Tips på ljudsytem + skivspelare

Permalänk
Medlem

Tips på ljudsytem + skivspelare

Hej,

Jag har ingen som helst kunnighet inom ljud så jag skulle gärna behöva lite hjälp.

Jag är intresserad av att köpa en skivspelare för att kunna spela lite sköna vinylskivor på, inte mer avancerat än så. Så jag vill ha en prisvärd skivspelare under 3K, så ni får gärna tipsa om lite olika varianter inom olika prisklasser. Från typ 1-3,000kr.

I samband med detta så vill jag även inhandla något slags ljudsystem som jag ska kunna ha till både skivspelaren och TV. Vore även gott om den har bluetooth så jag kan lira tex. spotify.

Jag vet inte riktigt vilket ljudsystem jag tänkt mig, jag har kollat på lite olika ljudlimpor(?) typ denna:
https://www.brl.se/sv/artiklar/q-acoustics-m3-soundbar--2.htm...

Men man kanske ska satsa på något annat är just en ljudlimpa?
Typ förstärkare och något högtalarsystem?

Det viktiga är att man lätt ska kunna switcha mellan tv och skivspelaren osv.

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Rekordmedlem

Leta begagnat, nån skivspelare typ Thorens. Undvik ljudlimpor, de är inget man väljer om man har de minsta krav på ljudkvalitet och tänk på att du behöver ha en riaadel nånstans i signalkedjan om du ska spela skivor, Spotify är inget du behöver ha integrerat utan skaffa en Cromecast audiio för finesser, den är dessutom lätt att byta ut när de ändrar nått till skillnad från om funktionerna är integrerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Leta begagnat, nån skivspelare typ Thorens. Undvik ljudlimpor, de är inget man väljer om man har de minsta krav på ljudkvalitet och tänk på att du behöver ha en riaadel nånstans i signalkedjan om du ska spela skivor, Spotify är inget du behöver ha integrerat utan skaffa en Cromecast audiio för finesser, den är dessutom lätt att byta ut när de ändrar nått till skillnad från om funktionerna är integrerade.

Ok tack för tips!

Men vad skulle du rekommendera för ljud-setup då?
Någon prisvärd budget-variant eller så..

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Rekordmedlem

https://www.blocket.se/eslov/Thorens_td_145_mkii_82983915.htm...
https://www.blocket.se/angelholm/Thorens_TD146_mk2_82637408.h...

Jag hade letat lokalt begagnat i första hand eftersom det ger mest för pengarna, en vanlig integrerad förstärkare med phonoingång och helst ett par golvhögtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skulle behöva fler tips.
Speciellt på vilket slags ljud jag ska satsa på för att ha till både tv samt skivspelare.

Behöver jag en förstärkare för att koppla ihop allting? (högtalare, tv, skivspelare mm.)

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

Här har du en skivspelare som Hifi-klubben säljer med inbyggd RIAA, https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-audio-tt-...

Förstärkare och högtalare är en fördel att ha men du måste ha någon budget för dessa saker

Permalänk
Medlem

Tips på prisvärda högtalare. Har inte hört dem själv men tror att de är värda en provlyssning.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-oberon-5-golvhogtalare/?variant=DALIOBERON5WH

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av theCube:

Tack för svar!

Skulle behöva fler tips.
Speciellt på vilket slags ljud jag ska satsa på för att ha till både tv samt skivspelare.

Behöver jag en förstärkare för att koppla ihop allting? (högtalare, tv, skivspelare mm.)

Bra ljud är väl det man letar, dvs tillräckligt stora delar så du inte växer ur dem direkt, Högtalarna bör ha 8" bas eller ev vara golvare med 6" så de spelar snyggt ner till under 60Hz med anständigt ljudtryck och rimligt låg distorsion.
En förstärkare behövs alltid men du menar kanske om den ska vara separat eller inte och det beror på vad du kombinerar för delar, det är däremot svårare att hitta aktiva högtalare begagnat och väljer du aktiva högtalare behöver du åtminstone ett försteg.
Det som påverkar ljudet mest är rummet, sedan högtalarna , skivspelaren och minst skillnad gör förstärkaren.
Jag tycker du ska börja leta på den lokala begmarknaden, förstärkare lär du nästan garanterat kunna hitta, högtalare är lite svårare men troligen inte omöjligt medans vettiga skivspelare är lite svårare att hitta, jag tycker inte du ska köpa nån "modern plasthög" utan försöka få tag på en bra beg typ Thorens för de är outslitliga och klart bättre än nya i samma prisklass.
Vad hade du tänk dig för prisklass för hela systemet ?
Själv har jag tex under hösten köpt både en integrerad NAD 3130 för 400 kr och en Yamaha R3 receiver för 90 kr på den lokala secondhandbutiken och de hade båda passat för dig.
Äldre hembioreceivrar har ofta riaadel och de brukar vara väldigt billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.