Stationär dator, färdig eller bygga?

Permalänk
Inaktiv

Stationär dator, färdig eller bygga?

Jag vill köpa en stationär dator men är osäker på om jag ska köpa en färdig eller bygga. Bygga själv är inte aktuellt då jag saknar både kunskap och intresse för det, men jag vet att Komplett bygger ihop åt en samt testkör. Erbjuder Inet det också?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om jag väljer färdigt eller bygger. Får jag mer för pengarna om jag bygger eller finns det några andra för- eller nackdelar? Det viktiga oavsett färdigt eller ej är att det går att uppgradera datorn senare utan att behöva köpa helt ny dator.

Vad rekommenderar/föreslår ni?

Ändamål:
Videoredigering i 1080p/60fps (Adobe Premiere Elements)
Bildredigering (Adobe Photoshop Elements)
Office-paketet
Webbutveckling (localhost)
Streaming (ViaPlay, Netflix etc.)
Surfa på nätet

Just nu finns bara behov av videoredigera i 1080p/60fps, men jag har gärna möjlighet att redigera i 4K längre fram i tiden utan att behöva uppgradera (beroende på prisskillnad). Det är dock viktigt oavsett "startpaket" att jag kan uppgradera enskilda komponenter senare och inte behöver köpa allt nytt (som jag nämnde ovan).

Önskemål:
Minst 256GB SSD alternativ SSD/HDD kombination (vet inte vad det heter på PC, men som Fusion Drive på Mac)
Minst 8GB RAM
Intel i7 processor?
Grafik? Videografik?
Metallchassi (ingen plast) med bra fläktsystem som är sval och tyst
Portar: Fullstor SD-kortläsare, USB-A x2, USB-C, Ethernet/RJ45, 3.5mm uttag (hörlurar/mikrofon)
DVD/CD brännare (inte viktigt men kunde vara kul att ha)

Bluetooth efterfrågar jag inte, Wi-Fi kan vara nödvändigt.

Tillbehör
Bildskärm på minst 1920x1080 skärm, pekskärm är oviktigt, osäker på storlek
Tangentbord och mus med sladd alternativ trådlös utan bluetooth teknik om det finns (vet det finns möss utan)
Bakgrundsbelyst tangentbord

Budget: Ca 10.000 kr, helst under så jag har råd att köpa Adobe Elements.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tyvärr är din budget för låg för att få något nytt med dina behov, begagnad är nog det bästa för dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Tyvärr är din budget för låg för att få något nytt med dina behov, begagnad är nog det bästa för dig.

Jag kan ju hitta en laptop med de specifikationer jag söker, menar du att en stationär dator är dyrare än en laptop? Trodde det var tvärtom.

Apples billigaste iMac går på 14095 kr (visserligen Intel i5 men 1TB Fusion Drive). Då är Apple alltså inte så dyra? Jag förstår att iMac klassificeras som en allt-i-ett dator men jag trodde att de var dyrare också.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Vzano snackar om. Dina krav är rätt låga och du klarar dig med något enklare grafikort.
Jag tror någon Ryzen hade varit vettig för dina ändamål men kanske kan vara värt att vänta på lansering av Ryzen 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorgonzola:

Vet inte vad Vzano snackar om. Dina krav är rätt låga och du klarar dig med något enklare grafikort.
Jag tror någon Ryzen hade varit vettig för dina ändamål men kanske kan vara värt att vänta på lansering av Ryzen 2.

Tack för input. Jag tyckte inte att jag hade överdrivet höga krav heller. Jag vet inte vilket grafikkort jag behöver eller vad som duger för mina behov. Jag kan videoredigera på en MacBook Pro från sent 2012 som saknar dedikerat grafikkort, så jag tror även enklare sådana skulle duga mer än väl.

Jag ska kika på Ryzen, aldrig hört talas om ens.

