Dags för uppgradering - Spel/Workstation.

Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering - Spel/Workstation.

Börjar märkas nu att det är hela 5 år sedan jag uppgraderade själva maskinen till en Haswell och på den tiden var det bara spela, men nu idag gör jag betydligt tyngre saker, klipper sketchfilmer, spelfilmer, After Effects och hålla på med tunga flertrådsapplikationer. Och en 4670k är ju rejält sliten speciellt i rendering och sådant.

Jag vet inte vilken plattform jag ska välja, det står emellan 3st och prisklassen är runt cirka 3-4 000 Kr.

i7 8700k - Intressant för den extremt starka singeltråds prestandan och flertråds applikationer.
i7 6850k - Intressant för prisklassen, den utmärkta singeltråds prestandan, flertråds applikationer och 40 PCI-e Lens.
eller Threadripper 1900X - Samma som överst, fast med betydligt flera kärnor samt 64 PCI-e lens.

Mina krav.

Snabb i flertrådsapplikationer.
Ska kunna att spela spel i 1440p (4K för framtiden och kunna hantera vid high-end grafikkort utan att flaskhalsa)
Hög och bra PCI-e lens bandbredd för 4K SLI
Passande till framtiden tillsammans med GTX 2080 Ti i SLI för 4K.

En 8700k är nackdelen hur PCI-E bandbredden blir speciellt i 4K SLI mot dom andra respektive CPU som har högre PCI-E.
En 6850k nackdel är väl att den är lik både nederst och överst CPU och har allt i ett, men om den är ens värd för sin 2 års ålder?
En Threadripper 1900X nackdel är främst singeltråds prestanda men om i högre upplösning, blir det mindre flaskhals för CPU?

Ja jag vill gärna ha svar vad ni tycker och tror vad jag ska välja efter mina krav.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil