själv köper jag mycket elektronik då jag leker mycket med Ardunios. Kostar ju en bråkdel av vad det gör här för exakt samma saker. Dessutom får man ju hem det gratis i brevlådan när jag annars hade behövt köra flera mil, hitta parkering, vänta i butiken och sedan köra hem igen. Ja det finns svenska nätbutiker, men då får man ju betala 50kr i frakt och då kommer det ändå oftast bara till närmaste uthämtningsställe så man får köra ändå!

Permalänk

Hur blir det med indiska webbsidor som dhgate?

Edit.
OOps, var nästan säker på att de var indien (tydligen kina)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

125kr är högre än alla betydligt bättre fraktbolag som DHL tar ut i fasta avgifter.
Moms är en sak, att ta ut hutlösa 125kr är idiotiskt.
Dock är detta inte satt i sten, står i artikeln att detta kan också bli beroende på belopp vilket vore mer logiskt.

Däremot har vissa redan börjat ha warehouses i EU som tillval för bara en liten summa extra.
Detta kommer nog öka mer och mer, och då kan dom glömma sina 125kr ändå

Fortfarande billigt med tanke på allt arbete som ligger bakom.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983