Permalänk

ang speedfan.

står att auxtin1 är 70c när ja spelat i 1timme. men vad kan de vara för mätning ? .i speedfan. Med vänlig hälsning

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav följande resultat "they are for AUX temp sensors which you don't have or are not connected. ignore them.".

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: ok ok... bra.. =)..

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Avstängd

Not 2 b dikk... men vem använder speedfan efter år 1999?

Permalänk

@Cuna: vad för program ska man ha då som mäter vrm etc ?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

@turboprocess: hwmonitor

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

ja hwmonitor är bra för allting, finns även coretemp och den andra cpumätarn.... med gul ikon? nån?

Permalänk
Testpilot

HWMonitor eller RealTemp är bättre programvara att mäta temperaturer med, undvik Speccy/SpeedFan om möjligt då dom oftast visar felaktiga värden. Även CPU-Z/GPU-Z fungerar för respektive mätning.

Fotnot: Skulle personligen knappt använda RealTemp, men finns vissa fall med ny hårdvara som HWMonitor haft problem att hitta innan uppdatering som RealTemp lyckats med. Men som tumregel är det HWMonitor/CPU-Z/GPU-Z som gäller i 99% av fallen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@Cuna: Fortfarande det överlägset bästa programmet för reglering av fläktar efter temperatur m.m och tillbehör som kan reglerar med PWM eller spänning som signal.
Tragiskt att andra tillverkare inte kan knäcka den nöten. Än mer tragiskt är att inte ens separata fläktkontrollers tex Corsair variant inte har de möjligheterna.

Sedan verkar det som flera blandar ihop de olika typerna av program i tråden.
Speedfan är avsätt för reglering av fläktar det är inte flertalet av de andra programmen. De bara rapporterar en temperatur.
Användningsområdet är följaktligen inte det samma programmen emellan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Triton242:

@Cuna: Fortfarande det överlägset bästa programmet för reglering av fläktar efter temperatur m.m och tillbehör som kan reglerar med PWM eller spänning som signal.
Tragiskt att andra tillverkare inte kan knäcka den nöten. Än mer tragiskt är att inte ens separata fläktkontrollers tex Corsair variant inte har de möjligheterna.

Laptops har faktiskt ett annat program som heter NBFC (NoteBook Fan Control), fungerar riktigt bra i dom flesta fallen faktiskt.

Men för stationära sidan så är det mer eller mindre SpeedFan om man inte vill ställa in i BIOS eller köra hårdvarulösning på det hela. Dock tycker jag att programmet fortfarande suger för att visa korrekta temps

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Laptops har faktiskt ett annat program som heter NBFC (NoteBook Fan Control), fungerar riktigt bra i dom flesta fallen faktiskt.

Men för stationära sidan så är det mer eller mindre SpeedFan om man inte vill ställa in i BIOS eller köra hårdvarulösning på det hela. Dock tycker jag att programmet fortfarande suger för att visa korrekta temps

Ingen av de bios/hårdvarulösningar jag har provat klarar en så enkel sak som att reglera samma fläkt efter olika temperatursensorer och sedan följa den högsta, lägsta eller median kurvan man ställt in.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Triton242:

Ingen av de bios/hårdvarulösningar jag har provat klarar en så enkel sak som att reglera samma fläkt efter olika temperatursensorer och sedan följa den högsta, lägsta eller median kurvan man ställt in.

Rätta mig om jag har fel, men kan inte ASUS nya brädor göra detta?

Har starkt för mig att t.ex. Z170 Pro Gaming som jag använder kan ställa in både profiler och fläktkurvor baserat på temps för varje enskild fläkt genom "Dual Intelligent Processors 5" programmet. Kan dubbelkolla det faktiskt om det finns intresse

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Not 2 b dikk... men vem använder speedfan efter år 1999?

Vilket annat program har lika bra funktioner för att ställa in fläktar på olika vis, kurvor, %, RPM, stänga av / på etc?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rätta mig om jag har fel, men kan inte ASUS nya brädor göra detta?

Har starkt för mig att t.ex. Z170 Pro Gaming som jag använder kan ställa in både profiler och fläktkurvor baserat på temps för varje enskild fläkt genom "Dual Intelligent Processors 5" programmet. Kan dubbelkolla det faktiskt om det finns intresse

Vet inte hur det är med de nyaste men mitt ROG kort klarar tex inte CPU/GPU på samma fläkt. Det gör inte Corsairs commander pro heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Triton242:

Vet inte hur det är med de nyaste men mitt ROG kort klarar tex inte CPU/GPU på samma fläkt. Det gör inte Corsairs commander pro heller.

