Skrivet av daskedennis:
Du får koppla in datorn direkt i jacket och testa att aktivera. Hos föräldrarna var det igång på ett par minuter om man gjorde så, skulle däremot ta flera arbetsdagar om man ringde in sin beställning.
Det går lika snabbt om man ringer in. "Flera arbetsdagar" syftar antingen på att det tar tid att få hem telenors router (som man inte behöver) eller på att det kan ta den tiden i öppna stadsnät då man där behöver vänta på att 3:e part sköter aktiveringen.
Skrivet av aragon:
@Jonatan: nu brukar väll dom flesta har erbjudande som liknar detta, min tanke är då istället att man byter leverantör var 6 månad och på så sätt slipper vara utan internet, samt att risken för upptäckt minskar avsevärt.
Detta handlar om telenors egna nät, tidigare BBB. Det finns inga andra fiberleverantörer utan skulle behöva bli DSL, mobilt eller comhem som alternativ. Det finns inte heller någon direkt "risk för upptäckt" då det här är fullt legitimt, tro inte att ingen på telenor insett att en del kunder kommer att göra så här. Tvärtom tycker telenor att det är alldeles utmärkt att kunder hör av sig en gång i halvåret, då får man nämligen möjligheter att sälja fler tjänster till dessa kunder.
Skrivet av Jonatan:
Toppen, tack! Lite off topic, men har någon av er koll på om Telenor har möjlighet att dela ut fler än 1 IP-address (om jag kopplar in en switch innan routern)?
Ja, 5st i eget nät. Oftast 5st i stadsnät/DSL också men det finns undantag.
Skrivet av Jonatan:
Tyvärr känner de till att det endast finns Telenors nät i huset, vilket jag tror gör det svårare att få ett lägre pris. Jag ringde nämligen till dem och bad att få ett pris på 375 kr / månad permanent (det pris som blir om man slår ut totalkostnaden för första året per månad), vilket de inte ville ge mig. Däremot lät de mig förstå att det antagligen fanns förhandlingsutrymme om ett år om jag tog deras nuvarande erbjudande. Jag tycker det är så sjukt störigt att jag ska behöva förhandla om pris med min ISP (för att inte behöva betala överpris), vilket också till stor del är anledningen att jag är sugen på att testa det här upplägget :).
Tar absolut inte illa vid :). När jag var student och levde på en smalare budget hade jag säkert tyckt att det var värt det.
Medarbetaren som registrerar abonnemanget kan inte specificera villkoren för abonnemanget exakt, det finns färdiga kampanjer man klickar i. Det skulle i teorin gå att lägga upp ett abonnemang till ordinarie pris och sedan lägga in en manuell rabatt på det abonnemanget, och därefter ta bort stoppdatum för den rabatten, men det är lite emot reglerna att göra så, ett fulhack kan man säga. Inte heller säkert att alla medarbetare har rättigheter i kundsystemet att lägga in vilka rabatter som helst. Därav att du kan få ett nej till svar även om det handlar om ett nollsummespel. Plus som jag skrev tidigare, man vill ha kontakt med kunderna då och då.
Skrivet av mrqaffe:
De behöver inte spara personuppgifter utan kan kolla vilka maskiner som varit anslutna tidigare. Jag vet inte hur de gör men tekniskt är det inte så svårt att hålla reda på hårdvaran och den byter man troligen inte ut för att kunna bluffa till sig "ny kund erbjudanden"
Jag vet hur de gör tekniskt, och jag vet att avdelningen som tar hand om nya kunder gör inget tekniskt alls. Det finns även fullt legitima skäl att en hårdvara byter ägare. T.ex. om du säljer din lägenhet för att flytta ihop med en partner så är det ju inte helt orimligt att du erbjuder köparen till lägenheten att lämna kvar routern som du ändå inte behöver längre. Skulle telenor lägga någon energi på att reda ut något sånt? Knappast.
Skrivet av Jonatan:
Jag misstänker att de isf. använder MAC-adressen för att känna igen tidigare hårdvara, och det är inte särskilt svårt att byta MAC-adress.
Observera också att de inte heller någonstans skriver att erbjudandet inte gäller tidigare kunder (så vitt jag kan se). Så att kalla det att "bluffa till sig" ett erbjudande skulle jag säga är en felaktig beskrivning.
Här ligger kärnan. Det är inget brott mot några villkor eller annat att göra så här, utan något som telenor tillåter men kallt räknar med att de flesta inte kommer orka bry sig om.
Skrivet av SurfersHymn:
Jag är också bunden till Telenor, bor dock i lägenhet om det gör nån skillnad. Var det du eller Telenor som nämnde under samtalet att ditt hus var bundet till deras nät? Är som sagt värt ett försök att ha lite is i magen och säga upp avtalet i hopp om att priset sänks. Det kanske beror på vilken kundtjänstmedarbetare som svarar i luren.
Lycka till!
Skrivet av Jonatan:
Kundtjänstpersonen kunde se att det var deras eget nät. Om jag bestämmer mig för att testa att säga upp det efter 6 månader kommer jag ju så klart höra om de kan tänka sig att sänka priset istället för att jag ska säga upp abonnemanget.
Traditionellt så har ju winback (tar hand om uppsägningar och försöker övertala/övertyga kunden att stanna) alltid arbetat med bindningstid som motprestation för rabatter, jag vet inte hur de gör nu efter att bindningstider tagits bort. Det är inte alls orimligt att du kan få rabatt i ett halvår till utan omsvep, men i värsta fall så får du väl säga upp och sedan teckna nytt, det är inga konstigheter med det och det blir inte någon nertid att tala om när det är eget nät. Givetvis måste du vara fri från betalningsmärkningar osv. för att inte bli nekad att teckna om abonnemang på nytt.
Hint Ifall det inte redan framgått, jag sitter inte och gissar här