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett snabbt exempel så saknas tex. SD-kortläsare här men tror prestandamässigt att detta uppfyller dina krav med råge:
https://komponentkoll.se/bygg/Lwnqh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gorgonzola:

Vet inte vad Vzano snackar om. Dina krav är rätt låga och du klarar dig med något enklare grafikort.
Jag tror någon Ryzen hade varit vettig för dina ändamål men kanske kan vara värt att vänta på lansering av Ryzen 2.

Antog att hon skulle ha en skärm i budgeten på 10K, blir inte mycket till redigeringsdator då.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ett alternativ ingen usb-c, sd korts läsare eller dvd samt något över budget.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11413614/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Budget: Ca 10.000 kr, helst under så jag har råd att köpa Adobe Elements.

Är detta för endast dator eller både dator och skärm?

Om det är det senare blir det inte så värst mycket till dator, även om det förstås går att få ihop en fungerande en.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Antog att hon skulle ha en skärm i budgeten på 10K, blir inte mycket till redigeringsdator då.

Skrivet av Samlooh:

Är detta för endast dator eller både dator och skärm?

Om det är det senare blir det inte så värst mycket till dator, även om det förstås går att få ihop en fungerande en.

Jag räknade faktiskt med skärmen i budgeten. Tänkte att det vore möjligt om jag inte efterfrågade någon speciell skärm. Jag behöver ingen pekskärm och skulle vara nöjd med allt över 20-tum. Det enda viktiga är att upplösningen är minst 1920x1080.

Som sagt, billigaste iMac med Fusion Drive går loss på 14095 kr. Så jag tänkte att jag kunde få mer för pengarna om jag valde en PC och/eller bygger en.

Jag kan redan nu redigera på min MacBook Pro från sent 2012, men fläkten går igång och den blir varm. I övrigt märker jag inga problem under redigering. Dock bör man ha i åtanke att jag redigerar i iMovie på Mac vilket är mindre resurskrävande än Adobe Elements på PC.

Min MacBook Pro från sent 2012 har följande specifikationer:
Processor: 2,5 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GB 1600 MHz DDR3
Grafik: Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Som sagt, viktigt att poängtera att jag använder iMovie på den vilket kanske är anledningen till att det går så pass bra (bortsett från värmeutvecklingen).

Permalänk
Inaktiv

Min tanke är att jag enkelt kan uppgradera datorn i framtiden, om jag bygger en. Det är det som lockar mig till att bygga en egen PC framför köpa en iMac. Då kan jag uppgradera en eller flera komponenter när behovet uppstår och då mer pengar finns. Med en iMac eller en allt-i-ett dator så lär jag behöva köpa en helt ny dator. Det är både dyrare och mindre miljövänligt.

Permalänk
Medlem

Inkl skärm något klenare än förra förslaget, 8gb ram liten ssd men 2tb lagring
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11413686/

Permalänk
Inaktiv

Jag har dålig koll på datorskärmar också. Finns det något speciellt man bör titta efter? Tänkte jag skulle börja kolla på Prisjakt vad en 1920x1080 skärm på 20-tum och större kan kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Edit: Denna springer 8or runt din macbook, ps windows 10 key kan du köpa billigt på nätet om du vill spara en tusenlapp och installera själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tung_man:

Tack. Ja, en liten SSD för arbete och en större HDD för lagring vore en bra lösning. 1TB HDD kommer räcka mer än väl i dagsläget.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon238205:

Jag har dålig koll på datorskärmar också. Finns det något speciellt man bör titta efter? Tänkte jag skulle börja kolla på Prisjakt vad en 1920x1080 skärm på 20-tum och större kan kosta.

En skärm med ips panel. Redigerar själv bilder och sitter med 2 IPS skärmar. De ger bra färger, något som är väldigt viktigt även om man är amatör eller inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Jag har dålig koll på datorskärmar också. Finns det något speciellt man bör titta efter? Tänkte jag skulle börja kolla på Prisjakt vad en 1920x1080 skärm på 20-tum och större kan kosta.