Tror inte jag kan styra GPU fläkten genom moderkortets programvara, bifogar några bilder som jag tog precis:

Dold text

För GPU så använder jag MSI Afterburner i vilket fall för fläktkurvan då jag ändå OC.ar genom det.

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Asus Fan Xpert funkar utmärkt till att styra fläktarna för mig, kräver dock Asus moderkort.
Sen kör jag Msi Afterburner för att styra fläktarna på grafikkortet.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av Cuna:

Not 2 b dikk... men vem använder speedfan efter år 1999?

Jag gör - mitt moderkort stödjer inte fläktkurvor efter GPUtemperatur.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror inte jag kan styra GPU fläkten genom moderkortets programvara, bifogar några bilder som jag tog precis:

För GPU så använder jag MSI Afterburner i vilket fall för fläktkurvan då jag ändå OC.ar genom det.

Du kan som sagt var INTE styra chassifläkten efter GPU temp och CPU temp samtidigt.
Det kan Speedfan.
GPU fläkten är inte något jag benämner i detta inlägget.

Skrivet av 20kr:

Asus Fan Xpert funkar utmärkt till att styra fläktarna för mig, kräver dock Asus moderkort.
Sen kör jag Msi Afterburner för att styra fläktarna på grafikkortet.

Kanske går på de nyaste modellerna men mitt Asus Gene VII och jag vet det samma gäller på GENE VIII klarar inte av att styra chassifläkt efter tex CPU/GPU temp samtidigt.
Och då mina nämnda moderkort är nyare och av mer påkostad modell än ditt i sign kan jag med stor säkerhet säga att även du inte kan göra något av det jag hänvisade till innan.

PS. Asus egna programvara är för övrigt inte optimal om du vill ha riktigt tyst dator när temperaturerna tillåter det. När du kör en "kalibrering" av fläktarna med Asus Fanexpert säger den att det minimala varvtalet är mycket högre än vad jag med Speedfan kan använda.
I mitt fall med Noctua fläktar rakt igenom datorn är det ungefär 10% lägre med Speedfan än med FanXpert utan att fläkten stannar eller har problem att starta vid uppstart.

Permalänk
Medlem

@Triton242 Självklart så kan jag inte låta varje individuell fläkt ha 2 fläktkurvor samtidigt, även om jag kan förstå syftet med det så är det nog en skrämmande liten skara som skulle dra nytta av en sådan funktion.
Om fläktarna inte behövs i idle så låter jag dom helt enkelt stå stilla, att låta dom snurra i 100-200rpm och dylikt ser jag personligen ingen nytta med faktiskt.

Har aldrig riktigt satt mig in i speedfan men dom gånger jag har försökt ge det en chans så har jag givit upp ganska snabbt. Gränssnittet känns krångligt och förlegat.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@Triton242 Självklart så kan jag inte låta varje individuell fläkt ha 2 fläktkurvor samtidigt, även om jag kan förstå syftet med det så är det nog en skrämmande liten skara som skulle dra nytta av en sådan funktion.
Om fläktarna inte behövs i idle så låter jag dom helt enkelt stå stilla, att låta dom snurra i 100-200rpm och dylikt ser jag personligen ingen nytta med faktiskt.

Har aldrig riktigt satt mig in i speedfan men dom gånger jag har försökt ge det en chans så har jag givit upp ganska snabbt. Gränssnittet känns krångligt och förlegat.

Hehe ja programmet är lite förlegat till desgin, men vem tittar på det efter man väl konfigurerat upp det.

Sedan att det är en försvinnande liten del kan jag tyvärr inte ge något medhåll angående.

Det räcker med att man kör applikationer som är tungt cpu belastande och inte GPU belastande eller tvärt om så kommer det bli dumt i ett av scenariona eller så får man kompromissa och datorn låter onödigt mycket som resultat.
Helt sjukt att det inte går att lösa eftersom det till -->HUNDRA PROCENT<-- är lite mjukvara som krävs.

Permalänk

hur länkar ja en bild ?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

@Yatagarasu: hur länkar ja en bild ?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

@turboprocess: ladda upp på tex imgur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

så ser de ut just nu idle.. är de bra ? och vad är auxtin ?:O

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

så här har ni idle. är de bra ? vad är auxtin1?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En snabb googling gav följande resultat "they are for AUX temp sensors which you don't have or are not connected. ignore them.".

Skrivet av turboprocess:

@Dreijer: ok ok... bra.. =)..

Skrivet av turboprocess:

så här har ni idle. är de bra ? vad är auxtin1? https://i.imgur.com/kALGQRE.png

Har du inte frågat och själv svarat på svaret du fick?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong: jo men så här ser de ut nu

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

så här ser de ut nu... bra ?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.