Permalänk

Gaming & Streaming, budget 9k.

Hejhej!

Jag ska hjälpa fixa dator till min svåger. Vi har redan ok skärm, mus och tangentbord som duger till att börja med. OS fixar senare.

Han har inte kört PC på många år, spelar Xbox one. Kommer framförallt köra Overwatch och cs:go, och vill börja streama.

Många liknande trådar, men det rekommenderas både i3 8100, AMD ryzen 1500x & 1600x, skulle vilja ha få lite klarhet i för o nackdelar. Har förstått att i3 verkar leverera mer för spel, men ryzen kanske är bättre för hög kvalitets stream?

Vill klämma ut så mycket de går för helst under 9000kr, dra ner lite på det som enklast uppgraderas längre fram.
Kör bara på en SSD för tillfället. Och 8gb ram duger, gärna snabba minnen då. Ett enkelt praktiskt chassi duger.

Budget va lite tajtare först, men känner att jag inte vill va dumsnål. Vill bygga en stabil och bra grund, som går att spetsa till när läget är rätt. Tror ni fattar.

Tacksam för era förslag och åsikter.

Permalänk
Medlem

@Giovanni-kun: Någonting i denna stilen? https://komponentkoll.se/bygg/visa/
Framtidssäker cpu och prisvärd gpu med bra minne. dock lite över budget och en cpu-kylare är att rekommendera om du tänker klocka. Behövs dock inte för det ändamål du har med datorn. Vill du komma under 9000kr så byter du bara till en i3 8100. Den är låst men fungerar bra i spel med sina 4 kärnor. Jag är ingen expert men jag hoppas att det hjälpte lite.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill skruva hårdare på utgifterna, gå på äldre Xeon komponenter. En E5-2680 eller 2660 är 8-kärniga med 16-trådar (främst frekvensskillnader), cpun har några år på sig och är inte lika "effektiv" som en ny Ryzen - men det är billigare och du får "intill" samma prestanda. Vanliga moderkort till socketen är inte lika vanliga men det finns omärkta/generic moderkort som fungerar minst lika bra, och ECC minnena är inte lika dyra som nuvarande DDR4 är. Kylare finns ännu att köpa på Komplett för socket 2011, överklocka kanske?

Det är lättast att kolla på eBay och andra auktionssiter, välj där det är billigast.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

@Migliore: Tack!. Inga produkter valda i länken du skicka tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Ohem: 1700kr för 10 kärnor och 20 trådar 2,8 ghz vilket kap.

https://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-E5-2680-V2-OEM-2-8GHz-25M...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Nu får man också resonera att effektiviteten inte är detsamma mot nya motsvarande speccade CPUer, desa äldre Xeons var ju typ of the line då - men nya Xeon och Ryzen har ju effektivare IPC jämfört med dem äldre. Men 2660/2680 är bra nog för prestandan och priset, det är den kompromissen man får ta. Finns lite youtube videos som visar lite skillnader, men det är främst mindre procentuella gap.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Zipparn: Det ser ju väldigt bra ut, tack! Ryzen 1600 vs 1600x, vad skiljer? Och är det ett bättre val än i3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giovanni-kun:

@Zipparn: Det ser ju väldigt bra ut, tack! Ryzen 1600 vs 1600x, vad skiljer? Och är det ett bättre val än i3?

Ryzen 1600, något lägre klockfrekvens, kommer med kylare.
Ryzen 1600X, något högre klockfrekvens, kommer utan kylare.

Du kan klocka båda bra. Skillnaden i klockfrekvenserna är försumbar. Jag tycker Ryzen 1600 ger bäst värde.
Frågan om "i3" beror på vad som menas. Det finns flera processorer som bär titeln "i3" i den nuvarande familjen. Du skulle behöva beskriva noggrannare. Men oavsett tycker jag att de processorerna TS skall överväga är Ryzen 1600, Ryzen 1600X eller i5 Core 8400 för denna prisklass. i5 Core 8400 är det enda bra Intel-köpet just nu.

EDIT: För att förtydliga; Ingen nuvarande i3 är en bra idé för detta bygge.

Permalänk

@Zipparn: Tack för det! Har sett flera rekommendera i3 8100 i andra liknande trådar, därför jag undrar. Men enklare för mig om det går bort. Kör gärna på ryzen. Vet inte om han kommer ge sig på att klocka, aldrig gjort det tidigare. Men nice om möjligheten finns.