Rent spontant antog jag att om du sitter mycket i photoshop och andra redigeringsprogram att du vill ha en ips panel med så korrekta färger som möjligt, då hamnar du på några tusen jag är inte jätte insatt i skärmar så ska inte säga för mycket men en 1080p 24" för att kika film för en tusenlapp är ju inte top of the line färgmässigt direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tung_man:

Rent spontant antog jag att om du sitter mycket i photoshop och andra redigeringsprogram att du vill ha en ips panel med så korrekta färger som möjligt, då hamnar du på några tusen jag är inte jätte insatt i skärmar så ska inte säga för mycket men en 1080p 24" för att kika film för en tusenlapp är ju inte top of the line färgmässigt direkt.

Jag sitter inte mycket i bildredigering men i videoredigering. Dock tänkte jag köpa Adobe Elements om jag skaffar PC dvs. både Premiere och Photoshop pga. inte stor prisskillnad mot att bara köpa Premiere. Jag vill gärna lära mig lite bildbehandling också.

Givetvis bra och viktigt med korrekt färgåtergivning men jag är en amatör så jag tror en 1080p 24'' duger för mig, så länge den är bra för vad det är. Använder ju min MacBook Pro nu som visserligen har ganska högupplöst och fin Retina-skärm. Den är dock på 13-tum så inte så stor.

Permalänk
Inaktiv

Ni som länkar till Inet, vet ni om de erbjuder sig att bygga ihop datorn åt en och testköra som Komplett gör? Givetvis lär denne service kosta lite extra men det är det värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Jag sitter inte mycket i bildredigering men i videoredigering. Dock tänkte jag köpa Adobe Elements om jag skaffar PC dvs. både Premiere och Photoshop pga. inte stor prisskillnad mot att bara köpa Premiere. Jag vill gärna lära mig lite bildbehandling också.

Givetvis bra och viktigt med korrekt färgåtergivning men jag är en amatör så jag tror en 1080p 24'' duger för mig, så länge den är bra för vad det är. Använder ju min MacBook Pro nu som visserligen har ganska högupplöst och fin Retina-skärm. Den är dock på 13-tum så inte så stor.

Min erfarenhet av billiga tn paneler är lite överdrivna färger med halvdålig svärta kan man leva med det är det ju inga problem. Angående montering la jag till det i kundkorgen på det jag länkade tidigare, dom monterar samt testkör förutsatt man köpt windows i samma veva annars blir det ju bara en montering såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Ni som länkar till Inet, vet ni om de erbjuder sig att bygga ihop datorn åt en och testköra som Komplett gör? Givetvis lär denne service kosta lite extra men det är det värt.

Om du tar en titt på listorna som länkats till inet så ser du att dessa inkluderar montering samt test.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@anon238205 Några av förslagen du fått är bra tycker jag men om du ger en ännu mer detaljerad beskrivning av hur du ska använda datorn så kanske vi kan komma på något bättre. Iomed att du säger att du använder en MacBook från 2012 så har du kanske ännu lägre krav än vi kollat på hittils. Tex. Ram-minne är ju dyrt just nu och du kanske klarar dig på 8GB till att börja med.

Frågan om IPS-panel är samma grej där, om du jobbar professionellt med bilder så är det jättebra men om du bara redigerar semesterfilmer hemma så spelar det ingen roll...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorgonzola:

@SweRebecka Några av förslagen du fått är bra tycker jag men om du ger en ännu mer detaljerad beskrivning av hur du ska använda datorn så kanske vi kan komma på något bättre. Iomed att du säger att du använder en MacBook från 2012 så har du kanske ännu lägre krav än vi kollat på hittils. Tex. Ram-minne är ju dyrt just nu och du kanske klarar dig på 8GB till att börja med.

Frågan om IPS-panel är samma grej där, om du jobbar professionellt med bilder så är det jättebra men om du bara redigerar semesterfilmer hemma så spelar det ingen roll...

