Sennheiser GSX 1200PRO + Astro A40 TR

Permalänk
Medlem

Sennheiser GSX 1200PRO + Astro A40 TR

Tjena Sweclockers!

Har haft flera olika Sennheiser 363D och 373D de senaste 5 åren och nu när den fjärde gått sönder fick jag nog. Överger nu Sennheisers hörlurar då deras byggkvalité inte klarar av mer än 1 års skonsam användning.

Funderar att testa mig på en Astro A40 med AUX ingång som jag kan använda tillsammans med Sennheisers AMP. Kommer detta att fungera ordentligt tror ni eller kan det bli problem i form av dåligt eller obalanserat ljud pga att hörlurarna blir av ett annat märke?

Mvh,
Thomas

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Tjena Sweclockers!

Har haft flera olika Sennheiser 363D och 373D de senaste 5 åren och nu när den fjärde gått sönder fick jag nog. Överger nu Sennheisers hörlurar då deras byggkvalité inte klarar av mer än 1 års skonsam användning.

Funderar att testa mig på en Astro A40 med AUX ingång som jag kan använda tillsammans med Sennheisers AMP. Kommer detta att fungera ordentligt tror ni eller kan det bli problem i form av dåligt eller obalanserat ljud pga att hörlurarna blir av ett annat märke?

Mvh,
Thomas

Borde inte vara några problem, AUX är ju analog och ska funka för alla hörlurar. Det du kanske vill titta på är hur A40 beter sig jämfört med 363D/373D när det gäller frequency response och se om de är liknande, vet inte vad du har för ljud preferenser.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Borde inte vara några problem, AUX är ju analog och ska funka för alla hörlurar. Det du kanske vill titta på är hur A40 beter sig jämfört med 363D/373D när det gäller frequency response och se om de är liknande, vet inte vad du har för ljud preferenser.

Har alltid uppskattat Sennheisers kristallklara ljud, basen kom till liv senare när jag skaffade mig ampen. Sedan dess har ljudet varit perfekt för mig tycker jag. Prioriterar dock alltid ett klart ljud över bas.

Har testat Astro A50 förut men tyckte surroundljudet var bedrövligt i jämförelse med Sennheisers (även utan ampen). Hade även stort problem med vitt ljud när man sänkte volymen, någonting jag tror var Astros trådlösa AMP som ställde till. Men när man körde igång musik var dem fantastiska, så kapacieten fanns i hårdvaran uppfattade jag det som vilket är därför jag överväger A40 med Sennheisers amp istället.

Ska kolla upp hur mycket hörlurarna skilljer sig imellan, tack för tipset.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Vad var det som gick sönder på Sennheiserlurarna? Hade ett par likadana där sladden började glappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krntz:

Vad var det som gick sönder på Sennheiserlurarna? Hade ett par likadana där sladden började glappa.

Gällande 373D var det först 7.1 ”dongeln” som var defekt, fick den utbytt pga att mikrofonen inte fungerade samt glappande sladd.

Andra gången nu då är pga ljudratten som glappar och gör att ljudet tappas i högra kåpan. Detta i samband med knastrigt basljud.

Tidigare med 363D gick den helt sönder, kom inget ljud från den en dag.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

Nya GSP 550 lurarna har fått fint betyg.
Själv är jag grymt nöjd med mina gamla 598 kopplat genom en förstärkare.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig skulle jag kika på riktiga stereolurar. Gaming headsets kan inte mäta sig mot riktiga lurar. Har inte testat på någon av ovan nämnda men Steelseries Arctis Pro+game dac som ska vara ett "bra" headset. Finns ingen punkt Arctis Pro kan konkurrera på mot ett par riktiga hörlurar - visst, det finns skitlurar - men undvik dom. Nackdelen med stereolurar är att du behöver en separat mick, om det iht är en nackdel.
Vet inte vilka typ av spel du spelar. Lirar du pangare i en öppen värld, likt PUBG, Blops eller fortnite är positionering av ljud väldigt viktigt. Lirar du äventyrslir eller liknande kanske ljudupplevelsen är prio ett. Det finns säkert en hörlur som passar in på båda. Jag har då inte funnit den än. Då talar jag om lurar upp till 2-3 lakan och inga värstinglurar på 5-10-15 tusen st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Hade jag varit dig skulle jag kika på riktiga stereolurar. Gaming headsets kan inte mäta sig mot riktiga lurar. Har inte testat på någon av ovan nämnda men Steelseries Arctis Pro+game dac som ska vara ett "bra" headset. Finns ingen punkt Arctis Pro kan konkurrera på mot ett par riktiga hörlurar - visst, det finns skitlurar - men undvik dom. Nackdelen med stereolurar är att du behöver en separat mick, om det iht är en nackdel.
Vet inte vilka typ av spel du spelar. Lirar du pangare i en öppen värld, likt PUBG, Blops eller fortnite är positionering av ljud väldigt viktigt. Lirar du äventyrslir eller liknande kanske ljudupplevelsen är prio ett. Det finns säkert en hörlur som passar in på båda. Jag har då inte funnit den än. Då talar jag om lurar upp till 2-3 lakan och inga värstinglurar på 5-10-15 tusen st.

Jo, jag har haft ett öga på studiohörlurar men jag har svårt att hitta konkret information och specs på dem i jämförelse med gamingutbudet. Är inte heller speciellt kunnig inom ljudområdet så det är svårt att säga vilka som skulle passa mig och om de är prisvärda.

Skall iväg och reklamera mina hörlurar inom kort, har lite tid att titta runt vad som finns. Än så länge har jag läst bra saker om Arctis Pro och den skall passa till min Sennheiser AMP. Vi får se.

Och för svara på din fråga, lirar lite allt möjligt så jag har inget specialområde som är värt att satsa extra på. Jag uppskattar dock ett krispigt 7.1 ljud när jag väl kör competative.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jo, jag har haft ett öga på studiohörlurar men jag har svårt att hitta konkret information och specs på dem i jämförelse med gamingutbudet. Är inte heller speciellt kunnig inom ljudområdet så det är svårt att säga vilka som skulle passa mig och om de är prisvärda.

Skall iväg och reklamera mina hörlurar inom kort, har lite tid att titta runt vad som finns. Än så länge har jag läst bra saker om Arctis Pro och den skall passa till min Sennheiser AMP. Vi får se.

Och för svara på din fråga, lirar lite allt möjligt så jag har inget specialområde som är värt att satsa extra på. Jag uppskattar dock ett krispigt 7.1 ljud när jag väl kör competative.

Du gör dig en otjänst i mitt tycke. Vilken budget handlar det om? Av det jag läst eftersträvar vi nog samma typ av ljudupplevelse. Detaljrikedom före en dunka-dunka-lur. Titta på Beyerdynamic DT880, en personlig favorit. Vill du ha en allround-lur, Sennheiser HD599.
För bättre positionering av ljud, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT990. Söker du en lite mer lattjo lur med stor ljudbild och bra positionering skulle jag testa Philips Fidelio X2HR om jag vore dig. Alla dessa lurar har sina för- och nackdelar.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Du gör dig en otjänst i mitt tycke. Vilken budget handlar det om? Av det jag läst eftersträvar vi nog samma typ av ljudupplevelse. Detaljrikedom före en dunka-dunka-lur. Titta på Beyerdynamic DT880, en personlig favorit. Vill du ha en allround-lur, Sennheiser HD599.
För bättre positionering av ljud, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT990. Söker du en lite mer lattjo lur med stor ljudbild och bra positionering skulle jag testa Philips Fidelio X2HR om jag vore dig. Alla dessa lurar har sina för- och nackdelar.

Lycka till

Jag måste säga att jag tittade upp alla dina rekommendationer och blev glatt överraskad gällande priserna för sådana fina hörlurar. Jag köpte mina Sennheiser 373D för 2490kr, pengar som jag tänker be retuneras till mig när serviceärendet blir avklarat. Det är kring den summan min budget kommer hamna på. Eftersom jag tycker om Sennheisers 7.1 surround ljud så måste mitt framtida headset vara kompatibel med Sennheisers AMP och från vad jag har läst rekommenderar den inte headset över 150 Ohm.

Båda Beyerdynamic hörlurarna kommer inte funka bra för mig då dem båda rekommenderar 250 Ohm. Detta betyder att valet står mellan AKG K712 Pro, Philips Fidelio X2HR och Sennheiser HD599. Personligen hade jag önskat hålla mig borta från Sennheisers hörlurar, trots att dessa är "the real deal" till skillnad från deras gamingskräp som jag anser det vara.

AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR prioriteras med Sennheiser HD599 som reservval.

