Permalänk

UPS till Inteno fiberkonverter

Hej! Kör UPS-kraft i rackskåpet. Men skulle gärna vilja köra UPS-kraft på fiberkonverteraren också för att säkerställa ethernetförbindelse. Borde väl räcka med det mest enkla i UPS-väg?

Permalänk
Medlem

Varför inte ta kraft från den ups du har redan? En konverter drar inte många watt.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en sån https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh... till min fiberkonverteraren det räcker gott och väl.

fiberkonverteraren dra inte mer än någon par watt så det skulle hålla flera timmar utan ström.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TubularBoy:

Varför inte ta kraft från den ups du har redan? En konverter drar inte många watt.

Antar att det blir en lång kabel till fiberkonverter och då måste man borra hål så att man kan stänga dörren så blir enklare att köpa en till ups så var det i mitt val.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Har en vägg mellan konverter och rackskåp. Nätverkskabeln går fint men kraftkabel blir lite grövre. Min UPS är nog också full redan så en ny behövs. Denna bör väl räcka? https://www.proshop.se/UPS/Bluewalker-PowerWalker-VI-650-SH/2....
Å andra sidan har jag min stationära PC i samma rum. En bättre löser UPS-kraft till den också även om den inte är kritisk.

Permalänk
Medlem

Har switchen som är ansluten mot din bostad ups? Känns rätt onödigt annars.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

@danielsan123: Jag har en sån här (dock köpte jag den för mycket mindre, det här är inte prisvärt): https://www.dustinhome.se/product/5010546692/back-ups-es-550

På den kör jag två stationära datorer/servrar, en switch och en rpi. De drar tillsammans cirka 100w idle, kanske drygt det dubbla under last. Mitt mål är strömsäkerhet och att de ska hålla sig vid liv länge nog för att kunna stänga av sig bekvämt. Jag får i princip aldrig strömavbrott och det gör inget om de stänger av sig då.

Svärfar kör motsvarande på enbart nätverksutrustningen för han vill kunna köra dem på den i två timmar, eftersom han ofta får strömavbrott på cirka 1-2h.

Du skriver inte vilket problem du vill lösa, men kika på specsen på din nätverksutrustning och köp en UPS som lovar vara igång så länge som du önskar. Orkar du inte kolla kan du höfta på att konsumentprylar drar 15w under normallåg belastning.
Den du länkar klarar 100w i 16 minuter, alltså bör du klara (högst) 9 minuter med 45w.
https://powerwalker.com/manuals/Line-Interactive/PowerWalker%...

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Har switchen som är ansluten mot din bostad ups? Känns rätt onödigt annars.

Japp, server, switchar etc kör UPS.

Permalänk

@Kamouflage: Egentligen bara att kunna ha fiberkonverteraren igång (antar det är en inteno). Resten har UPS-kraft i rackskåpet.
Har IP-baserad övervakning av hemmet mha kameror och hemautomatisering. Vid ev strömavbrott vill jag fortsatt kunna ha internetförbindelse och övervaka hemmet en kortare stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Japp, server, switchar etc kör UPS.

Och anslutningen in till fastigheten?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Japp, server, switchar etc kör UPS.

Alltså bredbandsleverantörens switch? Vanligtvis har fastighetsswitchar inte ups, bara större noder. Undantag finns såklart.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Alltså bredbandsleverantörens switch? Vanligtvis har fastighetsswitchar inte ups, bara större noder. Undantag finns såklart.

Instämmer i detta. Har du fiber hela vägen från telestationen (som har reservkraft med största sannolikhet, antingen med reservelverk eller åtminstone batterier), så är det säkert bra med UPS även på sin MC, men har man en switch placerad i bostadsområdet eller liknande så är det troligen pengar i sjön.

Permalänk

Nu är mitt syfte mest om en inbrottstjuv bryter strömmen i mitt hus så önskar jag fortsatt ha en förbindelse ut/in. Allt centralt går på UPS. Den enda enhet som inte har UPS är min fiberomvandlare i bostaden.

Permalänk
Medlem

@danielsan123:
ahh, ja det fallet tänkte jag inte på. Då är det ju smart, för tex videoövervakning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Nu är mitt syfte mest om en inbrottstjuv bryter strömmen i mitt hus så önskar jag fortsatt ha en förbindelse ut/in. Allt centralt går på UPS. Den enda enhet som inte har UPS är min fiberomvandlare i bostaden.

Jag kör med UPS i racket och sedan en 4G-sticka i min brandvägg

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Mr_Lazy: Har dessvärre inte möjlighet att köra failover WAN på min USG-router, annars är det en bra lösning.