Ja, jag använder just nu en MacBook Pro från sent 2012 (som jag tänkte sälja för finansiera en ny dator). Jag vill gärna ha så mycket som möjligt för pengarna och väljer därför inte en ny Mac. När det kommer till RAM-minne kan jag mycket väl tänka mig att 8GB räcker. Det är viktigare med SSD då det är något jag verkligen vill ha. Jag kan ev. tänka mig en kombination av t.ex. 120-250GB SSD och sen 1TB HDD, men jag tar givetvis hellre en stor SSD om det går ihop sig. Jag behöver inga TB i lagring idag så jag väljer hellre 500GB SSD framför t.ex. 120/250GB SSD + 1-2TB HDD. Enbart 250GB SSD räcker just nu, men jag känner att jag nog vill ha lite mer när jag ändå köper nytt.

Jag jobbar inte professionellt. Det är precis som du skriver semesterfilmer men också YouTube. YouTube kan ju anses professionellt men jag menar att det inte är något jättestort eller märkvärdigt. Ska köpa en ny kamera i samma veva och när jag gör det kan det bli en hel del redigerande.

Det jag efterfrågar mest är en tyst och sval dator (under videoredigering), vilket jag tänker att en stationär lättare blir pga. sin storlek som ger mer plats åt allt. En laptop är ju väldigt kompakt och bör därför ha svårare för i varje fall bra värmeutveckling under videoredigering.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ips-panel är fortfarande något jag skulle rekommendera, behöver inte vara en 4K ips panel med 100% Adobe RGB för 20K. En ips panel för 1-2K är fortfarande bättre när det kommer till färger och kommer göra en tydlig skillnad jämfört med en TN. @anon238205 din macbook kan möjligtvis ha en ips panel.

Har som sagt tidigare två ips skärmar. En Dell UP2516D som stödjer 100% Adobe RGB och en U2515D som stödjer bara 100% sRGB. Adobe RGB är helt onödigt ifall du inte tänker trycka dina bilder och är noga med färgerna eller väldigt kräsen över bildkvalité och kvalitén på färgåtergivning. Allt digitalt på internet och Youtube visas i sRGB som standard. Du kan gå utan ips skärm men då får du jämföra mellan din mobil innan du laddar upp för att inte ha för starka färger eller i värsta fall fel färger.

Hade en hp folio 9740M som hade värsta färgåtergivningen som jag har någosin sett. Redigerade en bild på den och fick ut bilden med en lila ton men sen när jag kollade på min mobil eller en tn skärm var samma bild mer orange än lila. Då kostade laptopen 12-14k. Kolla begagnat för skärm, du kan få en bra skärm för priset av en sämre ny.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar en IPS-panel, med ett tillägg.

Är målet en uppgraderingsbar dator som i dagsläget är menat närmare en surfdator som kan redigera lättare bilder/videosnuttar för att närmast lattja runt, än en renodlad redigeringsmaskin så skulle jag rekommendera följande (baserat på tidigare inlägg i tråden):

500gb SSD
Blir det mer seriöst redigeringsarbete i framtiden kan du bara köpa in en extra 4-8TB HDD.

AM4 (Ryzen)
Intel är inte ett vettigt alternativ om du vill ha möjlighet att uppgradera processorn om en generation eller två. Köp en av de billigare Ryzen-CPUarna om budgeten är tight idag, efter behov, och behöver du redigera tyngre videon utan att konstant vänta i framtiden kan du bara köpa en av de bättre och nyare för samma socket (dvs behåll moderkortet). Passa även på att köpa en större CPU-fläkt för överklockning/lägre ljudnivå, redan idag om det går.

8GB RAM
Du kan alltid lägga till 8GB för 16GB eller uppgradera till 32GB i framtiden.

Jag är osäker gällande val av GPU då när jag sysslade med videoredigering var program inte GPU-accelererade, jag vet inte hur det ser ut idag. Det du inte behöver byta ut är SSD och moderkort så om du har möjlighet släng några extra hundralappar på dom två för de extrafunktionaliteten/prestandan du behöver.

Gällande chassi är jag lite kluven. På en tight budget är det imo billigaste chassi som gäller (såg en mitx-box för ~150kr häromveckan), men jag tycker också att ett chassi är en investering (ett bra ljuddämpat chassi med bra luftflöde behöver man aldrig byta ut), så det beror lite på vilken sida av vägen du står. Billig nu och bra sen, eller bra idag men mindre pengar över till andra komponenter?

Och gällande skärmen går det bra med billigaste 1080p@24" om du nu vill leka runt, där målet är att kunna redigera istället för att kunna redigera bra, men det ryser lite i ryggmärgen att göra den rekommendationen, då kort och gott tittare med bättre skärmar kommer se fula saker som kan totalt förstöra din video du inte såg på din billiga skärm när du redigerade, eller en färgdynamik som du är klappar dig på axeln för som visar sig bara katastrofalt ful på dyrare (läs: icke-budget) skärmar.

Så det går att komma billigt undan idag, om du bara vill få något att komma igång med. Men det betyder också att du har en lång lista på saker som kan/behöver uppgraderas i framtiden, så betala mindre idag men mer i framtiden, och du har en hög delar du inte behöver vilket du kan låta samla damm, sälja på blocket, eller bygga en ny dator av.

Fördelen med denna approach är dock som du önskat att du har möjlighet att uppgradera just det dina behov kan utvecklas till i framtiden. Kanske behöver du bara en HDD för lagring nästa år? Vem vet. Men köper du inte en IPS-panel idag borde det vara högst upp på listan att köpa när det väl är dags för att bli lite mer seriös, det är lite som att köra bil utan ratt annars.

Med tight budget idag, kolla med en av dina kompisar om du inte kan montera datorn själv. ~700kr får du mycket för om du lägger dom pengarna på en viktig komponent (bättre skärm! )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Ips-panel är fortfarande något jag skulle rekommendera, behöver inte vara en 4K ips panel med 100% Adobe RGB för 20K. En ips panel för 1-2K är fortfarande bättre när det kommer till färger och kommer göra en tydlig skillnad jämfört med en TN. @swerebecka din macbook kan möjligtvis ha en ips panel.

Har som sagt tidigare två ips skärmar. En Dell UP2516D som stödjer 100% Adobe RGB och en U2515D som stödjer bara 100% sRGB. Adobe RGB är helt onödigt ifall du inte tänker trycka dina bilder och är noga med färgerna eller väldigt kräsen över bildkvalité och kvalitén på färgåtergivning. Allt digitalt på internet och Youtube visas i sRGB som standard. Du kan gå utan ips skärm men då får du jämföra mellan din mobil innan du laddar upp för att inte ha för starka färger eller i värsta fall fel färger.

Hade en hp folio 9740M som hade värsta färgåtergivningen som jag har någosin sett. Redigerade en bild på den och fick ut bilden med en lila ton men sen när jag kollade på min mobil eller en tn skärm var samma bild mer orange än lila. Då kostade laptopen 12-14k. Kolla begagnat för skärm, du kan få en bra skärm för priset av en sämre ny.

Det finns ju VA också. @tung_man här ovan föreslog https://www.inet.se/produkt/2212208/acer-24-ka241y-full-hd vilket är en VA-panel. Hittade denna skärmguide för jag är inte så bra på dessa benämningar https://www.komplett.se/kampanj/12138/datorutrustning/bildska... så det finns TN och VA också utöver IPS.

Skrivet av Raphaei:

Även jag rekommenderar en IPS-panel, med ett tillägg.

Är målet en uppgraderingsbar dator som i dagsläget är menat närmare en surfdator som kan redigera lättare bilder/videosnuttar för att närmast lattja runt, än en renodlad redigeringsmaskin så skulle jag rekommendera följande (baserat på tidigare inlägg i tråden):

500gb SSD
Blir det mer seriöst redigeringsarbete i framtiden kan du bara köpa in en extra 4-8TB HDD.

AM4 (Ryzen)
Intel är inte ett vettigt alternativ om du vill ha möjlighet att uppgradera processorn om en generation eller två. Köp en av de billigare Ryzen-CPUarna om budgeten är tight idag, efter behov, och behöver du redigera tyngre videon utan att konstant vänta i framtiden kan du bara köpa en av de bättre och nyare för samma socket (dvs behåll moderkortet). Passa även på att köpa en större CPU-fläkt för överklockning/lägre ljudnivå, redan idag om det går.

8GB RAM
Du kan alltid lägga till 8GB för 16GB eller uppgradera till 32GB i framtiden.

Jag är osäker gällande val av GPU då när jag sysslade med videoredigering var program inte GPU-accelererade, jag vet inte hur det ser ut idag. Det du inte behöver byta ut är SSD och moderkort så om du har möjlighet släng några extra hundralappar på dom två för de extrafunktionaliteten/prestandan du behöver.

Gällande chassi är jag lite kluven. På en tight budget är det imo billigaste chassi som gäller (såg en mitx-box för ~150kr häromveckan), men jag tycker också att ett chassi är en investering (ett bra ljuddämpat chassi med bra luftflöde behöver man aldrig byta ut), så det beror lite på vilken sida av vägen du står. Billig nu och bra sen, eller bra idag men mindre pengar över till andra komponenter?

Och gällande skärmen går det bra med billigaste 1080p@24" om du nu vill leka runt, där målet är att kunna redigera istället för att kunna redigera bra, men det ryser lite i ryggmärgen att göra den rekommendationen, då kort och gott tittare med bättre skärmar kommer se fula saker som kan totalt förstöra din video du inte såg på din billiga skärm när du redigerade, eller en färgdynamik som du är klappar dig på axeln för som visar sig bara katastrofalt ful på dyrare (läs: icke-budget) skärmar.

Så det går att komma billigt undan idag, om du bara vill få något att komma igång med. Men det betyder också att du har en lång lista på saker som kan/behöver uppgraderas i framtiden, så betala mindre idag men mer i framtiden, och du har en hög delar du inte behöver vilket du kan låta samla damm, sälja på blocket, eller bygga en ny dator av.

Fördelen med denna approach är dock som du önskat att du har möjlighet att uppgradera just det dina behov kan utvecklas till i framtiden. Kanske behöver du bara en HDD för lagring nästa år? Vem vet. Men köper du inte en IPS-panel idag borde det vara högst upp på listan att köpa när det väl är dags för att bli lite mer seriös, det är lite som att köra bil utan ratt annars.

Med tight budget idag, kolla med en av dina kompisar om du inte kan montera datorn själv. ~700kr får du mycket för om du lägger dom pengarna på en viktig komponent (bättre skärm! )

Svårt att tolka vad som menas med "redigera lättare bilder/videosnuttar" och "renodlad redigeringsmaskin". Jag vill inte ha en renodlad surfdator utan den ska användas för videoredigering och bildredigering. Dock skriver jag Adobe Elements så det är inte fullskaliga Adobe Premiere eller Adobe Photoshop. Dels vill jag lära mig programmen innan jag betalar för fullskaliga versionerna och dels kostar de mer. Jag använder iMovie nu och då känns en nerbantad version av Adobe Premiere som en vettig start. Man blir lätt överväldigad annars.

500GB SSD vill jag gärna ha, mycket hellre än en mindre SSD + några TB i HDD lagring. Jag behöver inte dessa volymer i dagsläget och köper då mycket hellre till det senaste som du skriver. Vem vet, då kanske jag har mer pengar och kan rent av köpa en ännu större SSD.

Det var bra tips angående processor. Jag skrev bara Intel för jag har hört att de ska vara bra, i varje fall på färdiga datorer/laptops framför t.ex. AMD. Om det stämmer att AM4 Ryzen är lättare att uppgradera så låter det som ett givet val. En större CPU-fläkt för överklockning/lägre ljudnivå lät också bra. Jag ogillar höga ljudnivåer och finner det väldigt distraherande när jag redigerar.

Instämmer om 8GB RAM. Ännu inte märkt av att jag skulle behöva mer än 8GB på min nuvarande dator.

Jag vet inte vad för GPU jag behöver heller (kanske inte behöver alls?). Det är som sagt Adobe Premiere/Photoshop Elements som jag kommer använda. Listar systemkraven nedan och där framgår inget om GPU, så det kanske inte behövs?

Citat:

Systemkrav
Windows

2 GHz eller snabbare processor med SSE2-stöd; för HDV- eller AVCHD-redigering krävs dubbelkärnig processor; Intel Core i7 krävs för XAVC-S

Windows 7 med Service Pack 1, Windows 8 eller Windows 10 (endast 64 bitar)

Microsoft DirectX 9- eller 10-kompatibel ljud- och grafikdrivrutin Windows Media Player (krävs vid import/export av Windows Media-format)

Jag kommer köpa en Canon PowerShot G7 X Mark II också som har följande format: JPEG, RAW, MP4 (MPEG-4 AVC/H.264)

Jag tror denna kameran (trots 1-tums sensor) måste anses ganska enkel för bild-/videoredigering? Det är alltså ingen systemkamera eller 4K video. Just systemkamera går bort pga. för klumpig för hur jag har tänkt att använda den. 4K finns bara hos Sony och Panasonic, Panasonic beskär bilden en del och Sony kan bara spela in 4K i 5 minuter, vilket är ganska poänglöst att betala så mycket extra för. Tänker här på Sonys RX100-modeller som är ganska dyra, speciellt de senaste. Om jag tvunget skulle ha 4K idag så skulle jag hellre satsa på en renodlad videokamera eller kompakt systemkamera, men då blir det genast mer opraktiskt.

Jag vill gärna ha ett bra ljuddämpat chassi med bra luftflöde. Vad är det för prisskillnad på ett billigt och ett sådant?

Angående skärm, ni skriver IPS, men hur är det med VA-skärm? Komplett nämner tre typer, NT, VA och IPS. IPS förstår jag är bäst, men VA låter som nästbäst (nått mellanting?) https://www.komplett.se/kampanj/12138/datorutrustning/bildska...

Jag har ingen kompis eller någon som jag skulle låta montera datorn. Jag tycker det är värt 700 kr att få det monterat och testkört. 700 kr skulle jag kunna gå över budgeten om det gjorde nån skillnad. Så ni kan räkna ihop alla delarna minus monteringen om ni vill.

Permalänk
Inaktiv

Fick svar från Inet. Framförde samma önskemål till dem.

De gav mig några förslag och bildskärmen de föreslog/gav som exempel var denna https://www.inet.se/produkt/2205557/benq-24-gw2406z

Tydligen en IPS-panel och den var ju inte alls dyr. Vad säger ni om den?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@anon238205 Renodlad redigeringsdator, då är datorn tänkt för att redigera och endast redigera. Dessa system är byggda med mycket ram, många kärnor och trådar. Grafikkorten burkar vara nvidias Quadro och AMDs motsvarighet som är mycket bättre på att beräkna design och inte tänkta till spel, dock är dessa grafikkort mycket dyra men mycket bättre än geforce och radeon kort, kanske finns något beräkningskort från EPIC om man har en sådan filmkamera

redigera lättare bilder/videosnuttar, filmer kan vara väldigt tunga eller väldigt lätt att redigera beroende på upplösning, FPS, kompression och sådant. En video som en person som vlogar är en lättare film som kan redigeras på en bärbar dator medan man åker buss utan större problem.

För normalpersonen så är 4K filmning totalt overkill, det är fortfarande relativt få som har 4K skärmar.

