Permalänk
Medlem

Laga "trasigt" moderkort

Jag har fått ett 1150 moderkort eftersom det inte funkar. Varför var lätt att se, någon har lekt kubb med processorpinnarna.
Så frågan är ska jag byta socket rent fysiskt (har ett annat trasigt moderkort med en hel socket) eller ska jag börja återställa pinnarna, är väl cirka ett 10-tal som är böjda.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Well, "if there's a will there's a way" och har man intresset för reparationer av småelektronik så är det ju också en utmaning man kan gilla.

Personligen har jag nog inte lagt ned någon tid på något av alternativen, hade köpt ett fungerade moderkort på ebay om jag behövt ett. Men jag har varken ork eller intresse av att sitta och börja pins i en CPU socket heller

Permalänk
Medlem

@ratnose:

skulle nästan säga att det är snudd på omöjligt att byta hela socketen mellan 2 moderkort hemma som privatperson
(ifall du nu inte besitter bra med kunskap och bra utrustning)

så var jag du hade jag satt mig med förstoringsglas och nål/pinsett och börjat arbeta

vill/tänker du mot all förmodan löda bort hela socketen hade det varit väldigt intressant med et logg/dokumentation över hela proceduren

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Har kollat på Youtube och det är långt ifrån enkelt.
Det blir förstoringsglas och pincett. Har försökt räkna hur många pinnar som är böjda och det är minst 5-6 st. Å andra sidan har jag inget att förlora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratnose:

Har kollat på Youtube och det är långt ifrån enkelt.
Det blir förstoringsglas och pincett. Har försökt räkna hur många pinnar som är böjda och det är minst 5-6 st. Å andra sidan har jag inget att förlora.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nä ska man ta loss hela socketen så behöver man ju löda ihop de över tusen kontakterna på baksidan efteråt igen. Socketen sitter ju inte där för skojs skull utan det fungerar som en kontakt med jättemånga kopplingar mot moderkortet som i så fall behöver återställas och det där är väl i stort sett en engångsprocess som inte går att göra om. Inte fanken sitter man och löder om 1200 lödpunkter på så liten yta för hand

Next step. Jag har rättat till ett helt gäng pins i ett trasigt intelkort och kan säga att pincett är på tok för stor för jobbet. Eller ja, så upplevde jag det iaf.
En nål däremot. Liten nog att kunna påverka enstaka pins. Det är ganska pilligt, yes.
Aja. Finns säkert fler redskap för ändamålet. Testa vad som passar dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

@ratnose:

Välkommen till gänget . Har ett splitternytt 2066 kort liggande. Jag råkade komma åt en pin. Så det var bara att packa den moderkortet igen. Ingen som lagar det. Att laga det är dyrare än vad moderkortet är värt.

Permalänk
Medlem

Stack iväg till Kjelle och köpte ESD pincetter och ett headset med förstoring och lampor, nu 1,5 timme senare tycker jag att alla pinnar (9 st) faktiskt ser bra ut igen. Det kan vara så att en saknas men det vet jag inte, det är ett svart hål på ett ställe.
Men moderkortet säger fortfarande att det är processorn som inte funkar, så nu skulle jag vilja testa med en annan 1150 processor bara för att se vad som är fel nu.
Pilligt ja, tålamod ja, svårt nja... men jag har jobbat med att serva datorer förut och bygger mina egna så ja...

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Det kan vara så att en saknas men det vet jag inte, det är ett svart hål på ett ställe.

Här har du en bild på en hel LGA 1150-sockel så kan du jämföra. Det finns många redundanta pinnar i sockeln, men har man otur och fel pinne saknas så är det rätt kört.

Om du kollar i slutet av detta datablad från Intel så finns även en bild på koordinatsystemet som används för sockeln, samt en lista över vilka pinnar som är vad. Saknas en VCC eller VSS pinne så kan det kanske fungera ändå, men är det något annat som saknas så är det nog bara att slänga moderkortet.

Permalänk
Avstängd

försök räta ut pinnarna i stället

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@perost: Tack! Ser att det svarta hål jag har ska innehålla en pinne, nu ska jag lista ut exakt vad den pinnen gör.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.