Vilken mellan AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR skulle du rekommendera för mig? Du skrev lite innan men jag hade varit tacksam om du vore villig att förljupa dig lite. Personligen för mig gillar jag ett öppet och "krispigt" ljud som jag beskrev tidigare, men en trevlig stödjande bas som man känner av när den behövs är alltid trevligt. Gärna så verklighetstroget som möjligt, episka filmkänslan kan jag anse vara ett sekundärt mål. Lite svårt att beskriva mer än så.

Edit: https://versus.com/en/akg-k712-pro-vs-philips-fidelio-x2hr

Tittade upp skillnaderna, på papper ser Phillips ut att vara bättre, dock är jag medveten om att sådan inte alltid behöver vara bättre när det kommer till ljud.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Jag måste säga att jag tittade upp alla dina rekommendationer och blev glatt överraskad gällande priserna för sådana fina hörlurar. Jag köpte mina Sennheiser 373D för 2490kr, pengar som jag tänker be retuneras till mig när serviceärendet blir avklarat. Det är kring den summan min budget kommer hamna på. Eftersom jag tycker om Sennheisers 7.1 surround ljud så måste mitt framtida headset vara kompatibel med Sennheisers AMP och från vad jag har läst rekommenderar den inte headset över 150 Ohm.

Båda Beyerdynamic hörlurarna kommer inte funka bra för mig då dem båda rekommenderar 250 Ohm. Detta betyder att valet står mellan AKG K712 Pro, Philips Fidelio X2HR och Sennheiser HD599. Personligen hade jag önskat hålla mig borta från Sennheisers hörlurar, trots att dessa är "the real deal" till skillnad från deras gamingskräp som jag anser det vara.

AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR prioriteras med Sennheiser HD599 som reservval.

Vilken mellan AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR skulle du rekommendera för mig? Du skrev lite innan men jag hade varit tacksam om du vore villig att förljupa dig lite. Personligen för mig gillar jag ett öppet och "krispigt" ljud som jag beskrev tidigare, men en trevlig stödjande bas som man känner av när den behövs är alltid trevligt. Gärna så verklighetstroget som möjligt, episka filmkänslan kan jag anse vara ett sekundärt mål. Lite svårt att beskriva mer än så.

Edit: https://versus.com/en/akg-k712-pro-vs-philips-fidelio-x2hr

Tittade upp skillnaderna, på papper ser Phillips ut att vara bättre, dock är jag medveten om att sådan inte alltid behöver vara bättre när det kommer till ljud.

Personligen har jag ett par fidelio x2 (inte hr) som jag tycker om väldigt mycket. Dock skulle jag inte titta på den hemsidan du använder, den berättar inte riktigt hela storyn, det du vill titta på är ljudbilden, dvs om det är ett headset som tenderar att vara rent (ingen bias mot bas eller annat), eller ett som har en preferens mot antingen bas, mitten eller höga frekvenser. Jag skulle rekommendera att titta på https://www.head-fi.org/ och läsa lite recensioner.

*edit*
Angående 7.1 ljud, det är bara mjukvara när det gäller headsets så det kan fixas i efterhand, många spel är bättre positionerings ljud när man inte kör med 7.1

Tänk också på att du får skaffa en mic separat om du skaffar dessa, själv kör jag med en modmic v4, ser ut som att en v5 har släppts sen jag köpte också: https://antlionaudio.com/

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag måste säga att jag tittade upp alla dina rekommendationer och blev glatt överraskad gällande priserna för sådana fina hörlurar. Jag köpte mina Sennheiser 373D för 2490kr, pengar som jag tänker be retuneras till mig när serviceärendet blir avklarat. Det är kring den summan min budget kommer hamna på. Eftersom jag tycker om Sennheisers 7.1 surround ljud så måste mitt framtida headset vara kompatibel med Sennheisers AMP och från vad jag har läst rekommenderar den inte headset över 150 Ohm.

Båda Beyerdynamic hörlurarna kommer inte funka bra för mig då dem båda rekommenderar 250 Ohm. Detta betyder att valet står mellan AKG K712 Pro, Philips Fidelio X2HR och Sennheiser HD599. Personligen hade jag önskat hålla mig borta från Sennheisers hörlurar, trots att dessa är "the real deal" till skillnad från deras gamingskräp som jag anser det vara.

AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR prioriteras med Sennheiser HD599 som reservval.

Vilken mellan AKG K712 Pro och Philips Fidelio X2HR skulle du rekommendera för mig? Du skrev lite innan men jag hade varit tacksam om du vore villig att förljupa dig lite. Personligen för mig gillar jag ett öppet och "krispigt" ljud som jag beskrev tidigare, men en trevlig stödjande bas som man känner av när den behövs är alltid trevligt. Gärna så verklighetstroget som möjligt, episka filmkänslan kan jag anse vara ett sekundärt mål. Lite svårt att beskriva mer än så.

Edit: https://versus.com/en/akg-k712-pro-vs-philips-fidelio-x2hr

Tittade upp skillnaderna, på papper ser Phillips ut att vara bättre, dock är jag medveten om att sådan inte alltid behöver vara bättre när det kommer till ljud.

Eftersträvar du lite mer bas och lite större ljudbild/soundstage. Gå för Fidelio X2HR. Dom lurarna är väldigt lättdriva också. Annars skulle jag säga att AKG K712 Pro är en mer komplett allround-lur i mina öron. Själv EQ:ar jag mina 712:or för att få ljudet lite mer naturligt/platt. Fidelio X2HR kör jag som dom är, dom är mer lattjo helt enkelt och jag tar dom för vad dom är.
Personligen ingen större beundrare av AKG´s lösning med huvudbygeln på 712:orna. Pangar jag med polare i PUBG glider dom ned något när man snackar och rör på huvudet under match. Behöver rättas till alltför ofta för att det ska vara godkänt. Med det menar jag mellan varje match eller en gång under match, beror på hur mycket huvudet fladdrar runt. Kan vara just mitt exemplar som bråkar, det kan jag inte svara på. Philips lurar håller sig på plats hela tiden.
AKG K712 Pro är mer tungdrivna än vad man kan tro. Men du har en AMP så det ska nog inte vara några större problem för din del.
AKG´s lurar föredrar jag mellan dessa två som en allround-lur. Fidelio sitter bättre på skallen i mitt fall. Hörlurar är ett jädra skit asså...

Edit: Kan tillägga att Sennheiser HD599 låter bäst rent ljudmässigt i mina öron av dessa tre. Fint balanserad hörlur men halkar efter i positionering av ljud i pang-pang-spel gentemot dom andra två paren.

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: Om du faller för AKG K712 Pro så har du mätningar och annat här https://www.rtings.com/headphones/reviews/akg/k712-pro
Personligen inte vass nog att EQ:a lurarna med örats hjälp utan går på dom mätningar som finns.

Om du får möjlighet att testa Beyerdynamic DT880 så gör det. Är tämligen övertygad att det är luren för dig. Inget bumpat basregister utan en mer korrekt bas med öppet ljud och fokus på detaljer. DT880 och HE-400i är det närmaste naturtrogna ljudet jag kommit över. Då har jag inte jämfört mot Sennheiser HD600 ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

@Stealthalicious: Om du faller för AKG K712 Pro så har du mätningar och annat här https://www.rtings.com/headphones/reviews/akg/k712-pro
Personligen inte vass nog att EQ:a lurarna med örats hjälp utan går på dom mätningar som finns.

Om du får möjlighet att testa Beyerdynamic DT880 så gör det. Är tämligen övertygad att det är luren för dig. Inget bumpat basregister utan en mer korrekt bas med öppet ljud och fokus på detaljer. DT880 och HE-400i är det närmaste naturtrogna ljudet jag kommit över. Då har jag inte jämfört mot Sennheiser HD600 ska tilläggas.

Efter jag läst flertal reviews och tittat på videos gällande alla förslag blev det till slut ett köp på Philips Fidelio X2HR. Generellt verkade detta headset vara balanserad samtidigt som den har en 'rolig' sida till sig som du sa. Kände att det var dags att testa mig på ett litet basfylligare headset efter suttit med Sennheisers 363D/373D undermåttliga bas i 5 år.

Utöver de argument som gjordes för Philips Fidelio X2HR bidrog den tekniska biten också till mitt val då dessa hade kapacitet till större ljudomfång och lite extra 'goodies' som vissa andra headsets inte hade. Sedan är dessa också de nyaste av alla alternativ, lanserad 2017. Lättdriva är dem också, så jag kan använda de till andra mobila enheter. Beyerdynamic DT880 är antagligen för tungdrivna för min AMP att helt utnyttja deras potential, och som sagt ännu svårare att använda utanför datorn. Tyckte också den såg snyggast ut av alla alternativ. Lätt att placera en Modmic 5 också som jag köpte till.

Får tacka så mycket för hjälpen och ditt tips om att övergå från gamingheadsets, jag tror utan tvekan jag blir riktigt nöjd.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3