Nvidia släpper verktyg för att uppdatera firmware för Displayport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Det finns ju allafall lösningar, till NVIDIA kort.
NVIDIA Inspector har Multi Display Power Saving, löser alla problem med att kortet inte klockar ned sig ordentligt när man använder skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Kört med det i flera år nu för att kortet ska gå ned i idle ordentligt.

Ja, om du kör med rätt konfiguration. När jag prövade aktivera det så slutar det omedelbart fungera och alla skärmar blir fyllda av brus.

@nUKKE: Det är ju tyvärr inget ett nytt kort kommer lösa.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Hamsik:

Gäller detta bara om man har en skärm med Displayport 1.3 eller 1.4? Har problem ibland att jag får no signal, vanligt problem med DP verkar det som.. Om detta kanske hade kunnat hjälpa? Min gpu stödjer iallafall 1.4 dp men skärmen har bara 1.2
Skickades från m.sweclockers.com

"Without the update, systems that are connected to a DisplayPort 1.3 / 1.4 monitor could experience blank screens on boot until the OS loads, or could experience a hang on boot."
http://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html
Så det verkar inte vara någon idé att göra denna uppdatering eftersom din skärm inte stöder DP 1.3 eller senare.

Permalänk
Lego Master

Jag har knäckt det hörni, det är ju såklart en gDPr-uppdatering för att GPUn måste fråga dig först om det får dela din data med andra när du streamar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Uppdateringen löste inte alls problemet att datorn inte bootar efter POST om man har tre skärmar inkopplade varav minst en på DP. Jag måste fortfarande koppla ur DP skärmen, boota och koppla in den igen för att få bild på alla tre.

Kör på ett Asus GTX1080ti turbo kort och tre st Asus PB278Q skärmar

Detta problemet har ju funnits i flera generationer då det var samma på mitt 980 kort. Hur svårt kan det vara att lösa det?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, uppdaterade idag. Har ingen användning av det ännu. Pascal-kort. Tror ni det kommer någon FW-uppdatering så man kan få HDMI 2.1 på ett GTX 1080 men enligt intervjun av HDMI-group jag kollade på nyss tror jag nog att mitt kort är för gammal.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]