Ja VA-panel är en mellanting, bra svärta och bra betraktningsvinklar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

https://www.youtube.com/watch?v=7dQtkvuYHfk

@Swerebecka Renodlad redigeringsdator, då är datorn tänkt för att redigera och endast redigera. Dessa system är byggda med mycket ram, många kärnor och trådar. Grafikkorten burkar vara nvidias Quadro och AMDs motsvarighet som är mycket bättre på att beräkna design och inte tänkta till spel, dock är dessa grafikkort mycket dyra men mycket bättre än geforce och radeon kort, kanske finns något beräkningskort från EPIC om man har en sådan filmkamera

redigera lättare bilder/videosnuttar, filmer kan vara väldigt tunga eller väldigt lätt att redigera beroende på upplösning, FPS, kompression och sådant. En video som en person som vlogar är en lättare film som kan redigeras på en bärbar dator medan man åker buss utan större problem.

För normalpersonen så är 4K filmning totalt overkill, det är fortfarande relativt få som har 4K skärmar.

Ja VA-panel är en mellanting, bra svärta och bra betraktningsvinklar.

Ska kolla på videon.

Datorn ska inte bara eller enbart användas som redigeringsmaskin. Den kommer användas till en del annat också, men inga spel.

Ja, jag tänker på YouTube videos t.ex. vloggar, så inget mer avancerat än så. Inga direkt seriösa kort- eller långfilmer finns inplanerade.

Håller med angående 4K, känns inte nödvändigt i dagsläget. Full HD räcker långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Svårt att tolka vad som menas med "redigera lättare bilder/videosnuttar" och "renodlad redigeringsmaskin". Jag vill inte ha en renodlad surfdator utan den ska användas för videoredigering och bildredigering.

När jag läste att det var en dator som skulle användas till videoredigering tänkte jag en prislapp på åtminstone 30k för bara burken (dvs utan skärm). Sen nämnde du 10k budget och jag tänkte hoppa ut ur tråden (30k dator för 10k och en skärm är utanför mitt kompetensområde). Det jag fastnade för dock var när du sa att du använt en gammal laptop utan problem, och det var då jag insåg att "dator för videoredigering" kanske inte betyder samma sak för dig som när man använder termen på ett entusiastforum.

En mid-range laptop utan dedikerat grafikkort från 2012 är idag en renodlad surfdator, punkt slut. Om det är en nivå du är okej med när du redigerar videon/bilder, då känns ju budgeten på 10k definitivt okej. Dvs, när jag skrev "surfdator" menade jag det i kontrast till en videoredigeringsdator. Surfdator kanske är fel term, entry level videoredigeringsdator kanske är bättre.

Jag kollade snabbt på youtube efter kamerans videokvalité, den verkar riktigt bra. Hur tungt raw footage osv det är kan jag inte svara på, eller om det finns bättre alternativ (nån som är bra på kameror kanske kan dela sin åsikt).

En (satans) snabb googling visar att Adobe Premiere stöder CUDA, vilket innebär Nvidia. Men om det är under editing eller rendering har jag noll aning om, vill avsluta detta inlägg då maten kallnar.

Gällande skärm kan jag inte uttala mig, men om det är en VA-panel min bror har så är de riktigt bra (jämfört med TN, dvs). Kan återkomma.

Gällande chassi, jag gillar Fractal Designs R-serie, de har även mindre varianter som är lite billigare. Sist jag kollade gick de runt tusenlappen, medan ett (för) billigt chassi kan gå för typ 300kr, rea och kampanjvaror kan gå ner ännu lägre. Hade ett Cooler Master Elite 430 som jag köpte strax över 5 år sedan för 329kr, vet inte vad de kostar idag, men vibrationer från HDDs gick genom hela chassit, det var förfärligt. Nu har den stått och dammat i kanske 3-4 år, så inte en bra investering.

Om du inte har en kompis, är du villig att bygga själv? 700kr är 7% av din budget trots allt.