Plötsliga crackles och pops i ljudet.

Permalänk
Medlem

Plötsliga crackles och pops i ljudet.

Som titeln lyder, några dagar sedan från ingenstans så började ljudet bete sig. Små pops här och där och i vissa fall sprakar ljudet. Det förekommer i Youtube videos, streams, spotify även i lokala videos och musik lagrad på datorn. I videos på youtube poppar det till när jag klickar framåt i videon, och om jag drar volymbaren fram och tillbaka sprakar ibland, ibland inte. Jag har googlat och provat det mesta, så som installerat om Realtek drivers, provat jacket fram och bak på datorn, kollat så alla förbättringar är avstängda, ändrat om ljudkvalitén till diverse, satt minsta processor tillstånd till 100%, stängt av "aktivera snabbstart" som någon tydligen hade haft lycka med.

Jag kollade min DPC latency och programmet sa att det såg bra ut, men är lite fundersam varför jag ligger på gult och inte på grönt.

I ett desperat försök felsökte jag windows ljudet och det sa att de identifierat ett problem med allmänna Microsoft HD-ljuddrivrutinen.
Försökte googla fram något om det men blev inte något klokare av det.

Har någon fler saker jag kan testa, är det något som kommer försvinna med tiden så som med windows updates, för jag kan komma ihåg på en äldre dator jag hade att det försvann, eller så hade min hjärna bara filtrerat bort ljudet med tiden.

Permalänk

Tycker lite spontant det låter som att du har el där det inte ska vara!

Kolla om ditt moderkort har programvara för att justera inbyggd dac/amp, och testa med ett annat ljudkort om du har möjlighet till detta!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

DPC latency checker visar inte korrekta värden i Windows 8 och 10, man ska tydligen använda Latencymon för det. Man måste även sitta och vänta tills "sprakandet" uppstår medans man kör analysen och kan korrelera det med en spik i grafen, annars vet man inte om det är DPC latens som är problemet eller om det är något annat.

Kan tillägga att de få gånger jag haft problem med DPC latency har det varit relaterat till nätverk eller grafikdrivrutiner, inte till själva ljudkretsen.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Satte igång LatencyMon medans jag browsade runt på streams, youtube etc.

Det tog ett tag men jag fick dessa svar. Jag har inte rört något av de alternativ LatencyMon säger till mig det kan vara som orsakar problemen. Uppdatera BIOS är det enda jag vet hur jag gör.

Permalänk
Medlem

@zn0r: Spikarna ser ut att vara orsakade av grafikdrivrutiner, har själv haft samma problem tidigare och då kunde jag lösa det genom att avinstallera med DDU (display driver uninstaller) och installera drivrutinerna på nytt. Det kan också vara så att vissa versioner av en drivrutin orsakar problem och andra inte, så det kan vara bra att testa olika versioner av Nvidias drivrutiner om den första metoden inte fungerar.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@zn0r: Spikarna ser ut att vara orsakade av grafikdrivrutiner, har själv haft samma problem tidigare och då kunde jag lösa det genom att avinstallera med DDU (display driver uninstaller) och installera drivrutinerna på nytt. Det kan också vara så att vissa versioner av en drivrutin orsakar problem och andra inte, så det kan vara bra att testa olika versioner av Nvidias drivrutiner om den första metoden inte fungerar.

Alright tack för tipsen, ska testa det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Tycker lite spontant det låter som att du har el där det inte ska vara!

Kolla om ditt moderkort har programvara för att justera inbyggd dac/amp, och testa med ett annat ljudkort om du har möjlighet till detta!

Skrivet av Niczo:

@zn0r: Spikarna ser ut att vara orsakade av grafikdrivrutiner, har själv haft samma problem tidigare och då kunde jag lösa det genom att avinstallera med DDU (display driver uninstaller) och installera drivrutinerna på nytt. Det kan också vara så att vissa versioner av en drivrutin orsakar problem och andra inte, så det kan vara bra att testa olika versioner av Nvidias drivrutiner om den första metoden inte fungerar.

Jag har en ASUS PRIME Z370-P mobo, kollade BIOS och googlade lite men hittade inget om dac/amp så antar den inte har programvara för det. Du sa att jag kan ha el där det inte ska vara, kan du utveckla det lite ?

Så tog ner DDU och avinstallerade allt Nvidia. Tog ner diverse drivrutiner upp till lite över en månad gamla, provade en efter en men problemet kvarstår. Du sa att det kan vara relaterat till nätverket, så snackar vi att det kan spåras tillbaka till min ISP, min ethernet kabel, eller routern ?

För nu har jag verkligen ingen idé utöver att prova uppdatera BIOS, vilket måste vänta för jag måste fixa ett nytt usb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn0r:

Jag har en ASUS PRIME Z370-P mobo, kollade BIOS och googlade lite men hittade inget om dac/amp så antar den inte har programvara för det. Du sa att jag kan ha el där det inte ska vara, kan du utveckla det lite ?

Så tog ner DDU och avinstallerade allt Nvidia. Tog ner diverse drivrutiner upp till lite över en månad gamla, provade en efter en men problemet kvarstår. Du sa att det kan vara relaterat till nätverket, så snackar vi att det kan spåras tillbaka till min ISP, min ethernet kabel, eller routern ?

För nu har jag verkligen ingen idé utöver att prova uppdatera BIOS, vilket måste vänta för jag måste fixa ett nytt usb minne.

Han pratar nog om läckströmmar eller dåligt isolerad utrustning. Förmodligen inte relevant eftersom du uppenbarligen verkar ha DPC latens-problem. Med nätverket menar jag drivrutinerna för nätverkskretsen på moderkortet, men det är förmodligen inte aktuellt heller eftersom Latencymon indikerar att det är grafikrelaterade drivrutiner som orsakar problemet. Helt klart värt att uppdatera BIOS ändå, i samband med det kan du lämna alla inställningar där på default och se om problemet kvarstår. Om du inte byggt datorn själv och inte vet hur BIOS fungerar, tänk på att alla inställningar raderas när du uppdaterar och därför måste du själv återställa eventuella minnesprofiler, överklockningar, fläktkurvor etc.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

har samma med mitt focusrite 2i2 usb ljudinterface.

kom ihop med höstens stora uppdatering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows