Säga upp Telenor-abonnemang var 6:e månad

Permalänk
Medlem

Säga upp Telenor-abonnemang var 6:e månad

Hej!

Jag kommer snart flytta in i ett hus som har Telenors egna fiber indraget (ej stadsnät). På deras sajt kan jag se att jag kan teckna ett abonnemang på deras 500/500 (eller 250-500 är det ju egentligen) för 249 kr / månad de första 6 månaderna, och därefter 499 kr / månad, utan bindningstid, men med 1 månads uppsägningstid.

Nu undrar jag om någon testat att teckna ett abonnemang och säga upp det efter 6 månader, för att sedan teckna ett nytt abonnemang och åter få ett pris på 249 kr/månad? Till saken hör att vi är två personer som ska bo på adressen, så en möjlighet skulle kunna vara att alternera vem som står på abonnemanget.

För att det ska vara gångbart krävs ju nästan att inkopplingen är omedelbar, eftersom det knappast är värt det om det är flera dagars väntetid på att få det inkopplat från att man tecknar abonnemanget. Någon som testat, eller känner till något som skulle kunna göra upplägget opraktiskt?

Jonatan

Permalänk
Medlem

Står garanterat att det bara gäller nya kunder någonstans.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

De är ju nya kunder eftersom de säger upp emellan. Telenor får inte heller behålla uppgifter om folk som tidigare varit kunder då det strider mot diverse lagar.

Det skulle funka och aktiveringen är omedelbar, men välj bort telenors router för annars måste du skicka tillbka den var 6:e månad, och detta behöver man stå för själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Står garanterat att det bara gäller nya kunder någonstans.

De enda villkoren jag kunnat hitta är "Särskilda villkor – Konsument – för Fast Bredband hos Telenor Sverige AB" (https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA31128.pdf) och "Allmänna villkor – Konsument – för Tjänster hos Telenor Sverige AB" (https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TE32028.pdf). Båda dessa verkar vara mer "allmänna" och inte reglera det specifika erbjudandet om 6 månader. (Jag har dock inte lusläst dem, men skummat igenom båda).

Permalänk
Medlem

För 1500kr (249*6) så klarar du inte vara utan internetanslutning några dagar?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Det skulle funka och aktiveringen är omedelbar, men välj bort telenors router för annars måste du skicka tillbka den var 6:e månad, och detta behöver man stå för själv.

Mycket bra info! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

För 1500kr (249*6) så klarar du inte vara utan internetanslutning några dagar?

Helt utan internetuppkoppling, nej. Med mobil-tethering, kanske, men jag tror inte jag skulle tycka det var värt det.

Permalänk

Ett uttag är alltid aktivt, men när inget abonnemang finns knutet till uttaget kan du bara surfa till en aktiveringssida där du kan knappa in en aktiveringskod. När du tecknar ett abonnemang får du denna aktiveringskod via SMS.
Efter att du aktiverat begär du ny IP-adress så är du igång direkt.

(Detta gäller endast i telenors eget nät, ej stadsnät med flera operatörer)

Permalänk
Medlem

Du får koppla in datorn direkt i jacket och testa att aktivera. Hos föräldrarna var det igång på ett par minuter om man gjorde så, skulle däremot ta flera arbetsdagar om man ringde in sin beställning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Jonatan: nu brukar väll dom flesta har erbjudande som liknar detta, min tanke är då istället att man byter leverantör var 6 månad och på så sätt slipper vara utan internet, samt att risken för upptäckt minskar avsevärt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Skaffa deras bredband. Efter sex månader ring kundtjänst och säg att du vill säga upp det för att ni har hittat ett billigare alternativ. Telenor kommer att erbjuda att sänka till det tidigare priset. Gjorde det för min mor för tio år sen och för mig själv i november (mitt studentpris förlängdes i ett år, får se vad jag gör nästa gång), funkade båda gångerna. De behåller hellre dig som kund på ett lägre pris än att tappa dig helt.

Permalänk
Medlem

@Jonatan: Jag utgår från att det handlar om 5 dagars nedtid här;

En veckas uppkoppling är då värt 1500kr --> 300kr per dag.
Men försöker samtidigt spara runt 8kr per dag i 6 månader..

Jag bara reflekterar, ta inte illa vid.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Ett uttag är alltid aktivt, men när inget abonnemang finns knutet till uttaget kan du bara surfa till en aktiveringssida där du kan knappa in en aktiveringskod. När du tecknar ett abonnemang får du denna aktiveringskod via SMS.
Efter att du aktiverat begär du ny IP-adress så är du igång direkt.

(Detta gäller endast i telenors eget nät, ej stadsnät med flera operatörer)

Skrivet av daskedennis:

Du får koppla in datorn direkt i jacket och testa att aktivera. Hos föräldrarna var det igång på ett par minuter om man gjorde så, skulle däremot ta flera arbetsdagar om man ringde in sin beställning.

Toppen, tack! Lite off topic, men har någon av er koll på om Telenor har möjlighet att dela ut fler än 1 IP-address (om jag kopplar in en switch innan routern)?

Skrivet av aragon:

@Jonatan: nu brukar väll dom flesta har erbjudande som liknar detta, min tanke är då istället att man byter leverantör var 6 månad och på så sätt slipper vara utan internet, samt att risken för upptäckt minskar avsevärt.

I huset finns endast Telenors egna nät tyvärr. Jag är inte särskilt rädd för "upptäckt", då det är de själva som har utformat erbjudandet, och jag kan inte se att upplägget skulle bryta mot deras villkor.

Permalänk
Medlem

Skatteverket kräver att företag skall spara bokföring med minsta möjliga tillhörande personuppgifter på betalande kunder i 7 år, plus räkenskapsårets utgång, efter sista försäljningen. Detta trumfar GDPR. De skulle rent krasst kunna köra en koll om man varit kund nyligen eller ej hjälp av detta. Om det är okej att använda uppgifterna på det sättet vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Skaffa deras bredband. Efter sex månader ring kundtjänst och säg att du vill säga upp det för att ni har hittat ett billigare alternativ. Telenor kommer att erbjuda att sänka till det tidigare priset. Gjorde det för min mor för tio år sen och för mig själv i november (mitt studentpris förlängdes i ett år, får se vad jag gör nästa gång), funkade båda gångerna. De behåller hellre dig som kund på ett lägre pris än att tappa dig helt.

Tyvärr känner de till att det endast finns Telenors nät i huset, vilket jag tror gör det svårare att få ett lägre pris. Jag ringde nämligen till dem och bad att få ett pris på 375 kr / månad permanent (det pris som blir om man slår ut totalkostnaden för första året per månad), vilket de inte ville ge mig. Däremot lät de mig förstå att det antagligen fanns förhandlingsutrymme om ett år om jag tog deras nuvarande erbjudande. Jag tycker det är så sjukt störigt att jag ska behöva förhandla om pris med min ISP (för att inte behöva betala överpris), vilket också till stor del är anledningen att jag är sugen på att testa det här upplägget :).

Skrivet av Schrimp:

@Jonatan: Jag utgår från att det handlar om 5 dagars nedtid här;

En veckas uppkoppling är då värt 1500kr --> 300kr per dag.
Men försöker samtidigt spara runt 8kr per dag i 6 månader..

Jag bara reflekterar, ta inte illa vid.

Tar absolut inte illa vid :). När jag var student och levde på en smalare budget hade jag säkert tyckt att det var värt det.

Permalänk
Medlem

Innan GDPR fanns det ofta skrivelser om "nya kunder" och när man läste det finstilta krävdes att man inte hade varit kund de senaste 12 månaderna. Huruvida Telenor fortfarande använde sig av den sortens "erbjudanden" vet jag inte. Står det inte explicit i erbjudandetexten (eller de avtalstexter den hänvisar till) så är det väl bara att tuta och köra.

Skrivet av Djurmamman:

De är ju nya kunder eftersom de säger upp emellan. Telenor får inte heller behålla uppgifter om folk som tidigare varit kunder då det strider mot diverse lagar.

Telenor får behålla uppgifter på grund av "intresseavvägning" från fall till fall, eller om uppgifterna krävs för att upprätthålla t.ex. god bokföringssed (fakturor måste arkiveras i minst 7 år enligt svensk lag). Har du varit kund under innevarande räkenskapsår finns det ingen GDPR-text i världen som kan tvinga Telenor att ta bort alla dina uppgifter. Däremot kan de bli ålagda att ta bort och anonymisera så mycket som möjligt.

GDPR är en tandlös papperstiger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djurmamman:

De är ju nya kunder eftersom de säger upp emellan. Telenor får inte heller behålla uppgifter om folk som tidigare varit kunder då det strider mot diverse lagar.

Det skulle funka och aktiveringen är omedelbar, men välj bort telenors router för annars måste du skicka tillbka den var 6:e månad, och detta behöver man stå för själv.

De behöver inte spara personuppgifter utan kan kolla vilka maskiner som varit anslutna tidigare. Jag vet inte hur de gör men tekniskt är det inte så svårt att hålla reda på hårdvaran och den byter man troligen inte ut för att kunna bluffa till sig "ny kund erbjudanden"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De behöver inte spara personuppgifter utan kan kolla vilka maskiner som varit anslutna tidigare. Jag vet inte hur de gör men tekniskt är det inte så svårt att hålla reda på hårdvaran och den byter man troligen inte ut för att kunna bluffa till sig "ny kund erbjudanden"

Jag misstänker att de isf. använder MAC-adressen för att känna igen tidigare hårdvara, och det är inte särskilt svårt att byta MAC-adress.

Observera också att de inte heller någonstans skriver att erbjudandet inte gäller tidigare kunder (så vitt jag kan se). Så att kalla det att "bluffa till sig" ett erbjudande skulle jag säga är en felaktig beskrivning.

Permalänk
Skrivet av Jonatan:

Tyvärr känner de till att det endast finns Telenors nät i huset, vilket jag tror gör det svårare att få ett lägre pris. Jag ringde nämligen till dem och bad att få ett pris på 375 kr / månad permanent (det pris som blir om man slår ut totalkostnaden för första året per månad), vilket de inte ville ge mig. Däremot lät de mig förstå att det antagligen fanns förhandlingsutrymme om ett år om jag tog deras nuvarande erbjudande. Jag tycker det är så sjukt störigt att jag ska behöva förhandla om pris med min ISP (för att inte behöva betala överpris), vilket också till stor del är anledningen att jag är sugen på att testa det här upplägget :).

Jag är också bunden till Telenor, bor dock i lägenhet om det gör nån skillnad. Var det du eller Telenor som nämnde under samtalet att ditt hus var bundet till deras nät? Är som sagt värt ett försök att ha lite is i magen och säga upp avtalet i hopp om att priset sänks. Det kanske beror på vilken kundtjänstmedarbetare som svarar i luren.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Jag är också bunden till Telenor, bor dock i lägenhet om det gör nån skillnad. Var det du eller Telenor som nämnde under samtalet att ditt hus var bundet till deras nät? Är som sagt värt ett försök att ha lite is i magen och säga upp avtalet i hopp om att priset sänks. Det kanske beror på vilken kundtjänstmedarbetare som svarar i luren.

Lycka till!

Kundtjänstpersonen kunde se att det var deras eget nät. Om jag bestämmer mig för att testa att säga upp det efter 6 månader kommer jag ju så klart höra om de kan tänka sig att sänka priset istället för att jag ska säga upp abonnemanget.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Du får koppla in datorn direkt i jacket och testa att aktivera. Hos föräldrarna var det igång på ett par minuter om man gjorde så, skulle däremot ta flera arbetsdagar om man ringde in sin beställning.

Det går lika snabbt om man ringer in. "Flera arbetsdagar" syftar antingen på att det tar tid att få hem telenors router (som man inte behöver) eller på att det kan ta den tiden i öppna stadsnät då man där behöver vänta på att 3:e part sköter aktiveringen.

Skrivet av aragon:

@Jonatan: nu brukar väll dom flesta har erbjudande som liknar detta, min tanke är då istället att man byter leverantör var 6 månad och på så sätt slipper vara utan internet, samt att risken för upptäckt minskar avsevärt.

Detta handlar om telenors egna nät, tidigare BBB. Det finns inga andra fiberleverantörer utan skulle behöva bli DSL, mobilt eller comhem som alternativ. Det finns inte heller någon direkt "risk för upptäckt" då det här är fullt legitimt, tro inte att ingen på telenor insett att en del kunder kommer att göra så här. Tvärtom tycker telenor att det är alldeles utmärkt att kunder hör av sig en gång i halvåret, då får man nämligen möjligheter att sälja fler tjänster till dessa kunder.

Skrivet av Jonatan:

Toppen, tack! Lite off topic, men har någon av er koll på om Telenor har möjlighet att dela ut fler än 1 IP-address (om jag kopplar in en switch innan routern)?

Ja, 5st i eget nät. Oftast 5st i stadsnät/DSL också men det finns undantag.

Skrivet av Jonatan:

Tyvärr känner de till att det endast finns Telenors nät i huset, vilket jag tror gör det svårare att få ett lägre pris. Jag ringde nämligen till dem och bad att få ett pris på 375 kr / månad permanent (det pris som blir om man slår ut totalkostnaden för första året per månad), vilket de inte ville ge mig. Däremot lät de mig förstå att det antagligen fanns förhandlingsutrymme om ett år om jag tog deras nuvarande erbjudande. Jag tycker det är så sjukt störigt att jag ska behöva förhandla om pris med min ISP (för att inte behöva betala överpris), vilket också till stor del är anledningen att jag är sugen på att testa det här upplägget :).

Tar absolut inte illa vid :). När jag var student och levde på en smalare budget hade jag säkert tyckt att det var värt det.

Medarbetaren som registrerar abonnemanget kan inte specificera villkoren för abonnemanget exakt, det finns färdiga kampanjer man klickar i. Det skulle i teorin gå att lägga upp ett abonnemang till ordinarie pris och sedan lägga in en manuell rabatt på det abonnemanget, och därefter ta bort stoppdatum för den rabatten, men det är lite emot reglerna att göra så, ett fulhack kan man säga. Inte heller säkert att alla medarbetare har rättigheter i kundsystemet att lägga in vilka rabatter som helst. Därav att du kan få ett nej till svar även om det handlar om ett nollsummespel. Plus som jag skrev tidigare, man vill ha kontakt med kunderna då och då.

Skrivet av mrqaffe:

De behöver inte spara personuppgifter utan kan kolla vilka maskiner som varit anslutna tidigare. Jag vet inte hur de gör men tekniskt är det inte så svårt att hålla reda på hårdvaran och den byter man troligen inte ut för att kunna bluffa till sig "ny kund erbjudanden"

Jag vet hur de gör tekniskt, och jag vet att avdelningen som tar hand om nya kunder gör inget tekniskt alls. Det finns även fullt legitima skäl att en hårdvara byter ägare. T.ex. om du säljer din lägenhet för att flytta ihop med en partner så är det ju inte helt orimligt att du erbjuder köparen till lägenheten att lämna kvar routern som du ändå inte behöver längre. Skulle telenor lägga någon energi på att reda ut något sånt? Knappast.

Skrivet av Jonatan:

Jag misstänker att de isf. använder MAC-adressen för att känna igen tidigare hårdvara, och det är inte särskilt svårt att byta MAC-adress.

Observera också att de inte heller någonstans skriver att erbjudandet inte gäller tidigare kunder (så vitt jag kan se). Så att kalla det att "bluffa till sig" ett erbjudande skulle jag säga är en felaktig beskrivning.

Här ligger kärnan. Det är inget brott mot några villkor eller annat att göra så här, utan något som telenor tillåter men kallt räknar med att de flesta inte kommer orka bry sig om.

Skrivet av SurfersHymn:

Jag är också bunden till Telenor, bor dock i lägenhet om det gör nån skillnad. Var det du eller Telenor som nämnde under samtalet att ditt hus var bundet till deras nät? Är som sagt värt ett försök att ha lite is i magen och säga upp avtalet i hopp om att priset sänks. Det kanske beror på vilken kundtjänstmedarbetare som svarar i luren.

Lycka till!

Skrivet av Jonatan:

Kundtjänstpersonen kunde se att det var deras eget nät. Om jag bestämmer mig för att testa att säga upp det efter 6 månader kommer jag ju så klart höra om de kan tänka sig att sänka priset istället för att jag ska säga upp abonnemanget.

Traditionellt så har ju winback (tar hand om uppsägningar och försöker övertala/övertyga kunden att stanna) alltid arbetat med bindningstid som motprestation för rabatter, jag vet inte hur de gör nu efter att bindningstider tagits bort. Det är inte alls orimligt att du kan få rabatt i ett halvår till utan omsvep, men i värsta fall så får du väl säga upp och sedan teckna nytt, det är inga konstigheter med det och det blir inte någon nertid att tala om när det är eget nät. Givetvis måste du vara fri från betalningsmärkningar osv. för att inte bli nekad att teckna om abonnemang på nytt.

Hint Ifall det inte redan framgått, jag sitter inte och gissar här

Permalänk

Innan tråden svävar iväg för mycket om juridik, tekniska förutsättningar och så vidare....

Såvida du inte har en tidsmaskin, så vet vi ju inte ens om erbjudandet kvarstår efter denna period...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Ser ut som de håller på ändra priserna:
De har 12 månader för 249:- mån nu på 250Mbit samt 200Mbit abonnemangen.
100Mbit 419:-
200Mbit 399:- ny hastighet
250Mbit 449:-
https://www.telenor.se/handla/bredband/
Lite underligt att säga sen att priset är från tex 449:- när 12mån har gått då kan det jue helt plötsligt egentligen efter 12mån kosta 999:- för det står från 449:- Känns som nån på Telenor har haft en dålig dag när de skrev det där.

Konstig prissättning 100Mbit dyrare än 200Mbit.
Gör de en SJ tro? att de flesta tror att den lägsta hastigheten är billigast precis som att 1:a klass ofta är billigare än 2:a klass då fler tror att 1:a klass är dyrare.
Eller så är det tryckfelsnisse som är framme.
Eller så har någon bara tänkt fel eller så skall priserna inte vara logiska.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Konstig prissättning 100Mbit dyrare än 200Mbit.
……...
Eller så har någon bara tänkt fel eller så skall priserna inte vara logiska.

De flesta använder inte på långa vägar de hastigheter de betalar för. Visst, en del motiverar det med att man vill kunna ladda ner i gigabithastighet när man väl laddar ner. Men alla operatörer har järnkoll på vad medelförbrukaren konsumerar i trafik och hastighet. I de flesta fallen innebär det att man i praktiken säljer en hastighet som ändå inte används. Och då ser det ju trevligt och lockande ut med att man får högre hastighet OCH lägre pris. Sjukt bra! Eller hur?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.